Utgående vagntyper i Jönköping - del 4

Startat av Ted Selander, 09 juni 2021, 07:37:25 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

Föregående delar finns här.
Del 1 MAN A78 https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=75269.0
Del 2 MAN A26 https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=75290.0
Del 3 MAN A23 https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=75541.0

Scania OmniLink har funnits i flera versioner och omgångar genom åren. De som är kvar är boggivarianten från 2011, ursprunglig serie 1507-24. 1516-24 flyttade till SL-land 2019 (1516-19 Nyboda, 1520-24 Gubbängen).
1510 är skrotad efter att ha blivit rammad av ett herrelöst lastbilssläp tidigare i år, återstår åtta stycken. Enligt Elias Karlssons inlägg (i del 3), är dessa utbjudna på  auktion, och inte aktuella för ett förlängt liv hos SL.


Linje 27 kommer även i fortsättningen trafikera Månsarp, 2 mil söder om Jönköping, men får inte längre Mariebo som ändhållplats "i stan".


Standard Scania förarplats med alltför mycket kringutrustning.


Lågentré som sagt, med många framåtåkande.


Rena och snygga tygryggar, överhuvudtaget glädjande fritt från hærværk i vagnarna.

Mikael Blom

#1


Tack Ted för dina redogörelser om de utgående vagntyperna. Uppskattas när man nu inte hänger med i händelserna på samma sätt som förr.  :)
Kan inte låta bli att som jämförelse visa förarplatsen i SJ 2678 (Volvo B10M-Alpus) vid Månsarps vändplan den 26 juni 1988. Händer mycket på 33 år, men asfalten på vändslingan är säkert densamma.
Den lilla gråa dosan är till för att kunna stega fram eller bak zonnummer i biljettmaskinen (Camp). Övrig utrustning tarvar säkert ingen förklaring.  ;)

Ted Selander

Tack för jämförelsen Mikael.

Under min första, kortvariga, vända till Jönköping år 2000 var Camp avlöst av ett system jag glömt namnet på. Kort som maskinen svalde fick man fiska upp med en "plastlinjal". När jag återkom på 10-talet var det Cubic, och nu är något nytt system så smått igång.
Vad hette/kallades systemet före Cubic?

Jag tillhör dem som gillar Månsarp, det finns ju alltid en liten chans att det kommer ett tåg vid bommarna!

Ebermark

Scanpoint var systemet som de flesta THM i södra Sverige hade.

Ted Selander

Tack, så var det ju, namn av olika slag faller lättare bort numera.