Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: volvo99 skrivet 22 juli 2011, 20:10:26 PM

Titel: Nya VOLVO B9R
Skrivet av: volvo99 skrivet 22 juli 2011, 20:10:26 PM
Finns lite av varje på marknaden. VOLVO B9R med I-Shift 380hk..
Valdez i  Spanien köper nu mer VOLVO pga att detta chassi är en väldigt bra kombination.
Jag var i Benidorm för 3v sedan & åkte just denna buss ,


http://www.flickr.com/photos/juancarlosguillo/4530957328/ >:(

Titel: SV: Nya VOLVO B9R
Skrivet av: Bergenga skrivet 22 juli 2011, 20:23:25 PM
B9R med 380hk er vel ikke noe nytt? Man har vel fått det til 9700S en stund, og det er det som leveres med 9500.

Dessuten kommer B9R og B9RLE helt og holdent til å bli erstattet av B11R og B11RLE i løpet av det neste året. De første B11R er ventet til Norge i løpet av slutten av 2011, så det kommer nok noen til Sverige også ganske snart.
(Jeg har spesifikt fått tillatelse til å skrive om B11R fra en norsk Volvo-selger.)


Uansett interessant å se en Irizar Century med noe annet enn Scania. De kommer vel til å levere Irizar I6 på B9R/B11R også nå som Century er på vei ut.
Titel: SV: Nya VOLVO B9R
Skrivet av: volvo99 skrivet 22 juli 2011, 20:25:44 PM
Hej !
Jag jobbar själv inom Volvo & har samma info som du har om 11L
Titel: SV: Nya VOLVO B9R
Skrivet av: Bergenga skrivet 22 juli 2011, 20:28:46 PM
Citat från: volvo99 skrivet 22 juli 2011, 20:25:44 PM
Hej !
Jag jobbar själv inom Volvo & har samma info som du har om 11L

Aha, da har du helt sikkert bedre oversikt enn meg som bare har fått vite det fra andre som jobber i Volvo. :)
Titel: SV: Nya VOLVO B9R
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 23 juli 2011, 09:37:50 AM
Varför hoppar Volvo fram och tillbaka mellan motorstorlekarna när det gäller bussar avsedda för annat än ren turisttrafik?? Tidigare användes 9.6-litersmotorn till det mesta (B10M, B10B, B10L). När den kom blev det 12-litersmotorn (B12M, B12B, B12BLE). Efter ett tag hoppade man ned till 7.3-litersmotorn (B7L, B7R, B7RLE). Sedan smög sig 9.4-litersmotorn in (B9S, B9L, B9R, B9R)och nu blir det 11-litersmotorn. Har man svårt att bestämma sig?
Titel: SV: Nya VOLVO B9R
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 23 juli 2011, 10:29:08 AM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 23 juli 2011, 09:37:50 AM
Varför hoppar Volvo fram och tillbaka mellan motorstorlekarna när det gäller bussar avsedda för annat än ren turisttrafik?? Tidigare användes 9.6-litersmotorn till det mesta (B10M, B10B, B10L). När den kom blev det 12-litersmotorn (B12M, B12B, B12BLE). Efter ett tag hoppade man ned till 7.3-litersmotorn (B7L, B7R, B7RLE). Sedan smög sig 9.4-litersmotorn in (B9S, B9L, B9R, B9R)och nu blir det 11-litersmotorn. Har man svårt att bestämma sig?
Volvo hoppar fram och tillbaka som växlarna i en I-Shift:D   ;D
Titel: SV: Nya VOLVO B9R
Skrivet av: Lars skrivet 23 juli 2011, 16:13:10 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 23 juli 2011, 09:37:50 AM
Varför hoppar Volvo fram och tillbaka mellan motorstorlekarna när det gäller bussar avsedda för annat än ren turisttrafik?? Tidigare användes 9.6-litersmotorn till det mesta (B10M, B10B, B10L). När den kom blev det 12-litersmotorn (B12M, B12B, B12BLE). Efter ett tag hoppade man ned till 7.3-litersmotorn (B7L, B7R, B7RLE). Sedan smög sig 9.4-litersmotorn in (B9S, B9L, B9R, B9R)och nu blir det 11-litersmotorn. Har man svårt att bestämma sig?
Jag är själv lika förvånad som dig! Men har snappat upp lite uppgifter här och där.
Den största förklaringen är nog att det helt enkelt inte längre är Volvomotorer som sitter i Volvos bussar! De nya B7 och 9 är motorer från Deutz i Tyskland.

Vilken fabrik nya 11-litersmotorn kommer från vet inte jag men gissar att den ersätter nuvarande 12-litersmotor som fortfarande levereras.
Den gamla B7R som var Volvos motor slutade ju att tillverkas runt 2008 sen när vi fick en ny bybuss i Kongsvinger i oktober 2009 och den var på jus 7 liter var vi lite förvånade trodde det var ett kvarglömt chassie som Vest byggt en buss på men det visade sig vara ett av de första exemplaren av nya B7RLE (Nettbuss 400) med nya ZF ecomatic. Nu ville denna buss inte gå på full motoreffekt så Volvo byggde en ny identisk buss (Nettbuss 414) som levererades i maj 2010. Efter ett tag kom det fram att motorn är en ny generation som tillverkas av just Deutz. Nettbuss 400 går idag på Gardermoen där det är nära till Volvo på Jessheim som den besöker var och varannan dag för att tömma elsystemet på felkoder så går den ett par dagar igen, sen går den ner på motoreffekt.

En annorlunda historia har 9700 bussarna på Timekspressen. 416 som skulle vara en B13B och den levererades 2010 med mittolalett eftersom Volvo inte kunde kombinera B13B med baktoalett. Men vid leverans var det en B12B detta är enda Timekspressen i Kongsvinger med en trång mittoa.
Senare leveranser under 2011 av 9700 är fortfarande B12B men med rejäla toaletter på höger sida längst bak, buss 422 och 423. De bästa busstoaletter som finns!

Nu gissar jag på att bussarna troligen kommer att kunna väljas med 7, 9, 11 och 13 litersmotorer

Även de mindre modellerna av Volvos lastmaskiner som tillverkas i Arvika har en längre tid levererats med Deutzmotorer

I Deutz (http://sv.wikipedia.org/wiki/Deutz_AG) som numera är en ren motortillverkare, 1864 grundat av just Ottomotorns upphovsman Nicolaus Otto (http://sv.wikipedia.org/wiki/Nikolaus_Otto) och Carl Eugen Langen (http://sv.wikipedia.org/wiki/Eugen_Langen) innehar Volvo 6,7% (http://www.deutz.com/live_deutz_com/html/default/8a85818a14a8d36601154c00dc451400.en.html) av aktiekapitalet.
Titel: SV: Nya VOLVO B9R
Skrivet av: Robert T skrivet 23 juli 2011, 17:16:28 PM
Hm Deutz, blir det luftkylt då? ;)
Titel: SV: Nya VOLVO B9R
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 23 juli 2011, 19:57:26 PM
Jo, Volvo har ett avtal med Deutz om motorer mindre än 9-liter. 7.3-litersmotorn härrör alltså därifrån. Den ersatte Volvos egen 6.7-litersmotor för ett antal år sedan. Däremot tror jag att 9.4-litersmotorn är Volvos egen konstruktion. 11-litersmotorn tror jag kommer från Renault, och lär vara en nedskalad variant av Volvos tidigare 12-litersmotor. I ett samarbete "stal" Renault Volvos ritningar, sägs det. Nu när Volvo äger Renault är det kanske tur för Volvo att motorn bygger på Volvos ritningar.

Vad jag tycker verkar vankelmodigt hos Volvo är deras val av motorer till t.ex. sin lågentrébuss. Först hette den B10BLE med den liggande 9.6-litersmotorn. När denna motortyp försvann satte man in den liggande 12-litersmotorn och bussen kallades därmed B12BLE. Nu heter den B7RLE med 7.3-litersmotorn. Det är verkligen upp och ned i motorvalet! 
Titel: SV: Nya VOLVO B9R
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 23 juli 2011, 21:15:36 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 23 juli 2011, 19:57:26 PM
--
Vad jag tycker verkar vankelmodigt hos Volvo är deras val av motorer till t.ex. sin lågentrébuss. Först hette den B10BLE med den liggande 9.6-litersmotorn. När denna motortyp försvann satte man in den liggande 12-litersmotorn och bussen kallades därmed B12BLE. Nu heter den B7RLE med 7.3-litersmotorn. Det är verkligen upp och ned i motorvalet! 

Knappast vankelmod, utan snarare valfrihet för kunden! För det är väl så att B7R(LE) tillverkats parallellt med B12B(LE) under rätt många år och den senare ersätts i år av B9R(LE) och B13R. För i o m att Volvos busschassin numera är byggda för stående motorer kan man använda hela paletten som funnits tillgänglig för lastvagnssidan, där 11-litersmotorn redan använts en period. Sedan är det väl också så att man numera kan "downsiza"  och med moderna motorer tjäna bränsle och miljö med bibehållen prestanda trots minskad cylindervolym. Den andra svenska buss- och lastbilsfabrikanten har ju t o m kapat bort en cylinder på vissa bussmotorer!
Titel: SV: Nya VOLVO B9R
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 23 juli 2011, 21:50:54 PM
Nja, det var nog inte så mycket valfrihet för kunden. B10BLE blev B12BLE och därmed basta. B7RLE kom senare och först på andra marknader än Sverige.

Scanias bortkapade cylinder skapade en ny 9-liters-motor ur 12-litersmotorn, i stället för den tidigare 6-cylindriga 9-litersmotor. Oavsett cylinderantal har Scania använt 9-litersmotorn för stads- och linjebussar under drygt 10 år nu. Det känns disktinkt och konsekvent.   
Titel: SV: Nya VOLVO B9R
Skrivet av: Johan B skrivet 24 juli 2011, 11:14:13 AM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 23 juli 2011, 21:50:54 PM
Nja, det var nog inte så mycket valfrihet för kunden. B10BLE blev B12BLE och därmed basta. B7RLE kom senare och först på andra marknader än Sverige.

Scanias bortkapade cylinder skapade en ny 9-liters-motor ur 12-litersmotorn, i stället för den tidigare 6-cylindriga 9-litersmotor. Oavsett cylinderantal har Scania använt 9-litersmotorn för stads- och linjebussar under drygt 10 år nu. Det känns disktinkt och konsekvent.   

Fast från senaste motoruppgraderingen hos Scania kan du få 12-litern i OmniLink om så önskas. Att Volvo kompletterar motorprogrammet är bara bra. Vad som fattas nu är fler effektsteg att välja på. Gapet från B7RLE (285hk) till B9RLE (360hk) är ganska stort, dessutom går B9RLE endast att få med I-Shift, likaså från B9:ans 360 till B13 med 420.
Titel: SV: Nya VOLVO B9R
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 24 juli 2011, 11:40:49 AM
Citat från: Johan B skrivet 24 juli 2011, 11:14:13 AM
Fast från senaste motoruppgraderingen hos Scania kan du få 12-litern i OmniLink om så önskas.

Det var mig en total överraskning!! Du tänker inte på OmniExpress som kan fås med antingen 9- eller 13-litersmotor? OmniLink är nämligen inte byggd för en längre motor än den 5-cylindriga 9-litersmotorn. Dessutom finns väl inte 12-litersmotorn längre för bussdrift, utan enbart för lastbilsdrift.
Titel: SV: Nya VOLVO B9R
Skrivet av: Lars skrivet 24 juli 2011, 13:40:34 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 24 juli 2011, 11:40:49 AM
Det var mig en total överraskning!! Du tänker inte på OmniExpress som kan fås med antingen 9- eller 13-litersmotor? OmniLink är nämligen inte byggd för en längre motor än den 5-cylindriga 9-litersmotorn. Dessutom finns väl inte 12-litersmotorn längre för bussdrift, utan enbart för lastbilsdrift.
Jag har för mig att ett par av Scaniabussarna vi har på jobbet har 12-liters och övriga 9-liters, men de är ju med Vestbyggen
Titel: SV: Nya VOLVO B9R
Skrivet av: Lars skrivet 24 juli 2011, 13:44:46 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 23 juli 2011, 21:50:54 PM
Nja, det var nog inte så mycket valfrihet för kunden. B10BLE blev B12BLE och därmed basta. B7RLE kom senare och först på andra marknader än Sverige.

Aha det förklarar varför jag suttit och rattat B7RLE ända sedan hösten 09 men det är ingen snabb sak gamla bybussen som är B7R är piggare att köra i backarna i Kongsvinger.
Titel: SV: Nya VOLVO B9R
Skrivet av: Kim skrivet 24 juli 2011, 14:04:40 PM
Husk også at B7RLE bliver erstattet af B8RLE !
Titel: SV: Nya VOLVO B9R
Skrivet av: Lars skrivet 24 juli 2011, 15:04:12 PM
Citat från: Kim skrivet 24 juli 2011, 14:04:40 PM
Husk også at B7RLE bliver erstattet af B8RLE !
OjOjOj ännu en ny motor hos Volvo
Titel: SV: Nya VOLVO B9R
Skrivet av: Johan B skrivet 25 juli 2011, 11:03:16 AM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 24 juli 2011, 11:40:49 AM
Det var mig en total överraskning!! Du tänker inte på OmniExpress som kan fås med antingen 9- eller 13-litersmotor? OmniLink är nämligen inte byggd för en längre motor än den 5-cylindriga 9-litersmotorn. Dessutom finns väl inte 12-litersmotorn längre för bussdrift, utan enbart för lastbilsdrift.

Njae OmniExpressen tänker jag inte på. Kan däremot ha blandat ihop med ngn Vest Center eller Scala, de senare kanske har annan golvkonstruktion då så att en sexcylindrig maskin får plats?
Titel: SV: Nya VOLVO B9R
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 25 juli 2011, 12:30:35 PM
Citat från: Johan B skrivet 25 juli 2011, 11:03:16 AM
Njae OmniExpressen tänker jag inte på. Kan däremot ha blandat ihop med ngn Vest Center eller Scala, de senare kanske har annan golvkonstruktion då så att en sexcylindrig maskin får plats?
Du tänker nog på Vest, ja.
Titel: SV: Nya VOLVO B9R
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 25 juli 2011, 12:34:23 PM
Citat från: Kim skrivet 24 juli 2011, 14:04:40 PM
Husk også at B7RLE bliver erstattet af B8RLE !
Ny 8-litermotor? Här går det tydligen undan. Det är svårt att hänga med i Volvo-svängarna! Är det en Deutz-motor?
Titel: SV: Nya VOLVO B9R
Skrivet av: Kim skrivet 27 juli 2011, 17:40:21 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 25 juli 2011, 12:34:23 PM
Ny 8-litermotor? Här går det tydligen undan. Det är svårt att hänga med i Volvo-svängarna! Är det en Deutz-motor?

Jeg ved ikke om det er en Deutz, men det har noget med Euro 6 at gøre, at den bliver på 8 liter.. De vil jo naturligvis ikke fortælle så meget om det endnu. :)
Titel: SV: Nya VOLVO B9R
Skrivet av: Bergenga skrivet 03 augusti 2011, 09:18:06 AM
Citat från: Lars skrivet 23 juli 2011, 16:13:10 PM
Den gamla B7R som var Volvos motor slutade ju att tillverkas runt 2008 sen när vi fick en ny bybuss i Kongsvinger i oktober 2009 och den var på jus 7 liter var vi lite förvånade trodde det var ett kvarglömt chassie som Vest byggt en buss på men det visade sig vara ett av de första exemplaren av nya B7RLE (Nettbuss 400) med nya ZF ecomatic. Nu ville denna buss inte gå på full motoreffekt så Volvo byggde en ny identisk buss (Nettbuss 414) som levererades i maj 2010. Efter ett tag kom det fram att motorn är en ny generation som tillverkas av just Deutz. Nettbuss 400 går idag på Gardermoen där det är nära till Volvo på Jessheim som den besöker var och varannan dag för att tömma elsystemet på felkoder så går den ett par dagar igen, sen går den ner på motoreffekt.

#400, er det HJ85585?

Og hva er reg.nr. på #414?

Citat från: Lars skrivet 23 juli 2011, 16:13:10 PM
En annorlunda historia har 9700 bussarna på Timekspressen. 416 som skulle vara en B13B och den levererades 2010 med mittolalett eftersom Volvo inte kunde kombinera B13B med baktoalett. Men vid leverans var det en B12B detta är enda Timekspressen i Kongsvinger med en trång mittoa.
Senare leveranser under 2011 av 9700 är fortfarande B12B men med rejäla toaletter på höger sida längst bak, buss 422 och 423. De bästa busstoaletter som finns!

#416 (HJ86937??) må ha vært planlagt bygd på B9R og ikke B13R (B13B finnes ikke! ;)), for jeg har til nå aldri sett noen 9700S bygd på B13R. B9R har også det problemet at man ikke kan bygge toalettet over på grunn av høyden.
Eller er den faktisk en 9700H?

#423 vet jeg er HJ87908, så da er vel #422 HJ87907?

Har du ellers noen liste over alle bussene dere har i Nettbuss Øst så hadde det vært bra å ha for å komplettere listene. Gjerne med komplette 5-sifrede internnumre. ;)
Titel: SV: Nya VOLVO B9R
Skrivet av: Bergenga skrivet 03 augusti 2011, 09:20:51 AM
Citat från: Johan B skrivet 25 juli 2011, 11:03:16 AM
Njae OmniExpressen tänker jag inte på. Kan däremot ha blandat ihop med ngn Vest Center eller Scala, de senare kanske har annan golvkonstruktion då så att en sexcylindrig maskin får plats?

Du tenker nok på de to 15-meter Lahti Scala til Firda Billag. De er begge bygget på K380UB6x2, og det er i hvert fall de sterkeste laventrébussene i Norge som jeg kjenner til.
Titel: SV: Nya VOLVO B9R
Skrivet av: Lars skrivet 04 augusti 2011, 18:25:45 PM
Citat från: Øyvind Berg skrivet 03 augusti 2011, 09:18:06 AM
#400, er det HJ85585?

Og hva er reg.nr. på #414?

#416 (HJ86937??) må ha vært planlagt bygd på B9R og ikke B13R (B13B finnes ikke! ;)), for jeg har til nå aldri sett noen 9700S bygd på B13R. B9R har også det problemet at man ikke kan bygge toalettet over på grunn av høyden.
Eller er den faktisk en 9700H?

#423 vet jeg er HJ87908, så da er vel #422 HJ87907?

Har du ellers noen liste over alle bussene dere har i Nettbuss Øst så hadde det vært bra å ha for å komplettere listene. Gjerne med komplette 5-sifrede internnumre. ;)



Ja #400 har HJ 85585 och #416 har HJ86937

övrigt får jag återkomma med när jag har mer uppgifter tillgängliga.
De bussar som kommer från gamla Nettbuss Lilleström AS har 21 som första 2 siffror
Titel: SV: Nya VOLVO B9R
Skrivet av: Bergenga skrivet 04 augusti 2011, 20:35:49 PM
Citat från: Lars skrivet 04 augusti 2011, 18:25:45 PM
Ja #400 har HJ 85585 och #416 har HJ86937

övrigt får jag återkomma med när jag har mer uppgifter tillgängliga.
De bussar som kommer från gamla Nettbuss Lilleström AS har 21 som första 2 siffror


Takk! :)  Det du finner ut kan du sende til meg som PM. Det har jo ikke noe med denne tråden å gjøre.

Jeg har faktisk hørt en gang tidligere at det skulle være 21, men jeg var ikke sikker på om jeg husket riktig, for jeg noterte det ikke ned den gangen.
Vet du om de nye som har nummer i 2000-serien også starter med 2, altså 22000?
Titel: SV: Nya VOLVO B9R
Skrivet av: Lars skrivet 08 augusti 2011, 23:11:05 PM
Citat från: Øyvind Berg skrivet 04 augusti 2011, 20:35:49 PM
Takk! :)  Det du finner ut kan du sende til meg som PM. Det har jo ikke noe med denne tråden å gjøre.

Jeg har faktisk hørt en gang tidligere at det skulle være 21, men jeg var ikke sikker på om jeg husket riktig, for jeg noterte det ikke ned den gangen.
Vet du om de nye som har nummer i 2000-serien også starter med 2, altså 22000?
Nej det har jag inte hört något om ännu.
Titel: SV: Nya VOLVO B9R
Skrivet av: The Boxer skrivet 10 augusti 2011, 12:16:54 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 23 juli 2011, 19:57:26 PM
Jo, Volvo har ett avtal med Deutz om motorer mindre än 9-liter. 7.3-litersmotorn härrör alltså därifrån. Den ersatte Volvos egen 6.7-litersmotor för ett antal år sedan. Däremot tror jag att 9.4-litersmotorn är Volvos egen konstruktion. 11-litersmotorn tror jag kommer från Renault, och lär vara en nedskalad variant av Volvos tidigare 12-litersmotor. I ett samarbete "stal" Renault Volvos ritningar, sägs det. Nu när Volvo äger Renault är det kanske tur för Volvo att motorn bygger på Volvos ritningar.
 

Renault motorerna ska vi be Gud beskydda Konungen och Fastlandet i från...:o i mitt tidigare liv jobbade jag 6 år på Volvo CE  där infördes Renault 11 liter i lastmaskin L150E det gick inte många månader innan Skövde 12-litern var tillbaka o det var "ätter orning " igen ;D 8)
Titel: SV: Nya VOLVO B9R
Skrivet av: Lars skrivet 12 augusti 2011, 13:38:19 PM
Citat från: Lars skrivet 04 augusti 2011, 18:25:45 PM
Ja #400 har HJ 85585 och #416 har HJ86937

övrigt får jag återkomma med när jag har mer uppgifter tillgängliga.
De bussar som kommer från gamla Nettbuss Lilleström AS har 21 som första 2 siffror


Japp 422 har HJ87907 och 414 HJ86700

Här kommer 3 mobilbilder av bussarna

Först 400 fångad på hållplats 25 på Gardermoen 18/5 2010 kl 15.15

(http://jarnskog.com/kommunikationer/bilder/buss/resten/2011/Nettbuss_400.jpg)

Sedan 414 i garaget igår

(http://jarnskog.com/kommunikationer/bilder/buss/resten/2011/Nettbuss_414.jpg)

och sist 422 på samma ställe med 573 bakom

(http://jarnskog.com/kommunikationer/bilder/buss/resten/2011/Nettbuss_422.jpg)
Titel: SV: 7-litersmotorer
Skrivet av: BD skrivet 13 augusti 2011, 17:26:01 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 23 juli 2011, 19:57:26 PM
Jo, Volvo har ett avtal med Deutz om motorer mindre än 9-liter. 7.3-litersmotorn härrör alltså därifrån. Den ersatte Volvos egen 6.7-litersmotor för ett antal år sedan. Däremot tror jag att 9.4-litersmotorn är Volvos egen konstruktion. 

Dessutom har Volvo en aktiepost i Deutz. Men har hört något om att det utvecklas motorer mindre än 11 liter hos UD Trucks i Japan. UD Trucks har redan en egen 7-litersmotor. Dessutom kan en sådan motor tillverkas och användas i bilar tillverkade i Indien.
Titel: SV: Nya VOLVO B9R
Skrivet av: M skrivet 13 augusti 2011, 20:02:38 PM
Citat från: The Boxer skrivet 10 augusti 2011, 12:16:54 PM
Renault motorerna ska vi be Gud beskydda Konungen och Fastlandet i från...:o i mitt tidigare liv jobbade jag 6 år på Volvo CE  där infördes Renault 11 liter i lastmaskin L150E det gick inte många månader innan Skövde 12-litern var tillbaka o det var "ätter orning " igen ;D 8)

När var detta?

/M
Titel: SV: Nya VOLVO B9R
Skrivet av: RuneMikal skrivet 14 augusti 2011, 01:12:48 AM
Hos Vidre AS i Stryn står det nå B9R-chassier på rekke og rad klar for påbygg. I Stryn har man bygget på dette chassiet lenge, men kun til "utvalgte" kunder.   
Titel: SV: Nya VOLVO B9R
Skrivet av: The Boxer skrivet 14 augusti 2011, 11:40:46 AM
Citat från: M skrivet 13 augusti 2011, 20:02:38 PM
När var detta?

/M

Kan det ha varit 2005-06 cirka  kommer inte exakt ihåg....
Titel: SV: Nya VOLVO B9R
Skrivet av: Bergenga skrivet 21 augusti 2011, 12:54:40 PM
Citat från: Lars skrivet 12 augusti 2011, 13:38:19 PM
Japp 422 har HJ87907 och 414 HJ86700

Här kommer 3 mobilbilder av bussarna

Först 400 fångad på hållplats 25 på Gardermoen 18/5 2010 kl 15.15

[ ... ]

Sedan 414 i garaget igår

[ ... ]

och sist 422 på samma ställe med 573 bakom

[ ... ]

Takk for nummeroppklaringene! :D

(Beklager litt sent svar ...)