Flixbus Stockholm - Arlanda

Startat av NITHRO, 10 juni 2019, 19:54:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

NITHRO

Flixbus ska börja en ny linje mellan Stockholm och Arlanda. Kommer dom att kunna konkurera med Flygbussarna? Ska Börja 18 juni

homer

Dom kan säkert ta marknadsandelar och flixbus är väl den konkurrent till Flygbussarna som har bäst förutsättningar.

Det som talar emot flixbus är ju att även flygbussarna har ekonomiska muskler och ingen konkurrent har hitills lyckats trots att många har försökt. hos flygbussarna får man dessutom Eurobonus poäng och dom har generösare bagageregler än flixbus.

tidtabellen verkar se ut som följande om 2 veckor från cityterminalen:

06:25
08:00
09:05
10:10
12:45
13:00
14:00
14:15
14:30
15:40
15:55
16:40
19:10
19:35
19:45
19:55
21:10
21:40
22:35

virtual1

Men med den tidtabellen är de chanslösa, många har försökt både med bättre priser o bra tidtabeller och ändå misslyckats  enda sättet att kunna konkurrera är att ha massiv marknadsföring och minst kvartstrafik.

Fredde

Som sagt, vem vill vänta längre på bussen i Stockholm än flyget på Arlanda...? ::)

Fredrik Gelin

Med tanke på tidtabellen ovan verkar det som att det inte primärt är sträckan Cityterminalen - Arlanda som är poängen för Flixbus.
Jag gissar att det istället handlar om redan befintliga avgångar som förlängs till och från Arlanda, det är ett koncept som Swebus tidigare använt sig av.
Det handlar alltså troligen bara om att fiska upp "bonusresenärer", dvs fylla på bussar som ändå skall till Arlanda.
Naturligtvis kan de ju konkurrera med Flygbussarna om resenärer på sträckan, men det verkar som sagt inte så vettigt med tanke på tidtabellen och facit från tidigare försök.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


virtual1

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 11 juni 2019, 07:44:22 AM
Med tanke på tidtabellen ovan verkar det som att det inte primärt är sträckan Cityterminalen - Arlanda som är poängen för Flixbus.
Jag gissar att det istället handlar om redan befintliga avgångar som förlängs till och från Arlanda, det är ett koncept som Swebus tidigare använt sig av.
Det handlar alltså troligen bara om att fiska upp "bonusresenärer", dvs fylla på bussar som ändå skall till Arlanda.
Naturligtvis kan de ju konkurrera med Flygbussarna om resenärer på sträckan, men det verkar som sagt inte så vettigt med tanke på tidtabellen och facit från tidigare försök.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Ja, men ingen kommer aktivt ta och välja Flixbus bara för att de 'råkar' vara på plats rent tidsmässigt då man ska till Arlanda, om man inte är frekvent resenär hos dem och väljer dem av den anledningen så kommer ju alla ta Flygbussarna ändå där man vet att man inte behöver kolla nån tidtabell.

B10M

Citat från: virtual1 skrivet 11 juni 2019, 08:06:39 AM
Ja, men ingen kommer aktivt ta och välja Flixbus bara för att de 'råkar' vara på plats rent tidsmässigt då man ska till Arlanda, om man inte är frekvent resenär hos dem och väljer dem av den anledningen så kommer ju alla ta Flygbussarna ändå där man vet att man inte behöver kolla nån tidtabell.
Hur fungerar det med biljettköp, kan man betala på bussen? Ingen kommer att åka om man måste boka plats i förväg på en särskild buss.

Peter Rost

Det går att betala biljett kontant ombord på bussen om jag minns rätt.

//Peter

Nico

Har mest slösurfat kring detta så jag kan ha missat något. Blir nämligen inte riktigt klar över vilka hpl. de tänker angöra. Förutom Cityterminalen så verkar det även som de ska angöra läge N i Liljeholmen och norrgående på Solna station vilket ju verkar rimligt. Däremot får jag i andra sökningar med hpl. som verkar mera orimliga såsom t.ex. Skansen. Någon som sitter på någon bra länk till en sida om detta?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: homer skrivet 10 juni 2019, 20:55:35 PM
tidtabellen verkar se ut som följande om 2 veckor från cityterminalen:

06:25
08:00
09:05
10:10
12:45
13:00
14:00
14:15
14:30
15:40
15:55
16:40
19:10
19:35
19:45
19:55
21:10
21:40
22:35

Jämför man med tidtabellen för samma sträcka imorgon, onsdagen den 12 juni, så ser den nästan likadan ut. Det finns en 06:45-avgång som verkar saknas i din lista ovan, men man har istället lagt till fyra ytterligare avgångar 13:00, 14:15, 15:55 samt 19:10.
Det är knappast någon stor ekonomisk risk Flixbus tar från och med den 18 juni, med tanke på att det mesta redan körs idag.

Buzzlover

Flixbus kör väl redan nu sin Uppsala linje via Arlanda så något helt nytt blir det inte, dock tror jag att ifall de ska utmana Flygbussarna behöver deras Arlanda linje trafikera de kommuner på norra sidan där Flygbussarna inte har hållplatser inuti ännu, exempel på detta blir då Solna (Befintliga är på E4:ans hållplatser Haga norra/södra, Frösunda och Järva krog, går inte in i Solna ännu.), Sollentuna (Inte ens den perfekt dimensionerade trafikplatsen i Silverdal/Helenelund där hållplatser markerats på trottoaren trafikeras) och Upplands Väsby (gick väl förr Flygbussar till Scandic hotellet vid E4:an där terminalen finns kvar men inte längre.)
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Fredrik Gelin

Junibacken och Skansen omnämns som hållplatser för Flixbus i Stockholm, men när jag försöker boka finns de inte med som möjliga startpunkter för resan.
Däremot går det att boka från Liljeholmen, Cityterminalen och Solna station direkt till Arlanda enligt deras Bokningssida.

Detta låter i mina öron som att man fyller på redan befintliga linjer och samtidigt utmanar Flygbussarna att utveckla sitt utbud ännu mer.

Liljeholmen passar ju hyfsat bra om man kommer från Nyköping och Solna station passerar man ju nästan på väg till och från Uppsala.

De nordöstra förorterna som egentligen skulle kunna ha bra möjligheter till trafik till och från Arlanda är dock svårflörtade vad det verkar, Flygbussarna har ju försökt både med riktiga bussar och samåkning utan att få lönsamhet i trafiken.
Från norra Täby och södra Vallentuna finns det dock SL-trafik till Arlanda om man byter från buss till pendeltåg i Upplands Väsby,  men de flesta som bor i området verkar ändå åka egen bil eller ordna hämtning och lämning via familj och/eller vänner.
Det är dock en del arbetspendling på samma sträcka som Flygbussarna också försökt attrahera men utan framgång.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Bussmicke

Citat från: NITHRO skrivet 10 juni 2019, 19:54:53 PM
Flixbus ska börja en ny linje mellan Stockholm och Arlanda. Kommer dom att kunna konkurera med Flygbussarna? Ska Börja 18 juni

Hahahahahaha, ja den konkurensen har ju funkar förr...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: B10M skrivet 11 juni 2019, 08:32:44 AM
Hur fungerar det med biljettköp, kan man betala på bussen? Ingen kommer att åka om man måste boka plats i förväg på en särskild buss.

Sker betalning av enkelbiljett ombord på bussen hos Flygbussarna än idag? De har väl haft biljettautomater inomhus och utomhus på alla terminaler på Arlanda samt på Cityterminalen i mer än tio år nu?

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 12 juni 2019, 00:13:34 AM
Hahahahahaha, ja den konkurensen har ju funkar förr...

Läs gärna hela tråden. Trafiken via Arlanda har väl varit igång ända sedan de köpte upp Swebus. Några enstaka framtida förstärkningsavgångar på den redan existerande trafiken är inget man behöver håna, döma ut eller komma med domedagsprofetior mot.