Bilder på Borås Lokaltrafiks ny tillskott!!!

Startat av cobra_81, 02 april 2008, 01:49:06 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rickard_

Grattis :) Vilka linje nr kommer dom nya stadsbussarna gå på mest? Alltid roligt med nya bussar.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Rickard_ skrivet 20 april 2008, 12:04:48 PM
Grattis :) Vilka linje nr kommer dom nya stadsbussarna gå på mest? Alltid roligt med nya bussar.

I fredags gick de tre som var ute i trafik på linje 2. Enligt vad som tidigare sagts skall de dock inte bindas till någon särskild linje utan gå på "alla", dvs 1, 2, 3, 6, 7, 8 och 9.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 april 2008, 12:29:55 PM
I fredags gick de tre som var ute i trafik på linje 2. Enligt vad som tidigare sagts skall de dock inte bindas till någon särskild linje utan gå på "alla", dvs 1, 2, 3, 6, 7, 8 och 9.
De är redan omloppslagda inför sommaren. De enda linjer det är sagt att de ska gå lite på är linje 1, men behövs bussbyten så kommer de väl även att få sättas in på linje 1.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 20 april 2008, 12:56:29 PM
De är redan omloppslagda inför sommaren. De enda linjer det är sagt att de ska gå lite på är linje 1, men behövs bussbyten så kommer de väl även att få sättas in på linje 1.

Eftersom linje 1 skall tursättas med boggibusar och det till sommaren bara behövs sex sådana av nio tillgängliga på linje 1 (om det blir samma turtäthet som förra sommaren) så behövs OmniLinkarna inte på linje 1 i sommar. De kommer möjligen att bli vanligare där till hösten.
Sedan kommer säkert det hända att de någon gång i undantagsfall dyker upp på 40-linjerna också ungefär som dagens gasbussar gör.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

cobra_81

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 april 2008, 15:41:13 PM
Eftersom linje 1 skall tursättas med boggibusar och det till sommaren bara behövs sex sådana av nio tillgängliga på linje 1 (om det blir samma turtäthet som förra sommaren) så behövs OmniLinkarna inte på linje 1 i sommar. De kommer möjligen att bli vanligare där till hösten.
Sedan kommer säkert det hända att de någon gång i undantagsfall dyker upp på 40-linjerna också ungefär som dagens gasbussar gör.

Hej Staffan!

Vad jag förstod när jag pratade med VD:n för ett par veckor sen så skulle inga nya Scanior gå på linje 1.
På Linje 1 så SKA 070-078 + 1 st Volvogas gå. Reserver skulle enligt VD:n vara 046 & 047.

046 & 047 kommer givetvis vara reserver för alla bussar men va ja uppfattade det som så skulle dom först och främst ersätta ordinare vagnar på L.1.

Men men den som lever får se. Vad jag har hört så ska ju det in 2 oml. till på L.1 till hösten = 5 minuters trafik.

Dom nya scaniorna ska gå på dom Långa oml. på linjerna 2 - 9 förutom linje 3 där det ska gå 3 gamla scanior! Enligt VD:n plus Lista han visa.

MVH/Hans-Åke

Busschaufför på Bottnarydstrafik.

Kört buss sen 2005

Svemicke

Citat från: cobra_81 skrivet 21 april 2008, 01:21:49 AM
Hej Staffan!

Vad jag förstod när jag pratade med VD:n för ett par veckor sen så skulle inga nya Scanior gå på linje 1.
På Linje 1 så SKA 070-078 + 1 st Volvogas gå. Reserver skulle enligt VD:n vara 046 & 047.

046 & 047 kommer givetvis vara reserver för alla bussar men va ja uppfattade det som så skulle dom först och främst ersätta ordinare vagnar på L.1.

Men men den som lever får se. Vad jag har hört så ska ju det in 2 oml. till på L.1 till hösten = 5 minuters trafik.

Dom nya scaniorna ska gå på dom Långa oml. på linjerna 2 - 9 förutom linje 3 där det ska gå 3 gamla scanior! Enligt VD:n plus Lista han visa.



Varför ska 046 och 047 vara reserver? De är ju de nyaste bussarna BL har förutom Scaniorna. Borde inte dessa utnyttjas lika mycket som Scaniorna?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

cobra_81

Citat från: Svemicke skrivet 21 april 2008, 01:24:50 AM
Varför ska 046 och 047 vara reserver? De är ju de nyaste bussarna BL har förutom Scaniorna. Borde inte dessa utnyttjas lika mycket som Scaniorna?

Enligt VD:n så är ju 046 & 047 dom piggaste och dom som går bäst av MAN:en.
Det håller ja med om.

Förutom 038-041. Dom går ju också bra ;)
MVH/Hans-Åke

Busschaufför på Bottnarydstrafik.

Kört buss sen 2005

Svemicke

Citat från: cobra_81 skrivet 21 april 2008, 01:27:44 AM

Förutom 038-041. Dom går ju också bra ;)
Varför dessa skulle kunna användas lika bra.

Vad hände med kamerorna förresten? Kamerahysterin har gått över igen verkar det som för jag har inte sett några kameror i 048-052.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

yngrot

Finns förar-ac på nya Scania? Det hade vi ju som krav förut eftersom jag inte längre är med i vagnkommiten har jag inte koll på det och kör ju inte dessa heller. Det är väl inte troligt att vi får dessa som reserv till Tranemo ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Svemicke

Citat från: yngrot skrivet 21 april 2008, 13:20:09 PM
Finns förar-ac på nya Scania? Det hade vi ju som krav förut eftersom jag inte längre är med i vagnkommiten har jag inte koll på det och kör ju inte dessa heller. Det är väl inte troligt att vi får dessa som reserv till Tranemo ;)

008-017 kommer gå i ordinarie trafik i Tranemo till sommaren. ;)

Hela bussen har AC verkar det som. Mycket skön och behaglig ventilation i hela bussen.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 22 april 2008, 01:46:16 AM
Hela bussen har AC verkar det som. Mycket skön och behaglig ventilation i hela bussen.

Är det de nya OmniLinkarna du menar så åkte jag i två av dem i går. Jag håller med om att det var bra ventilation men det var öppningsbara fönster och hur går det ihop med AC? Fönstren var inte låsta.
För övrigt kan bara konstateras som tidigare skrivits att det kändes vara gott om kraft i bussarna och att de inte ryckte. Däremot får man inte vara ljudöverkänslig. Förutom det höga blinkersljudet som redan skrivits om var det också nästan ett tyfon-ljud i Stannar-signalen. Kunde också konstatera att dörrarna krånglade något i en av bussarna. Resenärerna fick trycka en extra gång på Stannar-knappen för att de skulle gå upp.
Men det sammantagna omdömet är att det verkar vara bra bussar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ulf Rådeström

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 april 2008, 08:03:43 AM
Är det de nya OmniLinkarna du menar så åkte jag i två av dem i går. Jag håller med om att det var bra ventilation men det var öppningsbara fönster och hur går det ihop med AC? Fönstren var inte låsta.
För övrigt kan bara konstateras som tidigare skrivits att det kändes vara gott om kraft i bussarna och att de inte ryckte. Däremot får man inte vara ljudöverkänslig. Förutom det höga blinkersljudet som redan skrivits om var det också nästan ett tyfon-ljud i Stannar-signalen. Kunde också konstatera att dörrarna krånglade något i en av bussarna. Resenärerna fick trycka en extra gång på Stannar-knappen för att de skulle gå upp.
Men det sammantagna omdömet är att det verkar vara bra bussar.


Jodå...AC och öppningsbara fönster går bra ihop...tyvärr :-)..iaf beställs bussar så.
Öppningsbara fönster introducerades på Scanias helbyggda bussar för övrigt i och med beställningen av 20st CN113ALB ledbussar i början av 1990-talet till Krakow, Polen - om man nu bortser från modeller som CR111 och bakåt.

Kul att dom verkar funka ordentligt.
Stannasignal och blinkers är jag jag helt säker på att man kan justera ljudnivån på till den som företaget vill ha.
Volvos nyare bussar hade ju även dom en hög blinkers, som såg ut som en liten högtalare på instrumentpanelen där alla tycktes stoppa in tuggumi för o få tyst på det, alt sätta en lapp för (som revs bort av nån hörselskadad som körde buss).