Scania beteckningar

Startat av Lasse i Bdn, 01 juli 2019, 15:44:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lasse i Bdn

Vad är skilnaden mellan följande beteckningar på 3-axlade bussar vad betyder siffrorna och bokstäverna
LK 340 IB  6x2x4 NB
CK 320 UA 6x2/2 LB
CK 320 UB 6x2*4 LB
första siffran är nog hk 
samt L 94 6x2x4 LB  94 kan väl inte vara hk

Jörgen

#1
Det här har jag fått fram vad alla bokstäver och siffror betyder på Scanias bussar.
Det blir till att kolla upp bokstav för bokstav för att se vad det är för typ av buss.

1:a bokstaven
Tillverkning
C = Kaross från Scania i Slupsk, Polen (K UB, K UA) (Citywide)
L = Lahden Autokori plant, Lahti, Finland - Interlink and OmniExpress (K UB, K IB, K EB)
T = Higer, Kina A30 och A808 Touring coaches (K EB endast chassi)
Finns ingen första bokstav så är det bara chassi med annans fabrikörs kaross monterad på den.

2:a bokstaven
Motorplacering
K = Chassi med centralt längsmonterad motor, bakom den bakre axeln
N = Tvärställd motor placerad bak

Siffrorna
320 = mycket riktigt styrkan i HK

4:e bokstaven
Typ av buss
E = Turist,  långdistans, hög komfort
I = Intercity,  Linjebuss, lång eller kort distans, normal komfort
U = Urban,  stadsbuss kort distans, normal komfort

5:e bokstaven
Chassivariant
A = Led
B = Normal (kort och boggie)
D = Dubbeldäckare

Hjulkonfiguration
4x2: 2-axlad buss (4 hjul varav 2 drivna)
6x2: 3-axlad buss
6x2/2: 3-axlad ledbuss
6x2*4: 3-axlad buss med styrd bakaxel
8x2: 4-axlad buss (K IB i endast Latin Amerika)
8x2/2: 4-axlad ledbuss (K IA endast)
(* och siffra, anger antal styrda hjul totalt)
(/ verkar betyda att driven är längst bak i konfigurationen)

Näst sista bokstaven
Chassihöjd
L = Låg fram, normal bak
M = Låg fram och mitt, normal bak (endast K UA?)
N = Normal fram och bak

Sista bokstaven
Fjädring
B = Luftfjädring fram och bak, stel framaxel
I = Luftfjädring fram och bak, individuell framaxelupphängning (delad)


Hoppas att det ni blir lite klokare av detta.
Mvh: Jörgen

Jörgen

L 94 6x2x4 LB
Är 4-serien, som fanns 1996 till ca 2005,  där L är längsmonterad motor
94 är 9 liters motorvolym och 4:e serien i Scanias program. (jämför CN 113 som är 11 liters volym i tredje serien, och N är bakmonterad tvärställd stående motor)
6x2x4 troligen 6x2*4 är 6 hjul, 2 drivna och en styrande bakaxel bakom drivaxel. Om inte * utan / = styrande axel framför drivaxel.
L: låg fram, normal bak
B: luftfjädring fram och bak, stel framaxel.
Mvh: Jörgen

Knut

disse benevelsene er på orignal Scania??
Da er 320 og 340 samt 360 høydebenevelse på påbygget.
Da det var OmniEkspress så het de OE 320 som er den lave regionalbussen, 340 på høye regionalbusser og 360 på de høyeste langrute/turbuss.
InterLink heter i dag LD / MD og HD for samme versjoner
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Carl Eric

Tack Jörgen för den väldigt utförliga listan!!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Fredsduvan

Citat från: Knut skrivet 01 juli 2019, 19:38:20 PM
disse benevelsene er på orignal Scania??
Da er 320 og 340 samt 360 høydebenevelse på påbygget.
Da det var OmniEkspress så het de OE 320 som er den lave regionalbussen, 340 på høye regionalbusser og 360 på de høyeste langrute/turbuss.
InterLink heter i dag LD / MD og HD for samme versjoner

Ja men akta dig om du kommer till en viadukt då dessa finska bussar är ungefär 10cm högre än beteckningen i verkligheten. Ställde frågan en gång internt på Scania när dessa bussar presenterades varför beteckningarna inte stämde med faktiska höjden.  Fick svaret att det var "branchstandard" så det var nog en bra ide att man tog bort siffrorna i dessa beteckningar i nästa serie :-)

John P

Citat från: Fredsduvan skrivet 05 juli 2019, 13:02:01 PM
Ja men akta dig om du kommer till en viadukt då dessa finska bussar är ungefär 10cm högre än beteckningen i verkligheten. Ställde frågan en gång internt på Scania när dessa bussar presenterades varför beteckningarna inte stämde med faktiska höjden.  Fick svaret att det var "branchstandard" så det var nog en bra ide att man tog bort siffrorna i dessa beteckningar i nästa serie :-)

Vi får verkligen hoppas att det inte finns någon som tittar på karossbeteckningens nummer ( oavsett fabrikat..) när de ska avgöra om man kan köra under en viadukt eller ej. Tusen gånger bättre att kolla på höjddekalen vid förarplatsen istället. Angående karossbetekningen, kan inte siffrorna stämma ganska väl om räknar fordonshöjden på en standardbuss som drivs  med flytande bränsle ( alltså ej hybrid, el eller gas..) och UTAN AC-enhet på taket?
Den låga Inter Linken och Omniexpress 320 är ju i grundutförandet de modeller som har lägst höjd. Däremot är de nog säkerligen högst om man t.ex  väljer  dem i  biogasutförande...
Bussförare på Nobina Trollhättan.