Bilder på Borås Lokaltrafiks ny tillskott!!!

Startat av cobra_81, 02 april 2008, 01:49:06 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Zella

Härligt... Grattis BLT  :D Ska bli kul å se hur dom tar sig i stadstrafik

Viktor

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 april 2008, 22:17:27 PM
Enligt ett par veckor gamla uppgifter så fort de utrustats med t ex biljettmaskiner. Det beräknades ta ungefär fjorton dagar så stämmer de uppgifterna bör de första kom ut i slutet av denna vecka eller början av nästa.
Undrar vilka jobb som görs på dem hos Scania i Viared, där bilderna är tagna.



Tack för informationen

Svemicke

#17
Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 april 2008, 19:31:34 PM
Är det inte så att gasbussarna fortfarande byggs enligt det "gamla" utseendet?
Enligt VD för Borås Lokaltrafik så fick BL dessa bussar (10 till antalet) billigt då det är en utgående modell. Dock är de nybyggda. Kan ha att göra med upphandlingens tid. Det var längesedan BL upphandlade nya bussar nu.

10 nya bussar kommer till hösten och dessa kommer att få ett helt nytt utseende. Tror det blir samma inredning och instrumentpanel som på bussarna som visades i Uppsala som kom från Södermanland. BL:s Scanior föll mig väl i smaken. Jag kommer nog att gilla dem skarpt.

På frågan om varför det blev OmniLink istället för OmniCity fick jag dock inget svar. Kan vara för at de är byggda enligt provbussen från 2005 som gästspelade i Borås förra året. En buss som BL, enligt rykten, skulle få. Är det månne 048?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Cero

Citat från: Svemicke skrivet 03 april 2008, 01:03:00 AM
Enligt VD för Borås Lokaltrafik så fick BL dessa bussar (10 till antalet) billigt då det är en utgående modell. Dock är de nybyggda. Kan ha att göra med upphandlingens tid. Det var längesedan BL upphandlade nya bussar nu.

10 nya bussar kommer till hösten och dessa kommer att få ett helt nytt utseende. Tror det blir samma inredning och instrumentpanel som på bussarna som visades i Uppsala som kom från Södermanland. BL:s Scanior föll mig väl i smaken. Jag kommer nog att gilla dem skarpt.

På frågan om varför det blev OmniLink istället för OmniCity fick jag dock inget svar. Kan vara för at de är byggda enligt provbussen från 2005 som gästspelade i Borås förra året. En buss som BL, enligt rykten, skulle få. Är det månne 048?

Aha. Där har vi förklaringen till det äldre utseendet på dessa bussar. Då kan vi med andra ord se fram emot en intressant och saklig utvärdering av de två generationerna om sisådär ett år då.

Att det blev Omnilink istf Omnicity följer väl den allmänna trenden i Sverige att lågentré är bättre än låggolv. Utan att ha besökt Borås mer än på motorvägen kan jag ändå gissa mig till att stan, i likhet med andra städer av liknande storlek, lämpar sig bäst för lågentré. De ger ju lite bekvämare resa.

yngrot

Citat från: Svemicke skrivet 03 april 2008, 01:03:00 AM
Enligt VD för Borås Lokaltrafik så fick BL dessa bussar (10 till antalet) billigt då det är en utgående modell. Dock är de nybyggda. Kan ha att göra med upphandlingens tid. Det var längesedan BL upphandlade nya bussar nu.

10 nya bussar kommer till hösten och dessa kommer att få ett helt nytt utseende. Tror det blir samma inredning och instrumentpanel som på bussarna som visades i Uppsala som kom från Södermanland. BL:s Scanior föll mig väl i smaken. Jag kommer nog att gilla dem skarpt.

På frågan om varför det blev OmniLink istället för OmniCity fick jag dock inget svar. Kan vara för at de är byggda enligt provbussen från 2005 som gästspelade i Borås förra året. En buss som BL, enligt rykten, skulle få. Är det månne 048?

Enligt vad jag hört så fick BL de sista av den gammla varianten om de köper fler enligt option så blir det den nya karossen. Vad gäller Omnilink eller Omnicity så är det ju helt klart billigare med Omnilink både inköp och drift och Västrafik har ju inte krävt genomgående låggolv.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ulf Rådeström

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 april 2008, 22:17:27 PM
Enligt ett par veckor gamla uppgifter så fort de utrustats med t ex biljettmaskiner. Det beräknades ta ungefär fjorton dagar så stämmer de uppgifterna bör de första kom ut i slutet av denna vecka eller början av nästa.
Undrar vilka jobb som görs på dem hos Scania i Viared, där bilderna är tagna.



Enligt ett par dagar gamla uppgifter så kommer bussarna ut om ca två veckor i trafik.
Utbildning på bussarna till förare var planerat att starta igår, onsdag.

Walter

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 03 april 2008, 19:06:16 PM
Enligt ett par dagar gamla uppgifter så kommer bussarna ut om ca två veckor i trafik.
Utbildning på bussarna till förare var planerat att starta igår, onsdag.

Kan du Uffe redogöra varför dessa är av det gamla utseendet men samtidigt nytillverkade. Har man produktion av båda varianterna? Samtidigt hade man ju fått dom billigt på någon vänster?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

yngrot

Som jag skrev förut är dessa de sista i den gamla varianten, om de var billigare är svårt att säga men iaf bättre pris än MAN. Utbildning omfattar även på det nya realtidsystemet med utrop av hpl. Förhoppningsvis mindre krångel än med MAN då Scania inte har lika mycket elektronik.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Walter

Citat från: yngrot skrivet 03 april 2008, 20:16:15 PM
Som jag skrev förut är dessa de sista i den gamla varianten, om de var billigare är svårt att säga men iaf bättre pris än MAN. Utbildning omfattar även på det nya realtidsystemet med utrop av hpl. Förhoppningsvis mindre krångel än med MAN då Scania inte har lika mycket elektronik.

Jo jag såg ditt inlägg men man har ju tillverkat den nya varianten rätt länge nu och de var inte lagervaror utan nytillverkade, så därför får jag inte ihop det om man inte paralelltillverkar. Enligt Svemickes inlägg fick man ju dom billigare för de vafr av utgående modell.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ulf Rådeström

Citat från: Walter skrivet 03 april 2008, 19:28:46 PM
Kan du Uffe redogöra varför dessa är av det gamla utseendet men samtidigt nytillverkade. Har man produktion av båda varianterna? Samtidigt hade man ju fått dom billigt på någon vänster?

Det jag har förstått är att Scania valt att introducera nya utseendet på bussarna i och med att nya N och K-chassierna och motorerna till dessa släpps.

Varken etanol- eller gasversion har ju tagits fram av dom nya motorerna eller utförandena förren nu på sistone.
Etanolversionen har sitt intåg just nu i Stockholm med 5 fältprovsbussar och 5 förseriebussar.

Gasversionen är inte släppt ännu, men blir tydligen det till hösten.
Dock är det en sak vad en tillverkare gör och vad andra säger, vilket ju innebär att det inte alls är säkert att detta var de sista gasbussarna i den "gamla versionen"....även om det troligen är så, då Scania för närvarande har ganska lång leveranstid på Omni-bussarna (det kan ju dock finnas fler i order redan nu till någon annan - Italien har köpt gasbussar tex).

Anledningen till att man "valde" OmniLink, var att man helt enkelt inte hade något annat att välja på - OmniCity finns inte framtagen i gasversion, och heller inte i någon ny etanolversion...inte nu iaf.

Walter

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 04 april 2008, 10:07:43 AM
Det jag har förstått är att Scania valt att introducera nya utseendet på bussarna i och med att nya N och K-chassierna och motorerna till dessa släpps.

Varken etanol- eller gasversion har ju tagits fram av dom nya motorerna eller utförandena förren nu på sistone.
Etanolversionen har sitt intåg just nu i Stockholm med 5 fältprovsbussar och 5 förseriebussar.

Gasversionen är inte släppt ännu, men blir tydligen det till hösten.
Dock är det en sak vad en tillverkare gör och vad andra säger, vilket ju innebär att det inte alls är säkert att detta var de sista gasbussarna i den "gamla versionen"....även om det troligen är så, då Scania för närvarande har ganska lång leveranstid på Omni-bussarna (det kan ju dock finnas fler i order redan nu till någon annan - Italien har köpt gasbussar tex).

Anledningen till att man "valde" OmniLink, var att man helt enkelt inte hade något annat att välja på - OmniCity finns inte framtagen i gasversion, och heller inte i någon ny etanolversion...inte nu iaf.

Då är det alltså kopplat till motorval/drivmedel. Tack för klargörandet
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ulf Rådeström

Citat från: Walter skrivet 04 april 2008, 11:07:06 AM
Då är det alltså kopplat till motorval/drivmedel. Tack för klargörandet

Scania gjorde ju om Omnikarossernas utseende i och med att man introducerade sina nya chassityper där man bara har kvar N och K-chassit. L-chassit försvann ju och "bakades in" i K-chassierna.

I och med detta gjorde man en facelift på samtliga omnimodeller, inklusive OmniLine som fick helt nytt utseende.
Dock är ju bussarna samma sånär som på förarplats, instrumentering, motor och växellåda och naturligtvis justeringar och utveckling av chassiet.

Men jo, man kan koppla det till bränsle och motor i gas och etanolfallen - då man inte introducerat en ny motor eller ett nytt chassi anpassat för gasdrift, och därmed inte heller ett nytt karossutförande.

Jag tror att man gjorde det som en markering att "nu blir det en buss i ett helt nytt utförande", vilket man ju inte gjort med gasbussen, men nyligen gjort med etanolbussen.

Uffe

Petter Swanberg (PSw)

C:a 15 april - utbildning av c:a 350 förare pågår (även på söndagar)  Utbildningen rör även s.k. realtidskörning/utrop, mauell inmatning av iTID-programmet  PSw

yngrot

Går det att lära en sån gammal räv som dig ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Svemicke

Citat från: yngrot skrivet 05 april 2008, 12:12:22 PM
Går det att lära en sån gammal räv som dig ;D
:D Nä, jag var med på utbildningen tillsammans med PSw och kan nog skriva under på att det inte gick.  ::)
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -