Bussar i Ydre kommun

Startat av Ebermark, 09 maj 2021, 20:53:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ebermark

Tänkte visa några bilder från en av Sveriges minsta kommuner. Ydre kommun i södra Östergötland är Götalands minsta kommun och en av Sveriges tio minsta kommuner. Kommunhuvudorten Österbymo är Sveriges minsta centralort i en kommun. De närmaste större orterna är Tranås och Eksjö i Jönköpings län. Vill man åka kollektivtrafik till övriga Östergötland måste man åka via Tranås.

Busstrafiken har sedan 1995 utförts av Lingmerths Buss på uppdrag åt Östgötatrafiken förutom det senaste året då det nu gällande trafikavtalet överläts till systerbolaget Bliva Buss. Trafikavtalet i kommunen omfattar tre bussar och det är numera MAN-bussar för hela slanten. Det finns två linjer som trafikerar kommunen, 630 mellan Österbymo och Tranås samt 631 mellan Österbymo och Eksjö.

Nu till bilderna som alla är tagna den 22 juli 2020.
Först ut är Bliva Buss 8305, en MAN från 2011 fotad norr om Österbymo på vägen mot Tranås.


Bliva Buss 8166, en MAN från 2017 precis utanför Österbymo.


Samma buss sedd bakifrån när den strax passerar under en imponerande ek.


Bliva Buss 8308, även detta en MAN från 2017, i Rydsnäs som är den tätort som ligger längst söderut i Östergötland strax innan smålandsgränsen mot Eksjö.


Vid Österbymo busstation ankommer 8308 från Eksjö och 8305 ska snart avgå mot samma ort.


Slutligen en liten översiktsbild på busstationen i Österbymo.



Ulf Berlin

Tack för dessa bilder.
Alltid intressant att få se hur det ser ut ute i landet :)/Ulf

Bussmicke

Var har de andra bussarna från Lingmerths buss tagit vägen? 8166 är väl en av dem. Det är väl bara en som är kvar verkar det som.

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ebermark

Sen i höstas är det 8305, 8306, 8308 och 8319 som varit i Österbymo. Av de fd Lingmerthsbussarna är vanligtvis 8164 och 8166 i Mjölby och 8165 i Vikingstad. Dock hoppar bussarna runt en del mellan stationeringsorterna. I januari var uppenbarligen 8164 i Vikingstad när jag fotade den vid Universitetssjukhuset i Linköping.


Bussmicke

Ser man på. Tack för det.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

S Svensson

Bliva och Lingmerts och några företag till är dotterbolag till Höglandets Buss AB (HGL Buss) med kontor i Nässjö.

Bussmicke

Finns Lingmerths Buss kvar som aktivt bolag idag?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars-Håkan_E

Alla bolagen i Småland drivs numera under Smålandsbussen, dvs  Lingmerths Buss, Taxi Nyberg, Hjälmåkra Buss och Carlstens

Carl Eric

Tack för ett intressant reportage! Alltid roligt med bilder från mindre orter.
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ashnton

Tack för dessa mycket fina bilder!
Fototeknisk kritik mottas tacksamt!