Kyrkor (Visa dina Kyrkobilder)

Startat av Stefan Lindberg, 23 juni 2007, 19:36:30 PM

0 Medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.

IngemarJ

Hej!

Dessvärre gick det inte med min lilla löjliga kamera i nallen att dokumentera det hela men i alla fall: Idag firade biskop Anders Arborelius av Stockholm mässa på borggården till Vadstena slott. Var oerhört trevligt, något senare fyllde vi Blåkyrkan som avslutning på sakramentsprocessionen.

Hälsar

Ingemar

Kent Skoog

Hakarps kyrka i Jönköpings kommun.


JAB

Kattnäs kyrka i Strängnäs stift.




Simon Bertilsson

JAB:
Den typen av stavkyrkor är otroligt vackra. Härliga bilder!

JAB

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 06 september 2009, 18:19:38 PM
JAB:
Den typen av stavkyrkor är otroligt vackra. Härliga bilder!

Tack! Det var en förresten även en intressant uppförsbacke till kyrkan i Eidsborg...och har två stavkyrkor kvar på lager att visa.

JAB

Torsåkers kyrka i Strängnäs stift.






JAB

Høyjord stavkyrkje i Andebu kommune, 1200-tallet.




JAB


JAB

Forssa kyrka i Strängnäs stift.


JAB


Kent Skoog

Fiskebäcks Kapell i Habo kommun.


jane


JAB

Heddal stavkyrkje, Agder og Telemark bispedømme - Noreg.









Vill du se mer av denna kyrka använd denna länk:http://kyrkor.bredenbergs.se/#4.9

IngemarJ

Hej!

Där kommer KRONAN bland stavkyrkorna, om jag minns rätt är detta den största "överlevande" och ett mästerstycke! Som Katolik drömmer jag om möjligheten att den Norska folkkyrkan hyr ut någon stavkyrka för enstaka tillfälle för firande av Gregoriansk mässa, den liturgi som gällde ända fram till 1970.

Hälsar

Ingemar

JAB

Citat från: IngemarJ skrivet 13 september 2009, 11:09:09 AM
Hej!

Där kommer KRONAN bland stavkyrkorna, om jag minns rätt är detta den största "överlevande" och ett mästerstycke! Som Katolik drömmer jag om möjligheten att den Norska folkkyrkan hyr ut någon stavkyrka för enstaka tillfälle för firande av Gregoriansk mässa, den liturgi som gällde ända fram till 1970.

Hälsar

Ingemar

Det förekom i alla fall katolska mässor under 2006. http://www.katolsk.no/nyheter/2006/05/23-0007.htm