Inte en vecka gammalt i Östergötland - Del 2: Orusttrafiken

Startat av virtual1, 16 augusti 2008, 19:01:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Nåväl, bussen på första bilden har en dryg vecka på nacken kan man väl säga ;-) - men den är IAF så ny att den inte hunnit märkas med inventarie eller radionummer! - Kutsenitsarna på de nedersta bilderna tycker jag är riktigt häftiga, kul med nya sådana i trafik - dessa ska köras på de nyinrättade Områdesbussarna i Linköping! - en till hade kommit (643, BNB 117) men fanns inte inne för ögonblicket då, tre stycken till kommer också (644-646)





Mikael T Nilsson

Citat från: virtual1 skrivet 16 augusti 2008, 19:01:52 PM
Nåväl, bussen på första bilden har en dryg vecka på nacken kan man väl säga ;-) - men den är IAF så ny att den inte hunnit märkas med inventarie eller radionummer! - Kutsenitsarna på de nedersta bilderna tycker jag är riktigt häftiga, kul med nya sådana i trafik - dessa ska köras på de nyinrättade Områdesbussarna i Linköping! - en till hade kommit (643, BNB 117) men fanns inte inne för ögonblicket då, tre stycken till kommer också (644-646)




Fina bilder!
Jag har inte sett denna busstyp förut. Det ser ut som Mercedesbussar men Kutsenits är väl en Volkswagenmodell?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

yngrot

Speciell design finns det interiörbilder???  på 641 mfl.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mikael T Nilsson

Citat från: Optimal skrivet 16 augusti 2008, 20:39:40 PM
Det är väll inga Kusentis. Kusentis är ju Volkswagen av service buss typ. Dessa är ju Hydra III

Det var Virtual1 som skrev "Kutsenitsarna på de nedersta bilderna" i sitt ursprungsinlägg. Det var därför jag antog att de var Kutsenintsbussar.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Leif D

Bussarna har inget med Volkswagen att göra, de är Kutsenits egen konstruktion, men de går tydligen att få med olika bas, såsom MERCEDES ATEGO eller MAN TGL.
Drivsystemet är hydraliskt, dvs de lär inte ha konventionella växellådor, utan drivs med hydraulmotorer. Hydraultryck får man då från huvudmotorn, som väl även skapar värme och ström kan man gissa.  Modellen heter i denna storlek allafall HYDRA -CITY III.

Här går det att läsa mer HYDRA -CITY
;-)

Mikael T Nilsson

Citat från: Leif D skrivet 16 augusti 2008, 20:45:38 PM
Bussarna har inget med Volkswagen att göra, de är Kutsenits egen konstruktion, men de går tydligen att få med olika bas, såsom MERCEDES ATEGO eller MAN TGL.
Drivsystemet är hydraliskt, dvs de lär inte ha konventionella växellådor, utan drivs med hydraulmotorer. Hydraultryck får man då från huvudmotorn, som väl även skapar värme och ström kan man gissa.  Modellen heter i denna storlek allafall HYDRA -CITY III.

Här går det att läsa mer HYDRA -CITY

Tack för informationen. Då faller bitarna på plats.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Leif D

Citat från: virtual1 skrivet 16 augusti 2008, 19:01:52 PM


Vill nog påstå att FHJ317 är bra mycket äldre än någon vecka.....
Jag har själv en rejält suddig bild tagen på bussen ungefär 300 meter längre bort, tagen 2008-03-12, vilket då stämmer skapligt med CBR också, där fordonet togs i bruk 2008-02-25.
Till saken hör kanske att det ska komma ytterligare Scania dubbeldäckare, men med någon spansk kaross tror jag. Uffe R kan säkert upplysa om det.
;-)

OSkar000

Citat från: Leif D skrivet 16 augusti 2008, 21:03:29 PM
Vill nog påstå att FHJ317 är bra mycket äldre än någon vecka.....
Jag har själv en rejält suddig bild tagen på bussen ungefär 300 meter längre bort, tagen 2008-03-12, vilket då stämmer skapligt med CBR också, där fordonet togs i bruk 2008-02-25.
Till saken hör kanske att det ska komma ytterligare Scania dubbeldäckare, men med någon spansk kaross tror jag. Uffe R kan säkert upplysa om det.

Det har varit tal om att Veolia har beställt ett antal Scania med Ayats-kaross. Lösa rykten eller är det något som är påväg hit?

EDIT: Tack för bilderna skulle jag ju haft med också :)

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Henrik Palmqvist

Citat från: Bussmicke skrivet 16 augusti 2008, 21:56:39 PM
Hu vilka fula rymdskepp i Linköpings stadsdelar.
Ja inte var de vackra. På vilka linjer ska dessa gå? . / Henrik

virtual1

Citat från: Leif D skrivet 16 augusti 2008, 21:03:29 PM
Vill nog påstå att FHJ317 är bra mycket äldre än någon vecka.....
Jag har själv en rejält suddig bild tagen på bussen ungefär 300 meter längre bort, tagen 2008-03-12, vilket då stämmer skapligt med CBR också, där fordonet togs i bruk 2008-02-25.
Till saken hör kanske att det ska komma ytterligare Scania dubbeldäckare, men med någon spansk kaross tror jag. Uffe R kan säkert upplysa om det.

Det var ju det jag skrev, missade du smileysen? ";-)"

virtual1

Citat från: OSkar000 skrivet 16 augusti 2008, 21:24:33 PM
Det har varit tal om att Veolia har beställt ett antal Scania med Ayats-kaross. Lösa rykten eller är det något som är påväg hit?

EDIT: Tack för bilderna skulle jag ju haft med också :)

Helt sant, bekräftat av Orusttrafikens driftchef! - han kom dock inte ihåg vad karosstillverkaren hette!

dajo

Även områdesbussarna är med Biogas, om någon har missat detta !

Leif D

Citat från: dajo skrivet 17 augusti 2008, 19:25:56 PM
Även områdesbussarna är med Biogas, om någon har missat detta !

Nej, varför skulle vi missa det, biogas är normalt bränsle i Linköping, dessutom har bussarna gastankar på taket och CNG-dekaler på massa ställen.
;-)

Ted Selander

Trevligt med dubbeldäckare, de kanske skulle varit ledade också? Efterfrågan tycks ständigt stiga. På linje 49 tar man bort dubbeldäckaren på en tur:

http://www.ostgotatrafiken.se/templates/ListPage____10745.aspx

Kutsinitsarna har nästan samma mått som Stockholms Spårvägars Essingecapitoler, litt H23. Det låga golvet skördar dock sittplatser, men även ståplatser lustigt nog.

Kutsinitsen L 9,8 m, B 2,35 m, sittplatser 19, stående 16
H23 Capitol L 10,5 m, B 2,36 m, sittplater 34, stående 32

/Ted