Busshaveri Ryssland

Startat av BD, 27 oktober 2023, 15:49:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BD



Ska ha inträffat i St Petersburg. Är det månne en mekaniker som slarvat?

Lars-Håkan_E

Snarare att man kört på något

Nico

Med tanke på att det finns synligt gatuspår så kan man ju spekulera kring en kollision mellan spårvagn och buss. Annars kanske med något annat stort fordon för det lär kräva en del kraft för att åstadkomma det som syns på bilden. Ett annat alternativ är att den tryckt rumpans vänsterhörn mycket hårt mot några betongsuggor eller annat vid det vägarbete som verkar pågå på platsen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

homer

-Har du testat bryta huvudströmmen
-Kan du ta dig försiktigt till garaget...

buskörare

Har sett bussar flytta betongsuggor, men aldrig någonsin sett motorn hoppa ur pga det. Måste vara enorma betongsuggor i Ryssland? Eller väldigt lätta sådana i Sverige.

roggek

Är inte ett dugg förvånad.  Bilden visar nog mera på kollison med spårvagn, där bussens bakparti tog den största smällen.
Oftast står spårvagnen kvar på spåret då de väger lite mer än en buss.

Youtube har fullt med kollisioner som spelats in av en dashcam (kamera monterad på instrumentbrädan).
https://www.youtube.com/@dashcamrussia7846/videos

Ryssar kör bil riktigt illa, och spårvagnsförarna bara bränner på...

Nico

Citat från: buskörare skrivet 27 oktober 2023, 18:54:50 PMHar sett bussar flytta betongsuggor, men aldrig någonsin sett motorn hoppa ur pga det. Måste vara enorma betongsuggor i Ryssland? Eller väldigt lätta sådana i Sverige.

Beroende på vägunderbyggnad, arbetets art osv. så kan GP-linkar, betongsuggor och annat vara förankrade i backen. Visst kräver det ändå mycket, men är det något jag lärt mig under åren så är det att alltid vara beredd på att man kan få se något man aldrig sett förr.  Just i detta fall lade jag dock bara med det som en alternativ förklaring. Det troligaste är som sagt att den fått sig en kyss av en spårvagn... som då i gengäld kanske knappt har märkbara skador.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jörgen

Tycker att bussens bakparti är förhållandevis hel för att blivit påkörd av något annat fordon.

Hörnen är ju hela och bakrutan borde varit krossad.

Om en spårvagn kört på den så att motorn träffas borde det vara ganska mycket mer skador i baken än vad det är.

Men det är vad jag tycker, som sagt...
Mvh: Jörgen

Fredrik Gelin

Citat från: Jörgen skrivet 28 oktober 2023, 09:37:18 AMTycker att bussens bakparti är förhållandevis hel för att blivit påkörd av något annat fordon.

Hörnen är ju hela och bakrutan borde varit krossad.

Om en spårvagn kört på den så att motorn träffas borde det vara ganska mycket mer skador i baken än vad det är.

Men det är vad jag tycker, som sagt...
Jag håller med  en spårvagn eller annat tungt fordon borde orsaka mer skada än det som syns på bilden.
Jag tycker det snarare ser ut som att bussen körts in i något under bussen som sedan tryckt motor och växellåda uppåt och bakåt i bussen.
Om bussen blivit påkörd från vänster borde ju motorn ha tryckts åt höger snarare än vänster av kraften kan jag tycka.
Skadorna på bakhörnet har således troligen orsakats av motorn när den trycktes upp.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


pegee

Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.