https://www.youtube.com/watch?v=_0Vi1tItj7g (https://www.youtube.com/watch?v=_0Vi1tItj7g)
När jag passerar busshållplatsen Kista Centrum tycker jag att det är intressant att studera trafikantutbytet på linje 179 i riktning mot Rinkeby och Tensta. Sen något år tillbaka har SL infört biljettvisering här vid mitt- resp bakdörrarna. Men endast under dagtid, så kvällar och helger har det ändå varit fritt fram att gå in i bussen utan giltig biljett. Jag har tittat ibland ändå under dagtid och noterat att den utvändiga biljettkontrollen inte sett ut att vara särskilt rigorös. Som filmen visar ser det ut att vara frivilligt att betala.
Haha ja han gör ju väldigt stor nytta... ;D
Citat från: Mr G skrivet 22 september 2019, 20:43:14 PM
https://www.youtube.com/watch?v=_0Vi1tItj7g (https://www.youtube.com/watch?v=_0Vi1tItj7g)
När jag passerar busshållplatsen Kista Centrum tycker jag att det är intressant att studera trafikantutbytet på linje 179 i riktning mot Rinkeby och Tensta. Sen något år tillbaka har SL infört biljettvisering här vid mitt- resp bakdörrarna. Men endast under dagtid, så kvällar och helger har det ändå varit fritt fram att gå in i bussen utan giltig biljett. Jag har tittat ibland ändå under dagtid och noterat att den utvändiga biljettkontrollen inte sett ut att vara särskilt rigorös. Som filmen visar ser det ut att vara frivilligt att betala.
179 hade ett bra tag skyddstopp på biljettvisering och jag vet att man fortfarande har problem. Arriva har egna kontroller ibland, men eftersom man då har med polis och andra myndigheter, så är den av förklarliga skäl inte så vanlig.
179 är ingen vanlig linje, det är garanterat en av SL's farligaste linjer när det gäller just hot och våld. Förarna har kroppskameror om dom vill.
Förstår allvarligt talat inte varför SL och Arriva gemensamt bestämmer att lägga ner linjen eller sluta trafikera dessa hållplatser som Tensta, Kista och Rinkeby, blir uppriktigt förbannad då de i slutändan är alla andra resenärer och skattebetalare som måste betala just den här linjen med 100% skatt jämfört med 50% på övriga linjer
Citat från: homer skrivet 23 september 2019, 16:46:02 PM
Förstår allvarligt talat inte varför SL och Arriva gemensamt bestämmer att lägga ner linjen eller sluta trafikera dessa hållplatser som Tensta, Kista och Rinkeby, blir uppriktigt förbannad då de i slutändan är alla andra resenärer och skattebetalare som måste betala just den här linjen med 100% skatt jämfört med 50% på övriga linjer
Troligen för att de 80% som sköter sig ska få fortsätta åka buss. Det är inte 100% som plankar på den.
Ska dem sätta spärr på dessa hållplatser? Jag tycker att detta är en bra idé
Citat från: buskörare skrivet 23 september 2019, 17:00:11 PM
Troligen för att de 80% som sköter sig ska få fortsätta åka buss. Det är inte 100% som plankar på den.
80 % kriminella är ändå extremt mycket jämfört med andra linjer, jag tycker man borde statuera exempel, kanske ställa in varannan dag eller nått sånt, så dom som sköter sig får upp ögonen att dom andra 20% är ett stort problem
Citat från: Mr G skrivet 22 september 2019, 20:43:14 PM
https://www.youtube.com/watch?v=_0Vi1tItj7g (https://www.youtube.com/watch?v=_0Vi1tItj7g)
När jag passerar busshållplatsen Kista Centrum tycker jag att det är intressant att studera trafikantutbytet på linje 179 i riktning mot Rinkeby och Tensta. Sen något år tillbaka har SL infört biljettvisering här vid mitt- resp bakdörrarna. Men endast under dagtid, så kvällar och helger har det ändå varit fritt fram att gå in i bussen utan giltig biljett. Jag har tittat ibland ändå under dagtid och noterat att den utvändiga biljettkontrollen inte sett ut att vara särskilt rigorös. Som filmen visar ser det ut att vara frivilligt att betala.
Men att sätta spärr bör ju funka.
Citat från: homer skrivet 23 september 2019, 17:04:30 PM
80 % kriminella är ändå extremt mycket jämfört med andra linjer, jag tycker man borde statuera exempel, kanske ställa in varannan dag eller nått sånt, så dom som sköter sig får upp ögonen att dom andra 20% är ett stort problem
80% kriminella? ??? Hur tänker du då? Jag tycker det finns andra sätt att statuera exempel än att straffa dom som sköter sig. De råkar bara dela linje med folk som i alltför många år fått styra och ställa.
Citat från: buskörare skrivet 23 september 2019, 17:28:28 PM
80% kriminella? ??? Hur tänker du då? Jag tycker det finns andra sätt att statuera exempel än att straffa dom som sköter sig. De råkar bara dela linje med folk som i alltför många år fått styra och ställa.
vände på siffrorna...
det är ju daltandet med kriminella som gjort att man hamnat här. tyvärr har vi ett samhälle där även dom som sköter sig får offra viss bekvämlighet för några andra inte gör de. jämför med säkerhetskontrollen på flygplatser, alla måste ta av sig skärp och skor, slänga vattenflaskan och bli allmänt förnedrad av en otrevlig säkerhetsvakt för att usa hade ett terrordåd för snart 20 år sedan
Man skulle ha busshållplatser som i många städer i Sydamerika...
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Nä tacka vetja jag Oslo, Prag, Budapest m.fl. Där går man på genom alla dörrpar och slipper sånt här. Ta bort spärrvakterna och spärrarna också och inför tiodubbla biljettkontroller istället. Det här systemet innebär bara bråk o tjafs. Låt de bråka med ordningsvakterna istället i samband med kontroller.
Citat från: DL skrivet 23 september 2019, 17:52:43 PM
Nä tacka vetja jag Oslo, Prag, Budapest m.fl. Där går man på genom alla dörrpar och slipper sånt här. Ta bort spärrvakterna och spärrarna också och inför tiodubbla biljettkontroller istället. Det här systemet innebär bara bråk o tjafs. Låt de bråka med ordningsvakterna istället i samband med kontroller.
Inte ens ordningsvakter och kontrollanter fick åka med denna linje för deras fackförbund.
Citat från: buskörare skrivet 23 september 2019, 18:00:26 PM
Inte ens ordningsvakter och kontrollanter fick åka med denna linje för deras fackförbund.
Ingen lätt nöt att knäcka. Ställa in linjen drabbar de som sköter sig och riskerar att skapa oroligheter likt bränderna i Husby 2015.
Här har ju samhället svikit, SL/Tf har inte gjort sitt jobb i fråga om att sätta in utökade kontroller redan från början. Jag vet inte vad Keolis gjorde under tiden dom hade Råsta, men eftersom dom fick betalt oavsett, så kanske man inte behövde ta i med hårdhandskarna. För Arriva blev det ju annorlunda eftersom det väl är 100% incitament även i Råsta, men det har ju fått pågå på tok för länge för att kunna rättas till inom en snar framtid. Även 514 och 540 hade skyddstopp på biljettvisering, men vet inte hur det går för dom nu.
Citat från: DL skrivet 23 september 2019, 18:02:51 PM
Ingen lätt nöt att knäcka. Ställa in linjen drabbar de som sköter sig och riskerar att skapa oroligheter likt bränderna i Husby 2015.
Nä, och ja, du har ju rätt. De här människorna lär inte rycka på axlarna och börja cykla bara för att man tar bort en busslinje.
Rättelse: Åren går tydligen fortare än jag trott, upploppen i Husby var 2013. :o
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Upploppen_i_Stockholm_2013
I sak borde man kanske även se över linjesträckningen på 179 och 514, då det är en del av problematiken. Som det är nu så går dessa linjer förbi lite för många av områdets hot-spots vilket ackumulerar problemen. Sannolikt skulle det nog inte vara fel att se om linjeförändringar alltså kunde få en viss påverkan. En nackdel för TF är även att många ansvariga aldrig satt sin fot ens i närheten av norra Järva vilket gör att de inte förstår problematiken.
Att Kista C sedan normalt har öppet till kl. 21 varje dag bidrar, detta då gallerian i Kista är målpunkten för många av resorna. Det finns en stor grupp människor, som vare sig går till skolan eller har ett arbete, och därför tillbringar stora delar av dagen med att bara uppehålla sig i gallerian. Sedan har samhället under många år valt att se åt andra hållet när det gäller norra Järva, vilket inneburit att vissa individer delvis satt egna regler.
Ska man sätta SL-stolpar i Kista och hållplatser i Rinkeby och Tensta
Citat från: Transdev-tan skrivet 23 september 2019, 19:54:17 PM
Ska man sätta SL-stolpar i Kista och hållplatser i Rinkeby och Tensta
Det sämsta påfundet på år och dar med dessas stolpar...
Blippar 1 av 20 sina kort där dessa finns idag, är det en bra siffra.
Man satt ju dem på Saltsjöbanan och det verkar funka
Citat från: Transdev-tan skrivet 24 september 2019, 17:26:58 PM
Man satt ju dem på Saltsjöbanan och det verkar funka
Svar nej. Jag åker dagligen med det tåget, ser kanske 5-6 som blippar kortet på dessa stolpar.
Då talar jag om både för- och eftermiddagen tillsammans.
Citat från: Fredde skrivet 24 september 2019, 17:30:57 PM
Svar nej. Jag åker dagligen med det tåget, ser kanske 5-6 som blippar kortet på dessa stolpar.
Då talar jag om både för- och eftermiddagen tillsammans.
Fast periodkort behöver man inte blippa. Så det säger inte så mycket om hur många som verkligen plankar.
Citat från: buskörare skrivet 24 september 2019, 17:46:39 PM
Fast periodkort behöver man inte blippa. Så det säger inte så mycket om hur många som verkligen plankar.
Är det VBP behöver man väl så många "blippar" det bara är möjligt att få?
Citat från: Fredde skrivet 24 september 2019, 18:21:47 PM
Är det VBP behöver man väl så många "blippar" det bara är möjligt att få?
Verkar som man räknar dessa på annat sätt. Vi blippar inte app-biljetterna heller.
Citat från: Transdev-tan skrivet 23 september 2019, 19:54:17 PM
Ska man sätta SL-stolpar i Kista och hållplatser i Rinkeby och Tensta
Vad är en "SL-stolpe" ?
Citat från: Leyland skrivet 25 september 2019, 07:00:58 AM
Vad är en "SL-stolpe" ?
En stolpe med en kortläsare på antar jag menas.
Citat från: homer skrivet 23 september 2019, 17:36:40 PM
vände på siffrorna...
det är ju daltandet med kriminella som gjort att man hamnat här. tyvärr har vi ett samhälle där även dom som sköter sig får offra viss bekvämlighet för några andra inte gör de. jämför med säkerhetskontrollen på flygplatser, alla måste ta av sig skärp och skor, slänga vattenflaskan och bli allmänt förnedrad av en otrevlig säkerhetsvakt för att usa hade ett terrordåd för snart 20 år sedan
Du verkar vara lättkränkt eller så har du haft oturen att råka ut för säkerhetspersonal som inte passar i ett serviceyrke. Jag har aldrig känns mig !allmänt förnedrad" i en säkerhetskontroll, verken här hemma eller någon annansstans.
Citat från: buskörare skrivet 25 september 2019, 07:24:02 AM
En stolpe med en kortläsare på antar jag menas.
Ja, det är också SL:s officiella benämning på de svartgula valideringsstolparna.