Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Stefan K skrivet 27 januari 2009, 18:10:18 PM

Titel: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Stefan K skrivet 27 januari 2009, 18:10:18 PM
Vad händer med linje 100 Göteborg-Borås?
Kommer trafiken att utökas när den nya avtalsperioden startar (2010)?
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 27 januari 2009, 18:41:13 PM
Citat från: Stefan K skrivet 27 januari 2009, 18:10:18 PM
Vad händer med linje 100 Göteborg-Borås?
Kommer trafiken att utökas när den nya avtalsperioden startar (2010)?

Det är svårt att sia, i synnerhet om framtiden, men på den senare frågan kan man nog även utan kristallkula svara ja.
Vad man vet är att nuvarande avtal går ut i december 2010. Sedan kommer buss- och tågtrafik inte att upphandlas tillsammans utan busstrafiken på linje 100 kommer att upphandlas separat. Det kommer alltså inte att bli en mellanhand i form av något tågbolag.
I samband med detta har det lagts ett antal förslag, som alla har det gemensamt att de innebär kraftigt utökad turtäthet och fast tidtabell. Det har till och med talats om 10-minuterstafik. Bussarna kommer alltså att leva sitt liv helt oberoende av tågen, både när det gäller tider och taxor.
Närmare detaljer är inte kända ännu. Upphandlingsunderlag kommer väl under hösten och då får vi veta mer om vilka förbättringar som planeras. Det har talats om allt från dubbeldäckade ledbussar via tvåledade bussar och vanliga dubbeldäckare till boggibussar av dagens typ.
Törs man sig på några gissningar så kan det nog bli dubbeldäckare à la Östergötland. Bussarna kommer inte att gå in i Bollebygd utan stanna vid en motorvägshållplats vid Kråktorp. Och kopplingen till Ulricehamn kommer i stort sett att försvinna. Borås-Ulricehamn kommer att betjänas av en förstärkt linje 200. Alla bussar på linje 100 kommer alltså att vända vid Sjukhuset i Borås. Jag tror också att de förstärkningsbussar som eventuellt kommer att köras kommer att gå mer mellan de ordinarie avgångarna. Alltså inte som nu att två eller tre bussar går så gott som samtidigt.
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Jan skrivet 27 januari 2009, 19:21:07 PM
Linjen kommer inte att försvinna, där är för mycket folk för att Västtrafik skulle ta bort denna linjen. Det kommer att köras med stora bussar som sväljer folk. Vet inte om dubbeldäckare är ett bra excempel. Bäst hade normalgolvad ledbuss varit med fast 3;e axel. Denna buss hade lastat
72 (15) pax vilket är krav på denna linje.
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: homer skrivet 27 januari 2009, 19:35:37 PM
Citat från: Jan skrivet 27 januari 2009, 19:21:07 PM
Linjen kommer inte att försvinna, där är för mycket folk för att Västtrafik skulle ta bort denna linjen. Det kommer att köras med stora bussar som sväljer folk. Vet inte om dubbeldäckare är ett bra excempel. Bäst hade normalgolvad ledbuss varit med fast 3;e axel. Denna buss hade lastat
72 (15) pax vilket är krav på denna linje.

Varför skulle fast 3:e axel vara att föredra?
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Jan skrivet 27 januari 2009, 19:42:04 PM
Citat från: homer skrivet 27 januari 2009, 19:35:37 PM
Varför skulle fast 3:e axel vara att föredra?

Det blir en mycket finare gång, styrd svajar och eftersom linjen kör på motorvägen så för de som åker i släpet ska slippa att illamående.
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Nupski skrivet 31 januari 2009, 23:38:16 PM
Citat från: Jan skrivet 27 januari 2009, 19:42:04 PM
Det blir en mycket finare gång, styrd svajar och eftersom linjen kör på motorvägen så för de som åker i släpet ska slippa att illamående.

Även ledbussar fast axel kan svaja rätt friskt  ;D. Jo linje 100 är en linje som nog borde ha ledbuss eller varför inte tvåvåningsledbuss med 20m läng och 110km/h hastighets dispens  ;D, drivning på mittaxeln boogie och dubbelmontage på släpet det vore nåt.
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Krille skrivet 01 februari 2009, 10:00:34 AM
Citat från: Tomas skrivet 31 januari 2009, 23:38:16 PM
Även ledbussar fast axel kan svaja rätt friskt  ;D. Jo linje 100 är en linje som nog borde ha ledbuss eller varför inte tvåvåningsledbuss med 20m läng och 110km/h hastighets dispens  ;D, drivning på mittaxeln boogie och dubbelmontage på släpet det vore nåt.

Har vi inte sett nog med spektakulära projekt med udda busstyper som misslyckats?
Jag tror på mer konventionella lösningar...

/K
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Jan skrivet 01 februari 2009, 10:20:45 AM
Citat från: Tomas skrivet 31 januari 2009, 23:38:16 PM
Även ledbussar fast axel kan svaja rätt friskt  ;D. Jo linje 100 är en linje som nog borde ha ledbuss eller varför inte tvåvåningsledbuss med 20m läng och 110km/h hastighets dispens  ;D, drivning på mittaxeln boogie och dubbelmontage på släpet det vore nåt.

Jag har kört båda varianterna. Vi körde 15 mil på motorväg med fast 3.e axel och denna låg fint på vägen.
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Johan B skrivet 01 februari 2009, 10:20:57 AM
Bäst ur resenärssynpunkt hade väl varit 15m dubbeldäckare. Hög kapacitet och låggolv på samma gång. En mindre kostsam lösning är ju som sagt normalgolvade ledvagnar om det nu fortfarande finns sådana att köpa när det blir aktuellt.
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Jan skrivet 01 februari 2009, 10:35:13 AM
Citat från: Johan B skrivet 01 februari 2009, 10:20:57 AM
Bäst ur resenärssynpunkt hade väl varit 15m dubbeldäckare. Hög kapacitet och låggolv på samma gång. En mindre kostsam lösning är ju som sagt normalgolvade ledvagnar om det nu fortfarande finns sådana att köpa när det blir aktuellt.

Inte är DD ett alternativ, vindkänsliga samt begränsat antal platser på NV vilket gör att man får klättra i trapporna, inte alls passagerarvänligt. Normalgolvade ledvagnar har inköpts till Kalmar och Västerbotten se senaste åren. Fråga vad förarna på Norrlandslinjerna säger när de måste sänka hastigheten för att det blåser för mycket. Irritation bland resenärerna för att linjen blir sen, detta är inte alls passargere vänligt.
Titel: Bild på ÖTrafs dubbeldäckare?
Skrivet av: Stefan K skrivet 01 februari 2009, 15:03:23 PM
Någon som har bild på Östgötatrafikens och Norrlandskusten dubbeldäckare?
Skulle vara trevligt att se!
Hur många platser har de ombord?
Titel: SV: Bild på ÖTrafs dubbeldäckare?
Skrivet av: Jona skrivet 01 februari 2009, 15:24:33 PM
Citat från: Stefan K skrivet 01 februari 2009, 15:03:23 PM
Någon som har bild på Östgötatrafikens och Norrlandskusten dubbeldäckare?
Skulle vara trevligt att se!

(http://www.jonaryd.rondelen.se/buss_2007/VET3003_jarnvagsgatan_skl_070328.jpg)

(http://www.jonaryd.rondelen.se/buss_2007/VET3025_sa_jarnvagsgatan_skl_070328.jpg)
En av varje modell från Norr, med och utan gods-utrymme. Valde några äldre bilder från min gamla kompakta kamera då jag tyckte dom visade som bäst hur bussen ser ut.

Antalet platser vet jag inte, men den utan gods-del har 1 klass-utrymme där istället, med 1+2 sittning, större stolar och mer benutrymme.

/J
Titel: SV: Bild på ÖTrafs dubbeldäckare?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 01 februari 2009, 15:43:22 PM
Citat från: Stefan K skrivet 01 februari 2009, 15:03:23 PM
Någon som har bild på Östgötatrafikens och Norrlandskusten dubbeldäckare?
Skulle vara trevligt att se!
Hur många platser har de ombord?

Den här bilden tog jag i Mjölby när bussen var på väg till ett stort scoutläger i Rinkaby utanför Kristianstad. Det finns 90 platser i dessa bussar.
(http://www.savenfjord.nu/stanga_xpu_397.JPG)
Titel: SV: Bild på ÖTrafs dubbeldäckare?
Skrivet av: Ersa skrivet 01 februari 2009, 16:01:53 PM
Citat från: Jona skrivet 01 februari 2009, 15:24:33 PM
Antalet platser vet jag inte, men den utan gods-del har 1 klass-utrymme där istället, med 1+2 sittning, större stolar och mer benutrymme.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 februari 2009, 15:43:22 PM
Den här bilden tog jag i Mjölby när bussen var på väg till ett stort scoutläger i Rinkaby utanför Kristianstad. Det finns 90 platser i dessa bussar.

Enligt CBR har Kustbussgodsarna 55 sittplatser medan Norrlandskustvagnarna har 65 sittplatser. Å ena sidan verkar det vara ytterst lite på båda modellerna, men å andra sidan ser ju Östgötatrafikens vanHooler vara längre, iaf på bilderna.
Titel: SV: Bild på ÖTrafs dubbeldäckare?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 01 februari 2009, 16:10:58 PM
Citat från: Verspieder skrivet 01 februari 2009, 16:01:53 PM
Enligt CBR har Kustbussgodsarna 55 sittplatser medan Norrlandskustvagnarna har 65 sittplatser. Å ena sidan verkar det vara ytterst lite på båda modellerna, men å andra sidan ser ju Östgötatrafikens vanHooler vara längre, iaf på bilderna.

Rätt siffra för Stångåbussen på min bild skall vara 89 enligt fordonsregistret. Jag har dock någon gång hört 90. Kan ju vara så att en plats inte blev godkänd. Jag har aldrig varit inne i dessa bussar men det lär vara rätt tätt mellan stolarna i dem. Kanske blir obekvämt ovanför boggin men det det borde väl gå att minska på bagageutrymmet en del. Dock behövdes detta mer än väl vid nämnda scoutresa.
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Stefan K skrivet 01 februari 2009, 16:20:57 PM
Tackar så mycket för bilderna! Uppskattas!
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Svemicke skrivet 06 februari 2009, 01:01:48 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 januari 2009, 18:41:13 PM
Det är svårt att sia, i synnerhet om framtiden, men på den senare frågan kan man nog även utan kristallkula svara ja.
Vad man vet är att nuvarande avtal går ut i december 2010. Sedan kommer buss- och tågtrafik inte att upphandlas tillsammans utan busstrafiken på linje 100 kommer att upphandlas separat. Det kommer alltså inte att bli en mellanhand i form av något tågbolag.
I samband med detta har det lagts ett antal förslag, som alla har det gemensamt att de innebär kraftigt utökad turtäthet och fast tidtabell. Det har till och med talats om 10-minuterstafik. Bussarna kommer alltså att leva sitt liv helt oberoende av tågen, både när det gäller tider och taxor.
Närmare detaljer är inte kända ännu. Upphandlingsunderlag kommer väl under hösten och då får vi veta mer om vilka förbättringar som planeras. Det har talats om allt från dubbeldäckade ledbussar via tvåledade bussar och vanliga dubbeldäckare till boggibussar av dagens typ.
Törs man sig på några gissningar så kan det nog bli dubbeldäckare à la Östergötland. Bussarna kommer inte att gå in i Bollebygd utan stanna vid en motorvägshållplats vid Kråktorp. Och kopplingen till Ulricehamn kommer i stort sett att försvinna. Borås-Ulricehamn kommer att betjänas av en förstärkt linje 200. Alla bussar på linje 100 kommer alltså att vända vid Sjukhuset i Borås. Jag tror också att de förstärkningsbussar som eventuellt kommer att köras kommer att gå mer mellan de ordinarie avgångarna. Alltså inte som nu att två eller tre bussar går så gott som samtidigt.
Förlänger man samtidigt linje 611 så att den varje gång går hela sin linjesträckning (till Bollebygd) så kan man i princip betjäna hela sträckan Borås <-> Göteborg med fler bussalternativ. Om linje 611 ansluter med linje 404 från Borås varje gång i Bollebygd, så kan den vägen vara en hjälp att avlasta både tåg och linje 100. Man kanske rentav kan slå ihop linje 404 och 611. Då får både Mölnlycke och Landvetter direktbussar till både Borås och Göteborg. Fast hur många härrydabor åker egentligen till Borås när de har närmare till Göteborg?
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 06 februari 2009, 09:15:52 AM
Citat från: Svemicke skrivet 06 februari 2009, 01:01:48 AM
Förlänger man samtidigt linje 611 så att den varje gång går hela sin linjesträckning (till Bollebygd) så kan man i princip betjäna hela sträckan Borås <-> Göteborg med fler bussalternativ. Om linje 611 ansluter med linje 404 från Borås varje gång i Bollebygd, så kan den vägen vara en hjälp att avlasta både tåg och linje 100. Man kanske rentav kan slå ihop linje 404 och 611. Då får både Mölnlycke och Landvetter direktbussar till både Borås och Göteborg. Fast hur många härrydabor åker egentligen till Borås när de har närmare till Göteborg?

Eftersom linje 611 skall passa knutarna i Landvetter och Mölnlycke och linje 404 dem i Borås är det svårt att få till en bra anslutning mellan dem i Bollebygd. Det blir minst en kvart, men det kanske är inom vad som kan accepteras. Eftersom linje 404 har 60-minuterstrafik och linje 611 till Bollebygd går mer sällan kan det ofta bli 45 minuter i stället. Det bästa vore alltså att varannan tur på linje 404 förlängs till Bollebygd.
Om detta skulle innebära någon avlastning för tågen och linje 100 är ytterst tveksamt. Restiden Göteborg-Bollebygd med byte i Landvetter blir mer än dubbelt så lång med linje 611. Däremot skulle en lösning med att kombinera 611-404 ge möjlighet till många andra nyttiga relationer.
För övrigt finns i förslaget också en alternativ linje till linje 100 som skulle gå Borås-Bollebygd (Kråkstorp)-Mölnlycke-Mölndalsbro-Västra Frölunda. Eventuellt slås denna samman med flygbussen Borås-Landvetter flygplats och skulle alltså då ta vägen via flygplatsen också. Detta skulle på köpet ju bussförbindelse Landvetter fp-Västra Frölunda.

Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Ersa skrivet 08 februari 2009, 13:49:08 PM
Detta kanske är en tänkbar bussmodell för linje 100?

(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/S/Sjostroms_bussar_vannas/sjostroms_bussar_vannas_XWH348_vasagatan_umea_0705_2007.jpg)

(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/S/Sjostroms_bussar_vannas/sjostroms_bussar_vannas_XWH348_vasaplan_umea_0705_2007.jpg)
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: yngrot skrivet 08 februari 2009, 18:10:05 PM
Nackdelen är väl att de är dyra och lång leveranstid..
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: RoTe skrivet 08 februari 2009, 18:21:06 PM
Citat från: yngrot skrivet 08 februari 2009, 18:10:05 PM
Nackdelen är väl att de är dyra och lång leveranstid..

Å bara 69 sittande...
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Jan skrivet 08 februari 2009, 20:06:53 PM
Citat från: yngrot skrivet 08 februari 2009, 18:10:05 PM
Nackdelen är väl att de är dyra och lång leveranstid..

Men billiga idrift
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Maven skrivet 12 februari 2009, 12:41:42 PM
Citat från: RoTe skrivet 08 februari 2009, 18:21:06 PM
Å bara 69 sittande...

Det är ändå 25% fler än Volvo B9S, som SL tycker är bra på motsvarande långlinjer.
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: RoTe skrivet 12 februari 2009, 23:51:34 PM
Citat från: Mattias Henriksson skrivet 12 februari 2009, 12:41:42 PM
Det är ändå 25% fler än Volvo B9S, som SL tycker är bra på motsvarande långlinjer.

Men bara 9 fler än en normalgolvsboggie.
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Johan B skrivet 13 februari 2009, 14:24:30 PM
Citat från: RoTe skrivet 12 februari 2009, 23:51:34 PM
Men bara 9 fler än en normalgolvsboggie.

WC-krav på denna linje, så 53-56 tar boggievagnarna. Sedan är det ju mer ståplats i ledvagnen även om det inte är optimalt på en linje som denna men folk slipper iaf bli frånåkta när det skiter sig med extrabussar.
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Svemicke skrivet 20 februari 2009, 15:42:52 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 februari 2009, 09:15:52 AM
Eftersom linje 611 skall passa knutarna i Landvetter och Mölnlycke och linje 404 dem i Borås är det svårt att få till en bra anslutning mellan dem i Bollebygd. Det blir minst en kvart, men det kanske är inom vad som kan accepteras. Eftersom linje 404 har 60-minuterstrafik och linje 611 till Bollebygd går mer sällan kan det ofta bli 45 minuter i stället. Det bästa vore alltså att varannan tur på linje 404 förlängs till Bollebygd.
Om detta skulle innebära någon avlastning för tågen och linje 100 är ytterst tveksamt. Restiden Göteborg-Bollebygd med byte i Landvetter blir mer än dubbelt så lång med linje 611. Däremot skulle en lösning med att kombinera 611-404 ge möjlighet till många andra nyttiga relationer.
För övrigt finns i förslaget också en alternativ linje till linje 100 som skulle gå Borås-Bollebygd (Kråkstorp)-Mölnlycke-Mölndalsbro-Västra Frölunda. Eventuellt slås denna samman med flygbussen Borås-Landvetter flygplats och skulle alltså då ta vägen via flygplatsen också. Detta skulle på köpet ju bussförbindelse Landvetter fp-Västra Frölunda.



Jag har hört rykten om att linje 100 i framtiden även ska gå in i Landvetter centrum. Eller om det skulle bli en påfartsrampshållplats ute vid motorvägen.
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 20 februari 2009, 16:11:56 PM
Citat från: Svemicke skrivet 20 februari 2009, 15:42:52 PM
Jag har hört rykten om att linje 100 i framtiden även ska gå in i Landvetter centrum. Eller om det skulle bli en påfartsrampshållplats ute vid motorvägen.

Det finns inget sådant  det politiska förslaget till linje 100. Däremot finns det ett förslag om en variant av linje 100 som skall gå via Landvetter flygplats och sedan fortsätta via Mölnlycke och Möldnalsbro till Västra Frölunda.
Vad skulle linje 100 för övrigt ha i Landvetters centrum att göra. Motsvarande trafikuppgifter Landvetter-Göteborg klaras ju av Röd Express och trafiken Borås/Bollebygd-Landvetter centrum torde vara marginell. Tågen har ju heller inte stannat i Landvetter på flera årtionden.
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Svemicke skrivet 20 februari 2009, 16:28:53 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 februari 2009, 16:11:56 PM
Det finns inget sådant  det politiska förslaget till linje 100. Däremot finns det ett förslag om en variant av linje 100 som skall gå via Landvetter flygplats och sedan fortsätta via Mölnlycke och Möldnalsbro till Västra Frölunda.
Vad skulle linje 100 för övrigt ha i Landvetters centrum att göra. Motsvarande trafikuppgifter Landvetter-Göteborg klaras ju av Röd Express och trafiken Borås/Bollebygd-Landvetter centrum torde vara marginell. Tågen har ju heller inte stannat i Landvetter på flera årtionden.


Nu frågar Du mer än jag vet. Det var inte jag som sa att linje 100 ska gå in i Landvetter. Det var någon annan.

Vad ska linje 100 i Frölunda att göra?
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 20 februari 2009, 17:28:47 PM
Citat från: Svemicke skrivet 20 februari 2009, 16:28:53 PM
Nu frågar Du mer än jag vet. Det var inte jag som sa att linje 100 ska gå in i Landvetter. Det var någon annan.

Vad ska linje 100 i Frölunda att göra?

Linje 100 har inget i Frölunda att göra. Det är en ny linje som skall gå Borås-Landvetter flygplats-Frölunda.
Frågan om vad linje 100 har vid Landvetters centrum att göra var rent retorisk. Men man måste ju inse att det är rätt ologiskt att köra in där och förlänga restiden med minst fem minuter. Så det "någon annan" sa är nog att hänföra till avdelning lösa rykten.


Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: dajo skrivet 20 februari 2009, 17:42:00 PM
Helt rätt, 89 platser är det i Östgötatrafikens dubbeldäckare. Både i Helmark o Vanhollerna.
Kommer ytter liger 4 spanska till Veolia under Mars månad.  Dessutom ytterligare 1 Vanholl till Orusttrafiken i Augusti.
Inte spec. trångt i bussarna, finns ju bl.a. ingen toa men mycket annart "godis"
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Gunnar skrivet 20 februari 2009, 19:12:26 PM
In till Landvetter centrum kommer linje 100 inte att gå, däremot kommer en motorvägshållplats att byggas vid Landvetter centrum (på samma sätt som motorvägshållplaten vid Kungälv) som skulle vara klar och i trafik till sommaren. Dock ligger man inte bra till tidsmässigt så man tror nu att runt årskiftet skall den vara klar. Inom en inte allt för lång framtid kommer även terminalen vid Landvetter centrum att flytta närmare motorvägen, så att man får bättre bytesmöjligheter i Landvetter. Det enda man just nu diskuterar är dock vilka linjer som verkligen skall stanna vid den nya motorvägshållplatsen!!
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 20 februari 2009, 22:19:44 PM
Citat från: Gunnar skrivet 20 februari 2009, 19:12:26 PM
In till Landvetter centrum kommer linje 100 inte att gå, däremot kommer en motorvägshållplats att byggas vid Landvetter centrum (på samma sätt som motorvägshållplaten vid Kungälv) som skulle vara klar och i trafik till sommaren. Dock ligger man inte bra till tidsmässigt så man tror nu att runt årskiftet skall den vara klar. Inom en inte allt för lång framtid kommer även terminalen vid Landvetter centrum att flytta närmare motorvägen, så att man får bättre bytesmöjligheter i Landvetter. Det enda man just nu diskuterar är dock vilka linjer som verkligen skall stanna vid den nya motorvägshållplatsen!!

Jag håller det fortfarande för såväl otroligt som olämpligt att linje 100 skall stanna där. På väg mot Göteborg går det väl bra för då behöver ju bussarna bara stanna för påstigande om det finns platser kvar. Men i motsatt riktning riskerar ju bussarna att bli fullsatta av resenärer till Landvetter, som har andra fullgoda alternativ.
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Svemicke skrivet 21 februari 2009, 00:55:01 AM
Citat från: Gunnar skrivet 20 februari 2009, 19:12:26 PM
In till Landvetter centrum kommer linje 100 inte att gå, däremot kommer en motorvägshållplats att byggas vid Landvetter centrum (på samma sätt som motorvägshållplaten vid Kungälv) som skulle vara klar och i trafik till sommaren. Dock ligger man inte bra till tidsmässigt så man tror nu att runt årskiftet skall den vara klar. Inom en inte allt för lång framtid kommer även terminalen vid Landvetter centrum att flytta närmare motorvägen, så att man får bättre bytesmöjligheter i Landvetter. Det enda man just nu diskuterar är dock vilka linjer som verkligen skall stanna vid den nya motorvägshållplatsen!!
Hade inte Sibylla och ICA legat ivägen kunde man flytta alltihop så det får anslutning till motorvägen och dra vägen där busstationen ligger idag, men det lär ju inte hända.

Exakt hur skall den nya terminalen placeras?

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 februari 2009, 22:19:44 PM
Jag håller det fortfarande för såväl otroligt som olämpligt att linje 100 skall stanna där. På väg mot Göteborg går det väl bra för då behöver ju bussarna bara stanna för påstigande om det finns platser kvar. Men i motsatt riktning riskerar ju bussarna att bli fullsatta av resenärer till Landvetter, som har andra fullgoda alternativ.


Jag håller med Dig. Det har väl även diskuterats att linje 100 ska gå av vid Örgryte och gå som Röd in till Nisseterminalen. Om Röd Express ska läggas ner försvinner det fullgoda alternativet och då lutar det ju åt att linje 100 övertar resenärerna från Landvetter till Göteborg. Det lär behövas mycket bussar i så fall.
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 21 februari 2009, 09:58:43 AM
Citat från: Svemicke skrivet 21 februari 2009, 00:55:01 AM
Jag håller med Dig. Det har väl även diskuterats att linje 100 ska gå av vid Örgryte och gå som Röd in till Nisseterminalen. Om Röd Express ska läggas ner försvinner det fullgoda alternativet och då lutar det ju åt att linje 100 övertar resenärerna från Landvetter till Göteborg. Det lär behövas mycket bussar i så fall.

Ja, det finns med i förslaget. Fördelen är att bussarna kan stanna t ex vid Korsvägen och Brunnsparken i så fall. Det innebär ett par minuter längre restid till Nisse dock.
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Johan B skrivet 21 februari 2009, 10:34:18 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 februari 2009, 09:58:43 AM
Ja, det finns med i förslaget. Fördelen är att bussarna kan stanna t ex vid Korsvägen och Brunnsparken i så fall. Det innebär ett par minuter längre restid till Nisse dock.


Man kan ju köra som 300 gjorde ursprungligen, Korsvägen-Berzeliigatan och så via Allén direkt till Nisseterminalen.
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 21 februari 2009, 10:48:30 AM
Citat från: Johan B skrivet 21 februari 2009, 10:34:18 AM
Man kan ju köra som 300 gjorde ursprungligen, Korsvägen-Berzeliigatan och så via Allén direkt till Nisseterminalen.

Fast då får man inte med Brunnsparken.
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Svemicke skrivet 21 februari 2009, 14:30:22 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 februari 2009, 09:58:43 AM
Ja, det finns med i förslaget. Fördelen är att bussarna kan stanna t ex vid Korsvägen och Brunnsparken i så fall. Det innebär ett par minuter längre restid till Nisse dock.

Men detta går inte att införa förrän vi har ett enhetligt biljettsystem i hela länet. Annars lär linje 100 ta lika lång tid på sig att lasta som linje 300/330 gör idag.
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 21 februari 2009, 16:42:07 PM
Citat från: Svemicke skrivet 21 februari 2009, 14:30:22 PM
Men detta går inte att införa förrän vi har ett enhetligt biljettsystem i hela länet. Annars lär linje 100 ta lika lång tid på sig att lasta som linje 300/330 gör idag.

Det ligger en hel del i det, men ett sådant system måste vara klart till december 2010. I annat fall går hela tågupphandlingen, gällande från detta datum och där anbud skulle vara inne i går, i stöpet.
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Svemicke skrivet 21 februari 2009, 17:00:56 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 februari 2009, 16:42:07 PM
Det ligger en hel del i det, men ett sådant system måste vara klart till december 2010. I annat fall går hela tågupphandlingen, gällande från detta datum och där anbud skulle vara inne i går, i stöpet.


Skulle anbuden vara inne igår?
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 21 februari 2009, 17:11:50 PM
Citat från: Svemicke skrivet 21 februari 2009, 17:00:56 PM
Skulle anbuden vara inne igår?

För tågtrafiken ja. Linje 100 är inte med i denna upphandling utan kommer att upphandlas separat. Ibland får man precis som man vill...
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Johan B skrivet 22 februari 2009, 00:21:27 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 februari 2009, 10:48:30 AM
Fast då får man inte med Brunnsparken.

Sant men nytta med att angöra både Brunnsparken och Nisseterminalen kan diskuteras, låt gå att det är till fördel för dem som inte har så pigga ben. Dessutom hävdar ju Västtrafik envist att det inte får plats fler linjer i Brunnsparken och att då linje 100 ska behöva masa sig igenom trafikinfarkten som nämnda park samt Kungsportsplatsen kan utgöra i rusningen känns inte som en optimering om du frågar mig. Då känns Korsvägen som en lika bra bytespunkt till stadstrafiknätet.
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Svemicke skrivet 22 februari 2009, 03:58:54 AM
Citat från: Johan B skrivet 22 februari 2009, 00:21:27 AM
Sant men nytta med att angöra både Brunnsparken och Nisseterminalen kan diskuteras, låt gå att det är till fördel för dem som inte har så pigga ben. Dessutom hävdar ju Västtrafik envist att det inte får plats fler linjer i Brunnsparken och att då linje 100 ska behöva masa sig igenom trafikinfarkten som nämnda park samt Kungsportsplatsen kan utgöra i rusningen känns inte som en optimering om du frågar mig. Då känns Korsvägen som en lika bra bytespunkt till stadstrafiknätet.
Försvinner Röd Express så bör ju antalet linjer jämnas ut. Jag vet inte hur det är med planerna att Röd ska försvinna, men det känns ändå rätt sannolikt att det sker inom snar framtid med tanke på tågen på Bohusbanan och linje 100 i Härryda kommun.

Fast hade jag bott i Göteborg (vilket jag dessvärre inte gör) så hade jag föredragit att köra Röd mellan Landvetter och Stenungsund före linje 100 till trista Borås.
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 22 februari 2009, 11:18:52 AM
Citat från: Svemicke skrivet 22 februari 2009, 03:58:54 AM
Försvinner Röd Express så bör ju antalet linjer jämnas ut. Jag vet inte hur det är med planerna att Röd ska försvinna, men det känns ändå rätt sannolikt att det sker inom snar framtid med tanke på tågen på Bohusbanan och linje 100 i Härryda kommun.

Men hur skulle linje 100 kunna ersätta Röd Express? Bussarna är ju normalt fullsatta redan efter Bollebygd. Antalet avstigande i Landvetter i riktning från Borås torde vara försumbart. Det skulle ändå innebära att man vore tvungen att köra extra bussar Landvetter-Göteborg och vice versa i stort sett hela dygnet. Alternativt köra halvtomma bussar på sträckan Landvetter-Borås.
Tågtrafiken Stenungsund-Göteborg är utökad så att det går ett tåg i halvtimmen. Röd Express går också en gång i halvtimme på ett sådant sätt att det blir kvartstrafik. Tåg och buss tar ungefär lika lång tid, men de går lite olika vägar. Röd Express går t ex via Hjalmar Brantingsplatsen. Om Röd Express dras in behövs en motsvarande linje.
Det är ju också så att Röd Express inte bara betjänar Landvetter centrum utan fortsätter till Tahult. Skall man ändra något så borde Röd Express fortsätta till Rävlanda/Bollebygd. Och linje 611 gå Mölnlycke-Tahult med goda anslutningar vid Landvetter centrum till Röd Express.

Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Svemicke skrivet 22 februari 2009, 20:51:08 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 februari 2009, 11:18:52 AM
Men hur skulle linje 100 kunna ersätta Röd Express? Bussarna är ju normalt fullsatta redan efter Bollebygd. Antalet avstigande i Landvetter i riktning från Borås torde vara försumbart. Det skulle ändå innebära att man vore tvungen att köra extra bussar Landvetter-Göteborg och vice versa i stort sett hela dygnet. Alternativt köra halvtomma bussar på sträckan Landvetter-Borås.
Tågtrafiken Stenungsund-Göteborg är utökad så att det går ett tåg i halvtimmen. Röd Express går också en gång i halvtimme på ett sådant sätt att det blir kvartstrafik. Tåg och buss tar ungefär lika lång tid, men de går lite olika vägar. Röd Express går t ex via Hjalmar Brantingsplatsen. Om Röd Express dras in behövs en motsvarande linje.
Det är ju också så att Röd Express inte bara betjänar Landvetter centrum utan fortsätter till Tahult. Skall man ändra något så borde Röd Express fortsätta till Rävlanda/Bollebygd. Och linje 611 gå Mölnlycke-Tahult med goda anslutningar vid Landvetter centrum till Röd Express.



Förvisso. Det låter som att ryktena om en indragen Röd Express avfärdats här. Vet Du hur resandeunderlaget är på Röd idag?
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 22 februari 2009, 20:56:42 PM
Citat från: Svemicke skrivet 22 februari 2009, 20:51:08 PM
Förvisso. Det låter som att ryktena om en indragen Röd Express avfärdats här. Vet Du hur resandeunderlaget är på Röd idag?

Nej, jag har inte sett några färska uppgifter. Mellan Landvetter och Göteborg har naturligtvis inget hänt sedan förut - och därmed är beläggningen god - men mellan Stenungsund och Göteborg kan det ju vara så att tåget har tagit en del resande. Röd Express har dock minskat turutbudet på den delsträckan så en eventuell nedgång torde inte innebära färre resande på de bussar som går.

Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Svemicke skrivet 22 februari 2009, 21:00:00 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 februari 2009, 20:56:42 PM
Nej, jag har inte sett några färska uppgifter. Mellan Landvetter och Göteborg har naturligtvis inget hänt sedan förut - och därmed är beläggningen god - men mellan Stenungsund och Göteborg kan det ju vara så att tåget har tagit en del resande. Röd Express har dock minskat turutbudet på den delsträckan så en eventuell nedgång torde inte innebära färre resande på de bussar som går.


Minskat turutbudet hur?
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 22 februari 2009, 21:25:10 PM
Citat från: Svemicke skrivet 22 februari 2009, 21:00:00 PM
Minskat turutbudet hur?

Färre  avgångar. Hur trafiken Stenungsund-Göteborg numera är upplagd har jag beskrivit tidigare i den här tråden.
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Svemicke skrivet 22 februari 2009, 21:33:38 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 februari 2009, 21:25:10 PM
Färre  avgångar. Hur trafiken Stenungsund-Göteborg numera är upplagd har jag beskrivit tidigare i den här tråden.
Ja just det! Röd gick väl i kvarten innan på vissa tider? Mindre jobb för Orustförarna nu då, med andra ord.
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Johan B skrivet 22 februari 2009, 21:36:09 PM
Citat från: Svemicke skrivet 22 februari 2009, 21:33:38 PM
Ja just det! Röd gick väl i kvarten innan på vissa tider? Mindre jobb för Orustförarna nu då, med andra ord.

Njae, man kör ju mer på Orange istället fast det är en annan historia.
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Ogge skrivet 23 februari 2009, 19:16:20 PM
HEJ!! som förare av just nämda Röd Express så är den linjen helt oförändrad för tillfället så kvartstrafiken både på morgonen och eftermiddagen och extraturerna går som vanligt.
Västtrafik och Orusttrafiken hade flera förslag om att göra om Röd men de kom inte överens om hur det skulle bli så Röd fick vara kvar i sin nuvarande form.
Kan även tillägga att Röd gått med förlust det senaste året 
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Svemicke skrivet 23 februari 2009, 21:43:55 PM
Citat från: Johan B skrivet 22 februari 2009, 21:36:09 PM
Njae, man kör ju mer på Orange istället fast det är en annan historia.
Orange är väl inte samma depå som Röd?
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Svemicke skrivet 23 februari 2009, 21:45:08 PM
Citat från: Ogge skrivet 23 februari 2009, 19:16:20 PM
HEJ!! som förare av just nämda Röd Express så är den linjen helt oförändrad för tillfället så kvartstrafiken både på morgonen och eftermiddagen och extraturerna går som vanligt.
Västtrafik och Orusttrafiken hade flera förslag om att göra om Röd men de kom inte överens om hur det skulle bli så Röd fick vara kvar i sin nuvarande form.
Kan även tillägga att Röd gått med förlust det senaste året 
Jaså? Vad beror den förlusten möjligen på? Annars har vi ett kul ordspråk här i Borås. Västtrafik förlorar på 153:an till Vralen det de tar in på Röd Express.
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Trafikar´n skrivet 23 februari 2009, 21:59:45 PM
Ordspråk i all "ära" men kommunfinansierade trafikplaner är ju en icke oväsentlig del.  Har tråden berört förutsättningar mellan SJ, SJ upphandlade "riktiga tågbussar" kontra linje 100?

   Frågan blir ju extra intressant om man lägger till en förmodat kommande upphandling av det första ställt mot VTs målsättning att renodla, upphandla och förbättra linje 100 själva.
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 23 februari 2009, 22:12:23 PM
Citat från: Trafikar´n skrivet 23 februari 2009, 21:59:45 PM
Ordspråk i all "ära" men kommunfinansierade trafikplaner är ju en icke oväsentlig del.  Har tråden berört förutsättningar mellan SJ, SJ upphandlade "riktiga tågbussar" kontra linje 100?

   Frågan blir ju extra intressant om man lägger till en förmodat kommande upphandling av det första ställt mot VTs målsättning att renodla, upphandla och förbättra linje 100 själva.

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar, men det olämpliga att linje 100 hittills har ingått i tågupphandlingen har berörts i Bussnack ett stort antal gånger. Jag förstår inte heller vad du menar med "SJ upphandlade 'riktiga tågbussar' kontra linje 100". Alla bussar som går på linje 100 upphandlas via SJ. Sedan är det ju en annan sak att Västtrafik ger SJ pengar för detta. Pengar som sedan förs över direkt till Veolia, som i sin tur skickar lite till Hallgrens för det de kör.
Det är redan bestämt att busstrafiken på linje 100 inte upphandlas samtidigt som tågtrafiken utan kommer att upphandlas separat och direkt från bussbolagen utan mellanhand. Detta är naturligtvis det enda rimliga.
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Trafikar´n skrivet 23 februari 2009, 22:18:26 PM
Du förstod precis vad jag menade, men det intressanta är om tågoperatören själv börjar upphandla busstrafik för tåglägen som inte utnyttjas, såsom väl "tågbuss" en gång uppkom? Den historien kan ju du och jag vill gärna veta mer, utöver det vanliga om att busslinjer en gång inte fick konkurrera med rälstrafik.

I vilket läge hamnar man då? SJ upphandlar buss på tågs plats och VT upphandlar linje 100/200?

PS Staffan, stämmer sägnen att SJ långt efter rälsen  försvunnit ägde trafikeringsrätten Borås - Ulricehamn?
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Johan B skrivet 24 februari 2009, 14:32:06 PM
Citat från: Svemicke skrivet 23 februari 2009, 21:43:55 PM
Orange är väl inte samma depå som Röd?

Det får jag erkänna att jag inte vet helt säkert. Har inte koll på vad som egentligen utgår från Ringön numera. Däremot borde det inte spela Orusttrafiken någon roll ifall man får färre avgångar på en linje om det kompenseras med fler på en annan så länge man får samma eller mer i ersättning och det var det jag ville ha sagt med mitt förra inlägg.
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 24 februari 2009, 16:23:57 PM
Citat från: Trafikar´n skrivet 23 februari 2009, 22:18:26 PM
Du förstod precis vad jag menade, men det intressanta är om tågoperatören själv börjar upphandla busstrafik för tåglägen som inte utnyttjas, såsom väl "tågbuss" en gång uppkom? Den historien kan ju du och jag vill gärna veta mer, utöver det vanliga om att busslinjer en gång inte fick konkurrera med rälstrafik.

I vilket läge hamnar man då? SJ upphandlar buss på tågs plats och VT upphandlar linje 100/200?

PS Staffan, stämmer sägnen att SJ långt efter rälsen  försvunnit ägde trafikeringsrätten Borås - Ulricehamn?


Nej, jag förstod ärligt inte vad du menade. Men efter förtydligandet förstår jag och det är förstås en berättigad fråga. Nu tror jag dock risken att tågoperatören kör bussar som komplement till tågen är minimal. Frånsett naturligtvis ersättningsbussar vid banarbeten, fordonshaverier, personalbrist etc. Antalet tåg som skall köras är noga angivet i upphandlingsunderlaget och det är inte möjligt att ersätta något av dem med buss permanent. Sedan är det naturligtvis så att Ulf Lundins utredning kan öppna för fri konkurrens på busslinjen Borås-Göteborg, och då kan ju busstrafik startas på kommersiell grund. Men att något tågbolag skulle ägna sig åt sådant är knappast troligt. Det finns många bussbolag som gör det så mycket bättre.
SJ är för övrigt helt ute är leken när det gäller Borås-Göteborg och upphandlad trafik från december 2010. De har inte lagt något bud på tågtrafiken. Och buss linje 100 skall upphandlas direkt av ett bussbolag. Eller samarbetorgansiation typ Buss i Väst.
Tågbussarna Borås-Göteborg började köras i mitten av 1980-talet och det var SJ som körde dem i egen regi. Busstrafiken var då organiserad under SJ Persontrafik och det var kanske inte så konstigt att man ville utnyttja synergi-effekten i bussarna. Det gick redan fyra dubbelturer om dagen med buss Borås-Göteborg (expressbuss linje 330, sedan 830) och dessa blev grunden i utbudet. Men detta förtätades högst rejält. Som mest var det en förbindelse i princip varje halvtimme. Snart minskade dock antalet bussar.
Att SJ skulle ha kvar rättigheten till busstrafiken Borås-Ulricehamn sedan persontrafiken på järnväg nedlades skulle i så fall sammanhänga med att de hade koncession på linjen. Men järnvägen lades ned 1985 och då var i alla fall det på väg att länsbolagen skulle ta över och koncessionerna skulle upphöra. Jag vet inte om det rentav hunnit genomföras 1985, men jag tror det var senare. I annat fall var det inget märkligt med detta.
År 1981 gick det för övrigt två tåg om dagen i varje riktning Borås-Ulricehamn. Dessutom sex bussar, varav  fyra var expressbussar på linje 330. Det är något fler i dag...


Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Svemicke skrivet 25 februari 2009, 00:32:28 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 februari 2009, 22:12:23 PM
Det är redan bestämt att busstrafiken på linje 100 inte upphandlas samtidigt som tågtrafiken utan kommer att upphandlas separat och direkt från bussbolagen utan mellanhand. Detta är naturligtvis det enda rimliga.


Det gör det tämligen intressant att spekulera i framtida biljetter till Göteborg. Om det rentav äntligen blir en helintegrerad Västtrafiktaxa i HELA länet.
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 25 februari 2009, 07:59:28 AM
Citat från: Svemicke skrivet 25 februari 2009, 00:32:28 AM
Det gör det tämligen intressant att spekulera i framtida biljetter till Göteborg. Om det rentav äntligen blir en helintegrerad Västtrafiktaxa i HELA länet.

Ja, det är ju tanken att alla Västtrafiks kort - även värdekort - skall gälla på såväl alla bussar som tåg i Västra Sverige på den trafik som är upphandlad av Västtrafik. Så det är inget man behöver spekulera i egentligen. Problemet är bara att man inte lyckas få det nya biljettsystemet att fungera.

Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Trafikar´n skrivet 25 februari 2009, 09:31:26 AM
Förvisso kommer samma kort att gälla på alla VTs linjer när och om ERG systemet kommer att fungera, men helintegrerat taxa finns det ingen garanti för. Länet har ju sin kommunfinansiering som lämnar stort utrymme för lokala taxebestämelser. Vilket är för mig en självklarhet, sånt ska beslutas lokalt, och mycket mer borde göra det, inte av tjänstemannapolitiker i Skövde. "Vad som är sant i Ljungsarp är en lögn i Tynnered"
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: yngrot skrivet 25 februari 2009, 12:44:17 PM
Enligt V-T skall ERG fungera fullt ut i maj  .. men den visan har vi ju hört länge nu första gången skulle det ju i gång nov. 2003... 
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Svemicke skrivet 25 februari 2009, 22:36:21 PM
Citat från: Trafikar´n skrivet 25 februari 2009, 09:31:26 AM
Förvisso kommer samma kort att gälla på alla VTs linjer när och om ERG systemet kommer att fungera, men helintegrerat taxa finns det ingen garanti för. Länet har ju sin kommunfinansiering som lämnar stort utrymme för lokala taxebestämelser. Vilket är för mig en självklarhet, sånt ska beslutas lokalt, och mycket mer borde göra det, inte av tjänstemannapolitiker i Skövde. "Vad som är sant i Ljungsarp är en lögn i Tynnered"
Hur var det nu med ordspråken? :)

Tittade man inte på Skånetrafiken och ville ändra Västtrafiks organisation till den samma som Skånetrafikens?
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Trafikar´n skrivet 25 februari 2009, 22:44:17 PM
Visst tittade man, men du Micke var ju en av de som reagerade starkt på resultatet av kommunalt bestämmande, men varför ska tjänstemän i Skövde bestämma hur mycket det ska kosta att åka färjan från Marstrand till postombudet i Arvidsvik, eller pendla mellan Borås och Viared?
Det du engagerade dig så i var ju bla ungdomstaxa och pensionärsrabatten, som skiljer/skiljde sig mellan kommunerna, ska allt beslutas i Skövde bara för bussarna har samma färg o man kan betala på samma sätt?
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Svemicke skrivet 25 februari 2009, 23:09:56 PM
Citat från: Trafikar´n skrivet 25 februari 2009, 22:44:17 PM
Visst tittade man, men du Micke var ju en av de som reagerade starkt på resultatet av kommunalt bestämmande, men varför ska tjänstemän i Skövde bestämma hur mycket det ska kosta att åka färjan från Marstrand till postombudet i Arvidsvik, eller pendla mellan Borås och Viared?
Det du engagerade dig så i var ju bla ungdomstaxa och pensionärsrabatten, som skiljer/skiljde sig mellan kommunerna, ska allt beslutas i Skövde bara för bussarna har samma färg o man kan betala på samma sätt?
För att underlätta för resenärerna ja. Samma diskussion uppkom när Skånetrafiken bildades och de delade in Malmö i tre zoner. Var protester eftersom det beslutet kom från huvudkontoret i lilla Hässleholm.

Naturligtvis ska vi ha en enhetlig taxa inom hela länet. Dock med undantag från Göteborg som är så pass stort. Det borde vara dyrare att resa i Göteborg än i resterande länet eftersom staden är så stor.

Samma regfler bör då även gälla för periodkort. Gäller det till man är 26 år så ska det göra det i hela länet. Inga undantag bör göras.

Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Trafikar´n skrivet 26 februari 2009, 03:35:07 AM
Förutom att det bor många i Göteborg är ju inte kommunen så stor... Om du tittar på kartan...

Men igen, när en kommun betalar för sin "egen" trafik, varför ska inte kommunen få bestämma vad det ska kosta för kommunens invånare?
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Svemicke skrivet 27 februari 2009, 22:41:16 PM
Citat från: Trafikar´n skrivet 26 februari 2009, 03:35:07 AM
Förutom att det bor många i Göteborg är ju inte kommunen så stor... Om du tittar på kartan...

Men igen, när en kommun betalar för sin "egen" trafik, varför ska inte kommunen få bestämma vad det ska kosta för kommunens invånare?
Skall vi ha ett sådant system kan vi ju lika bra avveckla Västtrafik och låta varje kommun sköta all sin trafik själv.
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Trafikar´n skrivet 28 februari 2009, 12:40:30 PM
Vi HAR ett sånt system. Det är väl ganska självklart att eftersom du nu bor i Borås, att Borås kommun bestämmer vad det ska kosta att köpa ett periodkort till Viared?
Eller anser du på fullt allvar att sådana beslut ska fattas i Skövde, Göteborg, eller Vänersborg?
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Svemicke skrivet 28 februari 2009, 17:20:44 PM
Citat från: Trafikar´n skrivet 28 februari 2009, 12:40:30 PM
Vi HAR ett sånt system. Det är väl ganska självklart att eftersom du nu bor i Borås, att Borås kommun bestämmer vad det ska kosta att köpa ett periodkort till Viared?
Eller anser du på fullt allvar att sådana beslut ska fattas i Skövde, Göteborg, eller Vänersborg?
Jag vill ha ett enhetligt system för hela Västtrafik. Det har vi inte idag. Jag kan köpa periodkort till hela Västra Götaland för en summa, men vill jag till exempel ha även Göteborg inkluderat måste jag köpa ett annat kort.

Jag vill ha möjligheten att kunna köpa en biljett från Brämhult i Borås till Gamlestadstorget i Göteborg. Idag måste jag köpa tre.
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 februari 2009, 17:33:00 PM
Citat från: Svemicke skrivet 28 februari 2009, 17:20:44 PM
Jag vill ha ett enhetligt system för hela Västtrafik. Det har vi inte idag. Jag kan köpa periodkort till hela Västra Götaland för en summa, men vill jag till exempel ha även Göteborg inkluderat måste jag köpa ett annat kort.

Jag vill ha möjligheten att kunna köpa en biljett från Brämhult i Borås till Gamlestadstorget i Göteborg. Idag måste jag köpa tre.

Vill du ha ett periodkort med den giltigheten kan du med fördel köpa Regionen Runt 30 dagar.
Om du vill köpa biljett med ditt värdekort (vad det nu skulle komma att kallas denna veckan) hela vägen så lär det bli möjligt från i maj.
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Trafikar´n skrivet 28 februari 2009, 17:55:23 PM
Och var ska besluten fattas?
Ska NN i borås bestämma vad du ska betala mellom Gunnareds Kyrka och Snipen?
Bra svar Staffan, för tillfälliga resor.
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 28 februari 2009, 19:59:34 PM
Citat från: Svemicke skrivet 25 februari 2009, 23:09:56 PM
Det borde vara dyrare att resa i Göteborg än i resterande länet eftersom staden är så stor.

??? ??? ??? ??? ???

//Jonas G
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Trafikar´n skrivet 28 februari 2009, 22:55:18 PM
Så stor är inte kommunen (igen) även om det bor många skattekronor där...

Men igen, ska kommunen fatta besluten eller en central myndighet?
Centrala taxeenheten för lokaltrafik lokaliserad till Mäster Samuels gränd?
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Svemicke skrivet 01 mars 2009, 01:57:24 AM
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 28 februari 2009, 19:59:34 PM
??? ??? ??? ??? ???

//Jonas G

Citat från: Trafikar´n skrivet 28 februari 2009, 22:55:18 PM
Så stor är inte kommunen (igen) även om det bor många skattekronor där...

Men igen, ska kommunen fatta besluten eller en central myndighet?
Centrala taxeenheten för lokaltrafik lokaliserad till Mäster Samuels gränd?

Vilket tjat om Göteborgs storlek det blev nu då! Staden är större än resterande städer i Västra Götaland då? Är ni nöjda nu?

En central myndighet och den heter Västtrafik. Tycker det borde ha framkommit nu.
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Svemicke skrivet 01 mars 2009, 01:58:40 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 februari 2009, 17:33:00 PM
Vill du ha ett periodkort med den giltigheten kan du med fördel köpa Regionen Runt 30 dagar.
Om du vill köpa biljett med ditt värdekort (vad det nu skulle komma att kallas denna veckan) hela vägen så lär det bli möjligt från i maj.
Från maj? Tror Du på det själv? Jag tvivlar på Västtrafiks tidtabeller i den frågan.
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 01 mars 2009, 09:02:15 AM
Citat från: Svemicke skrivet 01 mars 2009, 01:57:24 AM
Vilket tjat om Göteborgs storlek det blev nu då! Staden är större än resterande städer i Västra Götaland då? Är ni nöjda nu?

En central myndighet och den heter Västtrafik. Tycker det borde ha framkommit nu.

Ja, men alla som åker i Göteborg åker inte från ena änden till den andra. Precis som i Borås är det många som bara åker ett par kilometer. Och en sådan resa skall förstås inte vara dyrare i Göteborg än i Borås.
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 01 mars 2009, 09:04:29 AM
Citat från: Svemicke skrivet 01 mars 2009, 01:58:40 AM
Från maj? Tror Du på det själv? Jag tvivlar på Västtrafiks tidtabeller i den frågan.

Västtrafik har gått ut med att systemet skall vara i drift från den 18 maj. Utifrån detta formulerade jag mitt svar. http://www.vasttrafik.se/sv/Startsida/Nyheter/Kontoladdning-ersatter-vardekorten-i-maj/
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Trafikar´n skrivet 01 mars 2009, 18:06:51 PM
Det är ju du micke som pratar om hur stor stan är... Visst bor det många människor där, men geografiskt är det inte så stor.
Men varför ska inte enskilda kommuner få fastställa sina interkommunala taxor? Som man dessutom direktbetalar för!
Sen anser jag att hela landet borde ha ett nationellt betalssystem för kollektivtrafiken, framför allt nu när kontantstoppen äntligen kommer. Men det är en fråga för en annan tråd
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Svemicke skrivet 03 mars 2009, 02:47:25 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 mars 2009, 09:04:29 AM
Västtrafik har gått ut med att systemet skall vara i drift från den 18 maj. Utifrån detta formulerade jag mitt svar. http://www.vasttrafik.se/sv/Startsida/Nyheter/Kontoladdning-ersatter-vardekorten-i-maj/
Ja, och hela systemet skulle vara infört år 2003 med, påstod man. Jag anklagade inte Dig för att ljuga Staffan, men vi vet ju hur Västtrafik hållt tidtabellen än.
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Svemicke skrivet 03 mars 2009, 02:49:15 AM
Citat från: Trafikar´n skrivet 01 mars 2009, 18:06:51 PM
Det är ju du micke som pratar om hur stor stan är... Visst bor det många människor där, men geografiskt är det inte så stor.
Men varför ska inte enskilda kommuner få fastställa sina interkommunala taxor? Som man dessutom direktbetalar för!
Sen anser jag att hela landet borde ha ett nationellt betalssystem för kollektivtrafiken, framför allt nu när kontantstoppen äntligen kommer. Men det är en fråga för en annan tråd
SLTF har väl tagit fram en standard för betalning nu i och med de nya korten som ska fungera på Hajen?

För att det inte skall uppstå missförstånd. Samma pris och biljetter inom hela Västtrafik.
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Trafikar´n skrivet 03 mars 2009, 12:22:21 PM
Nja, samma biljettsystem och resandekort inom hela västtrafik, ett kilometerpris baserat på fågelvägen för de som reser med motsv dagens 100kort/värdekort, men säga samma pris är inte helt rätt.
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Svemicke skrivet 03 mars 2009, 13:29:25 PM
Citat från: Trafikar´n skrivet 03 mars 2009, 12:22:21 PM
Nja, samma biljettsystem och resandekort inom hela västtrafik, ett kilometerpris baserat på fågelvägen för de som reser med motsv dagens 100kort/värdekort, men säga samma pris är inte helt rätt.
Jag vill mest se att Göteborgsregionen integreras i övriga Västtrafik.
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 03 mars 2009, 16:19:50 PM
Citat från: Svemicke skrivet 03 mars 2009, 02:47:25 AM
Ja, och hela systemet skulle vara infört år 2003 med, påstod man. Jag anklagade inte Dig för att ljuga Staffan, men vi vet ju hur Västtrafik hållt tidtabellen än.

Det skulle ha varit infört tidigare än så. 2001 eller vad det nu var. Men det här är första gången man gått ut med ett bestämt datum. Så det är rätt mycket som tyder på att det nya biljettsystemet verkligen är fullt genomfört den 18 maj.
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Svemicke skrivet 03 mars 2009, 23:29:44 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 mars 2009, 16:19:50 PM
Det skulle ha varit infört tidigare än så. 2001 eller vad det nu var. Men det här är första gången man gått ut med ett bestämt datum. Så det är rätt mycket som tyder på att det nya biljettsystemet verkligen är fullt genomfört den 18 maj.
Då mister vi ännu mer kundkontakt. :(
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 04 mars 2009, 08:52:29 AM
Citat från: Svemicke skrivet 03 mars 2009, 23:29:44 PM
Då mister vi ännu mer kundkontakt. :(

Vilken kontakt har föraren och kunden i dag när ett periodkort viseras eller ett värdekort sticks i kortläsaren. Jag brukar av vana säga hej till föraren. En gång av tio hejar föraren först. Och ytterligare en gång av tio besvarar föraren min hälsning.
Eftersom all kontanthantering skall bort vid BL i vilket fall som helst skulle ändå denna kundkontakt minska. Sedan beror det mycket på föraren vilken kundkontakt han vill ha.
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Svemicke skrivet 05 mars 2009, 00:14:52 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 mars 2009, 08:52:29 AM
Vilken kontakt har föraren och kunden i dag när ett periodkort viseras eller ett värdekort sticks i kortläsaren. Jag brukar av vana säga hej till föraren. En gång av tio hejar föraren först. Och ytterligare en gång av tio besvarar föraren min hälsning.
Eftersom all kontanthantering skall bort vid BL i vilket fall som helst skulle ändå denna kundkontakt minska. Sedan beror det mycket på föraren vilken kundkontakt han vill ha.
Jag tycker det är ett bedrövligt sätt att se hur bussföraryrket utarmas just den charm som finns med yrket. De som inte tycker om att prata med passagerarna ska inte köra buss. Jag är emot kontanthanteringen. Den skyddar oss inte från de brott som faktiskt pågår nu i och med stenkastning, skadegörelse och liknande.

Frågan är hur yrket kommer te sig i framtiden i och med all minskad kundkontakt. Samtidigt pågår det certifiering av förarna för att de ska bli mer serviceinriktade. Tycker det är bättre att Västtrafik går denna certifiering då de minskar servicen mer och mer. Jag tycker inte det går ihop att neka passagerare att ladda kort på stadsbussarna och samtidigt kräva dem på 25 kr för resa ner till stan för att ladda på sitt periodkort. Det är inte service, det är utsugning.
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Johnny skrivet 05 mars 2009, 03:41:41 AM
Citat från: Svemicke skrivet 05 mars 2009, 00:14:52 AM
Jag tycker det är ett bedrövligt sätt att se hur bussföraryrket utarmas just den charm som finns med yrket. De som inte tycker om att prata med passagerarna ska inte köra buss. Jag är emot kontanthanteringen. Den skyddar oss inte från de brott som faktiskt pågår nu i och med stenkastning, skadegörelse och liknande.

Frågan är hur yrket kommer te sig i framtiden i och med all minskad kundkontakt. Samtidigt pågår det certifiering av förarna för att de ska bli mer serviceinriktade. Tycker det är bättre att Västtrafik går denna certifiering då de minskar servicen mer och mer. Jag tycker inte det går ihop att neka passagerare att ladda kort på stadsbussarna och samtidigt kräva dem på 25 kr för resa ner till stan för att ladda på sitt periodkort. Det är inte service, det är utsugning.

Skyll inte på Västtrafik, eller något bussföretag för att kontanthanteringen försvinner. Det är Kommunal som har drivit den frågan.
8)

Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Johan B skrivet 05 mars 2009, 19:44:52 PM
Bara för att man inte säljer biljetter så betyder det ju inte att all kundkontakt försvinner. Man kan fortfarande kosta på sig ett hej eller välkommen ombord. I servicebegreppet ingår ju även saker som att efter bästa förmåga svara på kundernas frågor om taxor, byten och anslutningar samt hjälpa till med barnvagnar (på höggolvare). Det är ju också sådanna saker man vill göra förarna bättre på iom certifiering.
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Ersa skrivet 05 mars 2009, 20:34:25 PM
Citat från: Johan B skrivet 05 mars 2009, 19:44:52 PM
Bara för att man inte säljer biljetter så betyder det ju inte att all kundkontakt försvinner. Man kan fortfarande kosta på sig ett hej eller välkommen ombord. I servicebegreppet ingår ju även saker som att efter bästa förmåga svara på kundernas frågor om taxor, byten och anslutningar samt hjälpa till med barnvagnar (på höggolvare). Det är ju också sådanna saker man vill göra förarna bättre på iom certifiering.

Och allt du nämner ovan får man mer tid till när alla tidsödande kontanta enkelbiljetter försvinner. :)
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Svemicke skrivet 05 mars 2009, 21:57:57 PM
Citat från: Johnny skrivet 05 mars 2009, 03:41:41 AM

Skyll inte på Västtrafik, eller något bussföretag för att kontanthanteringen försvinner. Det är Kommunal som har drivit den frågan.
8)


Ja, och Arbetsmiljöverket, men jag tycker ändå inte om det och jag har redogjort för varför på min blogg bland annat.

Skånetrafiken hade uttalat sig någonstans om att de inte tänker ta bort kontanterna på bussarna. Stämmer detta?
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 05 mars 2009, 22:11:48 PM
Citat från: Svemicke skrivet 05 mars 2009, 21:57:57 PM
Skånetrafiken hade uttalat sig någonstans om att de inte tänker ta bort kontanterna på bussarna. Stämmer detta?

Det finns nog inget länsbolag som vill ta bort kontanthanteringen ombord på bussarna. Men efter föreläggande från Arbetsmiljöverket blir de så illa tvungna. Skånetrafiken kan ju knappast vara något undantag därvidlag.
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Svemicke skrivet 05 mars 2009, 22:21:10 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 mars 2009, 22:11:48 PM
Det finns nog inget länsbolag som vill ta bort kontanthanteringen ombord på bussarna. Men efter föreläggande från Arbetsmiljöverket blir de så illa tvungna. Skånetrafiken kan ju knappast vara något undantag därvidlag.


Arbetsmiljöverket är jute och cyklar. Likaså Kommunal. Hoten mot chaufförerna blir inte mindre för det.
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Trafikar´n skrivet 06 mars 2009, 00:56:47 AM
Kundkontakten ligger inte i att få en hundring uppslängt på myntbordet, ev med ett kort att ladda. Kundkontakten ligger ju hur man hanterar de som "bara" kliver ombord o registrerar sitt kort, så väl som hur man bemöter frågor. Anser man att just byta pengar mot växel o biljett är villkoret för kundkontakt så kanske man borde se över sin yrkesuppfattning.
Att sälja en biljett till en frågvis sällanåkare är visserligen kundkontakt, men den lätta delen av den.
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Svemicke skrivet 06 mars 2009, 23:35:17 PM
Citat från: Trafikar´n skrivet 06 mars 2009, 00:56:47 AM
Anser man att just byta pengar mot växel o biljett är villkoret för kundkontakt så kanske man borde se över sin yrkesuppfattning.


Villkoret är det ju inte, men en del av yrket. Det är en del av den service som yrket innebär. Det är busschaufförerna som bäst kan taxor och priser. Vet inte hur många gånger jag fått hjälpa flickorna i Södra Torgkiosken (nej, inte felskrivet, den heter så) med frågor gällande kortförsäljning, giltighet och dylikt.
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Ersa skrivet 07 mars 2009, 00:09:23 AM
Jag gillar kundkontakt, men hävdar ändå bestämt och envist att 80-90% av köpen och betalningen bör ske utanför fordonet.
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Svemicke skrivet 07 mars 2009, 00:34:07 AM
Citat från: Verspieder skrivet 07 mars 2009, 00:09:23 AM
Jag gillar kundkontakt, men hävdar ändå bestämt och envist att 80-90% av köpen och betalningen bör ske utanför fordonet.
Kan Du motivera varför?
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Ersa skrivet 07 mars 2009, 10:57:29 AM
Citat från: Svemicke skrivet 07 mars 2009, 00:34:07 AM
Kan Du motivera varför?

För att det ska gå snabbt. Kom till Umeå tätort och åk buss så får du se. Eller snarare "stå vid hållplatserna" längre tid än den tid som bussen faktiskt rör sig framåt. Passagerare blir arga för att de missar sina anslutningar pga att bussarna står stilla så länge vid hållplatserna, och många tar då bilen istället.
Även utanför stan, på linje 118 Sävar-Täfteå-Umeå tar bussen t.ex lika lång tid på sig att samla upp folk inne i Sävar by (25 min) som körtiden är in till Umeå är (även det 25 min), vilket resulterar i en total körtid på c:a 50 minuter för en knappt 22 km lång förort/landsbygdslinje. Även här åker de flesta bil istället för att sitta i en buss som står stilla för länge på hållplatserna.

Därefter åker du till Stockholms län där 100% av köpen och betalningarna sker utanför fordonen. Sedan jämför du effektiviteten och lastningstiderna. Om du inte vill resa runt kan jag redan här berätta att man lätt lastar in 45 pers i en SL-buss på 1 minut, medan du kanske får in 5 Umebor i en Ultrabuss på samma tid...
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 07 mars 2009, 11:11:45 AM
Citat från: Verspieder skrivet 07 mars 2009, 10:57:29 AM
För att det ska gå snabbt. Kom till Umeå tätort och åk buss så får du se. Eller snarare "stå vid hållplatserna" längre tid än den tid som bussen faktiskt rör sig framåt. Passagerare blir arga för att de missar sina anslutningar pga att bussarna står stilla så länge vid hållplatserna, och många tar då bilen istället.

Även i Borås kan man ofta vara med om att en enda biljettransaktion kan ta upp till två minuter. Främst när det gäller att fylla på värdekort. Det brukar då gå till så att vederbörande sticker ned kortet, upptäcker att pengarna inte räcker och börjar leta i myntfacket efter 100 kronor. När vederbörande då finner att det bara rymmer 34:50 så kommer en femhundrakronorssedel fram.
Dock är boråsarna mer disciplinerade än umeborna tycks det. De flesta brukar faktiskt ha pengarna framme. Undantag naturligtvis för den som kommer efter bussens avgångstid, knackar på dörren och när den snälle föraren då stannar och släpper in dem visar det sig att pengarna liggeri botten på en megastor handväska.
Tar man bort kontanthanteringen ombord så kommer bussarna att gå snabbare och det kommer att bli lättare att hålla tidtabellen eftersom den tid biljettförsäljning tar är det som är svårast att på förhand beräkna. Det ger mindre stress åt förarna och han får mer tid till de verkliga kundkontakterna, t ex hjälpa en resenär som undrar hur han skall komma vidare till Nya Zeeland och kanske rentav ta reda på när nästa buss dit går.
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: bjalle skrivet 07 mars 2009, 11:16:47 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 mars 2009, 11:11:45 AM
Det ger mindre stress åt förarna och han får mer tid till de verkliga kundkontakterna, t ex hjälpa en resenär som undrar hur han skall komma vidare till Nya Zeeland och kanske rentav ta reda på när nästa buss dit går.


Då tror jag inte tidtabellen räcker på långa vägar ändå ;D ;D´
Förresten har alla bussarna datorer med internetuppkoppling med länkar till resor så långt...det lär behövas ;D ;D
S
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 08 mars 2009, 01:06:56 AM
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 07 mars 2009, 11:16:47 AM
Då tror jag inte tidtabellen räcker på långa vägar ändå ;D ;D´
Förresten har alla bussarna datorer med internetuppkoppling med länkar till resor så långt...det lär behövas ;D ;D
S

Tja, det bästa är väl att byta vid Södra torget eller Resecentrum i Borås om man ska till Nya Zeeland. Linje 404  (http://www.vasttrafik.se/TimeTables/(5)__404_926.pdf)går ju dit.  ;)
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Svemicke skrivet 10 mars 2009, 00:09:42 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 mars 2009, 11:11:45 AM
Även i Borås kan man ofta vara med om att en enda biljettransaktion kan ta upp till två minuter. Främst när det gäller att fylla på värdekort. Det brukar då gå till så att vederbörande sticker ned kortet, upptäcker att pengarna inte räcker och börjar leta i myntfacket efter 100 kronor. När vederbörande då finner att det bara rymmer 34:50 så kommer en femhundrakronorssedel fram.
Dock är boråsarna mer disciplinerade än umeborna tycks det. De flesta brukar faktiskt ha pengarna framme. Undantag naturligtvis för den som kommer efter bussens avgångstid, knackar på dörren och när den snälle föraren då stannar och släpper in dem visar det sig att pengarna liggeri botten på en megastor handväska.
Då får föraren skylla sig själv. Har man stängt dörren så är det bara att åka. Just den konsekvensen Du nämner här är ju enkel att räkna ut och medan den som knackat på dörren har kommit in i bussen och står och letar efter pengar så har det kommit 30 nya som gör samma sak.


Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 mars 2009, 11:11:45 AM
Tar man bort kontanthanteringen ombord så kommer bussarna att gå snabbare och det kommer att bli lättare att hålla tidtabellen eftersom den tid biljettförsäljning tar är det som är svårast att på förhand beräkna. Det ger mindre stress åt förarna och han får mer tid till de verkliga kundkontakterna, t ex hjälpa en resenär som undrar hur han skall komma vidare till Nya Zeeland och kanske rentav ta reda på när nästa buss dit går.


Det kostar 14 000 kr att åka enkel resa till Nya Zeeland. Min kusin har pojkvän där, så det vet jag. :D

Tror Du inte att det blir mer hot ombord på bussarna då man tvingas neka folk att åka med trots att de har pengar bara för att man inte tar betalt på bussarna?
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Trafikar´n skrivet 10 mars 2009, 00:25:29 AM
Hot o våld riskerar det bli bara för de har för lite pengar med sig... Det är en del av förarnas mörka vardag. Men finns inga pengar finns inget att råna. Mänsklig rättighet att betala med gällande kontanter tycker en del, mer mänskligt att inte behöva bära omkring på pengar nog att hålla en pundare lycklig en dag eller två, att slippe den gnagande känslan många förare bär med sig samtidigt som kassan.

 
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Svemicke skrivet 10 mars 2009, 01:16:15 AM
Citat från: Trafikar´n skrivet 10 mars 2009, 00:25:29 AM
Hot o våld riskerar det bli bara för de har för lite pengar med sig... Det är en del av förarnas mörka vardag. Men finns inga pengar finns inget att råna. Mänsklig rättighet att betala med gällande kontanter tycker en del, mer mänskligt att inte behöva bära omkring på pengar nog att hålla en pundare lycklig en dag eller två, att slippe den gnagande känslan många förare bär med sig samtidigt som kassan.

 

Det är klart att de kan känna en press när de tvingas gå runt med kontanterna över torg och dylikt. Det förstår jag.
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Ersa skrivet 10 mars 2009, 05:33:23 AM
Citat från: Svemicke skrivet 10 mars 2009, 00:09:42 AM
Tror Du inte att det blir mer hot ombord på bussarna då man tvingas neka folk att åka med trots att de har pengar bara för att man inte tar betalt på bussarna?

Knappast. Det har ju fungerat bra i hela Stockholms län med sina 2 miljoner invånare länge nu. Även i Göteborgs stad, Sundsvall (och Malmö?) har man kontantstopp, utan att förare överfalls av arga myntbetalare. Bara man inför många försäljningsställen finns det all anledning att kontantstoppet kommer att fungera perfekt även på andra håll.

Min åsikt är dock att behålla enkelbiljetter i mellanstora städer, men döpa om dem till "turistbiljetter" och låta dem kosta 40-50 kr per person oavsett ålder, medan ett vanligt rabattkort går på c:a 5-10 kr/resa. Då lär pendlarna och andra bosatta på orten äntligen överge enkelbiljetterna.

På en arbetspendlarlinje som linje 100 Borås-Göteborg är det viktigt att det ska gå undan på hållplatserna. Varför ska alla förberedda resenärer med kort drabbas av onödigt långt stillastående på hållplatserna bara för att en minoritet resenärer vägrar köpa kort? På en linje som går mellan så stora orter som Borås och Göteborg kan man ju inte kräva att lösa biljett på bussen, när det faktiskt finns försäljningsställen i de båda städerna.
Titel: SV: Linje 100 Göteborg-Borås i framtiden(2010)?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 10 mars 2009, 19:45:17 PM
Citat från: Verspieder skrivet 10 mars 2009, 05:33:23 AM
På en arbetspendlarlinje som linje 100 Borås-Göteborg är det viktigt att det ska gå undan på hållplatserna. Varför ska alla förberedda resenärer med kort drabbas av onödigt långt stillastående på hållplatserna bara för att en minoritet resenärer vägrar köpa kort? På en linje som går mellan så stora orter som Borås och Göteborg kan man ju inte kräva att lösa biljett på bussen, när det faktiskt finns försäljningsställen i de båda städerna.

Kontantförsäljningen på linje 100 är mycket liten, i synnerhet vid de tider då arbetspendlingen är som störst. På linje 100 är det tågbiljett som gäller om man vill ha biljett för enstaka resa och sådan kan bara köpas på järnvägsstationerna i Borås och Göteborg. Antingen i bemannad butik eller i automat. I Borås är butiken bara bemannad från cirka 09.00 till cirka 18.00 måndag-fredag.
På övriga hållplatser där linje 100 stannar finns ingen möjlighet att köpa biljett i närheten innan man stiger på bussen. Det gäller t ex Ulricehamn, Sjukhuset och Södra torget i Borås samt Bollebygd.