Förändringar, behov mm. i Roslagstrafiken

Startat av buskörare, 31 maj 2021, 17:49:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Förminskingen och ignoreringen av 639 börjar bli lätt parodisk, och inte bättre blir det med åren. Det finns många tillfällen jag inte orkat säga nåt, men ibland måste man tydligen påminna omvärlden att linjen faktiskt finns. Men så fort jag gör det, är det en "överreaktion".

Roligast var den förvirrade debatt på annat håll, när plexiglaset kom upp, och de nyfikna inte hittade några 676:or med plexiglas. Då fanns inga plexiglas, på bussarna, fast de fanns: På linjen som inte fanns, men som tydligen ändå fanns. Invecklat! Det var otroligt underhållande läsning. ;D

Angående ämnet: Nej, jag upplever inte resemönstret mellan Roslags Näsby och Tekniska högskolan på 639 som identiskt med 676. Framförallt är bussarna och hållplatsstoppen så olika, att man utan problem kan behålla detta på 639 samtidigt som man avskaffar det på 676, där ddn mest högljudda kritiken förekommit (för den finns, det kan jag lova). Men det är väl på modet att "klumpa ihop" saker numera, och inte orka se skillnader och nyanser.

Buzzlover

Jag kan nästan tycka att i all hysteri att spara in pengar hit och dit.
Och nej, jag vill absolut inte dra om 639 utan detta är bara en fundering.
676:an samt 676X går båda förbi Söderhall där vändmöjlighet finns.
Hur motiverar TF två parallell-gående linjer i drygt 4 mil?
Hade man inte sparat nåt otroligt mycket på att bara ha 639:an gående (Öregrund) - Hallstavik - Rimbo - Söderhall?
Alternativt ha 639 gående in till Stockholm endast i rusning och annars hänvisa till byte i Söderhall.
Jag upprepar jag vill inte att detta sker men den senaste tiden har TF verkat vilja få bort parallell-gående trafik rätt mycket och då är ju detta ett rätt bra exempel.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Karsten

Det är nog helt enkelt så att Rimbo anses vara så pass stort att en direktförbindelse med Stockholm är motiverad. En annan aspekt är att resandet på 639 tidvis är rätt stort och det kan vara kostsamt att se till att anslutande 676 i Söderhall har tillräckligt med lediga sittplatser för resenärerna från 639.

Fredrik Gelin



Citat från: Ersa skrivet 01 juni 2021, 18:22:51 PM
...

Angående ämnet: Nej, jag upplever inte resemönstret mellan Roslags Näsby och Tekniska högskolan på 639 som identiskt med 676. Framförallt är bussarna och hållplatsstoppen så olika, att man utan problem kan behålla detta på 639 samtidigt som man avskaffar det på 676, där ddn mest högljudda kritiken förekommit (för den finns, det kan jag lova). Men det är väl på modet att "klumpa ihop" saker numera, och inte orka se skillnader och nyanser.

Jag har för mig att inte heller  Trafikförvaltningen varit så förtjusta i att 639/676 agerar lokalbussar mellan Tekniska och Roslags Näsby då Nobina på så sätt kunnat få ersättning för samma sittplatser flera gånger på samma avgång samtidigt som det inkommit kundklagomål på att resenärer inte kommer med bussen.

Problemet med kvarlämnade resenärer som vill åka längre än de som kommer med är dock inte unikt för Roslagsbussarna utan förekommer såväl inom busstrafiken i andra områden som andra trafikslag.

Jag är för min del lite skeptisk till att dra in Roslags Näsby som ju har ganska mycket pendlare i rusningstid som inte sällan fick stå om de ens kom med trängsellinjerna före pandemin.
Det är ganska många som reser mellan Roslags Näsby och Universitetet som sagts tidigare, så det är en delikat balansgång mellan ekonomi och tillgänglighet gissar jag.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


B10M

Med den här ändringen kan man ju fråga sig om det är värt att ha kvar sträckan till Tekniska högskolan överhuvudtaget. Kan knappast vara lönt att köra halvtomma bussar i rusningen. Många som går på vid Tekniska gör ju det mest för att få garanterad sittplats. Verkar mest vara tradition att 639/676 ska gå till Tekniska. Kanske bättre att vända vid Danderyds sjukhus och köra 610 eller nån annan linje till Tekniska?

Tycker också att det är dumt att trängsellinjerna (med undantag för 680) stannar vid så få hållplatser. Med undantag för Roslagstull är samtliga i närheten av Roslagsbane- eller tunnelbanestationer. Vad ska det vara bra för? Mycket bättre att stanna vid alla hållplatser och utan av- och påstigningsbegränsningar. Och då menar jag även Mörby centrum (söderut), Frescati och hållplatserna på Birger Jarlsgatan och Sturegatan. Det tar längre tid, visst, men vad är syftet med att ha snabba bussar till Tekniska högskolan och Humlegården när det ändå går snabbare att ta tunnelbanan från Danderyd? Bussens fördel är just att den kan stanna även där det är långt till spårtrafik.

buskörare

Trängsellinjerna är väl i första hand för de som bor i andra änden. Och prioriteras för dom. De verkar ju nöjda med dagens planering.
Sen har det pratats i media om att man vill snabba upp även 670, vilket skulle göras genom att ta bort några hållplatser i stan. Minns inte vilka.
Sen är det troligen desto fler som åker från Tekniska, än till. Ser ganska många vänta på åtminstone 676 där. Så att dra in därifrån känns dumt. Dessutom är ju inte direkt röda linjen i behov av fler resenärer i rusning, snarare tvärtom. Det är ju bl.a därför man bygger ut Roslagsbanan. Och varför skulle man dra in 2 linjer och lägga dit en annan? Troligen fler från Norrtälje-hållet som åker in dit och Vallentuna-borna m.fl har ju Roslagsbanan?

Att säga att det går fortare att åka tunnelbana är ju också en sanning med modifikation. Ska man bara till Tekniska, är det nog på ett ut om bussen inte kommer in exakt när tuben ska gå och bytet kan ske direkt.

B10M

#21
Precis den responsen får man ofta när man föreslår trafikförändringar. "Den här linjen är i första hand till för den gruppen av resenärer". Det verkar vara ett generellt problem i trafikplaneringen. Man skapar en linje för en särkild grupp av resenärer, och låter den gruppens behov gå först till varje pris, istället för att se till helheten och skapa största nytta för det stora flertalet resenärer.

Säger inte att det är den bästa lösningen att köra 610 till Tekniska. Det var en tanke för att få fler turer mellan Roslags Näsby och Tekniska högskolan vilket det tydligen finns ett behov av enligt Fredriks inlägg. Men man kan ta 609 istället om det skulle vara bättre. Det viktigaste är att inte köra linjer till Tekniska högskolan med av/påstigningsbegränsningar, för det är helt enkelt inte särskilt meningsfullt om man ser till helheten. Och ja, det är fler resenärer som åker 676 från Tekniska än till, men det är inget argument till att fortsätta köra 676 där, för de flesta som går på där gör ju det bara för att komma före alla andra.

Om det fungerar bra som Ersa skriver att linje 639 tar lokalresenärer är det ju bara dumt att ändra på den linjen.

igel

Om man väljer mellan att antingen köra 610 till teknis eller 670, alltså man vänder den andra linjen i Danderyds sjukhus. så skulle alternativet 610 ge glesar avgångar mellan Roslags Näsby trpl och teknis.

Sedan bör man nog fråga sig om det är ett reellt problem att 670 går till teknis eller om det bara är ett problem i trafikplaneringsfilosofin, att en regional stombuss utövar lokal trafik i regioncentrumändan av trafikstråket. 
  För i det första fallet så skulle jag säga att det inte är det, då fler resenärer kliver av i R-N trpl än vad som kliver på 670 Så efter den hållplatsen finns det färre resande än det fanns från Vaxholmshållet. Sedan i Danderyds sjh kliver långt fler av än som kliver på. Att det sedan kliver på en hel del vid Universitetet som ska till Albano vissa avgångar är inget problem då kapacitet finns.
  Man skulle kunna säga att för 670s del så är det lokala resandet mellan R-N - Danderyds sjh - Universitetet - KTH snarare en balansering av av utnyttjandegraden.

Sedan får man inte heller glömma att bussterminalen Danderyds sjukhus ligger väldigt nära maxkapaciteten av avslutade turer i rusningstid.   
 

846

Att vända bussar, såsom 639 och 676, vid Danderyds sjukhus istället för Tekniska högskolan vore nog lite tondövt sett till resenärers byten. Om man ska byta mellan buss och tunnelbana kan man förstås lika gärna byta vid Danderyds sjukhus som Tekniska högskolan men många byter ju mellan t.ex. 676 och innerstadsbussar vid Tekniska högskolan, det är ju ett flertal linjer som stannar vid Tekniska. Om bussarna från Roslagen skulle vända vid Danderyds sjukhus skulle en hel del resenärer få ytterligare ett byte, t.ex. om man ska till Djurgården (buss 67), Frihamnen (buss 72), Norra Djurgårdsstan (buss 6) eller Radiohuset (buss 4) för att nämna en del vanliga destinationer man når med buss från Tekniska men inte med tunnelbana från Danderyds sjukhus.

buskörare

Fast trängsellinjerna är väl för just den pendlande delen av befolkningen? Det är väl därför de bara går i rusningen? Jag förstår inte varför det skulle vara så läskigt att erkänna det? Och vad som skulle vara fel med det? De är väl speciella just i den bemärkelsen? För att få folk från kramskommunerna att inte behöva ta bilen till stan?

Bältes-Assar

Jag har förstått att upplandsperspektivet inte bör försummas i den här tråden. Men om jag ändå får störa med en synpunkt från "bortre" änden av norrtäljelinjerna, alltså Stockholm, så vill jag säga att det alltid har varit klass på dessa bussar. Alltid en trevlig förare som säger hej, till skillnad från linje 50 där föraren i regel tittar bort.

Sen en kommentar angående punktligheten, idag passerade både 676 (som ska gå 10.34) och 639 (som ska gå 10.35) Frescati hage kl 10.31. Okej att tiderna är ungefärliga men 4 minuter för tidigt är inte kundvänligt. Så dessa tider passar bättre som "tidigaste ankomsttid" än ungefärlig avgångstid.

Bussmicke

Det är väl samma sak, tider på mellanhållplatser är väl alltid ungefärliga.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars-Håkan_E

Citat från: Bältes-Assar skrivet 02 juni 2021, 17:52:15 PM
Jag har förstått att upplandsperspektivet inte bör försummas i den här tråden. Men om jag ändå får störa med en synpunkt från "bortre" änden av norrtäljelinjerna, alltså Stockholm, så vill jag säga att det alltid har varit klass på dessa bussar. Alltid en trevlig förare som säger hej, till skillnad från linje 50 där föraren i regel tittar bort.

Sen en kommentar angående punktligheten, idag passerade både 676 (som ska gå 10.34) och 639 (som ska gå 10.35) Frescati hage kl 10.31. Okej att tiderna är ungefärliga men 4 minuter för tidigt är inte kundvänligt. Så dessa tider passar bättre som "tidigaste ankomsttid" än ungefärlig avgångstid.

Det här var spännande!

Det finns inga annonserade hpl tider för någon av dessa linjer i riktn Teh/Stockholm efter Danderyds Sjh.

639 har passertid 10:28 från Das och 676 10:27

Ingen av dessa har annonserade tider efter Das förutom ankomst Teh 10:42 resp 10:41

Vad har du fått dina tider ifrån?


buskörare

Tidtabellerna på hållplatserna finns ju fortfarande. Jag tycker man får acceptera att det kan diffa väldigt. Det går liksom inte och stå och reglera vid varenda hållplats de dagarna trafiken/resandet skiljer sig.

Lars-Håkan_E

Finns det verkligen stolptidtabeller på dessa hpl för 639 o 676?

Varför finns isåfall inte dessa sökbara på sl.se som övriga hpl?

Och t.ex 639 har ingen påstigning i Frescati så där bör det verkligen inte finnas stolptid mot stan.

Om det ska göras korrekt här så ska det ha satts upp anslag med resp linjes passertid vid Danderyds Sjh men givetvis bara på hpl där påstigning kan ske.