Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Fredde skrivet 29 september 2018, 10:22:42 AM

Titel: AKN248 var för hög...
Skrivet av: Fredde skrivet 29 september 2018, 10:22:42 AM
Direkt från verkligheten: AKN248 kom inte under 3,3m i Västerås nu precis... :o

(http://www.bilddump.se/bilder/20180929101100-2a02:aa1:1608:3717:1:2:ec6a:510.jpg)
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: Taunusch skrivet 29 september 2018, 10:32:39 AM
Ser ut att vara någon av infarterna till parkeringsplatserna vid Jula, Biltema och Willys på Erikslund.

Enligt Transportstyrelsen så är bussen avställd sedan snart två veckor.

Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: pnott skrivet 29 september 2018, 10:38:40 AM
Citat från: Taunusch skrivet 29 september 2018, 10:32:39 AM
Ser ut att vara någon av infarterna till parkeringsplatserna vid Jula, Biltema och Willys på Erikslund.

Enligt Transportstyrelsen så är bussen avställd sedan snart två veckor.

Men varför hade man ställt upp en portal vid infarten till parkeringen?
https://www.google.se/maps/@59.6107891,16.4640717,3a,75y,195.65h,84.88t/data=!3m6!1e1!3m4!1szWjcn3GS9aDEU3XGY-jQqw!2e0!7i13312!8i6656?hl=sv (https://www.google.se/maps/@59.6107891,16.4640717,3a,75y,195.65h,84.88t/data=!3m6!1e1!3m4!1szWjcn3GS9aDEU3XGY-jQqw!2e0!7i13312!8i6656?hl=sv)
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: Fredde skrivet 29 september 2018, 10:46:31 AM
Precis, infarten till Jula/Willys-huset.
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: Nico skrivet 29 september 2018, 15:00:51 PM
Citat från: pnott skrivet 29 september 2018, 10:38:40 AM
Men varför hade man ställt upp en portal vid infarten till parkeringen?

Dylika portaler brukar ställas upp vid större snabbköpsparkeringar och liknande ytor just för att hindra tung trafik från att parkera. Har tidigare inte varit ovanligt att tex långtradare nattparkerat och sedan stått i vägen när kommersen dragit igång dagen efter. Det har även hänt att släp och lastväxlarflak ställts av samt att det dumpats byggsopor etc. Portaler används då alltså för att försöka att styra/låta enbart "rätt" trafik till parkeringarna.
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: Taunusch skrivet 29 september 2018, 15:39:09 PM
Citat från: Nico skrivet 29 september 2018, 15:00:51 PM
Dylika portaler brukar ställas upp vid större snabbköpsparkeringar och liknande ytor just för att hindra tung trafik från att parkera. Har tidigare inte varit ovanligt att tex långtradare nattparkerat och sedan stått i vägen när kommersen dragit igång dagen efter. Det har även hänt att släp och lastväxlarflak ställts av samt att det dumpats byggsopor etc. Portaler används då alltså för att försöka att styra/låta enbart "rätt" trafik till parkeringarna.

Det handlar också om att tunga fordon sliter något enormt mycket mer på vägens beläggning och bärlager än vad lätta fordon gör.
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: zjbus skrivet 29 september 2018, 15:51:48 PM
Citat från: Taunusch skrivet 29 september 2018, 15:39:09 PM
Det handlar också om att tunga fordon sliter något enormt mycket mer på vägens beläggning och bärlager än vad lätta fordon gör.
Precis och i det här fallet orsakade föraren enorma skador med ett avställt fordon med körförbud när han/hon försökte komma under en undergång med 3,3 meters höjd med en buss som är 4,0 meter hög.
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: buskörare skrivet 29 september 2018, 16:35:21 PM
Klantigt att släppa ut ett avställt fordon.
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: Nico skrivet 29 september 2018, 16:43:17 PM
Citat från: Taunusch skrivet 29 september 2018, 15:39:09 PM
Det handlar också om att tunga fordon sliter något enormt mycket mer på vägens beläggning och bärlager än vad lätta fordon gör.

Jo, att parkeringar ofta har en begränsad bärighet är ytterligare ett skäl till att man inte vill ha dit tunga fordon.
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: zjbus skrivet 29 september 2018, 16:50:57 PM
Citat från: buskörare skrivet 29 september 2018, 16:35:21 PM
Klantigt att släppa ut ett avställt fordon.
Ja det är oansvarigt och riktigt klantigt att missa bussens höjd med 7 dm.
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: Nico skrivet 29 september 2018, 16:58:42 PM
Om bussen var avställd eller inte får man väl vänta och se om det stämmer.

Ibland så är ju inte Transportstyrelsens uppdatering av dylik information så snabb. Kan ju faktiskt hända att fordonet ställts på igen, men att det inte syns än.
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: buskörare skrivet 29 september 2018, 17:00:07 PM
Citat från: zjbus skrivet 29 september 2018, 16:50:57 PM
Ja det är oansvarigt och riktigt klantigt att missa bussens höjd med 7 dm.

Om du läste in det i mitt inlägg det nog dags att skaffa glasögon.
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: buskörare skrivet 29 september 2018, 17:02:27 PM
Citat från: Nico skrivet 29 september 2018, 16:58:42 PM
Om bussen var avställd eller inte får man väl vänta och se om det stämmer.

Ibland så är ju inte Transportstyrelsens uppdatering av dylik information så snabb. Kan ju faktiskt hända att fordonet ställts på igen, men att det inte syns än.

Den är ju ganska nyligen avställd. Knappt 2 v sen. Känns ju underligt att ställa av och ställa på inom 2 v, såvida den inte bytt ägare.
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: Mikael Lövgren skrivet 29 september 2018, 17:13:06 PM
är en "brytpunkt" vid ca 2 veckor om det är lönt att ställa av en buss eller inte. sen är det väldigt lätt att ställa på fordonet igen på morgonen innan man ska iväg men det kan ta någon dag innan det syns så därför så bör man ha med sig en utskrift på att man ställt på fordonet igen.
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: zjbus skrivet 29 september 2018, 17:14:12 PM
Citat från: buskörare skrivet 29 september 2018, 17:00:07 PM
Om du läste in det i mitt inlägg det nog dags att skaffa glasögon.
Att det handlade om 3,3 m framgår av första inlägg och att bussens höjd är 4,0 m framgår av transportstyrelsens sida.
Kommenterade ditt inlägg om att släppa ut avställda fordon i trafik och kommenterade samtidigt höjdförhållandena istället för att skriva ytterligare ett inlägg.
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: Ersa skrivet 29 september 2018, 17:20:44 PM
Citat från: Nico skrivet 29 september 2018, 15:00:51 PM
Dylika portaler brukar ställas upp vid större snabbköpsparkeringar och liknande ytor just för att hindra tung trafik från att parkera. Har tidigare inte varit ovanligt att tex långtradare nattparkerat och sedan stått i vägen när kommersen dragit igång dagen efter. Det har även hänt att släp och lastväxlarflak ställts av samt att det dumpats byggsopor etc. Portaler används då alltså för att försöka att styra/låta enbart "rätt" trafik till parkeringarna.

Väldigt beklagligt att man oftast spärrar av och tar bort de enda parkeringsmöjligheter som finns, medan man inte presenterar några alternativ. Jag förstår att man som privat fastighetsägare inte vill ha sönderkörd mark och sopor utspridda, men då får samhället faktiskt ta och fixa alternativ parkering. Dagens utveckling där turistbussar och lastbilar inte ens får komma in i städer, och absolut inte parkera, är ju en tråkig utveckling.
Numera finns det ju i många städer inte ens platser där man får plocka upp eller släppa av resenärer, då turistbussplatserna börjar tas bort. Uppsala och Norrtälje är två tråkiga exempel. Till och med vid stora sporthallar får motståndarlagen ibland inte angöra med sin spelarbuss. I extrema fall finns inte ens ett ställe att stanna på tillfälligt, för att lyfta ut idrottslagets packning.
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: zjbus skrivet 29 september 2018, 17:22:56 PM
Bussen det handlar om har ägts av Bromma Buss AB i över 11 år, sedan 2007-07-27 och har endast haft 1 brukare.
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: Ersa skrivet 29 september 2018, 17:23:44 PM
Citat från: Nico skrivet 29 september 2018, 16:58:42 PM
Om bussen var avställd eller inte får man väl vänta och se om det stämmer.

Ibland så är ju inte Transportstyrelsens uppdatering av dylik information så snabb. Kan ju faktiskt hända att fordonet ställts på igen, men att det inte syns än.

Det du meddelar ovan verkar man kunna upprepa hur många gånger som helst, utan att folk vill förstå det.
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 29 september 2018, 17:44:27 PM
Det kan ju också vara så att bussen har sålts till en bilhandlare och kördes grönskyltad. Det finns ju också en risk om än liten att den var stulen.
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: Fredde skrivet 29 september 2018, 17:51:54 PM
Föraren till aktuell buss, som jag såklart lider med, var uniformsklädd.
Dock har jag ingen koll på om den uniformen tillhör bolaget, vars namn står på bussen.
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: buskörare skrivet 29 september 2018, 18:09:57 PM
Citat från: zjbus skrivet 29 september 2018, 17:14:12 PM
Att det handlade om 3,3 m framgår av första inlägg och att bussens höjd är 4,0 m framgår av transportstyrelsens sida.
Kommenterade ditt inlägg om att släppa ut avställda fordon i trafik och kommenterade samtidigt höjdförhållandena istället för att skriva ytterligare ett inlägg.

Det kändes mer som att du stoppade ord i munnen på mig. För du verkade inte kommentera det jag skrev alla, utan snarare rikta om fokus.
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: zjbus skrivet 29 september 2018, 18:33:51 PM
Citat från: buskörare skrivet 29 september 2018, 18:09:57 PM
Det kändes mer som att du stoppade ord i munnen på mig. För du verkade inte kommentera det jag skrev alla, utan snarare rikta om fokus.
Det är din tolkning, jag kommenterade ditt inlägg med  Ja det är oansvarigt.
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: Taunusch skrivet 29 september 2018, 20:01:02 PM
Citat från: zjbus skrivet 29 september 2018, 15:51:48 PM
Precis och i det här fallet orsakade föraren enorma skador med ett avställt fordon med körförbud när han/hon försökte komma under en undergång med 3,3 meters höjd med en buss som är 4,0 meter hög.

Var får du uppgiften om att bussen har körförbud?

Enligt biluppgifter.se så har man uppenbart satt i system att ställa av och på den här bussen i parti och minut.
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: pnott skrivet 29 september 2018, 20:13:59 PM
Jag  åkte dit för att ta en titt. Kan konstatera att det inte finns någon vettig anledning till portalen förutom att hålla tung trafik borta från parkeringen. Det är för övrigt bara en dryg kilometer till Stop 128, en parkeringsplats specifikt anordnad för tung trafik.
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: zjbus skrivet 29 september 2018, 20:21:23 PM
Citat från: Taunusch skrivet 29 september 2018, 20:01:02 PM
Var får du uppgiften om att bussen har körförbud?

Enligt biluppgifter.se så har man uppenbart satt i system att ställa av och på den här bussen i parti och minut.
Det var min egen tolkning på att ett avställt fordon ej får användas i trafik.
Med vilket syfte kan man ju undra?
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: buskörare skrivet 29 september 2018, 21:17:41 PM
Citat från: zjbus skrivet 29 september 2018, 18:33:51 PM
Det är din tolkning, jag kommenterade ditt inlägg med  Ja det är oansvarigt.

Ja, jag tolkade det som att du tyckte det var oansvarigt och klantigt av föraren att köra där bussen var för hög. Syftningsfel då  :)
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: buskörare skrivet 29 september 2018, 21:22:41 PM
Citat från: Taunusch skrivet 29 september 2018, 20:01:02 PM
Var får du uppgiften om att bussen har körförbud?

Enligt biluppgifter.se så har man uppenbart satt i system att ställa av och på den här bussen i parti och minut.

Varför gör man så? För att spara några ören på skatten?
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: Nico skrivet 29 september 2018, 21:29:08 PM
Citat från: Ersa skrivet 29 september 2018, 17:20:44 PM
Väldigt beklagligt att man oftast spärrar av och tar bort de enda parkeringsmöjligheter som finns, medan man inte presenterar några alternativ. Jag förstår att man som privat fastighetsägare inte vill ha sönderkörd mark och sopor utspridda, men då får samhället faktiskt ta och fixa alternativ parkering. Dagens utveckling där turistbussar och lastbilar inte ens får komma in i städer, och absolut inte parkera, är ju en tråkig utveckling.
Numera finns det ju i många städer inte ens platser där man får plocka upp eller släppa av resenärer, då turistbussplatserna börjar tas bort. Uppsala och Norrtälje är två tråkiga exempel. Till och med vid stora sporthallar får motståndarlagen ibland inte angöra med sin spelarbuss. I extrema fall finns inte ens ett ställe att stanna på tillfälligt, för att lyfta ut idrottslagets packning.

Jo, det är ju tyvärr en baksida att några få missbrukar en möjlighet vilket medför att flera andra får lida för det med.
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 29 september 2018, 21:30:10 PM
Citat från: Taunusch skrivet 29 september 2018, 20:01:02 PM
Var får du uppgiften om att bussen har körförbud?

Enligt biluppgifter.se så har man uppenbart satt i system att ställa av och på den här bussen i parti och minut.

Inte ett helt ovanligt tillvägagångssätt hos mindre åkare där man inte har användning av fordon och ytterligare när det som här gäller en dubbeldäckare som man inte har körning för året om.

Noterar att portalen var föredömligt skyltad.
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: Ersa skrivet 29 september 2018, 21:34:58 PM
Citat från: buskörare skrivet 29 september 2018, 21:22:41 PM
Varför gör man så? För att spara några ören på skatten?

1 713 700 ören per år för att vara exakt. Utöver skatten tillkommer dessutom försäkringen. Har man dessutom flera fordon dräneras kassan ratt snabbt om de står påställda och helförsäkrade, om de samtidigt inte kan köra in pengar fem-sju dagar i veckan.
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: zjbus skrivet 30 september 2018, 10:55:31 AM
Det vore uppenbarligen på tiden att transportstyrelsen inför en avgift för varje på och avställning så alla vi andra slipper finansiera dom småsnålas eviga transaktioner som naturligtvis medför en hel del extra jobb och kostnader.
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: Mikael Lövgren skrivet 30 september 2018, 11:20:05 AM
Citat från: zjbus skrivet 30 september 2018, 10:55:31 AM
Det vore uppenbarligen på tiden att transportstyrelsen inför en avgift för varje på och avställning så alla vi andra slipper finansiera dom småsnålas eviga transaktioner som naturligtvis medför en hel del extra jobb och kostnader.

Allt sker ju via internet så något extrajobb på transportstyrelsen är det ju inte. den ende som får lite extrajobb är ju bussåkaren. men det kan spara en hel del pengar om man tex inte har jobb för bussen under en månad.
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 30 september 2018, 11:29:24 AM
Det kostar redan 50:- har jag för mig, att ställa på. Inget nytt.
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: zjbus skrivet 30 september 2018, 11:33:22 AM
Citat från: Mikael Lövgren skrivet 30 september 2018, 11:20:05 AM
Allt sker ju via internet så något extrajobb på transportstyrelsen är det ju inte. den ende som får lite extrajobb är ju bussåkaren. men det kan spara en hel del pengar om man tex inte har jobb för bussen under en månad.
Även om det sker via internet så medför det extrajobb för personalen på transportstyrelsen så det är väl bättre att var och en finansierar sina omkostnader.
Det ligger ju inte i allmänhetens intresse om någon har skaffat fordon som de inte har sysselsättning för.
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: zjbus skrivet 30 september 2018, 11:39:23 AM
Citat från: Björn Forslund skrivet 30 september 2018, 11:29:24 AM
Det kostar redan 50:- har jag för mig, att ställa på. Inget nytt.
En hög avgift som säkerligen hade varit lägre om inte vissa hade satt i system att jämt och ständigt avställa/ställa på sina fordon.
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 30 september 2018, 11:39:50 AM
Citat från: zjbus skrivet 30 september 2018, 11:33:22 AM
Även om det sker via internet så medför det extrajobb för personalen på transportstyrelsen så det är väl bättre att var och en finansierar sina omkostnader.
Det ligger ju inte i allmänhetens intresse om någon har skaffat fordon som de inte har sysselsättning för.

Läs mitt inlägg ovan, tack!
Mycket av busstrafik är säsongsbundet, och det är inte ovanligt att många lokaltrafikbussar ställs av under sommarens semestrar när behovet är mindre. För turistbussar är det ofta tvärtom, på sommaren kommer många turister och kryssningsfartyg vilket kräver ett stort antal bussar.
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: Nico skrivet 30 september 2018, 11:43:21 AM
Citat från: zjbus skrivet 30 september 2018, 11:33:22 AM
Även om det sker via internet så medför det extrajobb för personalen på transportstyrelsen så det är väl bättre att var och en finansierar sina omkostnader.

Som Mikael Lövgren skrev ovan så medför detta inget extraarbete för Transportstyrelsen såtillvida att detta är en automatiserad tjänst (jämförbar med att beställa olika intyg via nätet från diverse myndigheter).

Ingen handpåläggning från personalen på TS nyttjas alltså för detta. Avgiften är istället till för att täcka typ portokostnader mm. just så att samhället inte belastas för utskicken.
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: zjbus skrivet 30 september 2018, 11:51:59 AM
Citat från: Björn Forslund skrivet 30 september 2018, 11:39:50 AM
Läs mitt inlägg ovan, tack!
Mycket av busstrafik är säsongsbundet, och det är inte ovanligt att många lokaltrafikbussar ställs av under sommarens semestrar när behovet är mindre. För turistbussar är det ofta tvärtom, på sommaren kommer många turister och kryssningsfartyg vilket kräver ett stort antal bussar.
Jag har läst ditt inlägg!
Det är en helt annan sak att ställa av/på ett fordon 1 gång vid säsongsskifte men att göra det som fallet är med AKN 248 c:a 15 gånger på ett halvår det är något helt annat.
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 30 september 2018, 11:56:45 AM
Citat från: zjbus skrivet 30 september 2018, 11:51:59 AM
Jag har läst ditt inlägg!
Det är en helt annan sak att ställa av/på ett fordon 1 gång vid säsongsskifte men att göra det som fallet är med AKN 248 c:a 15 gånger på ett halvår det är något helt annat.

Nu är reglerna så att man får göra på det viset. De har inte gjort något fel.
Ska du ha en stor buss påställd året runt rör det sig om kanske 80000 i skatt o försäkring. Mycket pengar för ett mindre bolag som inte har fasta körningar året runt.
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: Nico skrivet 30 september 2018, 12:00:11 PM
Citat från: zjbus skrivet 30 september 2018, 11:51:59 AM
Jag har läst ditt inlägg!
Det är en helt annan sak att ställa av/på ett fordon 1 gång vid säsongsskifte men att göra det som fallet är med AKN 248 c:a 15 gånger på ett halvår det är något helt annat.

Alltså zjbus, det är ganska uppenbart att du inte har någon större koll på just detta vilket i stort sett samtliga övriga deltagare berättat för dig. Är det inte bättre att du då pudlar i frågan istället för att driva det hela vidare. Hade detta varit ett problem för TS så kan du vara övertygad om att de hade vidtagit åtgärder för att ändra detta för länge sedan. Det här förekommer även inom bilhandeln och en del andra branscher. Vill minnas att det även görs inom tex. entreprenad- och skogsbranschen när de tillfälligt har maskiner som inte brukas.
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: zjbus skrivet 30 september 2018, 12:00:45 PM
Citat från: Nico skrivet 30 september 2018, 11:43:21 AM
Som Mikael Lövgren skrev ovan så medför detta inget extraarbete för Transportstyrelsen såtillvida att detta är en automatiserad tjänst (jämförbar med att beställa olika intyg via nätet från diverse myndigheter).

Ingen handpåläggning från personalen på TS nyttjas alltså för detta. Avgiften är istället till för att täcka typ portokostnader mm. just så att samhället inte belastas för utskicken.
Om det är så som du skriver så är ju avgiften beräknad på ett genomsnitt av kostnaderna som självklart hade varit lägre om antal på/avställningar hade varit lägre.
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: zjbus skrivet 30 september 2018, 12:08:08 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 30 september 2018, 11:56:45 AM
Nu är reglerna så att man får göra på det viset. De har inte gjort något fel.
Ska du ha en stor buss påställd året runt rör det sig om kanske 80000 i skatt o försäkring. Mycket pengar för ett mindre bolag som inte har fasta körningar året runt.
Jag har inte ifrågasatt om dom har följt reglerna eller inte, tycker att var och en ska stå för sina omkostnader utan att dra med sej extrakostnader för andra.
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 30 september 2018, 12:13:14 PM
Citat från: zjbus skrivet 30 september 2018, 12:08:08 PM
Jag har inte ifrågasatt om dom har följt reglerna eller inte, tycker att var och en ska stå för sina omkostnader utan att dra med sej extrakostnader för andra.

Det gör de ju, de 50:- täcker säkerligen med råge kostnaderna och det blir ansenliga summor staten inkasserar på detta vis. Så lägg ner nu, tråden handlade om en nerkörd vägport!
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: zjbus skrivet 30 september 2018, 12:31:49 PM
Citat från: Nico skrivet 30 september 2018, 12:00:11 PM
Alltså zjbus, det är ganska uppenbart att du inte har någon större koll på just detta vilket i stort sett samtliga övriga deltagare berättat för dig. Är det inte bättre att du då pudlar i frågan istället för att driva det hela vidare. Hade detta varit ett problem för TS så kan du vara övertygad om att de hade vidtagit åtgärder för att ändra detta för länge sedan. Det här förekommer även inom bilhandeln och en del andra branscher. Vill minnas att det även görs inom tex. entreprenad- och skogsbranschen när de tillfälligt har maskiner som inte brukas.
Vad är det som är så uppenbart att jag inte har någon koll på, att det skulle vara vanligt med av/påställning av samma fordon c:a 30 ggr/år? Bilhandeln skriver du, knappast troligt att en och samma bil skulle byta ägare 30 ggr/år i snitt och dessutom mellan bilhandlare.
Att tillfälligt ha fordon/maskiner som inte brukas det är en sak men att hamna i den situationen ideligen det är något helt annat.
Vad har TS med denna diskussion att göra menar du? Ska alla som skapar en tråd ställas till svars för allt som skrivs där senare?
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 30 september 2018, 12:56:29 PM
Alla med kännedom om branschen vet att många mindre bolag gör på detta vis. Man har en viss överkapacitet för att kunna klara toppar, och dessa bussar ställs på vid behov. Ett bolag som kör uteslutande beställningstrafik lever ju på en mycket rörlig marknad och måste kunna ta jobb med kort varsel ibland och då ställer man snabbt på en avställd buss. Dagens internet och mobiltelefoner gör att detta kan ske omgående, men det blir en viss eftersläpning i bilregistret.
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: Ersa skrivet 30 september 2018, 13:10:53 PM
Citat från: zjbus skrivet 30 september 2018, 12:08:08 PM
Jag har inte ifrågasatt om dom har följt reglerna eller inte, tycker att var och en ska stå för sina omkostnader utan att dra med sej extrakostnader för andra.

Men 50-lappen gör ju att de står för sina egna kostnader. Jag undrar tvärtom hur samhället och kunder/resenärer hade drabbats om vi haft ett mer stelbent system. T.ex vid ett akut tågstopp, en besökande Atlantkryssare eller liknande, då vi inte kan skicka ut några bussar pga att de inte går att ställa på... för att någon slags övre gräns för antal påställningar per år kan ha uppnåtts.
Då hamnar vi istället i en situation där bussbolagen bara skaffar bussar där de har heltidsjobb, och struntar fullständigt i alla tillfälliga uppdrag och andra höjdpunkter där man snabbt behöver många bussar.

Citat från: zjbus skrivet 30 september 2018, 12:31:49 PM
Vad har TS med denna diskussion att göra menar du? Ska alla som skapar en tråd ställas till svars för allt som skrivs där senare?

Jag gissar bara här, men jag tror att med "TS " syftar Nico på Transportstyrelsen, medan du syftar på Trådskaparen. Ett rent missförstånd bara.
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: Harald Nordius skrivet 30 september 2018, 13:50:26 PM
Citat från: zjbus skrivet 30 september 2018, 12:00:45 PM
Om det är så som du skriver så är ju avgiften beräknad på ett genomsnitt av kostnaderna som självklart hade varit lägre om antal på/avställningar hade varit lägre.
Det är ju en avgift per tillfälle. så om det hade varit färre tillfällen så hade det också kommit in mindre pengar. Förmodligen består kostnaden av en rörlig del per av/påställning och en fast del för att man har ett system som gör det möjligt att ställa av eller på via internet. Den senare slås ut på alla av/påställningar, d.v.s. ju fler av/påställningar desto lägre kostnad per tillfälle.
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 30 september 2018, 14:03:34 PM
Kostnaden för på/avställning infördes ju för ett par år sedan just för att täcka kostnaderna, eftersom de flesta transaktioner sker online är kostnaderna låga medans avgiften ska täcka även om du skickar in avställningen/påställningen i pappersform
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: zjbus skrivet 30 september 2018, 14:12:42 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 30 september 2018, 12:13:14 PM
Det gör de ju, de 50:- täcker säkerligen med råge kostnaderna och det blir ansenliga summor staten inkasserar på detta vis. Så lägg ner nu, tråden handlade om en nerkörd vägport!
Är det någon strikt regel att man måste hålla sej till vad tråden ursprungligen handlade om menar du?
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: Ersa skrivet 30 september 2018, 15:21:48 PM
Citat från: zjbus skrivet 30 september 2018, 14:12:42 PM
Är det någon strikt regel att man måste hålla sej till vad tråden ursprungligen handlade om menar du?

Nej, men mera allmän hyfs kanske. Har man ett ämne man brinner för, kan man ju alltid starta egna trådar, istället för att kapa andras.
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: zjbus skrivet 30 september 2018, 15:44:40 PM
Citat från: Ersa skrivet 30 september 2018, 15:21:48 PM
Nej, men mera allmän hyfs kanske. Har man ett ämne man brinner för, kan man ju alltid starta egna trådar, istället för att kapa andras.
Nu vet jag ju inte precis om det var just jag som frångick det ursprungliga ämnet, det kanske var du när du skrev:
1 713 700 ören per år för att vara exakt. Utöver skatten tillkommer dessutom försäkringen. Har man dessutom flera fordon dräneras kassan ratt snabbt om de står påställda och helförsäkrade, om de samtidigt inte kan köra in pengar fem-sju dagar i veckan.
Var det uttalandet mer allmän hyfs, varför startade inte du en egen tråd istället för att som du kallar det kapade andras trådar?
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: Knut skrivet 30 september 2018, 16:57:56 PM
Citat från: zjbus skrivet 30 september 2018, 12:08:08 PM
Jag har inte ifrågasatt om dom har följt reglerna eller inte, tycker att var och en ska stå för sina omkostnader utan att dra med sej extrakostnader för andra.
hvordan blir det merkostnad for andre?? Da fattar inte den här personen. Man betalar en avgift för påställningen. Om kostnaden hadde varit 75 kr så ville nok avgiften varit på 100
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: zjbus skrivet 30 september 2018, 17:37:06 PM
Citat från: Knut skrivet 30 september 2018, 16:57:56 PM
hvordan blir det merkostnad for andre?? Da fattar inte den här personen. Man betalar en avgift för påställningen. Om kostnaden hadde varit 75 kr så ville nok avgiften varit på 100
Så här, ju fler av/påställningar dess högre kostnader högre kostnader leder till högre avgifter för varje av/påställning. Hade av/påställningar varit ovanliga så hade avgiften blivit lägre för varje.
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: Nico skrivet 30 september 2018, 20:11:40 PM
Alltså zjbus... vet inte om du driver med oss eller om du verkligen inte förstår‽

Grejen är att detta inte kostar Transportstyrelsen (och skattebetalarna) något då det som sagt är en helt automatiserad funktion för beställnings- och utskicksprocess. Den enda fysiska arbetsinsatsen görs av brukaren av fordonet som vederbörande ställer av/på.

Schablonavgiften som tas ut är till just för att täcka de kostnader som finns för själva papperet som skrivs ut, portokostnader etc. Avgiften är sedan mycket väl tilltagen (i förhållande till den faktiska kostnaden) så ju fler av-/påställningar, desto mer pengar tjänar Transportstyrelsen de facto på det.

I övrigt så har Ersa rätt om att när jag tidigare i tråden skrev TS så menade jag givetvis Transportstyrelsen och inte trådstartaren. Det råkade bli ett TS i hastigheten, då det är en vedertagen förkortning som jag själv även ofta använder yrkesmässigt.
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: zjbus skrivet 30 september 2018, 21:02:52 PM
Citat från: Nico skrivet 30 september 2018, 20:11:40 PM
Alltså zjbus... vet inte om du driver med oss eller om du verkligen inte förstår‽

Grejen är att detta inte kostar Transportstyrelsen (och skattebetalarna) något då det som sagt är en helt automatiserad funktion för beställnings- och utskicksprocess. Den enda fysiska arbetsinsatsen görs av brukaren av fordonet som vederbörande ställer av/på.

Schablonavgiften som tas ut är till just för att täcka de kostnader som finns för själva papperet som skrivs ut, portokostnader etc. Avgiften är sedan mycket väl tilltagen (i förhållande till den faktiska kostnaden) så ju fler av-/påställningar, desto mer pengar tjänar Transportstyrelsen de facto på det.

I övrigt så har Ersa rätt om att när jag tidigare i tråden skrev TS så menade jag givetvis Transportstyrelsen och inte trådstartaren. Det råkade bli ett TS i hastigheten, då det är en vedertagen förkortning som jag själv även ofta använder yrkesmässigt.
Oss är det du och Ersa? Eftersom Ersa inte tycks kunna svara på vad han menade med att angripa mej om mera allmän hyfs för att jag inte höll mej till trådens ursprung och skrev om avgifter för på/avställningar vilket han själv hade börjat med långt tidigare i tråden så kan du väl hälsa att det skulle vara intressant och höra ett svar på det och hur han resonerade när han skrev att jag kapar andras trådar när det uppenbarligen var han själv som gjorde det.
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: Ersa skrivet 30 september 2018, 21:52:51 PM
Citat från: zjbus skrivet 30 september 2018, 21:02:52 PM
Oss är det du och Ersa? Eftersom Ersa inte tycks kunna svara på vad han menade med att angripa mej om mera allmän hyfs för att jag inte höll mej till trådens ursprung och skrev om avgifter för på/avställningar vilket han själv hade börjat med långt tidigare i tråden så kan du väl hälsa att det skulle vara intressant och höra ett svar på det och hur han resonerade när han skrev att jag kapar andras trådar när det uppenbarligen var han själv som gjorde det.

Du citerar Nicos inlägg, men bemöter inte alls hans argument? Okej! ;D
"Oss" är väl alla som bemött dig i debatten? Bl.a Knut, Mikael Lövgren, Björn Forslund och Harald Nordius.
"Angripa"? Är det en nutida term på då man blir kränkt över att andra har avvikande åsikter än en själv?
Hur jag än letar hittar jag dessvärre inget inlägg där jag börjar kritisera och ifrågasätta arbetssättet med av- och påställningar först av alla. Å andra sidan skrev du tidigare att det "kanske" var jag som frångick ämnet.
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: zjbus skrivet 30 september 2018, 22:37:07 PM
Citat från: Ersa skrivet 30 september 2018, 21:52:51 PM
Du citerar Nicos inlägg, men bemöter inte alls hans argument? Okej! ;D
"Oss" är väl alla som bemött dig i debatten? Bl.a Knut, Mikael Lövgren, Björn Forslund och Harald Nordius.
"Angripa"? Är det en nutida term på då man blir kränkt över att andra har avvikande åsikter än en själv?
Hur jag än letar hittar jag dessvärre inget inlägg där jag börjar kritisera och ifrågasätta arbetssättet med av- och påställningar först av alla. Å andra sidan skrev du tidigare att det "kanske" var jag som frångick ämnet.
Och du svarade på en fråga som jag ställde till Björn Forslund: Är det någon strikt regel att man måste hålla sej till vad tråden ursprungligen handlade om? med Nej, men mera allmän hyfs kanske. Har man ett ämne man brinner för, kan man ju alltid starta egna trådar, istället för att kapa andras. Så visade det sej att du själv hade börjat skriva om avgifter och kostnader i denna tråd långt tidigare än mej utan att starta en egen tråd istället för att kapa andras, var det mer allmänt hyfs?
Jag känner mig inte alls kränkt men tycker nog att man ska leva som man lär.
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: zjbus skrivet 30 september 2018, 23:41:31 PM
Citat från: Nico skrivet 30 september 2018, 20:11:40 PM
Alltså zjbus... vet inte om du driver med oss eller om du verkligen inte förstår‽

Grejen är att detta inte kostar Transportstyrelsen (och skattebetalarna) något då det som sagt är en helt automatiserad funktion för beställnings- och utskicksprocess. Den enda fysiska arbetsinsatsen görs av brukaren av fordonet som vederbörande ställer av/på.

Schablonavgiften som tas ut är till just för att täcka de kostnader som finns för själva papperet som skrivs ut, portokostnader etc. Avgiften är sedan mycket väl tilltagen (i förhållande till den faktiska kostnaden) så ju fler av-/påställningar, desto mer pengar tjänar Transportstyrelsen de facto på det.

I övrigt så har Ersa rätt om att när jag tidigare i tråden skrev TS så menade jag givetvis Transportstyrelsen och inte trådstartaren. Det råkade bli ett TS i hastigheten, då det är en vedertagen förkortning som jag själv även ofta använder yrkesmässigt.
Om nu funktionen är helt automatiserad och Transportstyrelsen inte gör några fysiska arbetsinsatser som du skriver varför är AKN 248 då fortfarande skriven avställd?
Funktioner kan vara hur automatiserade som helst men det blir alltid följder som inte automatiken klarar därav högre kostnader för fler transaktioner så Transportstyrelsen gör inga ökade vinster med fler transaktioner.
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 01 oktober 2018, 07:33:04 AM


Citat från: zjbus skrivet 30 september 2018, 23:41:31 PM
Om nu funktionen är helt automatiserad och Transportstyrelsen inte gör några fysiska arbetsinsatser som du skriver varför är AKN 248 då fortfarande skriven avställd?
Funktioner kan vara hur automatiserade som helst men det blir alltid följder som inte automatiken klarar därav högre kostnader för fler transaktioner så Transportstyrelsen gör inga ökade vinster med fler transaktioner.

Jag gissar att bussen ställts av igen efter olyckan med tanke på hur den ser ut på bilderna i början av tråden.
Det är som sagts tidigare mycket pengar att ligga ute med om man inte har användning för bussen.


Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: zjbus skrivet 01 oktober 2018, 11:19:45 AM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 01 oktober 2018, 07:33:04 AM

Jag gissar att bussen ställts av igen efter olyckan med tanke på hur den ser ut på bilderna i början av tråden.
Det är som sagts tidigare mycket pengar att ligga ute med om man inte har användning för bussen.


Skickat från min STF-L09 via Tapatalk
Din gissning är fel, bussen har varit avställd sedan 180917, det tar sin tid innan administrativ personal har korrigerat alla uppgifter, allt sköts inte per automatik som en del tycks tro.
Visst är det mycket pengar men det är ju upp till fordonsägaren att planera och organisera sitt innehav efter sitt eget behov, finns inget allmänt intresse i det och allmänheten ska självklart inte drabbas av högre kostnader som ett enskilt företag drar på sig.
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: buskörare skrivet 01 oktober 2018, 14:26:34 PM
Citat från: zjbus skrivet 01 oktober 2018, 11:19:45 AM
Din gissning är fel, bussen har varit avställd sedan 180917, det tar sin tid innan administrativ personal har korrigerat alla uppgifter, allt sköts inte per automatik som en del tycks tro.
Visst är det mycket pengar men det är ju upp till fordonsägaren att planera och organisera sitt innehav efter sitt eget behov, finns inget allmänt intresse i det och allmänheten ska självklart inte drabbas av högre kostnader som ett enskilt företag drar på sig.

Jobbar du på Transportstyrelsen själv? Eftersom du är så insatt i hur de jobbar.
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: zjbus skrivet 01 oktober 2018, 14:36:07 PM
Citat från: buskörare skrivet 01 oktober 2018, 14:26:34 PM
Jobbar du på Transportstyrelsen själv? Eftersom du är så insatt i hur de jobbar.
Nej det gör jag inte men det är ju uppenbart att automatiken inte kan sköta ALLT som en del påstår, t.ex. att ändra datum för av/påställningar och skriva i om fordonet är av eller påställt på sidan fordonsuppgifter.
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: buskörare skrivet 01 oktober 2018, 14:42:05 PM
Citat från: zjbus skrivet 01 oktober 2018, 14:36:07 PM
Nej det gör jag inte men det är ju uppenbart att automatiken inte kan sköta ALLT som en del påstår, t.ex. att ändra datum för av/påställningar och skriva i om fordonet är av eller påställt på sidan fordonsuppgifter.

Okej
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: Nico skrivet 01 oktober 2018, 16:41:10 PM
Citat från: zjbus skrivet 01 oktober 2018, 14:36:07 PM
Nej det gör jag inte men det är ju uppenbart att automatiken inte kan sköta ALLT som en del påstår, t.ex. att ändra datum för av/påställningar och skriva i om fordonet är av eller påställt på sidan fordonsuppgifter.

Tänkte ge upp denna diskussion, men kan inte låta bli även om det nu börjar lukta troll. 

Tror du allvarligt att någon fortfarande sitter och regelmässigt handknackar denna typ av uppgifter?! Hela vitsen med den sk digitaliseringen är just att få bort denna typ av manuella och monotona arbetsuppgifter. Jämför detta med att betala räkningar över nätet. Inte heller där sitter det någon stackare och tar emot och sedan manuellt lägger in uppgifterna... samtidigt som det faktiskt ibland kan ta en eller ett par dagar innan en viss transaktion syns. Samma sak om man beställer personbevis via Skatteverket osv.

I det här fallet går man som brukare alltså själv in i Transportstyrelsens datasystem och lägger in nödvändiga uppgifter. När uppgifterna finns inlagda i systemet så sköter automatiken resten med utskrifter och utskick. Det enda som behöver hanteras manuellt är eventuella avvikelser, men sådana brukar numera vara sällsynta.
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: zjbus skrivet 01 oktober 2018, 17:39:56 PM
Citat från: Nico skrivet 01 oktober 2018, 16:41:10 PM
Tänkte ge upp denna diskussion, men kan inte låta bli även om det nu börjar lukta troll. 

Tror du allvarligt att någon fortfarande sitter och regelmässigt handknackar denna typ av uppgifter?! Hela vitsen med den sk digitaliseringen är just att få bort denna typ av manuella och monotona arbetsuppgifter. Jämför detta med att betala räkningar över nätet. Inte heller där sitter det någon stackare och tar emot och sedan manuellt lägger in uppgifterna... samtidigt som det faktiskt ibland kan ta en eller ett par dagar innan en viss transaktion syns. Samma sak om man beställer personbevis via Skatteverket osv.

I det här fallet går man som brukare alltså själv in i Transportstyrelsens datasystem och lägger in nödvändiga uppgifter. När uppgifterna finns inlagda i systemet så sköter automatiken resten med utskrifter och utskick. Det enda som behöver hanteras manuellt är eventuella avvikelser, men sådana brukar numera vara sällsynta.
Vad luktar troll, du kanske?
Så du menar att varje fordonsägare själv går in i Transportstyrelsens datasystem och lägger in uppgifter som t.ex. Besiktas senast, avställd tidpunkt, antal brukare, fabrikat, fordonsklass, id.nr., senast utfärdat reg. bevis, skatt & avgifter, tekniska data, tilläggsinfo. m.m.? Det var helt nytt, har haft många fordon under många år men har aldrig någonsin varken gjort eller blivit ombett att göra det och känner ingen som själv har lagt in uppgifter om sitt fordon, något som inte kan krävas utav någon, man kan inte heller utgå från att alla har dator samt intresse/kunnande, begår man ett brott om man inte fyller i uppgifter hos Transportstyrelsen?, påföljd?, nyttjandeförbud? Ditt resonemang håller inte.
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: pnott skrivet 01 oktober 2018, 21:49:37 PM
Citat från: zjbus skrivet 01 oktober 2018, 17:39:56 PM
Vad luktar troll, du kanske?
Så du menar att varje fordonsägare själv går in i Transportstyrelsens datasystem och lägger in uppgifter som t.ex. Besiktas senast, avställd tidpunkt, antal brukare, fabrikat, fordonsklass, id.nr., senast utfärdat reg. bevis, skatt & avgifter, tekniska data, tilläggsinfo. m.m.? Det var helt nytt, har haft många fordon under många år men har aldrig någonsin varken gjort eller blivit ombett att göra det och känner ingen som själv har lagt in uppgifter om sitt fordon, något som inte kan krävas utav någon, man kan inte heller utgå från att alla har dator samt intresse/kunnande, begår man ett brott om man inte fyller i uppgifter hos Transportstyrelsen?, påföljd?, nyttjandeförbud? Ditt resonemang håller inte.
Som du kanske kommer ihåg så tyckte Transportstyrelsen för inte alltför länge sen att det var för dyrt för att över huvud taget hålla igång fordonsregistret med svensk arbetskraft, vilket skapade en skandal då delar av registret är sekretessbelagt. Självklart så är det då alldeles på tok för dyrt att låta svensk arbetskraft göra något så trivialt och arbetskrävande som manuell datainmatning. Uppgifterna kommer istället från andra. Tekniska uppgifter lades in när fordonet registrerades första gången, antagligen av återförsäljaren. Besiktningsmannen lämnar uppgifter om kontrollbesiktning. Osv, osv.
Titel: SV: AKN248 var för hög...
Skrivet av: Fredde skrivet 01 oktober 2018, 22:12:00 PM
Kan vi dra ett streck över denna diskussionen med att konstatera att bussen verkar ha ställts på innan avresan från Stockholm?

Fordonsregistret uppdateras kl. 19:30 varje vardag enligt tidigare uppgifter.

Registreringsnummer
AKN248

Fordonsstatus 
Påställt (2018-09-29)