Jaha, ännu en buss i Klaratunneln

Startat av Sputnik, 25 augusti 2019, 14:56:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

zjbus

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 26 augusti 2019, 18:17:05 PM
Besiktigas (ska det nog vara) senast på lördag.

Dock är väl detta även en Euro 4?
Tänkte att den kanske inte är klar för besiktning nu.
Vet ej ang. Euro 4

Bernt Talbrant

Citat från: zjbus skrivet 26 augusti 2019, 18:04:50 PM
Bussen var nog inte i toppskick heller, 2008 och skulle besiktigats senast 190831

Hur inverkar det på händelsen menar du??  ??? Som redan påpekats är det ju dessutom några dagar kvar till den 31 aug.

Tommy H

Citat från: zjbus skrivet 26 augusti 2019, 18:04:50 PM
Bussen var nog inte i toppskick heller, 2008 och skulle besiktigats senast 190831

Ovanstående är ju knappast ett dugg relevant i sammanhanget...
Och med tanke på att bussen tidigare pedantskötts av det lilla östgötska bolaget Östra Ryds Busstrafik så ser jag ingen sanning i ditt påstående heller.
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

zjbus

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 26 augusti 2019, 18:55:14 PM
Hur inverkar det på händelsen menar du??  ??? Som redan påpekats är det ju dessutom några dagar kvar till den 31 aug.
Jag har inte sagt att det har inverkat på händelsen, det kan ha gjort det, komponenter kan vara i dåligt skick med ägarens kännedom och så väntar man in i det sista med att besiktiga för att plocka ut så många mil som möjligt eller vad man nu har för skäl. Ja jag har tidigare påpekat att sista dagen är/var 190831.

zjbus

Citat från: Tommy H skrivet 26 augusti 2019, 19:30:15 PM
Ovanstående är ju knappast ett dugg relevant i sammanhanget...
Och med tanke på att bussen tidigare pedantskötts av det lilla östgötska bolaget Östra Ryds Busstrafik så ser jag ingen sanning i ditt påstående heller.
Se mitt ovanstående svar, är det något allmänt känt att bussen tidigare pedantskötts av det lilla östgötska bolaget Östra Ryds Busstrafik så hade jag ingen aning om det.

buskörare

Citat från: zjbus skrivet 26 augusti 2019, 18:04:50 PM
Bussen var nog inte i toppskick heller, 2008 och skulle besiktigats senast 190831

Hur vet du att den inte var i toppskick?

Fredrik Gelin

Det vet vi naturligtvis inte, men andra bussar av samma modell tillhörande samma bolag har lämnat en del övrigt att önska vad gäller skicket för att uttrycka saken diplomatiskt.

Det kan ju vara så att bussen kostats på en uppgradering till Euro 5, men det håller jag för osannolikt med tanke på kostnaden.

Dock är det första gången jag sett någon försöka ta sig ned i tunneln med buss från det hållet, annars har det oftast varit andra änden av tunneln som fått stryk.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Nico

Keolis hade en normalbuss som försökte sig på samma infart för ett par år sedan. Gick inte så bra då heller. Mig veterligt är detta då alltså det andra försöket med buss just här. De övriga har mest varit söderifrån via Centralbron samt några stycken på Sveavägen norrifrån. 

Vad gäller Euro 4 så är det som Fredrik skriver svårt att veta. Tror dock inte heller att den aktuella bussens motor uppgraderats. Inte för att vara den, men nuvarande ägare är inte känd för att kosta på alltför mycket. Likaså är det svårt att säga något om skick och så är det ju generellt om mycket, allt från fordon till hus till andra prylar osv. Alltså, bara för att föregående ägare pedantskött något behöver det inte det innebära att en ny ägare gör på samma vis.

Om jag läste rätt så bytte den aktuella bussen ägare 2017-06-16, alltså för mer än två år sedan. Mycket hinner hända på den tiden... så även om bussen ifråga var i toppskick hos förre ägaren så behöver det inte vara gällande status idag.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

DL

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 27 augusti 2019, 07:56:41 AMDock är det första gången jag sett någon försöka ta sig ned i tunneln med buss från det hållet, annars har det oftast varit andra änden av tunneln som fått stryk.


Lite variation skadar aldrig.  ;D

larslengberg

Citat från: Ulf Berlin skrivet 25 augusti 2019, 19:55:41 PM
"Föraren missbedömde höjden på bussen"... :P/Ulf
Höjden på bussen är väl inget man ska "bedöma" - det ska man väl för tusan VETA! Blir sånt här vårdslöshet i trafik och därmed indraget körkort? Utan grundläggande förmåga till uppmärksamhet ska man väl inte ha körkort?


Sundås

Citat från: Harald Nordius skrivet 25 augusti 2019, 15:47:05 PM
Man kan ju undra hur det kan finnas någon som inte känner till hur de tidigare försöken att köra buss i Klaratunneln har slutat, men det är nog så att många som kör buss inte tar del av svenskspråkiga medier.

Vad menar du med det där?
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

roggek

Harald menar nog att alla läser inte på SVT, Aftonbladet och Expressen, och att Al Jazeera knappast skriver om det, så länge inga dödsoffer finns...

Och jag tror inte att bussföraren som orsakade branden i Klaratunneln, går och berättar det för tjocka släkten, skam är ett tabubelagt ämne i vissa länder...

Sundås

Citat från: roggek skrivet 03 september 2019, 13:38:24 PM
Harald menar nog att alla läser inte på SVT, Aftonbladet och Expressen, och att Al Jazeera knappast skriver om det, så länge inga offer finns...

Och jag tror inte att bussföraren som orsakade branden i Klaratunneln, går och berättar det för tjocka släkten, skam är ett tabubelagt ämne i vissa länder...

Tyckte mest undertonen hade en ganska ofräsch syn på utländska chaufförer.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

homer

Junior & Co körde shuttle trafik från olika parkeringar ner till Båtmässan i Gustavsberg i helgen, denna buss fanns på plats med ett halvt AC aggregat på taket. En kollega till mig hade åkt med och visste inte vad de var för företag som körde och hade fråga om de var Arriva som var där, men föraren som körde kunde inte ett ord Svenska... där ligger nog en trolig orsak till att den hamnade i Tunneln, med de sagt att de inte nödvändigtvis var samma förare.