Regnig morgon i Florø

Startat av Staffan Sävenfjord, 28 juni 2007, 21:26:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Resan med Hurtigruten närmar sig sitt slut och Florø är sista tillägg innan Bergen. Å andra sidan är det drygt sex timmar kvar innan M/S Midnatsol lägger till i Bergen och det är dags att ta farväl av alla nyvunna bekanta bland såväl personal som medresenärer.
I Florø brukar man enligt Marc aldrig hinna av, men den här dagen hade tydligen Kapten Hårvik hittat de rätta reglagen så vi ankom Florø "i rute". Det var bara jag som gick i land där, men så var det också "grisevær" enligt tjejen som kollade ut- och inpassagerna. Detta görs genom att man drar sitt cruising-card i en läsare. Ett mycket bra kort - det gäller också som betalningsmedel ombord i barer, restauranger och butiker. En liten hake finns, det man handlat dras sedan på VISA-kortet.
Tre bussar från Firda Billag i Førde stod vid rutebilstasjonen:





Nu var det alltså slut med bussar från resan. Men det fanns bussar i Bergen också...


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

christianm

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 juni 2007, 21:26:22 PM


Bygger alltså Carrus på annat än Volvo nuförtiden? För den här kan väl inte vara så gammal?

virtual1

Citat från: christianm skrivet 29 juni 2007, 09:10:40 AM
Bygger alltså Carrus på annat än Volvo nuförtiden? För den här kan väl inte vara så gammal?


Den har några år IAF på nacken, strax under halva sidan här:

http://www.rhf.no/phpbb2/viewtopic.php?t=1155&postdays=0&postorder=asc&start=15&sid=702af7abe0134609d929db9d2e3134a0 hittar man att den är från 2001...

SvB

Firda Billag, Førde i Sogn og Fjordane, har holdt seg til få karosseriprodusenter gjennom tidene. I svært lang tid var Repstad omtrent eneste leverandør til Firda Billag, og flere av de siste bussene fra Repstad gikk nettopp til dette selskapet. I 1986/ 87 fikk selskapet sine første Scania Classic, som denne på bildet, i starten var de ekspressbusser m/ karosseri fra Ajokki. Deretter ble Ajokki og seinere Carrus hovedleverandør av karosserier til selskapet. Det måtte ta slutt da Volvo overtok Carrus. Likevel fikk selskapet levert disse bussene så seint som i 2002, og TV69090 er en av de siste. Selskapet foretrekker Scania framfor Volvo, men kombinertbusser (godsbusser) er Volvo 9700. Selskapet har også flere MAN midi-busser med karosseri fra Kiitokori.

Siden 2002 har Firda Billag kjøpt Scania Irizar (ekspress/ tur), litt Vest, men etter hvert Scania Omniline. Irizar er lite populær som ekspressbuss i Norge. Derimot ble Scania Classic, ekspressbuss med karosseri fra Ajokki og seinere Carrus svært populær. Nå vil selskapet igjen kjøpe finske busskarosserier, med nå med Lahti-karosserier. Det første ekspressbussen fra Lahti vil selskapet få i høst.

Staffan Sävenfjord

Citat från: SvB skrivet 29 juni 2007, 13:35:47 PM
Firda Billag, Førde i Sogn og Fjordane, har holdt seg til få karosseriprodusenter gjennom tidene. I svært lang tid var Repstad omtrent eneste leverandør til Firda Billag, og flere av de siste bussene fra Repstad gikk nettopp til dette selskapet. I 1986/ 87 fikk selskapet sine første Scania Classic, som denne på bildet, i starten var de ekspressbusser m/ karosseri fra Ajokki. Deretter ble Ajokki og seinere Carrus hovedleverandør av karosserier til selskapet. Det måtte ta slutt da Volvo overtok Carrus. Likevel fikk selskapet levert disse bussene så seint som i 2002, og TV69090 er en av de siste. Selskapet foretrekker Scania framfor Volvo, men kombinertbusser (godsbusser) er Volvo 9700. Selskapet har også flere MAN midi-busser med karosseri fra Kiitokori.

Siden 2002 har Firda Billag kjøpt Scania Irizar (ekspress/ tur), litt Vest, men etter hvert Scania Omniline. Irizar er lite populær som ekspressbuss i Norge. Derimot ble Scania Classic, ekspressbuss med karosseri fra Ajokki og seinere Carrus svært populær. Nå vil selskapet igjen kjøpe finske busskarosserier, med nå med Lahti-karosserier. Det første ekspressbussen fra Lahti vil selskapet få i høst.

Intressant är att Firda Billag inte köpte några Vest förrän i början av 1990-talet, sedan Repstad gått i konkurs. Detta trots att det inte är särskilt långt mellan Stryn och Førde. Det är gammalt groll som ligger bakom. Man kan säga att striden stod mellan Firda Billag och Nordfjord & Sunnmøre Billag om att få etablera en ny karosserifabrik på Vestlandet. Firda ville ha den i Sandane, Nordfjord i Stryn. Det senare blev ju beslutet att det hade man svårt att svälta nere i Førde.
Däremot samarbetade man redan i slutet av 1980-talet med Nordfjord & Sunnmøre med expressbusslinjen Bergen-Trondheim. Huvudsamarbetspartner var dock HSD Bilane (sedan HSD Buss och nu Tide). Det är för övrigt samma samarbetspartner än i dag, även om Nordfjord & Sunnmøre Billag nu heter Fjord1 Nordfjord-Ottadalen AS.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)