Biljettkontroll SL linje 179

Startat av Mr G, 22 september 2019, 20:43:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

 https://www.youtube.com/watch?v=_0Vi1tItj7g

När jag passerar busshållplatsen Kista Centrum tycker jag att det är intressant att studera trafikantutbytet på linje 179 i riktning mot Rinkeby och Tensta. Sen något år tillbaka har SL infört biljettvisering här vid mitt- resp bakdörrarna. Men endast under dagtid, så kvällar och helger har det ändå varit fritt fram att gå in i bussen utan giltig biljett. Jag har tittat ibland ändå under dagtid och noterat att den utvändiga biljettkontrollen inte sett ut att vara särskilt rigorös. Som filmen visar ser det ut att vara frivilligt att betala.
吉先生

DL

Haha ja han gör ju väldigt stor nytta...  ;D

buskörare

Citat från: Mr G skrivet 22 september 2019, 20:43:14 PM
https://www.youtube.com/watch?v=_0Vi1tItj7g

När jag passerar busshållplatsen Kista Centrum tycker jag att det är intressant att studera trafikantutbytet på linje 179 i riktning mot Rinkeby och Tensta. Sen något år tillbaka har SL infört biljettvisering här vid mitt- resp bakdörrarna. Men endast under dagtid, så kvällar och helger har det ändå varit fritt fram att gå in i bussen utan giltig biljett. Jag har tittat ibland ändå under dagtid och noterat att den utvändiga biljettkontrollen inte sett ut att vara särskilt rigorös. Som filmen visar ser det ut att vara frivilligt att betala.

179 hade ett bra tag skyddstopp på biljettvisering och jag vet att man fortfarande har problem. Arriva har egna kontroller ibland, men eftersom man då har med polis och andra myndigheter, så är den av förklarliga skäl inte så vanlig.
179 är ingen vanlig linje, det är garanterat en av SL's farligaste linjer när det gäller just hot och våld. Förarna har kroppskameror om dom vill.

homer

Förstår allvarligt talat  inte varför  SL och Arriva gemensamt bestämmer att lägga ner linjen eller sluta trafikera dessa hållplatser som Tensta, Kista och Rinkeby, blir uppriktigt förbannad då de i slutändan är alla andra resenärer och skattebetalare som måste betala just den här linjen med 100% skatt jämfört med 50% på övriga linjer

buskörare

Citat från: homer skrivet 23 september 2019, 16:46:02 PM
Förstår allvarligt talat  inte varför  SL och Arriva gemensamt bestämmer att lägga ner linjen eller sluta trafikera dessa hållplatser som Tensta, Kista och Rinkeby, blir uppriktigt förbannad då de i slutändan är alla andra resenärer och skattebetalare som måste betala just den här linjen med 100% skatt jämfört med 50% på övriga linjer

Troligen för att de 80% som sköter sig ska få fortsätta åka buss. Det är inte 100% som plankar på den.

Transdev-tan

Ska dem sätta spärr på dessa hållplatser? Jag tycker att detta är en bra idé

homer

Citat från: buskörare skrivet 23 september 2019, 17:00:11 PM
Troligen för att de 80% som sköter sig ska få fortsätta åka buss. Det är inte 100% som plankar på den.

80 % kriminella är ändå extremt mycket jämfört med andra linjer, jag tycker man borde statuera exempel, kanske ställa in varannan dag eller nått sånt, så dom som sköter sig får upp ögonen att dom andra 20% är ett stort problem

Transdev-tan

Citat från: Mr G skrivet 22 september 2019, 20:43:14 PM
https://www.youtube.com/watch?v=_0Vi1tItj7g

När jag passerar busshållplatsen Kista Centrum tycker jag att det är intressant att studera trafikantutbytet på linje 179 i riktning mot Rinkeby och Tensta. Sen något år tillbaka har SL infört biljettvisering här vid mitt- resp bakdörrarna. Men endast under dagtid, så kvällar och helger har det ändå varit fritt fram att gå in i bussen utan giltig biljett. Jag har tittat ibland ändå under dagtid och noterat att den utvändiga biljettkontrollen inte sett ut att vara särskilt rigorös. Som filmen visar ser det ut att vara frivilligt att betala.
Men att sätta spärr bör ju funka.

buskörare

Citat från: homer skrivet 23 september 2019, 17:04:30 PM
80 % kriminella är ändå extremt mycket jämfört med andra linjer, jag tycker man borde statuera exempel, kanske ställa in varannan dag eller nått sånt, så dom som sköter sig får upp ögonen att dom andra 20% är ett stort problem

80% kriminella?  ??? Hur tänker du då? Jag tycker det finns andra sätt att statuera exempel än att straffa dom som sköter sig. De råkar bara dela linje med folk som i alltför många år fått styra och ställa.

homer

Citat från: buskörare skrivet 23 september 2019, 17:28:28 PM
80% kriminella?  ??? Hur tänker du då? Jag tycker det finns andra sätt att statuera exempel än att straffa dom som sköter sig. De råkar bara dela linje med folk som i alltför många år fått styra och ställa.

vände på siffrorna...

det är ju daltandet med kriminella som gjort att man hamnat här. tyvärr har vi ett samhälle där även dom som sköter sig får offra viss bekvämlighet för några andra inte gör de. jämför med säkerhetskontrollen på flygplatser, alla måste ta av sig skärp och skor,  slänga vattenflaskan och bli allmänt förnedrad av en otrevlig säkerhetsvakt för att usa hade ett terrordåd för snart 20 år sedan

Bussmicke

Man skulle ha busshållplatser som i många städer i Sydamerika...


//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

DL

Nä tacka vetja jag Oslo, Prag, Budapest m.fl. Där går man på genom alla dörrpar och slipper sånt här. Ta bort spärrvakterna och spärrarna också och inför tiodubbla biljettkontroller istället. Det här systemet innebär bara bråk o tjafs. Låt de bråka med ordningsvakterna istället i samband med kontroller.

buskörare

Citat från: DL skrivet 23 september 2019, 17:52:43 PM
Nä tacka vetja jag Oslo, Prag, Budapest m.fl. Där går man på genom alla dörrpar och slipper sånt här. Ta bort spärrvakterna och spärrarna också och inför tiodubbla biljettkontroller istället. Det här systemet innebär bara bråk o tjafs. Låt de bråka med ordningsvakterna istället i samband med kontroller.

Inte ens ordningsvakter och kontrollanter fick åka med denna linje för deras fackförbund.

DL

Citat från: buskörare skrivet 23 september 2019, 18:00:26 PM
Inte ens ordningsvakter och kontrollanter fick åka med denna linje för deras fackförbund.

Ingen lätt nöt att knäcka. Ställa in linjen drabbar de som sköter sig och riskerar att skapa oroligheter likt bränderna i Husby 2015.

buskörare

Här har ju samhället svikit, SL/Tf har inte gjort sitt jobb i fråga om att sätta in utökade kontroller redan från början. Jag vet inte vad Keolis gjorde under tiden dom hade Råsta, men eftersom dom fick betalt oavsett, så kanske man inte behövde ta i med hårdhandskarna. För Arriva blev det ju annorlunda eftersom det väl är 100% incitament även i Råsta, men det har ju fått pågå på tok för länge för att kunna rättas till inom en snar framtid. Även 514 och 540 hade skyddstopp på biljettvisering, men vet inte hur det går för dom nu.