Söndagsbild del 15

Startat av Jona, 25 november 2007, 23:38:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Ursäkta denna försening av veckan söndagsbild. Det är nästan så det knappt är söndag längre.
Hur som hälls, idag hade jag planerat och verkligen snoffsa till det hela med att vid 13 tiden visa er en ny färsk söndagsbild fotat en Söndag. Vilket alltså hittills inga av mina tidigare söndagsbilder varit vad jag kan kan minnas.

Var en blixtvisit i min gamla hemstad och eftersom baslogit på 5000 meter låg i Ljustadalen så tänkte jag att Alnöbron borde vara passande och gå till. Så en promenad på cirka 15 min tog mig till den plats där första bilden är tagen.
Tog en lung morgon och låg cirka 60 min efter i min plan men det såg jag inte som något problem. Tyvärr var det där det började...

Som ni kommer och se i bild 2 och 3 som är tagna ganska exakt samtidigt så började det snöa ett snöväder som skulle hålla i sig hela vägen tillbaka hem visade sig. Nu är snö inte något som är ett sådär jättestort problem, snarare tvärtom. Snö kan ge en fin effekt. MEN inte när man letat åt en hög punkt för att fota vidunderlig utsikt och miljö. Nu blev det alltså inte så jag tänkt....

Problemet fortsatte sedan. Väl tillbaka till en dator så visade sig det att det inte var så lätt och redigera bilder för dagens visning som jag hade hoppats, men lyckades efter 30 min få till dessa 3 bilder någorlunda vis-bara och rejält förminskade. Problem 3, ja nu visade sig att FTP för hemsidan inte ville vara med som jag planerat och så dom halv sebara redigerade bilderna gick inte och skicka upp på kontot...
Klockan tickade och bilen norrut väntade. Blev till och bita i det sura äpplet och gå ut med försenings information.
Information kanske några av er ville veta nämligen, för jag hoppas att någon fler än jag gillar mina söndagsbilder...

(Dom 3 bilderna är riktig redigerade hemma efter framkomsten till hemort)

Så går det när man vill erbjuda en dagsfärsk söndagsbild. Hädanefter får det nog bli arkivet.....
Här kommer dagens söndagsbilder för dom som väntat hela dagen...







Ska väl vara en sedvanlig story också!
Alnön, utanför Sundsvall, är en 65 km² stor ö som bildades genom vulkanisk verksamhet i området.
På grund av dess vulkaniska historia innehåller Alnöns berggrund flera världsunika mineral, där den mest kända är alnöit.

Ön är 15 km lång och 6 km bred på bredaste stället. Den fasta befolkningen uppgår till 7 951 (per den 2005-12-31). Sommartid fördubblas antalet boende. Bebyggelsen är ganska väl utspridd över ön, men har sin största koncentration kring brofästet i Vi (ca 4.700 invånare), där livsmedelshallar och butiker finns.

Alnön var cirka 1870 – 1940 en stor Sågverks-ö med hela 16 sågverk igång samtidigt.
Elias Sehlstedt sa den berömda frasen "...Och såg vid såg jag såg, varthelst jag såg"

Alnöbron, invigd 1964, är en av Sveriges längre broar med sina 1042 meter. Det tog en arbetsstyrka på 40-55 man 3,5 år att bygga den 9,4 meter breda bron. Den är ca 42 meter hög och har ca 40 meter fri segelhöjd.

Källa och citerat från Wikipedia.

Sammanställning Söndagsbilder: http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html

MVH Jona

MVH Filosofen Jona

bussgrabben

Jättefina bilder Jona! Speciellt mittenbilden.

Bussmicke

Instämmer.
Jona, nu länkar du från hemsidan till inlägg här, skulle du inte kunna lägga upp sidor på hemsidan som typ en Temagrej också?
Det skulle uppskattas.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jona

Citat från: Bussmicke skrivet 26 november 2007, 00:44:29 AM
Instämmer.
Jona, nu länkar du från hemsidan till inlägg här, skulle du inte kunna lägga upp sidor på hemsidan som typ en Temagrej också?
Det skulle uppskattas.

Jasså, intressant, det har jag inte tänkt på. Kanske en bra idé och jag tror du har rätt att det skulle uppskattas.
Får fundera på det där, är mest för jag är lat som jag länkar över till bussnack.

/Jona
MVH Filosofen Jona