Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?

Startat av virtual1, 16 maj 2013, 11:47:12 AM

0 Medlemmar och 7 gäster tittar på detta ämne.


buskörare


igel

Då är det väl bara och vänta och se om någon överklagar.

Lars-Håkan_E

Jag är övertygad att detta fortsätter i Kammarrätten.

Förresten, vem överprövade tågtrafiken på RB?

Ersa

Efter Kammarrätten, skulle det även kunna drivas ända till Högsta förvaltningsdomstolen? Brukar överklaganden av upphandlingar gällande linjetrafik gå ända dit?

Vem som överklagade vad, gällande de tre olika upphandlingarna, har verkligen varit luddigt och otydligt.

Lars-Håkan_E

Vilka som överklagade vad i bussdelen kan utläsas av domen jag länkade till ovan.

i HFD (liksom i Kammarrätten) krävs prövningstillstånd, det är extremt svårt att få i HFD, men det tar ju en väldig tid innan man kommer dit.

I närtid kan man ju se på tidsåtgången vad gäller överprövningen av upphandlingen på Gotland och då var det rätten hade att ta ställning till där betydligt enklare.

Bussmicke

Citat från: Knallhatt skrivet 17 december 2020, 18:46:17 PM
Förvaltningsrätten i Stockholm har idag kommit med sin dom (mål 11019-20, 11029-20 och 11030-20) om överklagande av upphandlingen av Norrort (E35) och Norrtälje (E38).

Förvaltningsrätten avslår överklaganden och ger SL rätt.

Läs mer här om upphandlingen>>> https://www.bussmagasinet.se/2020/05/tuff-konkurrens-om-sl-trafik-har-ar-alla-anbuden/
Så Transdev får ta över då?
När i så fall?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

buskörare

#1327
Inget är ju klart än, precis som flera skriver ovan. Om nån överklagar till Kammarrätten, vilket inte skulle förvåna mig, så får vi ju vänta tills dom tagit sitt beslut. Osv. Så nej, det är fortfarande inte säkert att Transdev får ta över.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

igel

Först så har väl alla parter tre veckor på sig att överklaga. Vi hamnar då den 5 jan. Så eventuellt den 6 jan skulle trafikförvaltningen kunna besluta om när trafikstarten för Transdev ska bli. Och då bör de ju få åtta månaders förberedelsetid. Och då hamnar vi på den 6 sep.
 
Men det här förutsätter att ingen part överklagar och att trafikförvaltningen är snabb.

Lars-Håkan_E

Eftersom det gäller en upphandling så måste inlagan till Kammarrätten vara inlämnad senast 10 dagar efter att domen meddelats, när denna frist passerats kan kontrakt annars tecknas.

Det vanliga är att man yrkar att Kammarrätten fattar ett interimistiskt beslut om att upphandlingen inte får avslutas innan rätten fattat beslut om i första hand prövningstillstånd och i andra hand om detta beviljas kommit fram till en dom.

buskörare

Det tog ju 7 månader för förvaltningsrätten att komma till beslut, hur lång tid får man räkna med att kammarätten tar på sig att ta beslut om de ens vill ta upp fallet? Hur ser det ut för upphandlingar som överklagats upp till kammarätten,  nån som vet? Alltså, hur stor är chansen att de tar upp fallet?

Ersa

Innevarande trafikföretag kör vidare på en förlängning efter att ordinarie avtal upphör. Det finns för närvarande inget bortre slutdatum för när dessa förlängningar upphör.
Fört när det juridiska är avklarat, kan Trafikförvaltningen sätta ett datum för trafikstart. T.ex för Transdev, om det blir de som får ta över. En positiv sak är att Arninge resecentrum nu kanske hinner bli klart och invigt innan trafikstarterna, samt intressant om det även blir samma datum för trafikstart för alla tre områden: Norrtälje, Norrort samt Roslagsbanan.

igel

Jag trodde klausulen endast medgav en förlängning på upp till två år.

Lars-Håkan_E

Jag antar att man har gjort en direktupphandling i väntan på att rättsprocessen ska avslutas alternativt att en ny upphandling ska bli aktuell genom ett avgörande i rätten.

igel

Nu finns inte protokollet från trafiknämndens sammanträde den 24 november, så vad man har gjort vet jag inte. Men av tjänsteutlåtandet att döma har man inte gjort en direktupphandling, utom utnyttjat en klausul i det gällande avtalet om förlängning.

https://www.sll.se/globalassets/5.-politik/politiska-organ/trafiknamnden/2020/10-24-nov.-2020/5-forlangning-uppdragsavtal-e19b-e20-e31.pdf