Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Ersa skrivet 07 augusti 2022, 18:12:40 PM

Titel: Personalbrist leder till inställda avgångar i UL-trafiken
Skrivet av: Ersa skrivet 07 augusti 2022, 18:12:40 PM
Dessutom är det problem med att få uppdaterad information om inställda avgångar i UL:s app.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/installda-bussar-och-bristfallig-information-i-uls-app-drabbar-pendlande-resenarer
Titel: SV: Personalbrist leder till inställda avgångar i UL-trafiken
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 07 augusti 2022, 20:23:02 PM
Liknande problem hade man på Gotland under förra veckan, inställda turer p.ga personalbrist och ingen information, skillnaden är väl dock att här finns ingen överenskommelse om information appledes.
Titel: SV: Personalbrist leder till inställda avgångar i UL-trafiken
Skrivet av: Jacob skrivet 10 augusti 2022, 18:29:35 PM
Från GUBs sida informerar vi UL i tid när det gäller indragningar på grund av personalbrist, men oförutsedda händelser är omöjliga att rapportera i tid. En stående buss med exempelvis dörrfel ställs ofta in 10 minuter efter ordinarie avgångstid, eftersom vi på trafikledningen alltid försöker få bussen på rull utan någon indragning som konsekvens.
Titel: SV: Personalbrist leder till inställda avgångar i UL-trafiken
Skrivet av: buskörare skrivet 10 augusti 2022, 18:46:59 PM
Jag tror inte alla resenärer fattar att saker händer akut. En buss säger ju sällan till 2 h innan den tänker gå sönder, så information hinner gå ut. Personalbrist kan lika gärna innebära att förare som är lagd på tjänst inte dyker upp, det har vi tyvärr haft många av nu i sommar. Så, det är ju inte så enkelt som de många gånger tror.
Titel: SV: Personalbrist leder till inställda avgångar i UL-trafiken
Skrivet av: Ersa skrivet 10 augusti 2022, 20:27:28 PM
Men det går inte att enkelt bortförklara nuvarande personalbrist med enkla svepande argument. Det saknas på många håll helt enkelt så mycket folk att man inte ens kan fylla ut de fasta tjänstegrupperna, och det är fler som slutar än man klarar av att nyrekrytera. Vissa hävdar att detta bara är tillfälligt över sommarsemestern, men det var precis lika illa under hela våren på många håll. Hur det blir under resten av året återstår att se.
Titel: SV: Personalbrist leder till inställda avgångar i UL-trafiken
Skrivet av: BSB101 skrivet 13 augusti 2022, 19:45:30 PM
Om man har problem med att personal inte dyker upp, utan giltiga skäl, känns det som man har ett större internt problem.
Titel: SV: Personalbrist leder till inställda avgångar i UL-trafiken
Skrivet av: buskörare skrivet 13 augusti 2022, 21:55:20 PM
Ja, det är klart man har ett problem med de som inte dyker upp. Jag tar förgivet att dessa inte jobbar kvar efter det.
Titel: SV: Personalbrist leder till inställda avgångar i UL-trafiken
Skrivet av: Ersa skrivet 14 augusti 2022, 00:41:23 AM
Jag tror ni missförstår situationen. Som jag har förstått det har man inte tillräckligt med heltidsanställd schemalagd personal på många håll, helt enkelt. Människor som inte ens är anställda på ett bussföretag, kan ju inte förväntas dyka upp för att arbeta. En större och större andel av förarkåren går dessutom över till timtidsanställning pga missnöje med schemat, och dessa kan man inte heller tvinga att arbeta mer än de själva vill.

Dessutom vaknar nu Arlanda och olika resebyråer till liv efter pandemin, och rekryterar/återanställer folk. Även lastbilsbransherna har personalbrist, och rekryterar gärna vana förare som även har C- och CE-behörighet vilket är behörigheter som en rätt stor andel av förarna i Uppsala län och Norrtälje trafikområde redan har.
Titel: SV: Personalbrist leder till inställda avgångar i UL-trafiken
Skrivet av: Nico skrivet 14 augusti 2022, 01:00:48 AM
I sak är det väl egentligen inte brist på folk med rätt behörighet på lappen för att köra buss. Problemet är mera att få locka tillbaka dem att köra buss, alltså klassikern med att man måste göra yrket mera attraktivt.

Sedan är det ju så att man på många håll begränsat för timmisar och motsvarande. Ofta är det dock timmisarna som får mycket att gå runt, så försöker man runda det faktumet så får man problem.
Titel: SV: Personalbrist leder till inställda avgångar i UL-trafiken
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 14 augusti 2022, 10:22:00 AM
Om det blir lite sämre tider så kanske vissa som har busskörkort kan " lockas tillbaka " att köra buss igen, då får väl bolaget en bra förare ganska billigt. Men annars är det nog en rätt dödfödd idé, bättre att fokusera på dem som inte får andra jobb.
Titel: SV: Personalbrist leder till inställda avgångar i UL-trafiken
Skrivet av: Ersa skrivet 14 augusti 2022, 10:52:41 AM
Det du beskriver, med tillbakalockade förare är ju en tidsperiod vi haft i sisådär 2½ år, som just nu håller på att ta slut. Rent personalmässigt hade linjetrafien rätt bra tider under pandemin, i form att förare från närliggande branscher, t.ex turistbuss- och rederibussbranschen tillfälligt återvände till den linjetrafik de har koll på, men även D-kortinnehavare från helt andra branscher kom på gästspel, som t.ex från Arlanda. Så under våren och sommarsemestern 2020-2021 var det rätt gott ställt för linjetrafiken, utan kriser och inställda avgångar.

Denna vår och sommars inställda avgångar tyder på att det ser värre ut, då de rent generellt sämre tiderna i form av pandemin, nu definitivt är över och den under pandemin gästspelande personalen nu går tillbaka till sina dåvarande jobb.
Nu gäller det för linjetrafikbranschen att försöka göra sig attraktiv. Hur nu det ska gå, då de nya operatörernas nya avtal rent ekonomiskt kräver att man går precis efter avtal, och inte bjuder till något mer än så. Inga specialtjänater och inga lönebonusar.

Man kan givetvis fokusera på de som inte får andra jobb. Om man vill köra kvaliteten och säkerheten fullständigt i botten, och få ersättningstrafiknivå i alla områden...
Titel: SV: Personalbrist leder till inställda avgångar i UL-trafiken
Skrivet av: BSB101 skrivet 14 augusti 2022, 15:01:12 PM
CitatMan kan givetvis fokusera på de som inte får andra jobb. Om man vill köra kvaliteten och säkerheten fullständigt i botten, och få ersättningstrafiknivå i alla områden...
I grund och botten är det en utbildningsfråga att se till att personalen har tillräckligt utbildning för att hålla kvalité och säkerhet på en bra nivå. Men givetvis kan man som arbetsgivare ha inställningen att personalen är obildbar men du är det ett val man gör. Visst vill alla arbetsgivare ha superutbildad personal som är helt självgående men om man inte erbjuder löner och villkor för att få den personalen så får man ta till andra saker istället.
Titel: SV: Personalbrist leder till inställda avgångar i UL-trafiken
Skrivet av: Ersa skrivet 14 augusti 2022, 16:20:11 PM
Utbildar gör man ju hela tiden, för en hel del pengar, men det blir ju till sist och slutligen bara ett sisyfosarbete, med tanke på den höga personalomsättningen, där de man utbildat hela tiden byter jobb till andra branscher.
Titel: SV: Personalbrist leder till inställda avgångar i UL-trafiken
Skrivet av: ConnyP skrivet 14 augusti 2022, 17:18:45 PM
Ett problem är  att de större utförarna inte anställer personal med den högsta lönegraden, har själv fått nej fastän jag aldrig kommit försent eller skadat någon buss samt alltid varit i god tid till nästan varje avgång och många års erfarenhet av linjetrafik. De verkar prioritera förare från Arbetsförmedlingen främst.
Titel: SV: Personalbrist leder till inställda avgångar i UL-trafiken
Skrivet av: homer skrivet 14 augusti 2022, 21:12:07 PM
Det är absolut inte min erfarenhet att man skulle välja bort förare i högre löneklass, det rör sig ändå om extremt små skillnader, enbart några enstaka tusenlappar, om ens det.
Titel: SV: Personalbrist leder till inställda avgångar i UL-trafiken
Skrivet av: Ersa skrivet 14 augusti 2022, 22:20:58 PM
Inte heller jag känner igen detta, men detta kan givetvis skilja sig enormt mycket mellan olika områden även inom samma län. Framförallt mellan storstadsområden och mer lantliga områden.
Titel: SV: Personalbrist leder till inställda avgångar i UL-trafiken
Skrivet av: Knut skrivet 14 augusti 2022, 22:26:23 PM
har vært tilfeller i Norge også at noen av de store selskapene har tatt inn folk med ferskt førerkort kontra de med noen år bak rattet og høyere lønn.
tror at det i visse tilfeller kommer av at NAV, norske forsikringskassan, gir lønnstilskudd en periode for at de som har vansker med å få jobb skal komme seg ut i arbeidslivet og at disse kommer mecYKB ferdig for de neste 5 år. mange av disse er ute av jobben lenge før det er gått 5 år, med årsaker man bare kan tenke seg til
Titel: SV: Personalbrist leder till inställda avgångar i UL-trafiken
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 17 augusti 2022, 23:50:09 PM
I Sverige kan man också få bidrag för att man anställer folk som har svårt att få andra jobb.

Men även utan bidrag kan det vara en bra idé att försöka hitta folk som inte får andra jobb, men som ändå kör tillräckligt bra.

Att locka folk med högre löner och bättre villkor tror jag inte alls fungerar, kolla t.ex på SJ och MTR som har förarbrist så det skriker om det fast deras villkor är jättebra.
Titel: SV: Personalbrist leder till inställda avgångar i UL-trafiken
Skrivet av: Ersa skrivet 18 augusti 2022, 09:09:14 AM
Varför är det då omfattande personalbrist i yrken som har "jättebra" villkor?
Titel: SV: Personalbrist leder till inställda avgångar i UL-trafiken
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 18 augusti 2022, 10:25:23 AM
Därför att det inte är villkoren som är problemet. Om man tittar på tågbranschen som helhet så har den personalbrist av samma skäl som i t.ex bussbranschen och vårdbranschen. Den totala efterfrågan på personal är helt enkelt större än tillgången, det är liksom definitionen på brist. Då rör folk på sig, det är principiellt sett ingen idé att försöka få tillbaka dem utan man får fylla på med nya helt enkelt.
Titel: SV: Personalbrist leder till inställda avgångar i UL-trafiken
Skrivet av: Rojje skrivet 18 augusti 2022, 11:01:59 AM
Det är en skapad brist av företagen själva. Kolla på hur många som har tagit busskort, lokförarbevis, legitimation för sjuksköterska och hur många som faktiskt jobbar kvar efter ett par år. Den skillnaden ökar varje år. Inom lokförarbranschen börjar folk fly till helt andra branscher eller börjar plugga, vid samtal med dessa som slutar hade de inte tänkt sluta men förutsättningarna med framförallt schemat har blivit så dåliga på några år. Likadant inom bussbranschen och sjukvården.

Man trivs med yrket, men förutsättningarna för ett eget liv och återhämtning utanför jobbet blir bara sämre och det gör att man slutar.
Titel: SV: Personalbrist leder till inställda avgångar i UL-trafiken
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 18 augusti 2022, 11:20:54 AM
Jag tror att du tänker lite fel, folk är väl inte onödiga på sina nya jobb som de byter till?!? De har fått nya jobb, då blir deras gamla jobb lediga! Visst, några byter jobb för att de har " tröttnat " o.s.v men det spelar egentligen ingen roll. Det behövs mer bussförare, mer lokförare och mer vårdpersonal, svårare än så är det inte!
Titel: SV: Personalbrist leder till inställda avgångar i UL-trafiken
Skrivet av: Ersa skrivet 18 augusti 2022, 11:45:11 AM
Citat från: Bältes-Assar skrivet 18 augusti 2022, 11:20:54 AM
Visst, några byter jobb för att de har " tröttnat " o.s.v men det spelar egentligen ingen roll.

Nu är det ju ändå rätt många som lämnar föraryrkena just för att de tröttnat helt på arbetstider, snabba byten av arbetspass tätt inpå, och villkoren i allmänhet mycket i form av hårdtolkning av BBA. Eller vet du om en "alternativ sanning", som inte alls överensstämmer med vad majoriteten av Keolis anställda i Uppsala län (som tråden ursprungligen handlar om) anger?
Titel: SV: Personalbrist leder till inställda avgångar i UL-trafiken
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 18 augusti 2022, 12:24:14 PM
Nej, men det är bara när det finns andra jobb som folk byter jobb för att de har " tröttnat ". Och när det finns andra jobb så kan man ju byta jobb av andra skäl också, det spelar egentligen inte så stor roll vad folk uppger för orsak.
Titel: SV: Personalbrist leder till inställda avgångar i UL-trafiken
Skrivet av: AL skrivet 19 augusti 2022, 00:45:23 AM
Citat från: Bältes-Assar skrivet 18 augusti 2022, 10:25:23 AM
Därför att det inte är villkoren som är problemet. Om man tittar på tågbranschen som helhet så har den personalbrist av samma skäl som i t.ex bussbranschen och vårdbranschen. Den totala efterfrågan på personal är helt enkelt större än tillgången, det är liksom definitionen på brist. Då rör folk på sig, det är principiellt sett ingen idé att försöka få tillbaka dem utan man får fylla på med nya helt enkelt.

Nu vet inte jag om du jobbar i yrket själv, eller har andra erfarenheter inom verksamheten, men du argumenterar precis på samma sätt som Bussbranschen och deras partnerbolag,  d v s stoppar huvudet i sanden och låtsas att personalflykten beror på helt andra saker än arbetsvillkoren och att problemet kan lösas genom sänkt körkortsålder!

Det är ju just försämrade arbetsvillkor som tvingat horder av bussförare att lämna yrkesrollen under en lång följd av år, samtidigt som nya arvtagare, d v s unga, väljer bort yrket helt. Ett mycket färskt exempel gäller inte minst de bussförare som under många år arbetat för kommunala GS Buss i Göteborg med mycket goda arbetsvillkor i jämförelse, och som tvingades över till de privata/statligt utlandsägda trafikbolagen i juni i år efter anbudsförlust. Flera valde att lämna yrket med hänvisning till försämrade arbetsvillkor och avknoppningen fortsätter bland de som valde att gå över till de övertagande bolagen Nobina och Keolis... Ironiskt nog valde flera att gå över till lastbilsbranschen som också lider av rekryteringsproblem, medan andra gick över till långfärdsbussar eller beställningstrafik...

Titel: SV: Personalbrist leder till inställda avgångar i UL-trafiken
Skrivet av: Rojje skrivet 19 augusti 2022, 10:25:38 AM
Citat från: Bältes-Assar skrivet 18 augusti 2022, 12:24:14 PM
Nej, men det är bara när det finns andra jobb som folk byter jobb för att de har " tröttnat ". Och när det finns andra jobb så kan man ju byta jobb av andra skäl också, det spelar egentligen inte så stor roll vad folk uppger för orsak.

Att inte våga ta reda på varför anställda slutar är ett stort problem, då får du aldrig reda på varför och dessa slentrianmässiga uttalanden kommer "naturlig rörlighet", "för få buss-/lokförare", "väljer annat yrke" osv. De har inte en aning om varför folk slutar och tycker själva att de ger folk guld och gröna skogar. Men det är inte guld och gröna skogar som erbjuds. Att folk drar inom ett till två år är inte naturlig rörlighet.

Att hårdtolka avtal och dra allt till sin spets och se till att folk inte kan ha ett normalt liv utanför jobbet skapar ingen bra grogrund till ett attraktivt yrke. Kanske det är billigare att behålla sin personal du precis skolat in och utbildat? Lägre sjukskrivningstal, lägre omsättning på personal - som ger bättre kvalité på utförd trafik med färre skador på bussarna och färre olyckor. Det är också ett sätt att spara/tjäna pengar då kostnaderna för utbildning sjunker, kostnaden för sjukskrivning sjunker, kostnaden för övertid sjunker, kostnaden för böter p.g.a inställda turer kanske uteblir helt och den kalkylerade bonusen som skulle dra runt allting betalats ut istället för att försvinna.

Varför ska staten betala utbildningen av bussförare och lokförare? Om staten ska betala utbildningen borde företagen få för en del eller hela  utbildningen. Måste du stå för kostnaden för rekrytering av personal fullt ut kanske du blir mer rädd om den personal du faktiskt har och inte bara skrika efter ny personal som någon annan ska betala - vi skattebetalare via stat och kommun. Varför ska vi subventionera detta? Bättre att lägga korrekta anbud från början. Står det i ett kollektivavtal vad personal kostar och du vet att du betalar din personal själv, då får du lägga ett anbud efter det.

Att komma i efterhand och säga att det blev för dyrt när förare faktiskt har funnits före byte av arbetsgivare är bara dumt. Finns ett antal övertaganden där personal väntar och väntar med vad den nya arbetsgivaren ska presentera för scheman men det dröjer och när det sedan kommer är det skit, och inte "bara en liten förändring, det måste man kunna ta". Det är folk drar och det blir personalbrist. Det finns många lokförare som tar CSN-lån, de går utbildning i ett år för att sedan inom ett år sluta trots att de själva "satsat" med sitt CSN-lån, helt i onödan. Betyder det ingenting?

Lyckat övertagande - Citypendeln till Stockholmståg. STÅG var snabbt ute och berättade vad som skulle ske och vad som fanns att förvänta sig. De skötte sig så bra att folk stod på väntlista för att få börja där. Och STÅG tjänade pengar och folk trivdes. Korrekt anbud från början kanske? Och personal som trivs är billig i längden.

Dåliga övertaganden - STÅG till MTR. Tjafs och omtolkningar av befintliga avtal hela tiden och helt plötsligt flyr folk. Eller så har vi Keolis till Arriva i norrort Stockholm - flykt i mängder i början då inget fungerade. Nu flyter det på, men vad har det inte kostat? Nobina till Keolis i Uppland - fullt med inställda turer då folk rör sig därifrån då scheman och tjänster blev pannkaka.
Titel: SV: Personalbrist leder till inställda avgångar i UL-trafiken
Skrivet av: Ersa skrivet 19 augusti 2022, 12:02:03 PM
För att återknyta till trådens ursprungliga Upplandsfokus, kom idag denna nyhet. Frågan är vad man anger som skäl när semestrarna är över, och personalbristen kvarstår:

https://www.bussmagasinet.se/2022/08/semester-for-forare-staller-in-manga-bussturer/
Titel: SV: Personalbrist leder till inställda avgångar i UL-trafiken
Skrivet av: BSB101 skrivet 19 augusti 2022, 21:21:22 PM
Om det nu är så att det är hög personalomsättning och att personer väljer andra jobb så kanske det säger något om arbetsgivarna?
Titel: SV: Personalbrist leder till inställda avgångar i UL-trafiken
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 22 augusti 2022, 18:07:31 PM
Tja, arbetsgivare som gör sig kända för att vara dåliga har förstås ännu svårare än de andra att behålla sin personal i tidet av personalbrist, frågan är dock vad det spelar för roll.

Tänk lite på hur logiken fungerar på marknaden för upphandlad kollektivtrafik. Den som vinner upphandlingen är ju den som har lagt det minst lönsamma anbudet. Så det blir i princip alltid ett nerköp för personalen. Klart att de drar om de får impulsen och har chansen!

Att Stockholmståg fick ett så friktionsfritt övertagande 2006 var ju inte för att just Stockholmståg var ett fantastiskt företag ( hela organisationen var väl t.ex mer eller mindre identisk med Citypendelns ), utan för att beställaren SL just den gången fokuserade mycket på kvalitet i upphandlingen för att undvika att det blev samma misslyckande som 1999, och därmed gav förutsättningarna för ett anbud som inte byggde på kraftiga besparingar.

Jag tycker att man ska se allt det här med personalbrist i ljuset av hur arbetsmarknaden ser ut i stort. Halva 80-talet hade SL massiv bussförarbrist trots att villkoren var bra. På 90-talet var det i stället brist på arbetstillfällen, trots försämrade villkor i samband med upphandlingarna. Så för bussbranschen är det lättare att rekrytera när det går sämre i samhället runt omkring, svårt att säga emot det tycker jag!
Titel: SV: Personalbrist leder till inställda avgångar i UL-trafiken
Skrivet av: Rojje skrivet 23 augusti 2022, 10:19:17 AM
Bara för att det funnits personalbrist tidigare betyder inte det att det är samma orsaker nu som då. Det är ett stort problem med att folk slutar, och till skillnad mot dig som jag misstänker inte ens jobbar i branschen och pratar med folk som slutar, så jobbar jag i branschen och har ett stort kontaktnät och har haft många samtal med kollegor som slutar. På 5-6 år har det nu blivit en stor majoritet som slutar/har slutat p.g.a missnöje med schemat, kort framförhållning m.m.

Hur kan du fortsätta nonchalera det som en stor bidragande orsak till dagens personalkris?

Stockholmståg var ett bra företag, de hade en dialog och en vilja att tillsammans med de anställda göra det bra både för företaget och de anställda.

Var finns det för vinst i att behöva betala böter, ha en konstant rekrytering, högt övertidsuttag, lågt NKI som gör att bonusar uteblir mot att ha bra scheman så att det ovan blir så lågt det bara går?
Titel: SV: Personalbrist leder till inställda avgångar i UL-trafiken
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 23 augusti 2022, 12:58:58 PM
Suck, med eller utan 25 års branscherfarenhet så vet jag väl att företagen måste spara, givetvis blir det till viss del på personalens bekostnad. Det kommer alltid att uppstå situationer där personalen retar sig på någon förändring, dessa är oftast relaterade till någon besparing. När det går bra för samhället kommer det också alltid att finnas möjligheter att byta jobb för den som är trött på skiftjobb och besparingar, det går inte att stoppa flykten från sämre betalda jobb genom att höja kostnaderna för allt i hela samhället.

Du kan inte jämföra någonting med Stockholmståg, det var ett företag som hade ett enda kontrakt, det bildades för att köra det kontraktet och avvecklades när de förlorade nästa upphandling. Deras budgetutrymme styrdes helt och hållet av det kontraktet och där hade de bra förspänt eftersom SL ställde höga krav på kvalitet och att de kunde lägga ett smart och välavägt anbud p.g.a erfarenheten från Citypendeln. Alla omdömen om Stockholmståg är i praktiken omdömen om själva kontraktet, sen hade de kanske trevliga och duktiga chefer också, det är lättare att ha det när man inte har ett anorektiskt avtal som man går back på från första dan.

Titel: SV: Personalbrist leder till inställda avgångar i UL-trafiken
Skrivet av: BSB101 skrivet 26 augusti 2022, 21:38:25 PM
Om man har lagt ett anbud som man går back från första dagen kanske man inte borde lagt anbudet? Det är helt frivilligt att lägga dåliga anbud men då ska man inte bli förvånad att det är svårt att hitta personal/få nöjd personal.
Titel: SV: Personalbrist leder till inställda avgångar i UL-trafiken
Skrivet av: Knut skrivet 29 augusti 2022, 21:00:58 PM
Man ser ofte anbud som går i minus ved oppstart, det er jo endel kostnader med oppstart osv. Noen selskap tar med i beregningen at det kan bli endringer under anbudet som gjør at man tjener penger på dette i løpet av perioden.
Titel: SV: Personalbrist leder till inställda avgångar i UL-trafiken
Skrivet av: Ersa skrivet 03 september 2022, 21:44:27 PM
För att än en gång återknyta till startinlägget om Uppsala län, fanns det en artikel i dagens UNT (3 september) där det berättades att mellan den 4 och 14 augusti ställdes i snitt 60 avgångar per dygn in. Efter den 15 augusti fram till idag, har mellan 100 och 180 avgångar per dygn ställts in. Huvudsakligen pga personalbrist. Detta enligt offentliga uppgifter som UNT begärt ut från regionen.
I dagarna går även Keolis ut med att man söker ett 30-tal nya heltidsanställda förare till sin UL-trafik.
Titel: Keolis Uppland - När ska det fungera?
Skrivet av: NITHRO skrivet 04 september 2022, 12:51:01 PM
https://www.bussmagasinet.se/2022/09/fortsatt-allvarliga-storningar-i-buss-och-tagtrafik-i-uppland/
Titel: SV: Keolis Uppland - När ska det fungera?
Skrivet av: Buzzlover skrivet 04 september 2022, 15:26:27 PM
Efter alla dessa problem med både tågen och bussarna som har varit ihålliga nu börjar man ju undra hur långt Region Uppsala tycker att detta kan gå? Snart kan man ju tycka att både Keolis och Mälartåg åker ut ur avtalen för avtalsbrott?
Dessutom är Keolis problem lite själv skapta, man nobbade en del förare vid trafikstart istället för att ta över alla som inte motsatte sig (följa LAS även om det inte var ett krav från Regionen) så i Keolis fall vill jag nästan säga att dom får skylla sig själva lite också, dessutom undrar jag hur många som kommer vilja stanna kvar också, har fått höra att det finns väldigt mycket 12 - 13 timmars pass som precis går under den maximala 11 timmar 30 minuters körtiden.

Hoppas verkligen dom löser problematiken dock då åtminstone jag tycker väldigt mycket om lyftet i Vagnparken Keolis gjort.
Titel: SV: Personalbrist leder till inställda avgångar i UL-trafiken
Skrivet av: Ersa skrivet 04 september 2022, 16:30:21 PM
Samtidigt löser man ju ingenting av grundproblemet, att förare saknas, genom att säga upp hela eller delar av avtalet med Keolis. Oavsett operatör kvarstår ju branschens problem med att yrkena helt enkelt inte är attraktiva.
I närliggande Norrtälje tog Transdev över alla förare, enligt avtal, och nu när alla semestrar är över, är det fortfarande rätt omfattande personalbrist.
Titel: SV: Personalbrist leder till inställda avgångar i UL-trafiken
Skrivet av: buskörare skrivet 04 september 2022, 17:34:25 PM
Det brukar ju alltid sluta en drös förare vid övertagande, framförallt timanställda som inte orkar med kommande krångel och även fasta som passat på att byta innan. I norrort har Arriva omplacerat många förare till andra Arrivadepåer, vissa har passat på att söka ny anställning i andra områden.
Titel: SV: Personalbrist leder till inställda avgångar i UL-trafiken
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 06 september 2022, 10:21:25 AM
Citat från: Buzzlover skrivet 04 september 2022, 15:26:27 PM
Efter alla dessa problem med både tågen och bussarna som har varit ihålliga nu börjar man ju undra hur långt Region Uppsala tycker att detta kan gå? Snart kan man ju tycka att både Keolis och Mälartåg åker ut ur avtalen för avtalsbrott?
Dessutom är Keolis problem lite själv skapta, man nobbade en del förare vid trafikstart istället för att ta över alla som inte motsatte sig (följa LAS även om det inte var ett krav från Regionen) så i Keolis fall vill jag nästan säga att dom får skylla sig själva lite också, dessutom undrar jag hur många som kommer vilja stanna kvar också, har fått höra att det finns väldigt mycket 12 - 13 timmars pass som precis går under den maximala 11 timmar 30 minuters körtiden.

Hoppas verkligen dom löser problematiken dock då åtminstone jag tycker väldigt mycket om lyftet i Vagnparken Keolis gjort.

Var hittar du möjligheten att ta ut 11 ½ timmars körtid?
Titel: SV: Personalbrist leder till inställda avgångar i UL-trafiken
Skrivet av: Buzzlover skrivet 06 september 2022, 14:31:24 PM
10h - 10h 30min var det visst, men ändå rätt mycket i dom flesta tjänster.
Titel: SV: Personalbrist leder till inställda avgångar i UL-trafiken
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 06 september 2022, 15:01:38 PM
Det beror ju på om ni behöver använda skrivare eller ej.

Om svaret är ja så är det 9 timmars körtid och 10 timmar 2 ggr/vecka

OBS! Körtid, inte arbetstid

Titel: SV: Personalbrist leder till inställda avgångar i UL-trafiken
Skrivet av: Ersa skrivet 20 september 2022, 12:50:25 PM
Problemen kvarstår i UL-trafiken, och nu försöker man med andra lösningar.

https://www.bussmagasinet.se/2022/09/lokala-bussforetag-raddar-krisande-kollektivtrafik/
Titel: SV: Personalbrist leder till inställda avgångar i UL-trafiken
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 20 september 2022, 22:47:17 PM
Det där är väl egentligen för att MTR / Mälartåg har sån brist på lokförare att det inte går några tåg.
Titel: SV: Personalbrist leder till inställda avgångar i UL-trafiken
Skrivet av: Ersa skrivet 27 september 2022, 10:41:59 AM
Alltså passar artikeln perfekt, under trådens rubrik.
Titel: SV: Personalbrist leder till inställda avgångar i UL-trafiken
Skrivet av: Ersa skrivet 27 september 2022, 10:43:00 AM
Problemen ser ut att fortsätta på samma nivå.

Skolelever trötta på sena bussar: "Fått frånvaro några dagar".
https://sverigesradio.se/artikel/skolelever-trotta-pa-sena-bussar-fatt-franvaro-nagra-dagar

Titel: SV: Personalbrist leder till inställda avgångar i UL-trafiken
Skrivet av: Ersa skrivet 19 oktober 2022, 07:21:24 AM
Verkar som att det finns en del kulturskillnader mellan Keolis nuvarande företagskultur, och förarkåren i Uppsala län.
https://sverigesradio.se/artikel/bussforare-vittnar-om-stress-och-tystnadskultur
Titel: SV: Personalbrist leder till inställda avgångar i UL-trafiken
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 19 oktober 2022, 18:44:16 PM
"Keolis har avböjt en intervju och skriver i ett mejl till P4 Uppland att de hanterar dessa frågor och diskussioner internt med medarbetarna."
::)

Tja, det var ju också ett sätt att bekräfta anklagelsen... nu är ju företaget i fråga helt i sin rätt att ha den policyn, fast nånting säger mej att det är ett s.k lokalt problem och att någon chef snart kommer att välja att lämna bolaget, heelt frivilligt, för att gå vidare mot nya utmaningar  :-*