178:an återgången återtagen

Startat av igel, 15 november 2013, 19:18:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

igel

För ett antal år sedan (runt 2009) byggdes Kista centrum ut då lades 178 tillfälligt om så att den inte längre körde längs torsnäsgatan. efter en längre ombyggnad och ett antal vägarbeten längs kistagången gjordet att det tog längre tid än bygget innan 178:an kunde återgå till ordinarie körväg. Efter en kort stund visade det sig dock att antalet parkerade bilar i bussgatan längs torsnäsgatan var så stort att trafiken måste tillsvidare igen gå längs den tillfälliga sträckan.
Efter det har det inte hänt så mycket fören i höstas då det helt plötsligt byggdes en lång refug längs hela torsnäsgatan, vilket endast fik till följd att bilarna som tidigare parkerade i bussgatan nu parkerade till hälften på trottoar.
Så i måndags återgick busstrafiken till ordinarie körväg för andra gången, men redan i går hade den gått tillbaka till den omlagda körvägen pga framkomlighetsproblem.

buskörare

Vi som kör där är ju inte direkt förvånade över att det inte funkade.

Rojje

Varför inte hårdbevaka med parkeringsvakter och polis? Polis för att dom kör in på bussgata och p-vakt för parkeringen. Efter ett tag borde folk lärt sig...

F.Å

Citat från: buskörare skrivet 15 november 2013, 19:42:15 PM
Vi som kör där är ju inte direkt förvånade över att det inte funkade.

Nä, det är vi verkligen inte. Det där stället verkar aldrig bli bra. Det var ju inte optimalt tidigare, innan centrumet blev en galleria. Då fanns till och med en anlagd parkeringsplats med taxistolpe på ytan som idag är "torg". Ändå skulle det parkeras på trotoarkanten utanför grosshandeln. I kombination med den tvära kurvan med minst sagt skymd sikt därefter så gällde det ofta att hålla tungan i rätt mun.
En tänkbar försvårande omständighet kanske skulle vara att sätta upp pollare som i Norra Hammarbyhamnen för att begränsa åtkomsten till bussgatan. Används det systemet fortfarande längs 55:an?

igel

Det var nog på väg från lunchen i måndags som jag såg två p-vakter som stod i hörnan. då kommer en vit skåpbil och parkerar halvt på trottoaren i innerkurvan av den tvärakurvan utanför banken. p-vakterna som då endast står tre meter ifrån skåpbilen går omedebart fram till föraren, han blir arg och säger att de (p-vakterna) inte ska lägga sig i var han parkerar.
Sedan hade jag kommit så långt bort att jag inte såg hur det fortsatte. Men om man parkerar halvt på en trottoar i en kurva på en bussgata med två p-vakter i neonfärgade västar tre meter bort ståendes på motsatt sida gatan, som man dessutom börjar tjafsa med om att de inte ska lägga sig i var man parkerar, då värkar det vara finnas ett större problem bland parkerarna än vad några p-vakter då och då kan råda bot på. hoppas stockholms kommun vågar ta tag i det här och visa folk att man faktiskt måste följa skyltningen.     

Lars-Håkan_E

Citat från: Rojje skrivet 15 november 2013, 19:47:44 PM
Varför inte hårdbevaka med parkeringsvakter och polis? Polis för att dom kör in på bussgata och p-vakt för parkeringen. Efter ett tag borde folk lärt sig...
Så fungerar det inte idag, det är inte som på 80 talet när man hade ett nära samarbete med lapplisor och bärgare

Nico

Tja, den samstämmiga åsikten på entreprenörssidan var att trafiken inte skulle släppas på då den enda s.k. förbättringen var . Det kom dock påtryckningar om det hela varför 178 och 523 fick utgöra försökskaniner medan övriga linjer fortsatte omlagt.

Ingen är som sagt förvånad över att det sk-t sig så nu är det upp till Arriva att ta en ny vända så får man väl se vari det hela landar. Personligen anser jag att hela torget är felbyggt så oavsett vad (att det skulle hårdbevakas av lapplisor mm. har utlovats gång på gång, men utan synbara resultat) så lär det inte fungera med enbart denna ynkliga lilla mittrefug.

Sedan blir jag lite konfunderad då jag kikar SL:s hemsida. Där anges bara info om ändring av 523, men inget om 178 så frågan är väl vad som gäller där?!
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Nu har ju inte jag kört den "ordinarie" sträckan förvisso, men jag ser egentligen inget behov av den heller. Uppenbarligen funkar det inte, så varför inte låta bussgatan bli parkering och låt oss köra så som vi kört senaste åren. Verkar ju klart smidigast i längden.

Nico

Håller med om att behovet i sig är ganska obefintligt. Man missar ju som sagt egentligen inget på den nu omlagda vägen. Tvärtom så får man istället fler målpunkter i södra ändan av Kista ind. område.

Sedan handlar sträckningen via Torsnäsgatan även om fler nackdelar än felparkerade bilar. I själva böjen in på Kistagången är det trångt och man måste ut ordentligt liksom att gatustandarden på Kistagången i sig är ganska undermålig med sprickor och sättningar. Tror inte heller att pollare (vill ha det till att det inte är i bruk sedan flera år på 55:an) är en möjlig lösning då det kräver en del underhåll samt även utrymme under marken... och här är det fullt med andra utrymmen (garage, lager mm.) direkt under gatuplanet.

Sedan är det även tänkt att Jan Stenbecks torg ska byggas om när spårvagnen dras hit. Enligt vad som sagts så ska den då komma upp via en ramp mellan höghuset och Hanstavägen för att sedan gå på diagonalen över torget. Ändringen lär nog alltså i så fall förändra platsens utseende ganska radikalt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredrik Gelin

Citat från: igel skrivet 15 november 2013, 20:42:35 PM
Det var nog på väg från lunchen i måndags som jag såg två p-vakter som stod i hörnan. då kommer en vit skåpbil och parkerar halvt på trottoaren i innerkurvan av den tvärakurvan utanför banken. p-vakterna som då endast står tre meter ifrån skåpbilen går omedebart fram till föraren, han blir arg och säger att de (p-vakterna) inte ska lägga sig i var han parkerar.
Sedan hade jag kommit så långt bort att jag inte såg hur det fortsatte. Men om man parkerar halvt på en trottoar i en kurva på en bussgata med två p-vakter i neonfärgade västar tre meter bort ståendes på motsatt sida gatan, som man dessutom börjar tjafsa med om att de inte ska lägga sig i var man parkerar, då värkar det vara finnas ett större problem bland parkerarna än vad några p-vakter då och då kan råda bot på. hoppas stockholms kommun vågar ta tag i det här och visa folk att man faktiskt måste följa skyltningen.     
Nu vet jag inte hur det fungerar idag, men när jag jobbade på Keolis trafikledning och i Täby för några år sedan vägrade p-vakterna ofta att åka ut till Kista utan poliseskort av säkerhetsskäl.
Polisen som då var de enda som kunde ingripa ansåg sig med rätta ha bättre saker att ägna sin tid åt...
//Fredrik

Nico

Även förarna drabbades av hot och våld varför det av och till inkom skyddstopp. Vet dock inte om det urartade även denna gång.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Nico skrivet 23 november 2013, 20:11:53 PM
Även förarna drabbades av hot och våld varför det av och till inkom skyddstopp. Vet dock inte om det urartade även denna gång.

Tror inte nån gav sig på bilister där denna gång, men vi har återgått till "omläggningen" och lär inte åka den "ordinarie" vägen på länge. Om ens någonsin.