Kyrkor (Visa dina Kyrkobilder)

Startat av Stefan Lindberg, 23 juni 2007, 19:36:30 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Carl Eric

Citat från: Mölle-Mats skrivet 03 april 2010, 01:15:14 AM

Himmelsfärdskyrkan i Höganäs, som uppfördes i början av 1930-talet.


Det är väl den som ligger brevid Jefasthuset?

Glad Påsk - Calken
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

scaniaolsson

Tja om du menar "skyskrapan" i hörnan Storgatan / Köpmansgatan med Jefast-huset så är det helt rätt.
Sen har Höganäs bara en kyrka, dessutom ganska reslig så den syns om man säger så.
Öppningsåret är 1934 eller 1936, har inte tillgång till exakt info just nu.

Mvh och fortsatt Glad Påsk.

Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Carl Eric

Citat från: scaniaolsson skrivet 03 april 2010, 10:01:18 AM
Tja om du menar "skyskrapan" i hörnan Storgatan / Köpmansgatan med Jefast-huset så är det helt rätt.
Sen har Höganäs bara en kyrka, dessutom ganska reslig så den syns om man säger så.
Öppningsåret är 1934 eller 1936, har inte tillgång till exakt info just nu.

Mvh och fortsatt Glad Påsk.

Scaniaolsson

Ja, det är den som jag menar...

Jag har inte super koll på Höganäs, även om jag är där ganska ofta...

Vad tycker ni som har vart där om huste? Fult/snyggt... (förlåt om det blir lite OT)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Kent Skoog

En påskaftonsbild från Tveta kyrka i Säffle kommun.


Taunusch

Johannebergs baptistförsamling, Eskilstuna kommun.


Taunusch

Lista kyrka, Eskilstuna kommun....


Taunusch

Öja kyrka, Eskilstuna kommun....


Mölle-Mats

Citat från: scaniaolsson skrivet 03 april 2010, 10:01:18 AM
Tja om du menar "skyskrapan" i hörnan Storgatan / Köpmansgatan med Jefast-huset så är det helt rätt.
Sen har Höganäs bara en kyrka, dessutom ganska reslig så den syns om man säger så.
Öppningsåret är 1934 eller 1936, har inte tillgång till exakt info just nu.
Nu hamnar vi väl lite halvt off-track med "Jefast-huset" (eller "kovacs torn" som vi belackare i kommunen brukar kalla det efter kommunstryrelsens ordförande) - men det och Himmelsfärdskyrkan ligger inte precis bredvid varandra utan det är väl ett gott stenkast emellan i alla fall. Detta åskådliggörs väl rätt bra av dessa bilder på villorna längs Torggatan (som skär lite halvparallellt mellan Stor- och Köpmangatorna, och som jag har ett specialintresse för eftersom min mormor och morfar lät bygga nr 7 - det brunreverterade huset med gaveln mot gatan - 1930). Dte gula huset med adress Torggatan 5 finns ju på bägge bilderna pch får tjäna som sammanbindande referens:





Och att du har svårt att hålla isär 1934 och 1936 när det gäller Höganäs är inte konstigt, för bägge är "märkesår" för denna berömda ko-
lort - 1934 invigdes Himmelsfärdskyrkan och 1936 erhöll Höganäs stadsprivilegier!

scaniaolsson

Jo att Höganäs blev stad 1936 det hade jag koll på, har vissa släktband dit om man säger så.
Morsan född och uppvuxen där plus att jag har morföräldrarna där fortfarande.

Så Höganäs är väldigt bekanta marker även om jag aldrig bott där eller i kommunen.
Det där med att Jefast-huset gick under namnet Kovacs torn kände jag däremot inte till.

Man lär sig.

Mvh och go kväll.
Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Mölle-Mats

Citat från: scaniaolsson skrivet 03 april 2010, 21:38:49 PM
... Det där med att Jefast-huset gick under namnet Kovacs torn kände jag däremot inte till...
Tja det är väl kanske inte så väl spritt (än) - men vi jobbar på det ...  8)

Carl Eric

Citat från: Mölle-Mats skrivet 03 april 2010, 23:32:52 PM
Tja det är väl kanske inte så väl spritt (än) - men vi jobbar på det ...  8)

Kovacs torn!  ;D ;D ;D

DEN var bra!  :D ;D

Fast Jertshagens torn skulle nog också funka...  ;)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Stefan Lindberg

Gunntorps Missionskyrka i Ale kommun


SimonB

S:t Hans kyrka på Norra fäladen i Lund


SimonB

Österängskyrkan i Kristianstad, som är en samarbetskyrka mellan Svenska kyrkan och EFS.
Bilden är lite av ett höftskott och togs efter att jag besökt kyrkan för en gospelkonsert.


Stefan Lindberg

Kul att se en bild på "din kyrka" Simon  ;)

Jag bjuder på en bild från igår på Vänga Missionshus