Kyrkor (Visa dina Kyrkobilder)

Startat av Stefan Lindberg, 23 juni 2007, 19:36:30 PM

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Stefan Lindberg

Brobacka Missionshus utanför Alingsås har sett sina bästa dagar.




Kent Skoog

Vättaks kyrka i Tidaholms kommun.


Kent Skoog

Hångsdala kyrka i Tidaholms kommun.


Camilla


Brollan

Husby-Rekarne kyrka utanför Eskilstuna.


Kent Skoog

Skörstorps kyrka i Falköpings kommun.




Stefan Lindberg

Dalabergskyrkan som ligger i Uddevalla


JAB


Stefan Lindberg

Bäve Kyrka i Uddevalla var ganska svår att få en bra bild på


JAB

Just nu saknas det en hel del kyrkor här i tråden (en hel del av mina äldre bilder), dessa kommer tillbaka efter hand - i 960x720 format - och visas från en annan server.

JAB

Den gode herdens evangeliska kyrka i Berlin har jag inte visat tidigare.



540x720 pixlar.

Kent Skoog

Östra Gerums kyrka i Tidaholms kommun.


Staffan Sävenfjord

Den nuvarande kyrkan i Kinnarumma i Göteborgs stift, Borås stad, är den tredje kyrkan på ungefär samma plats. Den är byggd så sent som 1940 och efterträdde då en kyrka som byggdes 1907 men som togs ur bruk under 1930-talet. Anledningen var att den var byggd i sandsten av så dålig kvalitet att den vittrade sönder. Den var dessutom alldeles för stor. 1942 sprängdes det sista av den kyrkan i luften och i dag återstår endast stengrunden på kullen mittemot den nuvarande kyrkokullen.


Den första kyrkan var en röd träkyrka från 1690-1691. 1912 såldes den till den till De sju häradernas kulturhistoriska förening, som hade ett museum i Ramnaparken i Borås. Kyrkan flyttades dit och tjänstgör än i dag men nu under namnet Ramnakyrkan. Det är bland annat en populär bröllopskyrka. När bilden togs var den dock igenbommad för vintern. Kyrkan ägs av Borås museum men för den klerikala verksamheten svarar Caroli församling.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

JAB

Katolska kyrkan i Märsta, tillhör Sankt Franciskus av Assisi katolska församling.


Stefan Lindberg

Ännu en i raden av kyrkor i Uddevalla blir Bleketkyrkan