Huvudmeny

Scania Fencer

Startat av Citybus, 12 maj 2021, 13:11:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Utseendet har inte varit viktigt på någon av föregångarna, så varför börja få åsikter om utseende först nu? Personligen bryr jag som förare/skötselpersonal mig inte heller om design och utseende på linjetrafikens vagnar. Prio ett är att de ska fungera och vara enkla att hålla i daglig drift, som påfyllning av vätskor och byten av lampor. Är det lysdioder ska hela insatserna vara enkla att byta ut med vanliga verktyg på en grusplansdepå.
Allt detta har Scania legat i framkant med i många decennier. Både på sina egna karosser och externa karosstillverkare.

Nico

CitatFör vilka är utseendet viktigt utöver Buss-fantaster?
Jag tror inte att gemene resenär bryr sig om utseendet. Det finns nog andra aspekter som är viktigare för den delen av befolkningen

Även utseendet kan ha flera aspekter och det handlar inte enbart om resenärerna. Visst handlar mycket om var betraktaren tycker, men det finns även annat. Ur t.ex. trafiksäkerhetshänseende så är det en fördel om övrig trafik direkt uppfattar vad som är fram och bak på ett fordon. Likadant så får inte design gå före praktiska hänsyn och sådant tror jag faktiskt att man tittade mera på förr.

Dagens små strålkastare som sitter lågt på ett fordon är kanske effektiva i sig, men placeringen gör att de bl.a. lätt täcks av snö och annat osv. Dagens futuristiska skapelser med mycket glas och annat kostar även en hel del att underhålla. Sprack en delad vindruta förr så byttes bara den, idag får man byta hela rutan vilket kostar mer etc.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Citybus


Video now available

https://scaniafencer.co.uk/

New double deck is covered, and a nice 50 year old BR111MH features!!
Paul
Foton från Europa, Fjärran Östern och Australien - http://www.citybus.xyz/

Citaro C2

Riktigt snygg. I videon såg den mycket bättre ut än på bilden ovan. Hoppas den kommer till EU också.