Dubbelledbussar på linje 16 ( Gbg) , utbyte?

Startat av janjoh, 25 februari 2015, 11:21:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Calle

Citat från: janjoh skrivet 05 mars 2015, 15:57:37 PM
Håller med om att Flygbussarna (Airport Coaches) har slitna bussar och tar överpriser för sina resor. 129 kr för en ENKEL resa Arlanda-City eller 99:- Landvetter-Göteborg är ett högt pris när bussarna ofta är fullsatta. Tycker också de borde gå längre i städerna på returresan ( dvs från flygplatsen)så man slipper byta till andra färdmedel. Exempelvis till Hjalmar Brantingsplatsen i Göteborg eller till Slussen i Stockholm.

Vilken årsmodell har Flygbussarna (Airport Coaches) i Göteborg? Vet så mycket som att det 8700:or. Dom har samma knackiga ljud som de flesta B12BLE också har, och dessa rycker också vid växling. Jag håller fullständigt med att dom är dyra, förköp är billigast.

Calle

Citat från: joacimw skrivet 05 mars 2015, 21:08:23 PM
bättre med en sliten buss än att turen blir inställd , sen tycker ja personligen att gamla bussar håller bättre,men ja förstår inte hur dom kan få köra B12BLE inom miljözonen?

Jag trodde ett kort tag att Nettbuss i Göteborg, som bl.a. kör Röd Express och "SNU" = Stenungsund Express , hade avvecklat sina B12BLE, som alltså är snart 13 år gamla. Dom är väldigt slitna och skitiga (ursäkta uttrycket), och bussarna saknar isolering under motorrummet. Har dessa möjligen blivit uppgraderade, för att få trafikera miljözonen?

Vad gäller linje 16, som denna tråd inleddes med, så kommer nog dom första dubbellederna att falla för ålderssträcket inom nått år eller så. Håller med att dom är illa skötta, och motorn är kass.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Calle skrivet 05 mars 2015, 21:30:41 PM
Vilken årsmodell har Flygbussarna (Airport Coaches) i Göteborg? Vet så mycket som att det 8700:or. Dom har samma knackiga ljud som de flesta B12BLE också har, och dessa rycker också vid växling. Jag håller fullständigt med att dom är dyra, förköp är billigast.

Årsmodellen framgår av inventerianumret. Är de två första siffrorna 08 så är bussen från 2008 och är de 14 är den från 2014.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Citat från: Calle skrivet 05 mars 2015, 21:34:17 PM
Jag trodde ett kort tag att Nettbuss i Göteborg, som bl.a. kör Röd Express och "SNU" = Stenungsund Express , hade avvecklat sina B12BLE, som alltså är snart 13 år gamla. Dom är väldigt slitna och skitiga (ursäkta uttrycket), och bussarna saknar isolering under motorrummet. Har dessa möjligen blivit uppgraderade, för att få trafikera miljözonen?

Vad gäller linje 16, som denna tråd inleddes med, så kommer nog dom första dubbellederna att falla för ålderssträcket inom nått år eller så. Håller med att dom är illa skötta, och motorn är kass.

Om du läst hela tråden hade du sett att dubbelledbussarna är uppgraderade till Euro 5 och godkända till 2020 :-)

danneh

Börjar dock undra om de kommer hålla tills dess? Är ju rejält nergångna nu, och känns som det skulle krävas en stor genomgång för att kunna fixa det?

janjoh

Det tror jag nog krävs en motorrevision på GS 801-804, 4801-4809 om de ska orka några år till. De är slöa i gången. Dynorna har de dock bytt ut i många bussar till det nyare mönstret som även finns i Stockholm, grön/svart.

Bussfanatikern

Citat från: janjoh skrivet 09 mars 2015, 15:32:09 PM
Det tror jag nog krävs en motorrevision på GS 801-804, 4801-4809 om de ska orka några år till. De är slöa i gången. Dynorna har de dock bytt ut i många bussar till det nyare mönstret som även finns i Stockholm, grön/svart.

Du menar väl "före detta" GS 801-804 som numera är Veolia 4100-4103. 4801-4809 finns inte utan det fortsätter med Veolia 4104-4110 som tidigare var GS 805-811 och Veolia 4111-4120. Dom sistnämnda kom när Veolia redan hade haft trafiken i ett år och hann således aldrig rulla hos GS innan.

Alla dubbelledade bussar har det nya stolstyget. 4111-4120 hade det redan från början och på 4100-4110 så bytte man till det i efterhand.

4100-4110 är sega och ryckiga i gången precis som du säjer och samma sak gäller enkelledade 3874-3882. Dessa har dock inte fått det nya stolstyget ännu men det börjar bli dags att byta till detta nu då det gamla är bra slitet och blekt.

Calle

Citat från: Bussfanatikern skrivet 10 mars 2015, 00:07:29 AM
Du menar väl "före detta" GS 801-804 som numera är Veolia 4100-4103. 4801-4809 finns inte utan det fortsätter med Veolia 4104-4110 som tidigare var GS 805-811 och Veolia 4111-4120. Dom sistnämnda kom när Veolia redan hade haft trafiken i ett år och hann således aldrig rulla hos GS innan.

Alla dubbelledade bussar har det nya stolstyget. 4111-4120 hade det redan från början och på 4100-4110 så bytte man till det i efterhand.

4100-4110 är sega och ryckiga i gången precis som du säjer och samma sak gäller enkelledade 3874-3882. Dessa har dock inte fått det nya stolstyget ännu men det börjar bli dags att byta till detta nu då det gamla är bra slitet och blekt.

Håller med, 3874-3882 trafikerar mycket "min linje", och jag kan hålla med om att det ljusblåa stolstyget är blekt och slitet. Dessa är fruktansvärt sega i gången, så jag håller med även där. Dom rycker och växlar hysteriskt, till såväl passagerares som förares förtret. Det må hända att man ska skylla detta på Volvo, men då B9S ej tillverkas längre, lär det finns ett behov av reservdelar ett bra tag framöver. B9S växlar hårt och tvärt, och vissa individer av dessa är värre än andra.

4100-4110 tror jag komma ett ersättas av Volvo gasled 7900, det finns knappast ekonomi för att göra en revision på dubbellederna.

Bussfanatikern

Citat från: Calle skrivet 11 mars 2015, 00:05:46 AM
Håller med, 3874-3882 trafikerar mycket "min linje", och jag kan hålla med om att det ljusblåa stolstyget är blekt och slitet. Dessa är fruktansvärt sega i gången, så jag håller med även där. Dom rycker och växlar hysteriskt, till såväl passagerares som förares förtret. Det må hända att man ska skylla detta på Volvo, men då B9S ej tillverkas längre, lär det finns ett behov av reservdelar ett bra tag framöver. B9S växlar hårt och tvärt, och vissa individer av dessa är värre än andra.

4100-4110 tror jag komma ett ersättas av Volvo gasled 7900, det finns knappast ekonomi för att göra en revision på dubbellederna.

Dåligt underhåll är en av dom största anledningarna till att motorerna blir sega och växellådorna blir ryckiga så pass tidigt. Jag tror dock inte att 4100-4110 kommer att bytas ut eftersom man nyligen har uppgraderat deras avgasrening till Euro-5, vilket kostade multum.
Alla dubbelledade bussar ägs ju dessutom av Västtrafik samt Göteborgs Stad och inte av Veolia själva. Så jag antar att det är dom som har betalat för den här åtgärden och en eventuell rekonditionering skulle då troligen också bekostas av just Västtrafik och Göteborgs Stad.