Linje längd över 5 mil med linjenummer byte.

Startat av Christer K, 22 april 2021, 22:44:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christer K

Hej alla, frågade på Transportstyrelsen om vilka regler som gäller gällande linje över 5 mil men linjenummer byte efter 3 mil.
Detta är svaret jag fick.
Svar:
Hej!
Om det är en och samma linje eller om det faktiskt ska räknas som två separata linjer är inget vi kan svar på. Det får avgöras i en rättslig instans. Om det skulle räknas som två korta linjer behöver färdskrivaren inte besiktas.
Med vänliga hälsningar
Danielson Jimmy
Sektion regelinformation
Transportstyrelsen

Vart ni klokare av svaret. Nu fundera jag på om man som förare då väljer att köra med förarkortet i som vanligt utan att köra i läge OUT. Då kommer nästa krånliga sak. Kommunal har förhandlat bort arbetstidslagen så man får en arbetstid med endast 35 min rast i stället för 45 min om man kör enligt EU regler.
Alltså blir man stoppad av Polisen och har då kört en EU linje men enligt företaget ska denna köras i läge OUT. Vem blir drabbad om det blir en rättslig prövning?
// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Karsten

Men det verkar som att ingen linje i ditt exempel överstiger 50 km. Är det så?

mittlinje

Förr räknades sträckan på 50 km i en radie från startpunkt om jag inte minns fel (säkert någon av er som kan förtydliga). Idag kan du köra ett antal linjer efter varandra som inte överstiger 50 km, dessa linjer kan rent teoretiskt stäcka sig från Stockholm till Malmö.

igel

Var inte 50km från startpunkten gränsen för YKB. Har för mig att om man utgick från Täby-garaget behövde man inte YKB för 676 men färdskrivarblad. Mellan Täby-garaget och till Norrtälje Garaget är det 49,3km så ända dit kunde man köra.

Om det är en eller två linjer går väl att få fram från länsstyrelsen, det måste väl ha inkommit en ansökan från bolaget i fråga?

Lars-Håkan_E

Kör du undantagen körning ska du INTE använda förarkort, då uppstår stora problem vid kontroll efter vägen och även vid företagskontroll, då måste du/firman kunna bevisa att du kört undantagen körning just då. Däremot så ska denna undantagna körning ALLTID registreras manuellt på ditt förarkort som annat arbete nästa gång du kör enligt EU.
Kör du bara undantagen körning så bortfaller givetvis detta steg, förarkortet måste alltid medföras även om det inte används.

Huruvida körningen verkligen är undantagen eller ej är ju något som kan hamna i rättsliga instanser, där är det dock företaget i första hand som blir instämda.

Varför man överhuvudtaget håller på och rör sig i gränszonerna till det olagliga har jag väldigt svårt att begripa.

mittlinje

Lars-Håkan, vad menar du med gränszoner? Finns klara regler och gränsdragningar.

Lars-Håkan_E

Det är ju precis det Transportstyrelsen undviker att svara på eftersom man inväntar ett rättsfall.

Sedan tidigare finns det ju rättsfall där dåvarande SL Buss AB:s företrädare dömdes där man hade valt att dela linjer i flera för att krypa runt lagstiftningen, det rörde sig då om befintliga linjer överstigande 50 km.

Om man i samråd med beställaren istället kan lägga ihop ett större antal linjer som var för sig är kortare än 50 km till en lång linje har ju ännu inte prövats och utgången av en sådan process lär nog helt bero på hur upplägget är, att starta en linje från Stockholm till Örebro som byter linjenummer var 45 km vid fiktiva hållplatser efter vägen har nog mindre chans att lyckas än om man kopplar samman fyra linjer i som snirklar sig runt i Örebrotrakten.

Carl Eric

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 23 april 2021, 10:29:48 AM
Kör du undantagen körning ska du INTE använda förarkort, då uppstår stora problem vid kontroll efter vägen och även vid företagskontroll, då måste du/firman kunna bevisa att du kört undantagen körning just då. Däremot så ska denna undantagna körning ALLTID registreras manuellt på ditt förarkort som annat arbete nästa gång du kör enligt EU.
Kör du bara undantagen körning så bortfaller givetvis detta steg, förarkortet måste alltid medföras även om det inte används.


Det finns inget förbud mot att ha förarkortet i färdigskrivaren när du kör undantagen körning. Om man har förarkortet i går det att ställa färdskrivaren i OUT-läget så registreras körningen som Annat arbete.

Vid en kontroll behöver föraren/företaget fortfarande kunna bevisa att det rör sig om undantagen körning, men för en chaufför som kör blandad körning är ju enklare om kortet sitter kvar i och man ändrar till OUT-läget vid undantagen körning.
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

mittlinje

Finns en dom från Kammarrätten i Sundvall, Mål nr 3560-13 gällande en linjesträckning som delats upp i Västtrafiks område men linjen behåller sin beteckning efter 50 km för att göra det lättare för kund.

John P

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 23 april 2021, 10:29:48 AM
Kör du undantagen körning ska du INTE använda förarkort, då uppstår stora problem vid kontroll efter vägen och även vid företagskontroll, då måste du/firman kunna bevisa att du kört undantagen körning just då. Däremot så ska denna undantagna körning ALLTID registreras manuellt på ditt förarkort som annat arbete nästa gång du kör enligt EU.
Kör du bara undantagen körning så bortfaller givetvis detta steg, förarkortet måste alltid medföras även om det inte används.

Huruvida körningen verkligen är undantagen eller ej är ju något som kan hamna i rättsliga instanser, där är det dock företaget i första hand som blir instämda.

Varför man överhuvudtaget håller på och rör sig i gränszonerna till det olagliga har jag väldigt svårt att begripa.


Detta är inget som lärs ut hos oss i alla fall, tvärt om ville man att alla skulle använda kort. Det blev dock en del fel och avikelser så jag tror man backade lite från detta och om man bara kör "OUT-körningar" ,alltså linjetrafik under 50 km, så behöver man inte använda färdskrivarkort, räcker att färdskrivaren ställs i OUT-läge, (men du FÅR köra med kort om du vill även då). Om man kör både OUT och EU-körningar rekomenderas att ALLTID använda färdskrivarekort. Det är väl mer risk att föraren fuskat om man matat in data i efterhand, har du haft kortet i hela tiden och haft färdskrivaren i OUT när du kört linjer kortare än 50km, d.v.s undantagenkörning " OUT" och ändrat när du börjat köra en EU-körning borde ju allt vara svart på vitt HUR du kört..

Bäst att kolla med det bolag man kör hos VAD som gäller hos dem.
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Christer K

Som svar till Karsten.
Om linjen kördes som en hel linje är den över 5 mil enkel väg. Nu har länstrafiken tillsammans med bussbolaget ändrat linje så man kör SAMMA buss fast man byter linje nummer efter 3 mil och kör de sista 2,5 milen som en ny linje.
Då slipper företaget ha krevet på 45 min rast enligt EU:s regleverk ytan kan då på kommunal:s ändrade rast regler till 35 min rast.

Alla är glada utom föraren, blir man sen till rasten vilket man ofta blir så blir den kortare är 35 min.
Finns ingen reserv som kan köra då det är en landsortslinje.
Hade det varit i en tätort är ju bussen tillbaka på en så där 30 min igen.

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

B10M

Med bussbranchavtalet är det ju krav på 10 minuters paus efter 2,5 timmars körning på icke-eulinjer, med 35 minuters rast blir det ju totalt lika mycket paus/rast som med eu-reglerna. Tror väl att de flesta föredrar att rätten till paus efter 2,5 istället för 4,5 timmar, jämfört med att ha 45 i stället för 35 minuters obetald rast. EU-reglerna kan ju också obegripligt nog kringgås genom att man kör 1 minut, paus 15 minuter, körning 4 timmar och 29 minuter och därefter rast i endast 30 minuter. Då blir det bara nackdelar för föraren om sträckan räknas som en enda linje jämfört med om sträckan räknas som två olika linjer.