Amanda, 19, kastades av bussen – var ”för lättklädd”

Startat av Fredde, 27 juli 2019, 19:10:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

När 19-åriga Amanda skulle kliva på bussen i Malmö stoppades hon plötsligt av chauffören.
Hon fick inte kliva på – med motiveringen att hon var för "lättklädd".
– Det är sjukt att en tjej år 2019 inte kan kliva på en buss för att en äldre man har åsikter om hennes kläder, säger Amanda.


https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGeqxm/amanda-19-kastades-av-bussen--var-for-lattkladd

Sjukt vansinne att ge sig på någon på det sättet >:(
Bra dock att man tar det på allvar från Skånetrafiken och Nobina.

Staffan Sävenfjord

Nu står det ju inget om hur flickan var klädd men det finns en gammal regel som jag tycker är lämplig att använda:  "no shirt, no shoes, no service". Något på överkroppen och något på fötterna tycker jag det bör vara. Men det är ju mest killar som bryter mot skjortregeln. Och de flesta brukar ta på sig en skjorta efter påpekande.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)



buskörare

Jag har sett bild på vad som ska vara hennes klädsel då och det var ganska korta jeansshorts och en överdel som liknar en bikiniöverdel. Ovanligt lite på överkroppen mot vad jag brukar se, men absolut inget som ska rendera i avvisning.

Niclas Wennerlid

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 juli 2019, 19:26:05 PM
Nu står det ju inget om hur flickan var klädd men det finns en gammal regel som jag tycker är lämplig att använda:  "no shirt, no shoes, no service". Något på överkroppen och något på fötterna tycker jag det bör vara. Men det är ju mest killar som bryter mot skjortregeln. Och de flesta brukar ta på sig en skjorta efter påpekande.

Den "regeln" är ju mer inriktad för restauranger och liknande.
Hur tycker du att den regeln ska tillämpas i kollektivtrafiken? Ska ett sexårigt barn nekas att åka med för att barnet är barfota när bussen går två gånger om dagen?

Det som är det intressanta i denna händelse är just - är det upp till föraren att avgöra vilken klädsel som är okej för att man ska få åka buss i kollektivtrafiken?
I sin förlängning skulle man ju kunna säga att en förare har rätt att vägra en man att åka med för att föraren tycker det är helt olämpligt att man har sandaler kombinerat med strumpor för det är ju rätt vanligt "tyckande".
Är religionsbaserad syn på klädseln mer eller mindre värd att tillämpa än t.ex generationsbaserad syn på klädseln?
Om en förare tycker ett samtliga passagerare ska ha helt täckande kläder på alla kroppsdelar och en annan tycker att allt utom nakna könsdelar är ok, vilket ska man följa?

Visst raljerar jag lite nu men det jag vill säga är att man ska vara väldigt försiktig när det kommer till personligt tyckande och göra det till aktiva regler när man arbetar i offentligt arbete.
Finns det fastställda regelverk och rutiner så ska dessa följas, finns det inte situationsspecifika regler får man gå på mer allmänna regelverk som ordningslagen om det finns stöd för agerande där.

I övriga fall får man helt enkelt bara acceptera att det är tillåtet oavsett vad man personligen tycker om det.

// Niclas


Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!


zjbus

Det står att föraren har erkänt att han gjorde fel men han skulle ju vara avstängd över helgen  och på måndag skulle utredningen fortsätta.
Här en artikel från Svt: "Förarens agerande strider mot alla principer"
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/carina-zachau-m-forarens-agerande-strider-mot-alla-principer




Ersa


zjbus

Citat från: Ersa skrivet 29 juli 2019, 18:49:39 PM
Det står ingenstans i artikeln att det är en ursäkt. Inte ens att det är en förklaring.
Du har rätt, det står: Enligt bussbolaget Nobina som har pratat med honom säger han att han hade en dålig dag, säger Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken till SVT Nyheter Skåne.
Men det är ju fullständigt irrelevant om han hade en dålig dag, varför ens säga det om det inte var avsett som någon form utav förklaring eller ursäkt?