Buss-Snack

Busshistoriska forum => Bussar | bussbilder | ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: 1896 skrivet 03 maj 2010, 10:32:24 AM

Titel: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: 1896 skrivet 03 maj 2010, 10:32:24 AM
Jag har genom Peter Ödén:s försorg tagit del av en GDG vagnlista daterad 830101, och denna ger upphov till en del frågor:

1032 AWO 999 58,9 Vad var detta för buss ?
1215 DFJ 796 Surahammars Trafik Vad var detta för buss ?
1317 BUY 016 1400,9 Var detta en Setra ?
1415 HGH 505 Surahammars Trafik Vad var detta för buss ?
1832 KLF 014 12,3 Var denna stationerad i Kungälv först ? Innan den kom till Ludvika.
1851 APC 471 53,4 Var detta en Scania Säffle ?
2302 GSL 196 Surahammars Trafik Vad var detta för buss ?
2879 AYO 465 58,9 Vad var detta för buss ?
3651 AFG 911 21,7 Var detta en Scania Säffle ombyggd till gods buss ? (16 vagn)

Vidare fanns dessa, jag gissar att det är släpvagnar årsm -50 eller -70 tal:

4100 ADM 265 32,7
4200 GKN 228 37,2
4400 HGS 335 41,1

Sedan följer ett antal fordon med konstiga kalkyl nr, jag gissar att dom flesta är personbilar:

5884 AKN 614 3102,4 Vad var detta för något ?
5940 GHP 724 1400,9 Vad var detta för något ?
5982 CDH 416 Surahammars Trafik Vad var detta för något ?
9625 BCS 055 1400,9 Vad var detta för något ?

Följande kalkyl nr återfinns i listan: (frågan är vad dom innebar)

1101,5
1300,0
1400,9
1401,2 (här återfinns 211:an)
1402,5
1403,8
1510,5
3102,4
3301,9 (borde vara verkstaden i Borlänge)
9000,7

Borde kanske kolla SBH, men det blir väl roligare om vi reder ut det tillsammans.... :D
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: Peter Öden skrivet 03 maj 2010, 15:59:23 PM
Hej !

Kan avge en del svar på dina funderingar 1896:

1032 Vlo B58-60 T Kutter 1x0x0
1317 VW Buss 1973
1851 ScV BF 76.59 Säffle
2302 Sc CR 145 ??
2879 Vlo B 58-60 T  VBK 1968
3651 ScV BF 76.59 Säffle, fd. 299 > 1663.

Mvh Peter Ö
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: Ulf Fernestad skrivet 03 maj 2010, 19:40:17 PM
1032 Vlo B58-60 T Kutter 1x0x0   / Kom från Thore Samuelsson, Ljung 1976
1317 VW Buss 1973  / Kom från Anders Mååg, Insjön 1978
1851 ScV BF 76.59 Säffle  / Kom från Berdén, Vårgårda 1976 ( har uppgift att det är en ScV B110 stämmer detta?)
2302 Sc CR 145 ??  / Scania Ajokki  
2879 Vlo B 58-60 T  VBK 1968  /  Kom från Älvängens Omnibustrafik 1969, gammalt nr 261
3651 ScV BF 76.59 Säffle, fd. 299 > 1663

vidare i din undran
4100 är en 71:a Hägglund
4200  "   "  72:a      "
4400  "   "  74:a      ?

5884 en pickup av nåt slag 68 års modell
5940 M-B L307 skåpmodell 79:a
5982 M-B L608 flak 69:a
9625 bör vara en lastmaskin eller nåt liknande
de fyrställiga kalkylnr. kan jag inte den som kan eller borde kunna är Hans j i såfall, nr. tillhör ett kostnadställe inom sevice sidan typ vekstad,bensinstation kiosker m.m.
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: Ola Almquist skrivet 03 maj 2010, 23:12:37 PM
Blivande 2879 finns på bild här: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=32094.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=32094.0).

3651 hade Arvika-kaross enligt SBH. 1851 hittar jag inte. Fanns det bussar med Arvika-kaross och årsmodell 1968?

M.v.h.
Ola
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: S Svensson skrivet 03 maj 2010, 23:14:17 PM
1215 DFJ796 MB L508
1415 HGH505 MB L 508

1816 och 1817 saknas på listan 830101 men regnr är CWJ257 MB 0309D/78 resp KBG230/78 MB 0309D. Om någon kan verifiera denna ordning.

Bussar som placeras i Kungälv för Kungälv 12.3 eller Ale 13.6 kan omplaceras då nyare bussan anländer.

1851 anges som B110 ,alltså ej BF110 (Blir osäker på om karossen var Säffle,var det inte Katrineholm,hittar ej karossnr i Ulf R´:s Säfflelista)(Kanske rätt beteckning C110?)

Det förekommer olika uppgifter vad gäller B58-Säffle.
1875,1876,1975-1997 (Höglund Säffle)25 st
och 1877 DUS451 fd Götene
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: 1896 skrivet 04 maj 2010, 15:31:44 PM
Okej, tack tack, vore ju intressant om någon vet vad Kalkyl nr innebar också.... :)
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: S Svensson skrivet 04 maj 2010, 21:01:25 PM
Citat från: 1896 skrivet 04 maj 2010, 15:31:44 PM
Okej, tack tack, vore ju intressant om någon vet vad Kalkyl nr innebar också.... :)
Sista sidan har väl en förteckning över en del kalkyl och är handskriven.
De nr som inte finns med kanske inte är så intresanta. I princip utgår man från distrikt dvs 1 Göteborg,2 är Värmland 3 är Dalarna och 4 Gästrikland.Tar Du ett fyrsiffrigt nr och tar bort de två sista så kan Du i princip gissa Dig till placeringsort. Även om jag just nu inte kommer på 9900.
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: 1896 skrivet 05 maj 2010, 15:09:58 PM
5884, kalkyl 3102,4, kan det vara verkstaden i Ludvika tro ?  ???
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: JDS skrivet 05 maj 2010, 15:35:02 PM
Citat från: 1896 skrivet 04 maj 2010, 15:31:44 PM
Okej, tack tack, vore ju intressant om någon vet vad Kalkyl nr innebar också.... :)

Fanns väl även i järnvägsdriften, verkar ha med något slags redovisning att göra. Kan det vara så att man noga bokförde alla kostnader, fordon för fordon, på något slags underkonton med dessa nummer?
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: 1896 skrivet 05 maj 2010, 15:42:40 PM
Så var det säkert, men jag är mest intresserad av att veta vart fordonen var någonstans....  :-\
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: JDS skrivet 05 maj 2010, 16:30:01 PM
Citat från: 1896 skrivet 05 maj 2010, 15:42:40 PM
Så var det säkert, men jag är mest intresserad av att veta vart fordonen var någonstans....  :-\

Visst, men du ställde ju faktiskt denna fråga i ett särskilt inlägg kl 15.31:44 igår. Vad var meningen med det om du inte var särskilt intresserad av att få reda på svaret?
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: 1896 skrivet 05 maj 2010, 16:33:24 PM
Felformulerat....  8)
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: Peter Öden skrivet 05 maj 2010, 20:41:22 PM
Hej !

Vad gäller Scanias chassibeteckningar så fanns väl inte vare sig C 110 eller
CF 80, C 80L och CF 110L fanns !!

Mvh Peter Ö
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: 1896 skrivet 06 maj 2010, 20:12:00 PM

"vidare i din undran
4100 är en 71:a Hägglund
4200  "   "  72:a      "
4400  "   "  74:a      ?"

Det är släpvagnar alltså ? ??? Ingen av dom finns kvar i bilregistret i alla fall. Annars är det ju sånt som brukar stå på nån gård och skräpa....
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: S Svensson skrivet 06 maj 2010, 20:36:38 PM
Citat från: Ola Almquist skrivet 03 maj 2010, 23:12:37 PM
Blivande 2879 finns på bild här: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=32094.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=32094.0).

3651 hade Arvika-kaross enligt SBH. 1851 hittar jag inte. Fanns det bussar med Arvika-kaross och årsmodell 1968?

M.v.h.
Ola

Om jag inte är rätt underrättad så var Arvika en filial till Säffle. Alltså båda ägdes av H Höglund Co AB.Just nu så är frågorna fler än svaren dock. Volvo har en fabrik i Arvika. Det finns minst två buss verkstäder och vill minnas att Volvo är kvar medan ett företag reparerar bussar och ett annat bl a bygger brandbilar. Buffa/Talbert skrev en gång om enstyckstillverkning-flerstyckstillverkning och masstillverkning. Företagen med bussar kanske kan vara enstyckstillverkning och Volvo tillverkar i Arvika som flerstyckstillv. Säffle kan vara exempel på flerstyckstillverkning. Masstillverkning av bussar finns inte i Sverige men önskan finns. Det närmaste som fanns tidigare var Katrineholm och Örnsköldsvik.
Var finns en lista över Arvika byggda bussar?
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: j-a skrivet 06 maj 2010, 23:26:45 PM
Citat från: 1896 skrivet 06 maj 2010, 20:12:00 PM
"vidare i din undran
4100 är en 71:a Hägglund
4200  "   "  72:a      "
4400  "   "  74:a      ?"

Det är släpvagnar alltså ? ??? Ingen av dom finns kvar i bilregistret i alla fall. Annars är det ju sånt som brukar stå på nån gård och skräpa....
Har för mig att 4200 var släpvagnen som fanns i Malung och oftast hängde bak på 1411 på spritturen till Sälen.
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: 1896 skrivet 07 maj 2010, 19:17:29 PM
Hur länge använde GDG släpvagnar ?  ???

Hittar inte GDG 1950 DPN 249 i SBH, stationerad i Leksand enligt Vagnlistan, Vad var detta för Scania ?  ???

Hade GDG inga personbilar i Sandviken ? ??? På Swebus tid fanns ju flera stycken.
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 08 maj 2010, 08:35:52 AM
GDG 1950 var en Scania CF 110 urspr NBJ 60. Data ur bilregistret: T 709 Scania CF 110 L 53 årsmodell 1968, chassinr 524289, 53+22 pass varav 1 på guidestol, besikt i Katrineholm 18 juni 1969 och registrerad på NBJ 4 juli 1969. Till GDG 1974. Dörrställning 1-0-0. Jag körde några gånger denna buss när jag jobbade vid GDG i Borlänge. Lite häftigare än de vanliga Arvika scaniorna.
Mvh Jan G
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 08 maj 2010, 09:08:50 AM
(http://i43.tinypic.com/ve3ng6.jpg)

Här en bild av 1950 vid Djurås skola.
Mvh Jan G
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: 1896 skrivet 08 maj 2010, 17:24:11 PM
Är det en helbyggd Scania alltså ?  ???

Hittar också Kalkyl 22,0 "Karlskoga Linjetrafik", detta måste väl ha varit bussar stationerade i Nora ?
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: S Svensson skrivet 08 maj 2010, 18:09:42 PM
Citat från: 1896 skrivet 08 maj 2010, 17:24:11 PM
Är det en helbyggd Scania alltså ?  ???

Hittar också Kalkyl 22,0 "Karlskoga Linjetrafik", detta måste väl ha varit bussar stationerade i Nora ?

Troligen bussar i linjetrafik som är placerade i Karlskoga. 23 är beställning och expressbussar.Jag vet inte om 22 användes så länge.

Vad gäller Nora så är jag litet osäker på om GDG hade bussar där. Sakläget är att GDG förvärvade ett företag där men Länstrafiken i Örebro landsting gick emellan och övertog detta istället. Hur man nu kan göra detta ? Ja -på den tiden skulle köp godkännas av tillståndsmyndigheten.
780801 Erik Larsson Nora överlåtelse till Länstrafik av bussar 396 EFY974 CF 6561;397 EKO270 CF61;398 DPK309 B55;399 EKH390 MB302;400 EKF390 MB 302;401 EGE365 B76 --- 398 SKV och 401 Lier karosser övriga så kallade helbyggda. Säkerligen har Mats och Jan synpunkter ?
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 10 maj 2010, 16:33:31 PM
Citat från: 1896 skrivet 08 maj 2010, 17:24:11 PM
Är det en helbyggd Scania alltså ?  ???

Hittar också Kalkyl 22,0 "Karlskoga Linjetrafik", detta måste väl ha varit bussar stationerade i Nora ?
Kalkyl 22.0 var den trafik GDG tog över från NBJ i Karlskoga 1974 och drev fram till 1978 då Länsbussarna tog över den.
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: 1896 skrivet 10 maj 2010, 16:36:17 PM
Hade GDG bussar i Karlskoga, eller var dom uteslutande stationerade i Nora ?
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 10 maj 2010, 16:38:44 PM
Javisst hade GDG bussar i Karlskoga. De användes i linjetrafiken Karlskoga-Örebro.
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 10 maj 2010, 16:41:38 PM
Citat från: Peter Öden skrivet 05 maj 2010, 20:41:22 PM
Hej !

Vad gäller Scanias chassibeteckningar så fanns väl inte vare sig C 110 eller
CF 80, C 80L och CF 110L fanns !!

Mvh Peter Ö
C110L fanns också, t.ex. GDG 1851, fd Johan Berdén, Vårgårda. Det var nog bara CF80L som inte fanns.
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 11 maj 2010, 09:45:41 AM
Citat från: S Svensson skrivet 06 maj 2010, 20:36:38 PM
Om jag inte är rätt underrättad så var Arvika en filial till Säffle. Alltså båda ägdes av H Höglund Co AB.Just nu så är frågorna fler än svaren dock. Volvo har en fabrik i Arvika. Det finns minst två buss verkstäder och vill minnas att Volvo är kvar medan ett företag reparerar bussar och ett annat bl a bygger brandbilar. Buffa/Talbert skrev en gång om enstyckstillverkning-flerstyckstillverkning och masstillverkning. Företagen med bussar kanske kan vara enstyckstillverkning och Volvo tillverkar i Arvika som flerstyckstillv. Säffle kan vara exempel på flerstyckstillverkning. Masstillverkning av bussar finns inte i Sverige men önskan finns. Det närmaste som fanns tidigare var Katrineholm och Örnsköldsvik.
Var finns en lista över Arvika byggda bussar?
Jo, Höglunds ägde Arvika Karosseri från 1950. Busstillverkningen pågick till 1967 i Arvika med ca 10 bussar/år under 1950-talet och ca 30/år under 1960-talet. Efter 1967 tillverkade Höglunds lastbilsskåp i Arvika några år. Sedan lades tillverkningen ned. Det var väl då som några driftiga fd anställda då startade eget och började renovera bussar och bygga bussdörrar ett antal år framåt. När ålderskrav kom på bussar dog verksamheten.
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: Hans J skrivet 11 maj 2010, 13:14:16 PM
Citat från: 1896 skrivet 03 maj 2010, 10:32:24 AM
Jag har genom Peter Ödén:s försorg tagit del av en GDG vagnlista daterad 830101, och denna ger upphov till en del frågor:

1032 AWO 999 58,9 Vad var detta för buss ?
1215 DFJ 796 Surahammars Trafik Vad var detta för buss ?
1317 BUY 016 1400,9 Var detta en Setra ?
1415 HGH 505 Surahammars Trafik Vad var detta för buss ?
1832 KLF 014 12,3 Var denna stationerad i Kungälv först ? Innan den kom till Ludvika.
1851 APC 471 53,4 Var detta en Scania Säffle ?
2302 GSL 196 Surahammars Trafik Vad var detta för buss ?
2879 AYO 465 58,9 Vad var detta för buss ?
3651 AFG 911 21,7 Var detta en Scania Säffle ombyggd till gods buss ? (16 vagn)

Vidare fanns dessa, jag gissar att det är släpvagnar årsm -50 eller -70 tal:

4100 ADM 265 32,7
4200 GKN 228 37,2
4400 HGS 335 41,1

Sedan följer ett antal fordon med konstiga kalkyl nr, jag gissar att dom flesta är personbilar:

5884 AKN 614 3102,4 Vad var detta för något ?
5940 GHP 724 1400,9 Vad var detta för något ?
5982 CDH 416 Surahammars Trafik Vad var detta för något ?
9625 BCS 055 1400,9 Vad var detta för något ?

Följande kalkyl nr återfinns i listan: (frågan är vad dom innebar)

1101,5
1300,0
1400,9
1401,2 (här återfinns 211:an)
1402,5
1403,8
1510,5
3102,4
3301,9 (borde vara verkstaden i Borlänge)
9000,7

Borde kanske kolla SBH, men det blir väl roligare om vi reder ut det tillsammans.... :D


Hej!

Det var ett tag sedan jag var verksam inom GDG Biltrafik och minnet blir efterhand allt sämre men följande kan jag kanske bidra med:


Reservation för att jag blandar 1402.5 och 1403.8
Att 211 stod på 1401.2 var ju rätt naturligt då det inte var någon trafikvagn utan en central angelägenhet för bussavdelningen.
Det fanns fordon som hade 1400.9 som kostnadsställe, ofta personbilar men även lätta transportbilar. Enstaka udda fordon kunde även förekomma   
Vill poängtera att kalkyl inom GDG huvudsakligen var ett redovisningsbegrepp, mindre en stationeringsort även om det ofta sammanföll.

Hälsningar
HansJ
         
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: 1896 skrivet 11 maj 2010, 18:21:44 PM
Tack, nu blev jag lite klokare. Kan personbilar ute i distrikten ha sorterat under HK ?
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: Hans J skrivet 11 maj 2010, 20:34:04 PM
Citat från: 1896 skrivet 11 maj 2010, 18:21:44 PM
Tack, nu blev jag lite klokare. Kan personbilar ute i distrikten ha sorterat under HK ?

Det fanns väldigt få personbilar inom GDG om vi talar om tjänstebilar (förmånsbilar).
De som fanns, vill jag minnas, kostnadsfördes direkt på avdelningens/distriktets kalkyl. Trafikledningsbilar i dagens bemärkelse fanns överhuvud taget inte inom GDG.
Vad jag däremot kan tänka mig är att de bilar som användes i ett försök till att starta en limousineverksamhet var förda på 1400.9 under en tid. Dessa borde då ha varit Volvo 760 eller Mercedes bilar. Även fordon som användes av hotellerksamheten kan tidvis ha varit förda på 1400.9

Skall också ur minnet försöka mig på en komplettering av Ulfs uppgifter
5884 Troligtvis en WW Pickup tillhörande verkstaden i Kuä
5940 Möjligen postbilen "Gröna Faran" på HK Gbg
5982 ?
9625 Kan vara en traktor som fanns på Bjertoprs Slott


Hälsningar
Hansj
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: 1896 skrivet 13 maj 2010, 18:32:05 PM
Nån som har chassi nr på 1950 ? Så kanske det går att hitta den i SBH.  :)

Vad var Vanhool och vad var Lier av dessa ?  ???

2875 Lier ?
2876 Vanhool
2877 Lier ?
2878 Vanhool ?
2975 ?
2976 ?
2977 ?
2978 ?

Minnet börjar att blekna....  :P

Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: j-a skrivet 13 maj 2010, 18:53:17 PM
2876 EDG 252 Vanhool  Sandviken
2877 DYP  437  Volvo Strada  (Lier) fanns i Borlänge i några år
2878 ENO 114  Vanhool  Karlstad?
2975 EHM 086  Vanhool
2977 EHM 088 Volvo Strada (Lier) placerad i malung efter expressen
2978 FHM 364 Volvo Strada (Lier)
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: 1896 skrivet 13 maj 2010, 18:59:35 PM
Då måste 2875 ha varit en Lier Strada, och 2976 en vanhool. Kan det vara rätt ?  ???
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: j-a skrivet 13 maj 2010, 19:02:46 PM
Ska kolla lite om jag hittar några mer gamla listor ,är själv inte säker på 2875,2976
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: Peter Öden skrivet 13 maj 2010, 19:06:59 PM
Hej !

2875 / EHN 683 Volvo B 58-60 T Lier Strada  1968
2976 / BHM 066 Volvo B 58-60 T Van Hool  1969

Mvh Peter Ö
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: j-a skrivet 13 maj 2010, 19:08:00 PM
Citat från: j-a skrivet 13 maj 2010, 18:53:17 PM
2875 OB 283   Volvo Strada (Lier)   (Saknar nya reg nr)
2876 EDG 252 Vanhool  Sandviken
2877 DYP  437  Volvo Strada  (Lier) fanns i Borlänge i några år
2878 ENO 114  Vanhool  Karlstad?
2975 EHM 086  Vanhool
2976  O636     Vanhool   (Saknar nya reg nr)
2977 EHM 088 Volvo Strada (Lier) placerad i malung efter expressen
2978 FHM 364 Volvo Strada (Lier)
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: j-a skrivet 13 maj 2010, 19:08:48 PM
Tack för det där kom nya nummren också
:)
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: 1896 skrivet 13 maj 2010, 19:10:31 PM
Tack, Visste att det var två av varje, men i vilken ordning ? Har nån chassi nr på 1950 också ?
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 13 maj 2010, 19:18:53 PM
Citat från: 1896 skrivet 13 maj 2010, 19:10:31 PM
Tack, Visste att det var två av varje, men i vilken ordning ? Har nån chassi nr på 1950 också ?
Chassinr 524289
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: 1896 skrivet 13 maj 2010, 19:21:14 PM
Tack, Mats.  :)
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 13 maj 2010, 19:22:00 PM
Citat från: j-a skrivet 13 maj 2010, 19:08:00 PM
2875 EHN683 OB 283   Volvo Strada (Lier)   (Saknar nya reg nr)
2876 EDG 252 Vanhool  Sandviken
2877 DYP  437  Volvo Strada  (Lier) fanns i Borlänge i några år
2878 ENO 114  Vanhool  Karlstad?
2975 EHM 086  Vanhool
2976 BHM066 O636     Vanhool   (Saknar nya reg nr)
2977 EHM 088 Volvo Strada (Lier) placerad i malung efter expressen
2978 FHM 364 Volvo Strada (Lier)

Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 13 maj 2010, 22:21:49 PM
Hej! För att vara petig, chassinumret för 1950 stod med i min tidigare sammanställning om bussen. Vore dessutom trevligt att få en liten utläggning om Scania-beteckningarna. Vad är exempelvis C110L? Alltså inte CR eller CF??
Mvh Jan G
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 14 maj 2010, 21:32:00 PM
Citat från: bilomnibussen skrivet 13 maj 2010, 22:21:49 PM
Hej! För att vara petig, chassinumret för 1950 stod med i min tidigare sammanställning om bussen. Vore dessutom trevligt att få en liten utläggning om Scania-beteckningarna. Vad är exempelvis C110L? Alltså inte CR eller CF??
Mvh Jan G
När Scania köpte SKV i Katrineholm fanns stora beställningar på bussar på både Scania- och Volvo-chassier inför högertrafikinförandet och tiden däromkring. När dessa var slutlevererade och Scania presenterade sitt "Program Scania" i början av 1968 kom "SKV"-karossering endast att ske på Scania-chassier. Sådana bussar ansågs då helbyggda av Scania. En BF110 med "SKV"-kaross kom alltså att heta CF110L och en B110 med "SKV"-kaross C110L. Under den korta tid som Scania hann bygga bussar med "SKV"-karosser hann endast ytterligare en modell få C-beteckning. Det var B80 som fick heta C80L med "SKV"-kaross. Någon BF80 blev aldrig "SKV"-karosserad. CF110L, C110L och C80L blev endast en parentes i Scanias historia åren 1968-70, i en tid då frontmotorbussarna höll på att tappa sin popularitet. Ersättarna för "SKV"-karosserna kom 1971 i form av CR85 och CR145. Då gick man över från lättmetall till stål, förmodligen för att kunna bygga självbärande karosser, och från frontmotor till bakmotor.
Uppskattningsvis byggdes minst 2 C110L, minst 5 C80L och närmare 70 st CF110L. Kanske någon har mer exkta siffror att bjuda på?
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: 1896 skrivet 23 maj 2010, 13:33:09 PM
Hittar en 0065 KWY 919 Kalkyl 1403.8, detta var väl en liten Mercedes buss ? Det måste ha varit denna som kom till Borlänge när Swebus började med sin Taxi verksamhet där, men mitt minne....

Vad hade GDG denna till ?  ???
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: Göran B skrivet 23 maj 2010, 13:56:07 PM
Citat från: S Svensson skrivet 08 maj 2010, 18:09:42 PM
...
Vad gäller Nora så är jag litet osäker på om GDG hade bussar där. Sakläget är att GDG förvärvade ett företag där men Länstrafiken i Örebro landsting gick emellan och övertog detta istället. Hur man nu kan göra detta ? Ja -på den tiden skulle köp godkännas av tillståndsmyndigheten.
780801 Erik Larsson Nora överlåtelse till Länstrafik av bussar 396 EFY974 CF 6561;397 EKO270 CF61;398 DPK309 B55;399 EKH390 MB302;400 EKF390 MB 302;401 EGE365 B76 --- 398 SKV och 401 Lier karosser övriga så kallade helbyggda. Säkerligen har Mats och Jan synpunkter ?


GDG hade en hel del bussar i Nora. Man övertog ju Nora Bergslags Järnvägs busstrafik och de hade sina två huvudgarage i Nora och Karlskoga - om jag inte minns fel. Garaget i Nora låg nere vid "Skojarbacken" strax väster om järnvägsverkstäderna.

Länstrafiken tog sedan över detta garage när de tog över GDGs trafik och flyttade då också över de f d Erik Larsson som du pratar om ovan från Larssons f d garage i norra Nora.


Här en tidigare publicerad bild från garageplan (med bl a DPK309) : (http://bae.se/bilder/slask/norabussar.jpg)

Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: S Svensson skrivet 23 maj 2010, 21:17:11 PM
Jodå,tack. Men när jag svarade så var det också på frågan. Jag har ju tidigare skrivit om vilka 22 bussar GDG Biltrafik AB tog över från NBJ.

Sedan ser jag en buss som det står 392 på. Jag tycker fotot är bra och undrar över vilket negativmateriel det rör sig om.
Troligen fanns samma färgsättning redan 1939 men jag är inte säker naturligtvis. Bild då är något "skär".
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: S Svensson skrivet 23 maj 2010, 21:21:50 PM
Citat från: 1896 skrivet 23 maj 2010, 13:33:09 PM
Hittar en 0065 KWY 919 Kalkyl 1403.8, detta var väl en liten Mercedes buss ? Det måste ha varit denna som kom till Borlänge när Swebus började med sin Taxi verksamhet där, men mitt minne....

Vad hade GDG denna till ?  ???

Just nu är jag lite osäker. Men vill minnas att det rör sig om en förlängd MB som GDG Kungälv satte in i trafik åt SJ då dekörde "City-Express" Göteborg-Stockholm. Den lilla buss som kom till Borlänge var i vilket fall en VW LT.Sewdan kom också några Volvo 745 från Kungälv,taxi Swebus där.
Det var anslutning på några sträckor med limousinebil bl a Kungälv-Göteborg.
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: j-a skrivet 23 maj 2010, 23:59:58 PM
Tog inte Länsbussarna över några Hembyggen också,är då den som är märkt 392 en av dom?
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: Ola Almquist skrivet 24 maj 2010, 01:35:17 AM
Citat från: j-a skrivet 23 maj 2010, 23:59:58 PM
Tog inte Länsbussarna över några Hembyggen också,är då den som är märkt 392 en av dom?

Enligt Svensk Busshistoria:

HDW007 1974 Volvo B58-60 05211    GDG, Kungälv

   GDG Biltrafik AB - 1426
1978-08-01 - AB Örebro Läns Regionaltrafik - 392
1988-02-23 - Utters Busstrafik AB, Frändefors
(avregistrerad)

M.v.h.
Ola
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: S Svensson skrivet 24 maj 2010, 19:14:49 PM
Det blir en lång tråd.
1978-08-01 så tog AB Örebro Läns Regionaltrafik över bussar från GDG. Jag har antecknat en del och uppgifter är från GDG och Ör regionaltrafik.
382  1980
383  1996
384  1030
385  1426
386  1786
387  1427
388  1688
389  1589
390  1690
391  1691
392  1426
393  4000 släp
394  4001 släp
395  1525
396-401 fd Erik Larsson (Ör regionaltrafik tog över GDG kontrakt. Troligen finns inga GDG nr på bussarna.
Sedan så kan det diskuteras hur ovan ordning uppkom. Jag ser inget samband ÖrR nr och GDG nr. 
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: 1896 skrivet 25 maj 2010, 18:19:24 PM
Måste också fråga om 3827, i både 830101:s och 880808:s vagnlista står denna i kalkyl Borlänge, men denna var väl mestadels i Malung ?
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: S Svensson skrivet 25 maj 2010, 19:01:39 PM
GDG anskaffade några B58-Ajokki som godsbussar. Detta jag skriver är en fråga om 3827,men borde hänföras till GDG godsbussar,annan länk.

Jag har inte speciellt mycket uppgifter om dessa 6 bussar . Dessa hamnade i Dalarna och i Sandviken (3830).
3825 och 3827 var påförda Borlänge
3826 och 3829 var påförda Malung-Vansbro
3828 var påförd Ludvika.
Vad gäller dessa bussar hamnade 3825 hos Erlandsson nr 64,3826 till Erlandsson nr 65; 3827 till Erlandsson nr 83 och 3829 till Erlandsson nr 82. Detta juli 1988. (eller rättare sagt hos Dalatrafik som fördelade dem). 3828 avsågs placeras hos Linjebuss men kom istället att placeras på FFV för försäljning. Vad gäller 3830 var den placerad i Sandviken. Då Sandvikens bussar omplacerades så placerades 3830 i Karlstad och fick Swebus nr 0108.
När man tittar på placeringen av godsbussarna så verkar det primärt vara att det skall finnas en buss tillgänglig. Alltså byttes bussarna inom distriket Dalarna. Det kan nämnas att även de 4 3925-3928 sinsemellan byttes.
Jag har en anteckning om att Esse Trafik AB erhöll 3926 också. Vad gäller FFV så erhöll de 9 st,dock att 1602 var först påtänkt FFV ersattes med  3828.
Godsbussarna ersatte äldre bussar där det fanns godsutrymme. Exakt hur tursättning har skett är inte känt av mig vad gäller 38xx. Däremot var 39xx tursatta som expressbussar samt tur i Värmland.
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: 1896 skrivet 25 maj 2010, 19:46:05 PM
Måste protestera, 3828 gick länge i Ludvika, fick nytt inv nr 0809.
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: j-a skrivet 25 maj 2010, 19:48:01 PM
3825,3826 kom nya till Malung och ersatte 3550,3551,möjligt att 3825 var skriven på Borlänge ,och  gick på linjen Malung-Mora-Leksand-Borlänge,med genomgående buss Malungsförare körde till Leksand och bytte buss med Blge förare.
3827 kom ny till Vansbro och gick från Vansbro till Kättbo och hade anslutning med 3825/3826 morgon och kväll sedan flyttades 3827 till Borlänge och gick en tid på linjen mellan Borlänge-Malung med Blge förare ,för att sedan också hamna i Malung
3828 var placerad i Ludvika ,troligen på linjen Ludvika-Fredriksberg
3829 kom ny till Hedemora för att även den hamna i Malung på slutet
3830 var placerad i Sandviken från början och gick linjen Gävle-Borlänge,hade släpvagnsdrag,ofta lastad med fisk från Gävle.Sista tiden på GDG hamnade den i Karlstad och gick ofta på den kortvariga linjen som gick från Karlstad-Sysslebäck-Malung och åter till Karlstad
Sista GDG åren i Dalarna fanns 4 av ajokki godsbussarna i Malung 3825,3826,3827,3829
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: 1896 skrivet 25 maj 2010, 19:55:03 PM
Brukade inte Mora omloppet byta buss i Borlänge till 3825 på returen kl 08.45 till Mora och tillbaka till Borlänge, för att där åter byta till sin ordinarie Alpus ? Så minns jag det.
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: j-a skrivet 25 maj 2010, 20:06:12 PM
Citat från: 1896 skrivet 25 maj 2010, 19:55:03 PM
Brukade inte Mora omloppet byta buss i Borlänge till 3825 på returen kl 08.45 till Mora och tillbaka till Borlänge, för att där åter byta till sin ordinarie Alpus ? Så minns jag det.
Ja det kan nog mycket väl va så,för de sista åren gjordes bytet för Malungsförarna i Mora,men när dessa var nya körde Malungsförarna till Leksand

Här en bild på 3825 i Malung sommaren 1988
(http://i478.photobucket.com/albums/rr145/78064ja/bild002-1.jpg)
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: 1896 skrivet 25 maj 2010, 20:14:33 PM
Då måste bussarna ha cirkulerat alltså.  :)
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: j-a skrivet 25 maj 2010, 20:19:27 PM
Citat från: 1896 skrivet 25 maj 2010, 20:14:33 PM
Då måste bussarna ha cirkulerat alltså.  :)
Ja det gjorde dom en i Borlänge å en i Malung varje natt,sedan ,sedan kom även 3827,29 att gå på den turen också,men det var på slutet
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: S Svensson skrivet 25 maj 2010, 20:41:25 PM
Citat från: 1896 skrivet 25 maj 2010, 19:46:05 PM
Måste protestera, 3828 gick länge i Ludvika, fick nytt inv nr 0809.

Jag har sett igenom en LB förteckning mars 1991 och där anges 0809 till KMH134.
Min anteckning om hur GDG bussar till Dalatrafik fördelar sig bygger på källor som är trovärdiga. Kan det vara så att Linjebuss förvärvat en buss som skulle till FFV.
Det skall väl påpekas att vissa av uppgifterna ändrades i efterhand. Troligen har fordon varit kvar men inte överlåtits. Ett exempel var GDG 1868/472.
De FFV skulle erhålla var 1300,1405,1406,1407,1410,1411,1600,1601,1602 = 9 st och 1602 istället placerades hos Wasatrafik och Ajokkin skulle gå in i stället. Alltså blev inte detta fallet. Wasa 37 st,Esse 10st;Erlandsson 23 st.
Linjebuss erhöll 78 st i justerad antalssiffra. Härutöver erhöll LB bussar från Sandviken avsedda för SJ.
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: 1896 skrivet 26 maj 2010, 19:13:07 PM
Nån som kan berätta om 2675, -66:a och 2775, -67:a som fanns hos GDG ? Dessa var väl övertagna av nåt företag, och blev inte heller långvariga inom GDG. Vad var det för bussar ?
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 26 maj 2010, 20:07:40 PM
Citat från: 1896 skrivet 26 maj 2010, 19:13:07 PM
Nån som kan berätta om 2675, -66:a och 2775, -67:a som fanns hos GDG ? Dessa var väl övertagna av nåt företag, och blev inte heller långvariga inom GDG. Vad var det för bussar ?
2675 kom från Älvängens Omnibustrafik 1969. Såld 1976. P449 FRC519 Vo B71518  715-1101 VBK 2140.
2775 kom från Korsgrens i Falun ca 1973. Såld 1979. W454 ADS654 Vo B57-60T 400 Autokori.
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: 1896 skrivet 27 maj 2010, 14:35:40 PM
Tack Mats.  :)
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: 1896 skrivet 27 maj 2010, 15:25:34 PM
När vi ändå håller på, kan vi väl ta 2027 också, vart kom den ifrån ? Var det en Volvo B58 Neoplan, som man fick i samband med något företags köp ? Finns väl någon tråd om det också, men jag orkar inte leta.... Reg nr ?
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: S Svensson skrivet 27 maj 2010, 20:02:56 PM
Citat från: 1896 skrivet 27 maj 2010, 15:25:34 PM
När vi ändå håller på, kan vi väl ta 2027 också, vart kom den ifrån ? Var det en Volvo B58 Neoplan, som man fick i samband med något företags köp ? Finns väl någon tråd om det också, men jag orkar inte leta.... Reg nr ?
Vi får fråga Mats om komplettering. Vad jag antecknat är det CZC755 övertagen från Sörlings som fanns utanför Gästrike Hammarby (dvs utanför Sandviken).Har antecknat att 2 st övertogs 1973-12-01.
Jag har antecknat regnr efter foto på bussen och fotot tillhör en av dess förare. Bussen "råkade" ut för haveri mot en pelare i Leksand eller ?
Kanske j-å har foto på den ? Den andra har jag fn inte hittat regnr till.
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: 1896 skrivet 27 maj 2010, 20:07:22 PM
Det var i S-kurvan under järnvägsviadukten i Rättvik det hände, den där kurvan har man byggt bort numera. Vad var det andra för buss ?
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: j-a skrivet 27 maj 2010, 20:25:35 PM
Jo jag har bild på 2027 men inte i GDG lacken utan med orginalutseendet,där är den brun och vit,gick en tid med den innan den blev omlackad och det var ganska nära inpå olyckan i Rättvik som den fick GDG färg.Ska leta lite om jag kan hitta bilden
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: 1896 skrivet 28 maj 2010, 18:26:42 PM
Vad var det för reg nr på 1302 ? GAZ någonting ? Gick väl i Vänersborg, vart tog den vägen sedan ?
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: Ulf Fernestad skrivet 28 maj 2010, 19:23:28 PM
Citat från: 1896 skrivet 28 maj 2010, 18:26:42 PM
Vad var det för reg nr på 1302 ? GAZ någonting ? Gick väl i Vänersborg, vart tog den vägen sedan ?
GAZ 358, har varken chassie eller modellbeteckningen 1302, kommer från Grunds busstrafik 1983
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: 1896 skrivet 28 maj 2010, 19:44:37 PM
Nej, men inv nr....  ;D

Vad var det för buss ? För det var väl ingen V8:a ?

Hittar den inte i SBH....
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 28 maj 2010, 19:59:15 PM
Hej! Tidigare har skrivits om 3828 som var placerad i Ludvika och gick på linjen Ludvika-Fredriksberg. Den var må-tors garagerad i Fredriksberg och utgick därifrån. Fredag em tog föraren en vanlig linjebuss då det var mera folk och förmodligen inget eller lite gods, ofta var det 1656. På lördagarna gick det nog en tur med utgångspunkt från Ludvika liksom på söndagskvällarna, båda med vanlig buss. Med godsbussen kördes all mjölk till affärer i Sunnansjö och Fredriksberg, post, vanligt bussgods samt en del ASG-gods. Den där mjölklastningen var en liten vetenskap. När bussen anlänt till Ludvika på morgonen fick föraren åka till Busks åkeri och lasta mjölk från ett lastbilssläp. Det vanliga sortimentet var färdigpackat i backar, resten fick bussföraren plocka ihop utifrån sortimentslistor till resp affär. Det var två ordinarie förare på denna buss.

Fredag-söndag använde vi ibland 3828 för dubblering på expressen till Karlstad och åter. En mycket trevlig buss och mera välbyggd en de vanliga hembyggena.

Mvh Jan G

Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 28 maj 2010, 20:03:40 PM
Det står om en olycka med en buss som körde in i mittpelaren i viadukten utanför Rättvik. Föraren omkom. Han var ensam i bussen vad jag förstått. Han var en erfaren och mycket omtyckt arbetskamrat till dem som senare blev mina kollegor, körde i Borlänge. Jag började där någon tid efter olyckan och kunde märka vilken stor förstämning denna olycka vållat bland de förare som stått den omkomne nära.

Mvh Jan G
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: S Svensson skrivet 28 maj 2010, 20:24:03 PM
Citat från: Ulf Fernestad skrivet 28 maj 2010, 19:23:28 PM
GAZ 358, har varken chassie eller modellbeteckningen 1302, kommer från Grunds busstrafik 1983

SvOf helbyggda bussar har CR8549 542035 lev till John Svensson Busstrafik Hillerstorp
Vad jag kommer ihåg är det denna som är GAZ358. Alltså kom till John Svensson,sedan såld till HB Kärrabuss nr6,troligen överförd till AB Varbergs Busstrafik AB (1981 som nr 26) -såld 1982-03 till Grunds Busstrafik och sedan såld 1983 till GDG och tilldelad nr 1302.
Mats K kan kanske bekräfta detta. Annars får jag gå igenom en del anteckningar.
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 maj 2010, 21:19:43 PM
Citat från: S Svensson skrivet 28 maj 2010, 20:24:03 PM
SvOf helbyggda bussar har CR8549 542035 lev till John Svensson Busstrafik Hillerstorp
Vad jag kommer ihåg är det denna som är GAZ358. Alltså kom till John Svensson,sedan såld till HB Kärrabuss nr6,troligen överförd till AB Varbergs Busstrafik AB (1981 som nr 26) -såld 1982-03 till Grunds Busstrafik och sedan såld 1983 till GDG och tilldelad nr 1302.
Mats K kan kanske bekräfta detta. Annars får jag gå igenom en del anteckningar.

Jo, jag har också noterat GAZ358 med John Svensson som förste ägare.
Med hjälp av Mats K:s bok om Grunds Busstrafik kan jag sedan bekräfta att GAZ358 var en Scania CR85ST49 som Grunds ägde mars 1982 - mars 1983. Som tidigare ägare anges Varbergs Omnibustrafik angiven och sedan anges att den såldes till SJ Busstrafik.
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: S Svensson skrivet 28 maj 2010, 21:36:18 PM
Då kom jag ihåg rätt. GAZ358 hamnade alltså hos GDG. Egentligen är det så att SJ önskade köpa företaget men det var ont om tid och då gick GDG in och övertog företaget och sedan överläts det hela till SJ. GDG behöll CR85 medan en Delta Plan fick SJ nr 1489 (nr två) och denna gick några år i Uddevalla och fördes till Skövde och troligen Hölö för skrot. De andra två(av tre) såldes utan att SJ satte dem i trafik och en ytterligare var ledbussen som Mats och Bengt övertog.










Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 maj 2010, 21:48:03 PM
Citat från: S Svensson skrivet 28 maj 2010, 21:36:18 PM
Då kom jag ihåg rätt. GAZ358 hamnade alltså hos GDG. Egentligen är det så att SJ önskade köpa företaget men det var ont om tid och då gick GDG in och övertog företaget och sedan överläts det hela till SJ. GDG behöll CR85 medan en Delta Plan fick nr 1489 (nr två) och denna gick några år i Uddevalla och fördes till Skövde och troligen Hölö för skrot. De andra två(av tre) såldes utan att SJ satte dem i trafik och en ytterligare var ledbussen som Mats och Bengt övertog.


Enligt Mats bok såldes Grunds Busstrafik 1983-03-15 till SJ Busstrafik. Det var väl därför som GAZ358 också hamnade hos SJ först men uppenbarligen blev det sedan GDG.

Den nämnda ledbussen var inte vilken som helst utan Sveriges första (förutom Alfa Romeo-trådbussarna), en Scania-Vabis BF76 med Knudsen-kaross. Från början Södra Hjälmarestranden. Den var alltså med i försäljningen till SJ men redan 1983-04-05 köptes bussen av bröderna Karlsson. Sedan stod den i många år i Axvall och för något år sedan fick jag mejl från en person på Gotland som uppgav att han köpte den och skulle göra i ordning den. Bussen finns alltså kvar. Här en reprisbild:
(http://www.savenfjord.nu/knudsen_3.JPG)
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: 1896 skrivet 28 maj 2010, 22:06:06 PM
Måste ha varit revolutionerande med en ledbuss av den årsmodellen, vilket år är den byggd ? Det verkar en aning otympligt med endast en dörr på en ledvagn....  ::)
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 maj 2010, 22:18:16 PM
Citat från: 1896 skrivet 28 maj 2010, 22:06:06 PM
Måste ha varit revolutionerande med en ledbuss av den årsmodellen, vilket år är den byggd ? Det verkar en aning otympligt med endast en dörr på en ledvagn....  ::)

Årsmodellen är 1966. Det byggdes åtta sådana bussar varav sju till Norge och en till Sverige. Bussen försågs senare med ytterligare en dörr precis bakom leden.
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: 1896 skrivet 29 maj 2010, 18:08:45 PM
Hur många Lier bussar köpte GDG -66 ? Det var 4 st man byggde om till Godsbussar. Lista ?
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: Ulf Fernestad skrivet 29 maj 2010, 19:37:50 PM
Citat från: 1896 skrivet 29 maj 2010, 18:08:45 PM
Hur många Lier bussar köpte GDG -66 ? Det var 4 st man byggde om till Godsbussar. Lista ?
1965 2st.
300-2550-3550
308-2551-3551
1966 6st
25-2650-3654
28-2651-3655
85-2652-3656
270-2653-3657
289-2654
296-2655
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: 1896 skrivet 30 maj 2010, 18:57:20 PM
Tack Ulf, hur var dessa stationerade ? Fanns det en 2750 ?
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: Ulf Fernestad skrivet 30 maj 2010, 19:35:34 PM
Citat från: 1896 skrivet 30 maj 2010, 18:57:20 PM
Tack Ulf, hur var dessa stationerade ? Fanns det en 2750 ?
Ja, 1967 kom det 13 st. -68 2st och -69 2st
Det tar en stund beroende på om det ska vara när de var nya eller när det har gått ett tag, så här snabbt kan jag säga att de har varit utplacerade i alla GDG län med det gammla reg.nr dock ej P-län vad jag kan se, vi får se om nån hinner före med svar, det är dags för lite kaffe hej på ett tag
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: 1896 skrivet 30 maj 2010, 20:13:12 PM
Ta reg nr och chassi nr också, så kan jag komplettera SBH, och ta med 35 vagnarna. Vad gäller stationeringar, räcker det från efter ombyggnad. 35 o 26/36 vagnarna finns inte med i listan från -83 01 01, alltså var dom borta redan då.
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: Ulf Fernestad skrivet 30 maj 2010, 23:16:00 PM
Citat från: 1896 skrivet 30 maj 2010, 20:13:12 PM
Ta reg nr och chassi nr också, så kan jag komplettera SBH, och ta med 35 vagnarna. Vad gäller stationeringar, räcker det från efter ombyggnad. 35 o 26/36 vagnarna finns inte med i listan från -83 01 01, alltså var dom borta redan då.
25>2650>3654,  O 671 - S 261 - X 861 - AGG 291, Strada Luxus, 522743
28>2651>3655,  O 565 - X 585 - CYX 365, Strada Luxus, 522744
85>2652>3656,  O 739 - S 839 - DOS 159, Strada Luxus, 522957
270>2653>3655, O 716 - S 946 - EGM 736, Strada Luxus, 522958
289>2654,          O 835 - W 485 - ACR 155, Fjordtourist, 522274
296>2655,          O 127 - W 337 - CFR 607, Fjordtourist, 522486
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: 1896 skrivet 31 maj 2010, 10:32:22 AM
Tack Ulf. Nya reg nr på 3551 finns inte i SBH.
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: Ulf Fernestad skrivet 31 maj 2010, 19:50:49 PM
Citat från: 1896 skrivet 31 maj 2010, 10:32:22 AM
Tack Ulf. Nya reg nr på 3551 finns inte i SBH.
CZD 897, båda dessa blev ombyggda (2550/51) i Arvika i början på 1970
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 02 juni 2010, 19:46:16 PM
Citat från: S Svensson skrivet 28 maj 2010, 20:24:03 PM
SvOf helbyggda bussar har CR8549 542035 lev till John Svensson Busstrafik Hillerstorp
Vad jag kommer ihåg är det denna som är GAZ358. Alltså kom till John Svensson,sedan såld till HB Kärrabuss nr6,troligen överförd till AB Varbergs Busstrafik AB (1981 som nr 26) -såld 1982-03 till Grunds Busstrafik och sedan såld 1983 till GDG och tilldelad nr 1302.
Mats K kan kanske bekräfta detta. Annars får jag gå igenom en del anteckningar.
Jo, det är rätt uppfattat Sören! Det var alltså en kort CR85:a. Den hade bladfjädring och inte luftfjädring som annars var vanligast. Trots detta gick den väldigt mjukt och fint och stadigt, så jag trodde att den hade luftfjädring när jag körde den första gången.
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 02 juni 2010, 19:57:07 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 maj 2010, 21:48:03 PM
Enligt Mats bok såldes Grunds Busstrafik 1983-03-15 till SJ Busstrafik. Det var väl därför som GAZ358 också hamnade hos SJ först men uppenbarligen blev det sedan GDG.

Den nämnda ledbussen var inte vilken som helst utan Sveriges första (förutom Alfa Romeo-trådbussarna), en Scania-Vabis BF76 med Knudsen-kaross. Från början Södra Hjälmarestranden. Den var alltså med i försäljningen till SJ men redan 1983-04-05 köptes bussen av bröderna Karlsson. Sedan stod den i många år i Axvall och för något år sedan fick jag mejl från en person på Gotland som uppgav att han köpte den och skulle göra i ordning den. Bussen finns alltså kvar. Här en reprisbild:
Ja, Grunds Busstrafik såldes 15 mars 1983 till SJ, men det tog ytterligare några dagar innan även bussarna var överförda på SJ resp GDG. SJ tog nämligen över linjetrafiken detta datum, medan GDG tog över beställningstrafiktillstånden. Jag kommer inte ihåg exakt hur affären gjordes upp, för det var något krångel med SJ just då, varför GDG kom med i bilden och tog över ett par bussar.
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 02 juni 2010, 20:10:31 PM
Citat från: S Svensson skrivet 27 maj 2010, 20:02:56 PM
Vi får fråga Mats om komplettering. Vad jag antecknat är det CZC755 övertagen från Sörlings som fanns utanför Gästrike Hammarby (dvs utanför Sandviken).Har antecknat att 2 st övertogs 1973-12-01.
Jag har antecknat regnr efter foto på bussen och fotot tillhör en av dess förare. Bussen "råkade" ut för haveri mot en pelare i Leksand eller ?
Kanske j-å har foto på den ? Den andra har jag fn inte hittat regnr till.
Det stämmer bra att 2027 hade reg.nr CZC755, fd X855. Det var en Volvo B58-60 år 1970 med chassinr 2075 och Neoplan-kaross typ Hamburg NV16. Den andra bussen som GDG tog över från Sörling har jag ingen uppgift om.
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: j-a skrivet 02 juni 2010, 23:38:03 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 02 juni 2010, 20:10:31 PM
Det stämmer bra att 2027 hade reg.nr CZC755, fd X855. Det var en Volvo B58-60 år 1970 med chassinr 2075 och Neoplan-kaross typ Hamburg NV16. Den andra bussen som GDG tog över från Sörling har jag ingen uppgift om.
Lägger ut en bild på 2027 imorgon,måste leta rätt på den å scanna först :)
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: 1896 skrivet 04 juni 2010, 18:39:24 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 02 juni 2010, 19:46:16 PM
Jo, det är rätt uppfattat Sören! Det var alltså en kort CR85:a. Den hade bladfjädring och inte luftfjädring som annars var vanligast. Trots detta gick den väldigt mjukt och fint och stadigt, så jag trodde att den hade luftfjädring när jag körde den första gången.

Hur kort var den då ? Hur många pax tog den ?  ???
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 04 juni 2010, 18:53:49 PM
Citat från: 1896 skrivet 04 juni 2010, 18:39:24 PM
Hur kort var den då ? Hur många pax tog den ?  ???
10.3 m och tog 45 sittande. Det kan tyckas verka trångt med 45 platser i en så kort buss, men ryggstöden var ganska tunna och skålade, så det var inte så trångt som det kan tyckas. Det fanns ju varken toa eller bakdörr på bussen.
Titel: SV: GDG Kalkyl nr
Skrivet av: 1896 skrivet 04 juni 2010, 19:05:17 PM
Ok, tack.  :)