Tänkte starta en spekulationstråd om Framtiden för Keolis..
som vi alla vet har företaget inte vunnit några upphandlingar på väldigt många år, nu senaste dagarna var de tilldelningsbeslut för Eskilstuna och Halland där Transdev och Nobina tog ett var.
Keolis har idag 3 avtal med SL, ett med Karlstad stad och 4 (?) för Västtrafik och ett för jönköping samt Falun/Borlänge.
Nobina verkar knipa både stora och små avtal i stort sett hela tiden. lägger inte keolis några anbud? vill dom bara ha de absolut största avtalen som SL har? i mina ögon låter de inte som någon bra affärsmodell. vad tror ni andra? har Keolis nån chans att försvara kontrakten man har med SL som blir klara om ett år? om inte känns de inte som företaget har framtiden framför sig så att säga...
Man kommer säkerligen lägga bud på norrort, men det är ju som du säger ett stort avtal.
Vad gäller SL och Göteborgsområdena lär det nog bli huggsexa och sannolikt vill Keolis vara med och slåss om de kontrakten.
Det är en viss skillnad på Nobinas muskler när det gäller att lägga anbud jämfört med många av konkurrenterna då Nobina har fördel av sin storlek. Ett anbud kräver mycket förarbete varav en del måste göras redan innan upphandlingarna kommer ut för att man skall hinna göra allt.
Detta kräver ganska stora resurser om det inte skall påverka den ordinarie planeringen av de områden man redan har.
Med den störtflod av upphandlingar som kommer ut under 2019 och 2020 får man därför i många fall prioritera bort vissa upphandlingar som man kanske skulle lagt anbud på om det varit lite lugnare i flödet.
Jag tror därför inte att vi skall räkna ut Keolis ännu, de jobbar förmodligen för högtryck precis som alla andra som vill vara med och slåss om kakorna under de närmaste åren.
Ett tecken på belastningen är att det tidigare under det senaste halvåret varit högkonjunktur för trafikplanerare då det varit annonsering och headhunting för fullt för att förstärka planeringsavdelningarna på de stora företagen inklusive Bergkvara.
Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Keolis har ju goda kunskaper om de bägge SL-trafikområdena i nordost, och är säkerligen (precis som alla större företag) intresserade av att lägga bud på bägge etapperna.
Citat från: Ersa skrivet 11 maj 2019, 15:10:54 PM
Keolis har ju goda kunskaper om de bägge SL-trafikområdena i nordost, och är säkerligen (precis som alla större företag) intresserade av att lägga bud på bägge etapperna.
Frågan är dock hur många som finns kvar i organisationen idag som var med då...
Jag skulle säga, utan att säkert veta, att det blir lite som att börja om från noll.
Jag vet väldigt lite om Keolis. Därför har jag lite svårt att hänga med.
http://www.keolis.se/kontakt-/press/nyheter/nyhetsarkiv/2019-03-21-keolis-sverige---genomfor-en-strategisk-organisationsforandring.html
Vad har Keolis för krav på avkastning (ROI) ? I vilken valuta då ? Svenska valuta har ju minskat i värde och detta medför att omräknad till Euro
så sjunker vinsten. Kan det vara detta som orsakar att Keolis inte "tar" några nya anbud ?
Citat från: homer skrivet 10 maj 2019, 19:08:57 PM
Keolis har idag 3 avtal med SL, ett med Karlstad stad och 4 (?) för Västtrafik och ett för jönköping samt Falun/Borlänge.
Jämför med Arriva som har 4 buss avtal med SL, ett med Halmstad. Det är desutom ett bolag som står under försäljning.
Citat från: igel skrivet 12 maj 2019, 16:43:44 PM
Jämför med Arriva som har 4 buss avtal med SL, ett med Halmstad. Det är desutom ett bolag som står under försäljning.
Skillnaden är att Arriva även har ett annat ben att stå på nämligen spårtrafiken
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 12 maj 2019, 16:47:49 PM
Skillnaden är att Arriva även har ett annat ben att stå på nämligen spårtrafiken
Kommer spårtrafiken säljas med då? Är det inte vara bussdelen man säljer?
Vill minnas Keolis var med o la anbud på Skåne tågen
Efter avräkning för koncernbidraget verkar man ju inte göra någon vinst i Sverige. Har inte sett årsredovisning för 2018, men sett till att det internationella pressmeddelandet inte nämner Sverige, tyder det väl på att man inte heller 2018 kunde visa på ett positivt resultat efter koncernbidrag. Om det ligger för högt eller inte är ju svårt att säga om man inte jobbar i firman, men går man back är det ju svårt också att lägga anbud och moderbolaget mindre villig att satsa för att kunna expandera.
Sedan har ju Keolis stora kontrakt i Stockholm. Även om det inte är så många till antalet, så står det ju för ungefär hälften av bussresandet i länet. Avtalet i södra Stockholm och Nacka/Värmdö har väl gett bra avkastning, men innerstaden och Lidingö troligtvis sämre. Där är ju hälften VBP och problemet i innerstaden är ju att lägre turtäthet inte leder till ökad vinstmarginal (eftersom det nästan helt leder till att resenärerna istället tar tunnelbanan eller går). Här har det ju också varit stora störningar med vägarbeten etc. I innerstaden innebar ju kontraktsvinsten också en nästan i princip helt ny vagnpark, vilket väl fortfarande ger en förhållandevis låg ålder på fordonsflottan för hela Stockholmstrafiken (vinsten i Stockholm har ju varit att kunna ha en relativt hög ålder på fordonen).
En sak som jag saknar hos Keolis, som Nobina är bra på, är ju att den senare hela tiden lyckas göra projekt för Trafikförvaltningen (och tillsammans med andra) som man tjänar pengar på. Såsom elbussprojektet i Norrtälje och samarbete med Järfälla kommun om BRT i Barkarbystaden.
Men risken är väl framförallt att moderbolaget inte vill satsa på Sverige när man inte genererar någon större vinst och att man därför inte får resurser för att just ha tiden att lägga bra genomarbetade anbud, samtidigt som man då är mer mån om att få in avtal som ger bra avkastning.
En orsak till att man (förutom känndeom om potentialen/förutsättningarna i ett visst område) är ju annars att man har äldre vagnar som kan användas och därmed ge bättre avkastning utan att höja priset på anbudet. Detta har man ju inte haft nu för Ekerö eller Sigtuna, men får ett betydligt bättre läge vid de nya kontrakten i Stockholm 2021 - i alla fall för att behålla nuvarande volym.
Det finns väl också en anledning att inte lägga på för små kontrakt ute i landet, eller prioritera dessa upphandlingar. Är man inte etablerad på orten, blir ju vinsten ganska marginell, även om vinstmarginalen kan bli skaplig för en mindre aktör. De internationella koncernerna, skulle jag tro, har nog helt enkelt för hög overhead för den typen av affärer (där alla system och stödfunktioner snarare är en kostnad än ger effektiviseringsvinster i kontraktet).
Tydligen pågår en stor omorganisation inom Keolis. Anbudschefen har fått sparken och anbudskontoret i Malmö har lagts ner. De tycks inte heller lagt anbud på Öresundståg. Räkna med att omorganisationen är klar till anbuden i Stockholm ska lämnas in och att Keolis går ner rejält i pris. Det handlar om deras existens. Företaget halveras om de förlorar SSV och Nacka Värmdö. Man kan däremot notera att omorganisationen inte var klar till anbuden i Göteborg så där har de troligen inte hunnit gå ner i pris. Partille och Mölndal för förmodligen nya operatörer...
Citat från: spektakel skrivet 27 maj 2019, 08:50:00 AM
Tydligen pågår en stor omorganisation inom Keolis. Anbudschefen har fått sparken och anbudskontoret i Malmö har lagts ner. De tycks inte heller lagt anbud på Öresundståg. Räkna med att omorganisationen är klar till anbuden i Stockholm ska lämnas in och att Keolis går ner rejält i pris. Det handlar om deras existens. Företaget halveras om de förlorar SSV och Nacka Värmdö. Man kan däremot notera att omorganisationen inte var klar till anbuden i Göteborg så där har de troligen inte hunnit gå ner i pris. Partille och Mölndal för förmodligen nya operatörer...
Var kör Keolis tåg i Sverige?
Citat från: buskörare skrivet 27 maj 2019, 09:25:43 AM
Var kör Keolis tåg i Sverige?
ingenstans, dom hade dock ambition att vinna några tågkontrakt för några år sen men dom planerna verkar vara skrotade nu.
Citat från: homer skrivet 27 maj 2019, 15:21:49 PM
ingenstans, dom hade dock ambition att vinna några tågkontrakt för några år sen men dem planerna verkar vara skrotade nu.
Ja man la en hel del pengar på att försöka vinna SLs pendeltåg och Pågatågen i Skåne.
Är mig evigt tacksam att jag sökte mig vidare på egen hand undet andra halvan av 2018...
Någon som vet mer?
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=7236749
Handlar om att Keolis Gbg fått körförbud på ett gäng bussar på plats efter att Polis dykt upp för en säkerhetskontroll...
Citat från: Silent skrivet 10 juni 2019, 13:26:25 PM
Någon som vet mer?
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=7236749
Handlar om att Keolis Gbg fått körförbud på ett gäng bussar på plats efter att Polis dykt upp för en säkerhetskontroll...
Det där verkar inte ha nåt specifikt med ju Keolis att göra, utan verkar mera vara en vanlig arbetsdag i Göteborg, kan man nästan luras att tro. Att bussarna i Västra Götaland skulle vara i mycket sämre skick än i övriga Sverige låter märkligt. Däremot är polisen med all sannolikhet mycket mer aktiva i Göteborgsregionen än i övriga landet. Och då spelar det knappast någon roll om det är Keolis, Transdev eller GS som äger bussen:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=7214901
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=7216954
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=7213172
Som jämförelse har jag aldrig hört talas om att Stockholmspolisen kollat klämskydd, kontrollampor och nödöppningsreglage på SL-bussar ute i trafik.
De flesta poliser i yttre tjänst tillhör numera i huvudsak ordningspolisen. Dessa har överlag mycket annat att göra samtidigt som de oftast har en ganska rudimentär kompetens gällande trafikärenden. Det innebär att de visst kan ta någon för rödljus- eller fortkörning medan vanliga trafikkontroller... eller ens trafikdirigering vid behov... ligger då helt korrekt utanför deras primära ämnesområde. Än mindre då att de kan hantera riktade kontroller och flygande besiktningar av tunga fordon där färdskrivare, lastsäkring, fordonsskick etc. kontrolleras.
Som med allting annat så ger övning färdighet och därmed spetskompetens. Här skulle det nationellt behövas en återgång och utveckling till en renodlad trafikpolis, och med det en utökning av de tunga grupperna. Det handlar även om hur ledningen för respektive polisområde prioriterar. I Göteborg har de väl haft mera fokus på just tung trafik och då avdelat resurser för det. Att de gör många kontroller där är allmänt känt sedan länge. I Stockholm är det annorlunda och de små resurser som finns (har för mig att hela trafikpolisstyrkan i Stockholm är ca. 50 personer och alla jobbar inte ute) på den trafikala sidan äts i Stockholm ofta upp av eskort- och kortegetjänst etc.
Enligt vad som sagts i radion: I det aktuella fallet här i Göteborg var det en ren slump att det blev kontroll överhuvudtaget. En polis råkade passera utanför och noterade att det läckte diesel från en buss. Han körde in och gjorde en kontroll och upptäckte då fler felaktigheter.
Citat från: Transdev-tan skrivet 23 september 2019, 17:15:34 PM
Keolis har ingen framtid i Stockholm. Avtalet i Lidingö ska läggas ned och Transdev ska ta över Frihamnsdepån.
Lidingö upphandlas väl med innerstan? Och vad menar du med lägga ner?
Nog bara fantasier
Verkligen, det dummaste jag hört.
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Transdev-tan skrivet 23 september 2019, 17:15:34 PM
Keolis har ingen framtid i Stockholm. Avtalet i Lidingö ska läggas ned och Transdev ska ta över Frihamnsdepån.
Det du skrivit i ditt inlägg är uppenbara felaktigheter och den typen av inlägg hör inte hemma här. Se till regeln nedan och läs gärna igenom även resten av reglerna.
"Tänk på vad du skriver. Du ska kunna stå för det du säger, även om du personligen träffar på dem som du debatterat med. Posta inget i ren ilska. Sprid inte heller förbehållslöst uppgifter och rykten som du själv inte är säker på och/eller relatera till obekräftade källor."
Citat från: admin skrivet 23 september 2019, 19:06:20 PM
Det du skrivit i ditt inlägg är uppenbara felaktigheter och den typen av inlägg hör inte hemma här. Se till regeln nedan och läs gärna igenom även resten av reglerna.
"Tänk på vad du skriver. Du ska kunna stå för det du säger, även om du personligen träffar på dem som du debatterat med. Posta inget i ren ilska. Sprid inte heller förbehållslöst uppgifter och rykten som du själv inte är säker på och/eller relatera till obekräftade källor."
Jag ska aldrig göra det här igen.