En oslipad diamant på E4:an

Startat av Niklas Bygdestam, 10 juli 2017, 01:32:40 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Jag har i ett annat inlägg här visat hur illa det ser ut på Dragon Gate som får ses som en skamfläck på E4:an. Men det finns positiva saker också. Ett ställe som helt klart är mycket bättre än man kan förvänta sig är på motorvägen i Tierp.

Många välkända mackar med rastplatser på E4:an är så att säga byggda på ett mycket planerat sätt att de ska vara stora bensinstationer med något matställe. Exempel på dessa är Tönnebro, Hagsta, Gävle bro, Stora Wäsby, Sillekrog, Nyköpingsbro, Ödeshög, Götaströms Värdshus med fler. Alla dessa är stora anläggningar byggda för att innehålla mack och matställe. Och samtliga dessa är stora och har ett kontinentalt snitt.

Om ett mer typiskt sådant ställe skriver jag om här: Se länk:

https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,69909.0.html

Men det finns ett sådant ställe som faktiskt avviker en del. Det har vuxit fram lite improviserat. Och det växte fram lite bit för bit. Här kommer det om detta ställe. Det är Tierp Porten det handlar om.

Det var förut klagomål på att det saknats mackar på en stor del av motorvägen mellan Uppsala och Gävle. De gamla mackar som fanns på den gamla landsvägen har inte flyttat ut till motorvägen. Ett av få ställen där den gamla macken är kvar och tillgänglig även för motorvägen är Månkarbo. Men denna är lätt att missa. Annars var sista macken i Uppsala och sedan kom nästa vid Mehedeby. Därför fanns det en del som inte kände till detta som dessvärre fick soppatorsk på motorvägen.

Men så hände en sak. Gulf har sedan de återetablerat sig i Sverige inriktat sig mest på att ha mackar på mindre vägar och lite vid sidan av de större orterna. Motorvägar var inget de inriktade sig på. Men så plötsligt gjorde de ett undantag. De byggde en liten mack vid E4:an i Tierp direkt i anslutning till motorvägen. Nu ska vi se hur detta blev :)



Tierp. Avfarten man åker av mot dels Tierp, men också mot macken om man vill, vilket vi ska göra. På själva motorvägen är macken tydligt skyltad på vägskyltarna. Dessa har jag ingen bild på. Men den stora höga Gulf-skylten har vi här. Denna syns på långt avstånd på motorvägen. Ja man förväntar sig nu en större bensinstation likt Tönnebro eller Stora Wäsby. Men vi får väl se ;)

Lägg märke till reklamskyltarna för Subway som sitter direkt på Gulf-skylten samt vid sidan om för Sibylla. Även Porten Kök & Bar samt Godisporten.



Så här ser det ut när man närmar sig. Det är egentligen en standardiserad lagerbyggnad av lite billigare slag de rest upp. Sådana här byggnader köps som byggsatser med färdiga väggar och så reser man upp dessa. Sedan går det att själv ta ut lite extra fönster och dörrar och inreda det efter önskemål. Det har man gjort just här. Vi ska se hur det blev. Motorvägen gömmer sig bakom byggnaden.



Här kan man välja mellan att åka direkt till macken eller via Subway och beställa en smörgås på deras drive in. Väljer vi det sistnämnda tar man av på den grönmålade filen. Annars tar man av till höger bakom det gröna. Men vi kan titta på Subway.



Ja här stannar man upp och beställer. Den gröna plåtlådan för att beställa och man kan se menyn på skylten :)



Och så åker man fram till luckan där man betalar och får sin mat :)



Men vi tar oss till själva macken. Här kunde man ju tro att det skulle se ut som de stora mackarna av kontinentalt snitt. Och då hajar man till. Detta är själva macken. Mer är det inte faktiskt.

Men det är precis det man behöver. Det är helt funktionellt. 4 bilar kan tanka samtidigt. Det finns en kortläsare för pumparna osv. Och det fungerar alldeles utmärkt. Och sedan har man regnskydd om det skulle regna. Detta fungerar faktiskt nästan lika bra som de stora taken på de stora mackarna. Så det är riktigt bra egentligen.



Men det är ingen obemannad mack. Tvärtom finns det service där och butik. Det är så man blir lite förvånad över det faktiskt. Vi går in och tittar.



Och så här ser det ut invändigt. Större än man trodde faktiskt. Bilden visar faktiskt bara ca hälften av lokalen. Lite mer kompakt inredning än de stora kontinentala mackarna men inte mycket faktiskt. Här finns åter igen en känsla faktiskt av en kontinental mack vid en motorväg :D

Jag kan säga att den tjej som servade mig här var förresten mycket trevlig.



Men det finns också en dörr som leder direkt till Subway om man vill dit. Som synes på skyltningen finns det också givetvis toalett på macken. Men vi går till Subway.



Och nu är vi på Subway. Som synes har folk hittat hit :)



Till höger om Subway har vi Godisporten.



Och nu är vi inne i Godispoeten. Lördag hela veckan står det på väggen. Det var Kurt Olsson som brukade sjunga det. Någon som minns? :D



Vänder man på sig så har vi detta. En turistinformation för Tierps kommun. Inte alls illa. Kanske bemannas den ibland till och med?



Fortsätter vi längre in så har vi det här. En restaurang med bar. Det är detta som heter Porten Kök & Bar.



Och här ser man menyn. Entrecôte, Schnitzel. Inte alls illa! Tillfredsställer även de mer kräsna bilisterna :)



Om man går ut finns det en ingång till. Man behöver inte gå genom macken om man inte vill. Väljer man den här dörren har man turistinformationen alldeles till höger, sedan har man Subway och Godisporten rakt fram och så har man restaurangen Porten Kök & Bar om man går till vänster.

Inne i den här byggnaden är det faktiskt en väldigt kontinental känsla. Kombinationen av dessa matställen ligger i kontinental klass och även stilen invändigt ser ut som det lika gärna hade kunnat vara i t ex Frankrike eller så. Det är utvändigt som det ser mer "hemmasnickrat" ut.



Men vi är inte klara. Det finns ett alternativ till för den som ska äta. Det finns en hamburgerbar en Sibylla hamburgerbar också. Inte tråkiga hamburgare från McDonald's eller trista flottiga hamburgare från Max här inte. Här är det riktig Sibylla. Även detta är lite ovanligare på motorvägsrastplatser. Men här finns det. Och riktigt fräscht är det. För att orientera er lite. Motorvägen ligger alldeles bakom detta Sibylla. Räckena ni kan se tillhör motorvägsavfarten.

Jag tog ingen bild invändigt. Jag kände mig nämligen lite iakttagen där av några matgäster. Så det fick vara. Men jag lovar att det är otroligt fräscht och fint därinne :)



Men vi tittar lite på deras Drive in. Även denna är som synes mycket fräsch.



Här är mikrofon en där man beställer och menyn syns också.



Och här är luckan där man hämtar ut maten.



Asfalteringen och parkeringsplatserna är lite improviserade ser man. Men det fungerar bra. Det ser kanske bara lite "oslipat" ut eller hur man nu ska säga.

Ja en slutsats då om detta ställe som heter Tierp Porten. I jämförelse med de mer vanliga ställena så är detta ett mer "hemsnickrat" ställe. Det märks lite på macken, ombyggda lagerbyggnaden osv. Men inne i byggnaden är det plötsligt en kontinental känsla. Det hade kunnat vara längs med en stor motorväg i t ex Frankrike eller Nederländerna osv. Ja detta är bättre än många ställen i dessa länder. Och maten är bättre än på många håll på rastplatserna i Tyskland där man snabbt tröttnar på alla deras korvar och annat som de serverar där. Så invändigt glömmer man detta lite "hemsnickrade". Men utvändigt märks det. Men detta ställe är mycket bra. Här finns vad man behöver och lite till. Det håller mycket god kvalitet och är bättre än många av de stora väletablerade ställena. Totalt sett är det ett kontinentalt ställe, med lite "hemsnickrad fasad".

Så detta blev totalt sett mycket lyckat. Detta är en lite "oslipad diamant" :D

Och utländska trafikanter hittar hit. Jag såg nu under mitt besök två tyska bilar, en fransk och en polsk bil :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

David M

Snygg utformning!
Hela det hemmasnickrade stuket påminner mig litegrann om 73:an vid Skånes-Fagerhult fast i en mer påkostad upplaga.
Även där finns hamburgerbar(er, en Frasses och en självständig servering i egen byggnad), mack, godisbutik (godisplanet som syns från E4:an och trafikplats 73 som gett stället dess namn), uppställningsytor för lastbilar, rastslinga bakom byggnaderna m.m. Skillnaden är främst att de saknar asfalterade planer överallt (uppställningsytorna är grus, liksom vägen upp till godisplanet) och att en del informationstavlor blivit lite till åren med gamla vägkartor över Skåne m.m.
Att det öht blev av var för att behålla kundkretsen efter att E4:an byggdes ut till motorväg förbi Skånes-Fagerhult 2002-2004. Örkelljunga kommun var med på noterna och så blev det av.


Får se när jag kör förbi Tierp nästa gång och kan beskåda även detta "hemmabygge", det var ett antal år sedan jag körde förbi där sist.