Gammalt hållplatsläge Vallentuna

Startat av Buzzlover, 27 augusti 2019, 11:29:39 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buzzlover

Hej! Jag upptäckte igår att det vid korsningen Arningevägen(264)/Okvistavägen finns två oanvända hållplatslägen (kännetecknen är de vita plattorna i trottoaren samt den gråa pucklade plattan) och min fråga är då, är det någon som har koll på vilken/vilka linjer som gått dit? Min första tanke var 608:an men den verkar ha gått via Bällstaberg hela tiden.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

david96

Vad heter hållplatserna och vilket linjenummer är det?

buskörare

Citat från: david96 skrivet 27 augusti 2019, 14:56:53 PM
Vad heter hållplatserna och vilket linjenummer är det?

Det var väl just det som var själva frågan ;) Eftersom hållplatsen inte används, har den ju således inget namn och inga bussar stannar där.

buskörare

Kollar med några kollegor. Återkommer!

Karsten

Hållplatserna byggdes väl för framtida behov och har inte ännu trafikerats, så vitt jag vet.

Fredrik Gelin

Det stämmer, de användes dock av ersättningsbussarna för Roslagsbanan på linje 27X under den senaste stora avstängningen för några år sedan.
Normalt används de dock inte som Karsten skrev.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


igel

Det finns ju flera hållplatser som har byggts för framtida behov, men hur gick 608X från början, den hade ju inte dagnens sträckning i slutet. Kan den ha fortsatt hela vägen till Angarnsvägen?

Nico

Byggs rent generellt så på en hel del ställen, dvs. i viss mån i förebyggande syfte inför ev. framtida trafik. Titta tex på trafikplatserna vid Kista (E4/E18) och Smedby (Norrortsleden).

Likaså har det (vilket är ett otyg) på senare tid blivit vanligt att byggherrar i många bostadsprojekt bygger hållplatslägen utan att ens fråga om det behövs eller ens kommer gå busstrafik i ett visst område. Detta görs sannolikt för att kunna användas som försäljningsargument. Tyvärr blir det inte alltid bra då de projektansvariga i flera fall bygger utan att iaktta SL:s riktlinjer.

Det innebär i sin tur ofta hållplatslägen som är för korta, ligger i kurva eller för kraftig lutning, på för smala gator, för nära inpå kurva eller direkt före korsning och annat som kan vara direkt trafikfarligt osv. Ofta leder detta i sin tur till krav på SL från de inflyttade,'då det i deras ögon "... ju finns en hållplats och varför trafikeras inte den..." vilket blir svårt att förklara.

Slutligen finns ju hållplatser på olika håll som, efter linjeomläggningar och annat, inte längre trafikeras. Dessa kan ofta bli kvar ganska länge då man inte offrar pengar på att bygga bort dem. Istället får de ofta ligga kvar tills dess att andra behov av ombyggnad innebär att dessa "spöklägen" försvinner.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Enligt kollegor som bor i Vallentuna har det aldrig stannat några linjer där utöver ersättningstrafiken som nämndes ovan.

Ersa

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 27 augusti 2019, 18:18:06 PM
Det stämmer, de användes dock av ersättningsbussarna för Roslagsbanan på linje 27X under den senaste stora avstängningen för några år sedan.
Normalt används de dock inte som Karsten skrev.

Stämmer bra. Inte ens när de användes under den senaste avstängningen som pågick i något halvår eller så per bandel (elva månader totalt), hade denna hållplats något namn. Stolpar stod då där med betongfötter, och på topptavlan stod 27X, men inget hållplatsnamn.
"Den där hållplatsen vid Okvista som normalt sett inte trafikeras" blev namnet helt enkelt, som en blind herre en gång uttryckte sig, då han steg på norrgående 27X vid Skogsbrynet och uppgav sitt resmål.

Buzzlover

Citat från: Ersa skrivet 27 augusti 2019, 20:16:59 PM
Stämmer bra. Inte ens när de användes under den senaste avstängningen som pågick i något halvår eller så per bandel (elva månader totalt), hade denna hållplats något namn. Stolpar stod då där med betongfötter, och på topptavlan stod 27X, men inget hållplatsnamn.
"Den där hållplatsen vid Okvista som normalt sett inte trafikeras" blev namnet helt enkelt, som en blind herre en gång uttryckte sig, då han steg på norrgående 27X vid Skogsbrynet och uppgav sitt resmål.
De som slår mig mest är att ingen av hållplatserna har någon direkt förbindelse med trottoar utan man måste gå på bilvägen, vid hållplatsläget i riktning Arninge så finns inte ens ett hål i bullervägen där en gångväg t.ex skulle kunna gå, detta känns som Nico även skrev lite om som om det skulle bli en hållplats men någonstans tog det stopp.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Ersa

Efter att ha tittat efter lite mer noggrant undrar jag faktiskt om det är två angränsande hållplatser vi talar om här. Ett par hållplatser finns norr om korsningen med Okvistavägen, och ett annat par söder om samma korsning. Vilket ju även framgår i startinlägget, om man läser noga. :)

Den i norr har mycket riktigt ingen gångväg alls till hållplatsen i riktning mot Arninge. Frågan är om det kanske går nån stig i skogen till Åsvägen. Men förmodligen inte, då hållplatsen ju aldrig använts.

Den i söder ligger i höjd med där Tunavägen slutar i öster, och övergår till att bli en GC-väg, och det var den hållplatsen som användes för linje 27X senast. Den verkar ha anslutning för gångtrafikanter till Tunvägen och Höjdvägen, samt att den går i en gångtunnel under Arningeleden. Det enda negativa med denna hållplats är att sikten för busschaufförerna är rätt begränsad då man ska bege sig ut från hållplatsen i riktning mot Arninge. Om den skulle tas i bruk på heltid i framtiden skulle jag rekommendera att man bygger ett accelerationskörfält för bussen, lite som t.ex Gillingebanan på E18.

Buzzlover

Citat från: Ersa skrivet 28 augusti 2019, 13:26:03 PM
Efter att ha tittat efter lite mer noggrant undrar jag faktiskt om det är två angränsande hållplatser vi talar om här. Ett par hållplatser finns norr om korsningen med Okvistavägen, och ett annat par söder om samma korsning. Vilket ju även framgår i startinlägget, om man läser noga. :)

Den i norr har mycket riktigt ingen gångväg alls till hållplatsen i riktning mot Arninge. Frågan är om det kanske går nån stig i skogen till Åsvägen. Men förmodligen inte, då hållplatsen ju aldrig använts.

Den i söder ligger i höjd med där Tunavägen slutar i öster, och övergår till att bli en GC-väg, och det var den hållplatsen som användes för linje 27X senast. Den verkar ha anslutning för gångtrafikanter till Tunvägen och Höjdvägen, samt att den går i en gångtunnel under Arningeleden. Det enda negativa med denna hållplats är att sikten för busschaufförerna är rätt begränsad då man ska bege sig ut från hållplatsen i riktning mot Arninge. Om den skulle tas i bruk på heltid i framtiden skulle jag rekommendera att man bygger ett accelerationskörfält för bussen, lite som t.ex Gillingebanan på E18.
Det är faktiskt jag som blandat ihop detta, Jag har alltid menat de södra hållplatserna men som du säger nu så finns ju uppenbarligen två oanvända hållplatser till bara kanske 300 meter bakom de som jag först menade som jag inte såg när jag passerade i förrgår på vardera sida av Arningevägen  (nu blev ju detta ännu mera intressant) vilket får mig att ännu mer tro på att de faktiskt gått en linje här förut men för ett bra tag sedan?
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

buskörare

Citat från: Buzzlover skrivet 28 augusti 2019, 17:10:17 PM
Det är faktiskt jag som blandat ihop detta, Jag har alltid menat de södra hållplatserna men som du säger nu så finns ju uppenbarligen två oanvända hållplatser till bara kanske 300 meter bakom de som jag först menade som jag inte såg när jag passerade i förrgår på vardera sida av Arningevägen  (nu blev ju detta ännu mera intressant) vilket får mig att ännu mer tro på att de faktiskt gått en linje här förut men för ett bra tag sedan?

Enligt mina Vallentuna-boende kollegor har det inte gått nån linje där senaste 14 åren i alla fall ;)

Ersa

För att vara en större väg är Arningeleden relativt ny. Jag har för mig att den byggdes omkring 1993-95, och rondellen uppe vid Okvista fanns redan för åtminstone 15 år sedan.
Gångtunneln under Arningeleden vid de södra hållplatserna borde ha funnits där redan från första början, då denna gångbana är en gammal väg som är äldre än allt annat i området. Att man i samband med bygget av en ny väg bygger ett hållplatsläge i samband med gångtunneln är rätt naturligt, men gissningsvis är det något som SL inte var direkt pådrivande om. Kanske det var Vallentuna kommun som låg bakom projektet, tillsammans med dåvarande Vägverket, redan under planeringen på 1990-talet.

De norra hållplatserna kan däremot vara yngre. Utan att vara helt säker från minnet tror jag inte dessa fanns 2005.