YKB - Yrkeskompetensbevis för buss (prov hos Transportstyrelsen)

Startat av Boubou, 11 mars 2009, 20:19:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

2112

Citat från: Mio skrivet 28 mars 2009, 09:00:25 AM
Ja har frågorna som vägverket ställer!!!! Förra veckan va de 20 st som skrev och 20 klara sig.

Kan någon ge mig tips var någonstans jag kan lägga vantarna på dessa frågor?
Please!!! =)

BigM

Verkar vara hopplöst att hitta relevant och användbart material om YKB?
Vad jag fått fram är att YKB är obligatoriskt sedan förra året, men utbildningsmaterial är det ont om, istället har man en excel fil som i väldigt grova drag beskriver vad som krävs. I samma excel fil finns det hänvisningar till div. material som man kan använda. Bland annat så hänvisas till nån trycksak från Vägverket som har utgått... Oootroligt smart...

Har hört om gamla ykb och nya ykb, boken vi har är från 2007 medan kravet kom 2008, så det känns som om man pluggar förlegad information.
Ni som klarat nya ykb, vad har ni läst på? En klasskamrat skrev provet förra veckan och jag vet hur mycket han pluggat, men ändå kuggade han. Så med mina förutsättning känns en kuggning inte alltför avlägsen men jag har några veckor på mig, så jag får väl läsa diverse excel filer och annat... :)

/BigM
EDIT: Lägger in länken till sidan jag hittade ovanstående excel fil, som dock är omgjord till pdf. Filen heter "Utbildningsinnehåll för yrkesförarkompetens".
http://www.yrkestrafiken.se/Generell/Yrkesforarbehorighet-/Yrkesforarkompetens/Utbildning-yrkesforarkompetens/

Björn Ax

Känns skönt att man redan har gjort YKB innan dom nya reglerna kom. Behöver jag bara gå på en kurs om 7 år och slipper prov. :)

lil-sis

När jag skrev fanns det två olika prov med lite olika alternativ. Om man tänker hur Vägverket gör de andra teoriproven så är det uppbyggt på samma sätt med ungefär samma tänk. Dvs barn och säkerhet först. Vi gjorde en sammanställning efter kursen på det vi kom ihåg men eftersom jag var en av de fyra som klarade provet första gången så lade jag ingen energi på att få de frågor vi kom ihåg.

Men ren krasst så ska de 140h man går (om man ska köra linjetrafik i tätort eller över 23) räcka till för att klara provet. Vi körde ungefär halva tiden, mkt givande med emellanåt 12 personer i samma buss... Det var mkt åkande och väldigt, väldigt lite körande. Vilket iofs inte gjorde mig något, jag stukade foten i början av kursen, riktigt illa, var eg sjukskriven med körförbud  ::)

De återstående klarade provet på andra försöket två veckor senare, de flesta hade bara ett eller två fel för mycket på första gången.

Vägverkets material hjälper inte så vansinnigt mycket vad gäller innehållet men nu borde de flesta ha hållt tillräckligt med kurser för att veta vad som behöver läras ut.

Vi gjorde även Hjärt-lungräddning och en dag på brandstation där vi släckte bränder och utrymde rökfylld buss  ;D

bjalle

Om man är under 23 och går 140h Yrkeskompetensutbildningen så får man ju bara köra linjetrafik, linjer under 50km längd. När man då fyller 23, får man full behörighet då?


Roger

Är nedan vad som gäller för att ta ett YKB idag?
============================================================================================
Citat från: Buss-Anders skrivet 15 mars 2009, 16:01:50 PM
Om det är likadant utformat som när jag tog yrkeskompetensen så är det 6 st delprov med summa 76 frågor.
Det gäller att plugga och plugga. Rekommenderar dig att gå en kurs på en körskola.
Jag betalade 6500 kr år 2005 för en tredagarskurs.
I varje delprov får du ett antal frågor och ett visst antal måste vara rätt  i varje delprov för att du ska bli godkänd.


-kartläsning , 7/11 (7 av 11) du ska snabbt kunna hitta bästa och snabbaste väg, kunna beräkna avstånd mellan orter och vara väl förtrogen med den bilatlas som används.Kunna se vilka vägar du får köra på och inte.

- körekonomi,4/7 hur du ska köra för att spara pengar men även kunna vilka fel som leder till kostnadsökningar.

- säkerhet , 15 /20 godkännedom om fordonets uppbyggnad, hur du uppmärsammar felaktigheter och hur de påverkar säkerheten. Kunna vidta rätt åtgärder för passagerarnas och övriga trafikanters säkerhet.Kunna däck,bromsar, bogsering- bärgning, kopplingsbestämmelser, farligt gods, säkring av last, lastsymboler, brand i buss, ergonomi vid lyft, passagerarsäkerhet.


- Lagstiftning, 7/10 God kunskap om de bestämmelser som reglerar kör- och vilotider samt mått och vikt för fordonet, ansvar för persontransporter och då det inträffar olyckor.

- transportadministration,6/8 vilka dokument kärvs vid  inrikes och utrikes transporter.

- fondonskännedom,14/20 bränslesystem för tunga fordon, dieselmotorn, elsystem, batteri, kraftöverföring, smörjsystemm styrsystemet, oljor.

Det är just det att plugga. Själv skrev jag av vissa avsnitt för att riktigt få in dem.
Vi hade några älder yrkesförare som kört länge som var tvungna att ta kursen men de pluggade inte för de trodde att de skulle klara sig på sin långa erfarenhet men det gjorde de inte.
Några av dem var inte vana vid datorer  och blev dessutom stressade av det för alla prov genomförs ju med dator. De blev inte godkända.

Hur det gick för mig.... 74 av 76. Det var ett tufft prov!

Lycka till!

Buss-Anders


bjalle

Citat från: Roger skrivet 04 november 2009, 15:20:04 PM
Är nedan vad som gäller för att ta ett YKB idag?
============================================================================================

Svar: Nej!



lil-sis

Eftersom kursen är obligatorisk så klarar man sen även provet...

kimpan

Citat från: Boubou skrivet 11 mars 2009, 20:19:26 PM
Hej!

Jag är nyfiken på vad ett sådant prov kan innehålla. Tog D-kortet förra veckan och nu är det snart dags för YKB:n. Såvitt jag förstått det hela är provet relativt nytt, så ingen tycks ha en idé om hur det är format.

Väldigt dumt då man inte riktigt vet vad "man ska träna på" eller plugga då. Och inte vill man lägga ut en massa pengar på att "undersöka" hur det är format, utan vill självfallet komma dit väl förberedd.

Så är det någon här som kanske har en gissning om hur det är utformat?  ???

/Bou bou

Hittade på nätet lagstiftningen...
http://www.yrkestrafiken.se/Yrkesforare1/Bussforare/Yrkesforarkompetens1/

buskörare

Kanske finns info redan, men hur funkar det för oss som redan kör? Jag tog YKB'n 1999, och nu får jag gå nya via min ag. Del 1 redan gjord, resten kommer väl förhoppningsvis. Men hur funkar det med prov och annat för oss "gamla"? Har hört att vår YKB inte läggs upp på samma sätt som för dom som tar kortet nu.

lil-sis

När du har hävdvunnen rätt (eller gammal YKB) så behöver man bara gå delkurserna inom utsatt tid. Inga prov.

buskörare

Citat från: lil-sis skrivet 14 februari 2010, 11:02:20 AM
När du har hävdvunnen rätt (eller gammal YKB) så behöver man bara gå delkurserna inom utsatt tid. Inga prov.

Tack för infon!  ;D

Akerlund

Vem är det som ska kolla att man har ykb? är det polisen? isåfall är det nån här som blivit stoppad nån gång, och fått visa sitt ykb?
För det har ju varit i bruk sen oktober-08 tror jag.