Nya MAN i Jönköping? (Bild, NU I TRAFIK)

Startat av Bingoberra, 17 januari 2011, 16:53:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bingoberra

En splitter ny (I trafik 14 januari) MAN A78, ägd av Arriva, rullade idag som förstärkningsbuss i Jönköping. Bussen hade registreringsnummer CMB172, men kunde inte hitta något inventarienummer. Med all sannolikhet var det första turen för, då "Mobitec information systems" och "350" visades i destinationsskyltarna. På grund av mörker lyckades jag inte ta någon bild, planerar dock att åka förbi garaget imorgon och se om några fler finns uppställda och kanske försöka mig på några bilder genom stängslet.
Någon som vet något mer om denna buss, kommer det fler nya bussar, eller finns det redan i depån?
(Har svårt att tro att man bara beställer en enda buss)...

Johan Hansson

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Bingoberra

Citat från: Johan Hansson skrivet 17 januari 2011, 19:29:33 PM
Var den lackad i Jönköpingslack?

Jajamensan, trodde vid första åsynen att det var en av biogasbussarna vars bakparti ser likadant ut som den jag såg idag.

Bingoberra

Gick förbi depån idag och fick syn på dessa två biogasdrivna MAN A23, CMB217 och CMB223. Dock ej sett dem i trafik ännu, rimligtvis borde de väl rulla på linje 1 och/eller 2 när de tas i trafik.



Om det finns fler likadana vet jag inte, dock ganska osannolikt då linje 1 och 2 kördes med andra bussar idag och inga andra syntes i depån. Men då den tidigare nämnda MAN-bussen inte syntes till, så kan det förstås finnas fler ute i trafik.

Ted Selander

Det är de tre sista bussarna som levereras till Arriva i staden. En A78 normalbuss diesel, och två ledbussar biogas. Alla tre bussarna kommer att övergå till Keolis vid tidtabellsskiftet i sommar.

/Ted

Möllers

Värst många dörrar det fanns på desse 2 bussar.

Bingoberra

Citat från: Ted S skrivet 18 januari 2011, 16:51:33 PM
Det är de tre sista bussarna som levereras till Arriva i staden. En A78 normalbuss diesel, och två ledbussar biogas. Alla tre bussarna kommer att övergå till Keolis vid tidtabellsskiftet i sommar.

/Ted

Tack för informationen!
Vet du vilka linjer ledbussarna kommer att rulla på, linje 1 som ersättning för dieseldrivna ledbussar eller linje 2 som ersättning för korta gasbussar? Eller kommer man att köra ibland linje 1, ibland 2?
Båda alternativen låter lika rimliga enligt mig...

Gabi94

Det finns ju 1:an, 2:an och 3:an, och hur blir det med 3:an?

Bingoberra

Citat från: Gabriel 94 skrivet 18 januari 2011, 21:19:10 PM
Det finns ju 1:an, 2:an och 3:an, och hur blir det med 3:an?

Det finns en ganska låg bro på linje 3, tvivlar på om den klarar gastankarnas höjd. I så fall blir det vääääldigt tight.
Dessutom känns 1: an och 2:an mer aktuella för gasledbussar, 1:an på grund av högre turtäthet och 2:an pga den rådande trängseln på de små bussarna.

Gabi94

Hur ser bussen inuti, likadan som den korta bussen? T.ex säterna och instrumentpanel?

Peter L

Citat från: Bingoberra skrivet 18 januari 2011, 16:26:55 PM
Gick förbi depån idag och fick syn på dessa två biogasdrivna MAN A23, CMB217 och CMB223. Dock ej sett dem i trafik ännu, rimligtvis borde de väl rulla på linje 1 och/eller 2 när de tas i trafik.



Om det finns fler likadana vet jag inte, dock ganska osannolikt då linje 1 och 2 kördes med andra bussar idag och inga andra syntes i depån. Men då den tidigare nämnda MAN-bussen inte syntes till, så kan det förstås finnas fler ute i trafik.

Ser jag helt fel eller är tankarna verkligen placerade bakom leden? De ser heller inte speciellt stora ut?

mushkot

Citat från: Mattias Möller. skrivet 18 januari 2011, 16:59:12 PM
Värst många dörrar det fanns på desse 2 bussar.
:o Aldrig sett denna dörrkonfiguration förr!

mushkot

Citat från: Peter L skrivet 19 januari 2011, 22:33:06 PM
Ser jag helt fel eller är tankarna verkligen placerade bakom leden? De ser heller inte speciellt stora ut?
Du ser fel, det är ac som sitter bakom leden. Gastanken sitter där den brukar, bara det att den på denna bilden smälter ihop med himlen. Kolla efter det rundade bakpartiet, tog mig också ett tag att se den...

Gabi94

Dom kanske ska göra samma sätt som på Omnicity bussarna, att man får betala/matta in sin biljett i tredje dörren.

SimonB

Citat från: mushkot skrivet 19 januari 2011, 22:34:05 PM
:o Aldrig sett denna dörrkonfiguration förr!

På Jönköpings tre stomlinjer fungerar det på det viset att du kan stiga på i första och tredje dörren och stiga av i andra och fjärde. I den tredje dörren finns det en kortläsare. Ska du betala kontant eller behöver personlig betjäning av annat skäl så går du på i första dörren.
Tänk spårvagn - Kör buss!