Uppsala Resecentrum - Sämst i Sverige enligt Swebus presschef

Startat av MartinMartin, 12 mars 2011, 01:23:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MartinMartin


Ersa

Mycket bra att ett reseföretag försöker se ett resecentrum ur resenärens synvinkel. Denna plats verkar mera vara designad för att vara snygg, än att underlätta för resenärerna som ska använda den dagligen.
Jag skulle vilja lägga till ännu fler punkter.


  • Först och främst att all form av planering för privatägda expressbussar saknas helt. Medveten strategi från UL? Att placera Swebus, Ybuss och Bus4you på Storgatan är ju bara en tillfällig nödlösning, och om de får fortsätta stå där sedan hotellet vid Stationsgatan är klart och stadsbussarna åter börjar trafikera Storgatan/Stationsgatan är okänt.
  • Ologisk placering av tågersättningsbussar. SJ-ersättning på Storgatan och Upptågsbussar som blockerar 801:ans hållplatsläge C1. Omedveten dålig planering av UL?
  • För lite plats för bussar längre än 12 meter att ta sig in på hållplatserna C1-C5. Då föraren inte kan ta ut svängen utan att riva bort höger backspegel mot ett träd, höger bakre hörn mot en skylt, eller skrapa vänster sida mot ett räcke/betongsugga blir bussen snett placerad mot hållplatsen och därmed blir bakdörrarna en bra bit från hållplatsens kantsten. Dåligt för resenärer med barnvagn och rullator i tillgänglighetens tid.
  • Enkelriktad trafik inne på Stadshusgatan. Dubbelriktad busstrafik här skulle göra att dagens alla bussar skulle få plats och vi skulle kunna slippa trängseln vi har idag.
  • Prioritering av trafikljusen så att all busstrafik ut från "Resecentrum" ut via Bäverns gränd ut på Kungsgatan får grönt ljus direkt, utan att behöva vänta 30-45 sekunder som det är idag.

http://ul.se/Global/PDF/Kartor/resecentrum%20karta_web.pdf

Ersa


Muk

Uppsalas resecentrum har väl utformats av människor som i huvudsak åker bil. Den nya stationsbyggnaden är som en förväxt pressbyråkiosk. Jag har svårt att se att problemen blir åtgärdade i samband med färdigställandet, då det verkar vara felplanerat redan från början. Det verkar projekterat för ett mindre antal resande än den tidigare järnvägsstationen/busstationen.


lil-sis

Citat från: Ersa skrivet 12 mars 2011, 09:02:53 AM
Samt en fristående:
http://www.unt.se/debattspecial/otydligt-nar-bussar-koar-1265265.aspx

Den där är svår. De två bussarna som står först kanske ska avgå fem min efter de som står längst bak. Om då alla ska vänta på att de åker för att sedan åka längst fram på hållplatsen...

Ersa

Citat från: lil-sis skrivet 23 mars 2011, 04:55:39 AM
Den där är svår. De två bussarna som står först kanske ska avgå fem min efter de som står längst bak. Om då alla ska vänta på att de åker för att sedan åka längst fram på hållplatsen...

Men med tillräckligt många hållplatser istället för dagens fåtal skulle ju köandet inte ens existera. Bredda och dubbelrikta Stadshusgatan så får bussarna plats och kan köras fram till hållplatsen tidigare än dagens tre minuter före avgång(!)

lil-sis

Det är ju ffa Stadsbussarna det där gäller och jag tror att problemet är större på Kungsgatan (A2 + A1 samt G vid hpl Stadshuset) än på Stadshusgatan.

MartinMartin

Citat från: lil-sis skrivet 23 mars 2011, 07:24:21 AM
Det är ju ffa Stadsbussarna det där gäller och jag tror att problemet är större på Kungsgatan (A2 + A1 samt G vid hpl Stadshuset) än på Stadshusgatan.

Och för all del regiontrafiken på A3 också, man kan sitta där och skratta åt kaoset runt 1600 när

775:an går 1555
887:an går 1600
804:an går 1600
816     går 1605
774:an går 1605
886:an går 1605
804:an går 1610
108:an går 1612
811:an går 1615
805:an går 1618
895:an går 1620
774:an går 1620
775:an går 1625