Fråga om Bergkvarabuss och Söne mfl i kalmar län

Startat av Bussmicke, 30 maj 2021, 21:00:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

HIttade ingen sammanställning över alla bussar i länet då Bergkvarabuss tog över från Nobina mfl.
Söne är kvar i Västervik.
Ukna kör väl på Gamleby.
Sen har vi ju Nilsbuss i Västervik,
Flexbuss och Hjalmarssons Buss finbns också.


Men vad har alla för bussar? Jag har inte fotat en enda buss i Kalmar län sedan Nobina försvann.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars-Håkan_E

I norra länet har du Uknabuss på linjerna norr om Västervik (även det som Söne hade där tidigare)
Nilsbuss har skolbussar i Gamleby, Bergkvara har skolbussar i Västervik, Söne har trafik i Västervik inkl tätorten

Bussmicke

Har Ukna allt på Gamleby ?
Har du koll på lägsta till högsta numemr hos Bergkvara hos KLT?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Sundås

I stora drag (sedan förekommer skolbussar mer blandat över länet, tror exempelvis Bergkvara har bussar i nästan alla kommuner):

Gamleby = Ukna
Västervik = Bivab/Söne, Hallens Buss (endast skoltrafik)
Vimmerby = Nilsbuss
Hultsfred = Bivab/Hjalmarssons
Högsby = Flexbuss
Oskarshamn = Flexbuss
Mönsterås = Flexbuss
Kalmar = Bergkvarabuss
Nybro = Nilsbuss
Emmaboda = Nilsbuss, Trossö Buss (endast skoltrafik)
Torsås = Bergkvarabuss
Borgholm = Bergkvarabuss
Mörbylånga = Bergkvarabuss

Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Bussmicke

Emmaboda hade då inte mycket trafik att skryta med. Knappt ens värt att åka dit.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars-Håkan_E

För Gamleby kan man ju sedan lägga till Nilsbuss skolbussar, dessutom har väl Gamleby Buss o Taxi skolbussar kvar?

Vad gäller Västervik så har Bivab kvar avtalet eller har det förts över till Connect Söne? (Som gått ur Bivab) eller kör Söne kvar avtalstiden ut på Bivab:s avtal?

Sundås

Söne kör avtalstiden ut på Bivabs avtal vad jag vet, precis som de gör på andra håll. Bivab har ju även avtalet på Hultsfred.

Ja, det förekommer ju skolbussar lite mer blandat - i Nybro kör Nettotaxi och Flexbuss några fordon, Bergkvara har ett gäng skolbussar även i Oskarshamns kommun, med mera..
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Sundås

Citat från: Bussmicke skrivet 31 maj 2021, 13:04:54 PM
Emmaboda hade då inte mycket trafik att skryta med. Knappt ens värt att åka dit.

Nej, det är inte mycket trafik kvar där, dessvärre.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Bussmicke



Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 31 maj 2021, 13:35:01 PM

Vad gäller Västervik så har Bivab kvar avtalet eller har det förts över till Connect Söne? (Som gått ur Bivab) eller kör Söne kvar avtalstiden ut på Bivab:s avtal?

Jag kollade en buss och det verkar som bussarna i Västervik tillhör Connect bus Söne nu.


/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke



Citat från: Sundås skrivet 31 maj 2021, 16:25:42 PM.

Ja, det förekommer ju skolbussar lite mer blandat - i Nybro kör Nettotaxi och Flexbuss några fordon, Bergkvara har ett gäng skolbussar även i Oskarshamns kommun, med mera..

Skolbussar blir för jobbigt att jaga. Man får ta det man ser. Resten får vara.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

S Svensson

Söne hade trafiken när BiVab fick trafiken 2008 och de har kört sedan dess. Sandarna har aldrig haft trafiken där. Fortfarande vill företaget kalla sig Connect Bus men man har företagen Söne och Sandarna registrerade i olika bolag fortfarande. Det kan verka komplicerat med en del rätt inom området. Jag antar att när Söne och några företag ytterligare lämnar Buss i Väst AB (namn fortfarande) antar jag att hembudsrätt och inlösenrätten försvinner. Men det har nog inte tillämpats på ett antal år sedan. Märk att Hembudsrätt inte gäller enskild firma och en kommun eller dess bolag. Tanken var att då ett antal bussägare bildade sammanslutningen Buss i Väst AB skulle de (Bivab) ha egna avtal och köra på dessa. Som underentreprenörer skulle anslutna och vissa icke anslutna köra åt Bivab. Detta har mera blivit en form av konsultföretag. Det är svårt att lägga ett anbud i dag.

Sundås

Avtalen skrivs formellt sett med Bivab, inte med respektive företag. Sedan anlitas delägarföretagen vad jag förstått som underentreprenörer för hela kontraktstiden, därför kan Söne och Sandarna köra vidare på avtal formellt sett är Bivab-avtal. Däremot är de ju inte aktuella för att få köra nya kontrakt som Bivab vinner.

Just mellersta Kalmar län var ju dock ett specialfall förra avtalsperioden efter Vänersborgs Linjetrafiks konkurs, där bussarna från VL-buss i Oskarshamn och Mönsterås faktiskt stod registrerade på själva Bivab, men verksamheten organiserades av Lysekils Busstrafik, som ju från början endast körde i Högsby. 
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se