Slut på mobilfria zoner i SL-land

Startat av Peter Erret, 15 juni 2007, 12:22:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Erret

SL:s styrelse har beslutat om att avskaffa de mobilfria zonerna i sin trafik. Nu är det fritt fram att sitta på "handikapplatsen" bredvid föraren och använda sin "megafon" igen. Förarens arbetsplats/miljö bryr SL sig inte om, ej heller säkerhetsaspekter etc. / Peter

Magnus_J

min personliga åsikt är nog att de tog bort den för att det inte fungerade.
för att folk inte brydde sig om det.

men sitter det någon längst fram och joddlar högt så säger jag iaf till dem.

mjtag

Citat från: Peter Erret skrivet 15 juni 2007, 12:22:18 PM
SL:s styrelse har beslutat om att avskaffa de mobilfria zonerna i sin trafik. Nu är det fritt fram att sitta på "handikapplatsen" bredvid föraren och använda sin "megafon" igen. Förarens arbetsplats/miljö bryr SL sig inte om, ej heller säkerhetsaspekter etc. / Peter

Detta kom inte som någon överaskning direkt. Hur mycket nytta har egentligen dessa mobilfria zoner gjort?
Jag ser folk jämnt på t-banan som pratar i mobilen i förbudszonerna, knappt ingen bryr sig.
Jag själv är en av dom få som respekterade detta och stängde av ringsignal och sådant i en mobilfri zon.
Hälsningar från Martin J.

Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram

Cero

Jag tycker det är bra att förbudet försvinner. Det finns viktigare förbud att lägga krutet på i det här landet. Därmot försvinner ju inte kravet på att visa sina medmänniskor/-resenärer hänsyn och normal hyfs bara för att klisterlappen försvinner. Det är ju inte så kul för oss andra att veta att Stina hade sååå kul i helgen och allt hon gjorde eller vilka kunder Putte ska besöka härnäst och hur vissen chefen är.

/Cero

christianm

Jag tycker också det är bra att förbudet försvinner. Jag kan iofs förstå att det kan vara jobbigt för just busschaufförer om folk är högljudda men det är det ju många som är även utan att prata i telefon.

Bo Rosengren

Fast mobilpratandet är ett h*****e. OK, nu är det upp till respektive förare att VÄDJA eller ägna sig åt våldsamheter. Men onekligen är det ett fegdrag att ta bort de mobilfria zonerna. Egotrippandet - "jag är axeln kring vilken jorden roterar" - kanske inte SL kan styra, men visst hade det varit bra med lite gränser.

mjtag

Citat från: Bo Rosengren skrivet 15 juni 2007, 21:02:41 PM
Fast mobilpratandet är ett h*****e. OK, nu är det upp till respektive förare att VÄDJA eller ägna sig åt våldsamheter. Men onekligen är det ett fegdrag att ta bort de mobilfria zonerna. Egotrippandet - "jag är axeln kring vilken jorden roterar" - kanske inte SL kan styra, men visst hade det varit bra med lite gränser.

Håller med dig om att det är bra med gränser men till vilken nytta då när knappt ingen bryr sig om dom.
I dag har ju i princip nästan alla människor en mobiltelefon och användningen av mobiler är ju så utbredd så man förstod ju från början att dessa förbudszoner inte skulle göra någon nytta. Folk pratar ju i mobilerna oavsett var i bussen/t-banetåget m.m. dom befinner sig. Jag har i, princip, inte märkt några skillnader av folks telefonvanor i kollektivtrafiken sedan förbudet kom och nu fortsätter det väl som det var innan, dvs knappt ingen skillnad.  :-\
Hälsningar från Martin J.

Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram

Thomas Hansen

Är nog bättre att skriva i resevillkoren om störande använding av mobiltelefon och liknande utrustning,vilket jag faktiskt tror är den formulering som Skånetrafiken valt i sammanhanget. För mig är det "fjortisars" lek med ringsignaler och musikspelar funktionerna i mobilerna som är jobbigast. Själva pratandet i telefonen anser jag vara det som är minst jobbigt i det här sammanhanget.

Sedan är det tyvärr inte alltid som resevillkoren läses och respekteras heller  :(

Nico

#8

Tja, förbud som vare sig är respekterade eller förankrade hos menigheten lär knappast vinna framgång. Finns det sedan inga sanktioner så... I praktiken har detta förbud aldrig egentligen varit aktivt utan mest verkade det handla om någon politiker (har glömt vem) som ville visa något slags handlingskraft utan att fördenskull behöva förändra något mera nödvändigt.   :o

Ska jag vara helt ärlig så blir jag personligen dock normalt sett inte störd av denna typ av saker. Detta då det med att folk pratar i nallen (eller vad man nu gör) är ytterligare en sådan grej som flyter in i det bakgrundsbrus eller ljudmatta om man så vill som ständigt är närvarade i de allra flesta urbana miljöer. Man kopplar/sållar liksom bort det automatiskt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

mjtag

Citat från: Peter Erret skrivet 15 juni 2007, 12:22:18 PM
SL:s styrelse har beslutat om att avskaffa de mobilfria zonerna i sin trafik. Nu är det fritt fram att sitta på "handikapplatsen" bredvid föraren och använda sin "megafon" igen. Förarens arbetsplats/miljö bryr SL sig inte om, ej heller säkerhetsaspekter etc. / Peter
Hejsan!
Skulle vilja höra om det finns någon info om detta någonstans. Jag har inte sett någon information på SLs hemsida ellar märkt att några mobildekaler plockats bort. Det stämmer väl att förbudet har hävts, och då borde väl SL informera om det?
Hälsningar från Martin J.

Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram

Patrik

Citat från: mjtag skrivet 01 juli 2007, 15:44:25 PM
Hejsan!
Skulle vilja höra om det finns någon info om detta någonstans. Jag har inte sett någon information på SLs hemsida ellar märkt att några mobildekaler plockats bort. Det stämmer väl att förbudet har hävts, och då borde väl SL informera om det?

http://www.sl.se/Templates/Article.aspx?id=5245

mjtag

Citat från: Patrik skrivet 01 juli 2007, 15:47:21 PM
http://www.sl.se/Templates/Article.aspx?id=5245
Ok, tack för länken. Trodde nyheten var lite nyare än från maj. Har aldrig tänkt på att kolla bakåt bland SLs nyheter. Ska tänka på det till nästa gång. Nåja, det är bra att förbduet hävs då det ändå inte gjort någon nytta.
Hälsningar från Martin J.

Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram

Ersa

Bussens FM-radio samt förarens handsfreeutrustade mobiltelefon kan med fördel användas att överrösta skrikande passagerare på första parkett...  ;)