Regionens signal mot Ryssland – döper om busshållplats

Startat av roggek, 21 juni 2023, 19:22:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

roggek

Tråden borde egentligen ligga i "Nya och ändrade namn på hållplatser i SL-området" men jag tycker detta initiativ förtjänar en egen tråd.

Citat från: SVTDe som tar bussen till den ryska ambassaden går inte längre av vid Fyrverkarbacken, utan på hållplatsen Fria Ukrainas plats. Med namnbytet vill Region Stockholm visa sitt fortsatta stöd till Ukraina och samtidigt göra en permanent markering mot Ryssland.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/region-stockholm-markerar-mot-ryssland-doper-om-busshallsplats


Ett mycket bra initiativ av Region Stockholm, hoppas fler regioner följer efter.

Ersa

Det finns ju inga ryska ambassader i andra regioner, så det kanske blir lite svårt med kopplingar där. Dessutom är det ju inte alltid odelat populärt att ta bort gamla etablerade historiska namn, hur nobelt målet med det nya namnet än är.

Fredde

Ryssland har ett konsulat i Göteborg, som man dock stänger efter sommaren.
Hållplatsen utanför heter Betaniagatan, så den skulle ju kunna döpas om...

Fredrik Gelin

Det var en relativt välbesökt tillställning med ett flertal journalister och olika föreningar på plats.
Själva invigningsbandet var ca 3m långt och delades medelst en symbolisk sax varpå Fendert och ambassadören fick behålla halva bandet var som souvenir.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


BSB101

Jag står helt bakom detta, borde skett tidigare. Ryssland behöver överallt bli påmind om att man har inlett ett invasionskrig.

Ulf Berlin