Kommunal: Stoppa skyddsglasen i bussarna!

Startat av roggek, 19 december 2020, 11:43:15 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Varför man har belysning ända fram får du fråga inköpare och verkstad om. Vi hade i några B9:or att lampan i taket under kylaren lös oavsett läge på innerbelysningen och trots ett antal felrapporter, fixades inte det. Samma med våra 8900 och VDL, man kan ställa styrkan på belysningen, men den lyser i hela bussen. Jag kör på nattbelysning om sån finns, men vet att det inte är helt poppis bland synskadade.

Visst kan man tycka att mycket borde vara på ett speciellt sätt, men det hjälper oss ju inte i dagsläget. Situationen i Roslags Näsby är usel, men inte mycket man kan påverka nu. Att det inte längre finns nån "lagstadgad" regel vid ihopvävning av körfält, försvårar för oss där. Jag tycker det har blivit klart sämre efter ombyggnationen, bilarna var duktigare på att släppa oss då. Och nä, när det gäller underhåll är väl stordrift inte toppen. Enda positiva med stordrift, är nog att många linjer ger en mer varierad arbetsdag. Säger jag som kör 6 linjer sammanlagt  ::)

buskörare

Nya bud?
Noterar att varken Arriva eller Transdev nämns. Åtminstone Arriva har varit väldigt noggranna och testkört ordentligt. Vilket verkar gjort nöjdare förare.

Arbetsmiljöverket verkar ha tänkt om
https://arbetet.se/2021/05/26/bussbolag-kan-tvingas-stanga-framdorrar/?fbclid=IwAR2PPH0J3wio5cIAtCzOkNQYX90-hml6hI8j2OA6yAYlkvE6NrUYnaSCOTc