Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Yujin Zhang skrivet 28 oktober 2008, 17:22:33 PM

Titel: Swebus 6305
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 28 oktober 2008, 17:22:33 PM
(http://i88.photobucket.com/albums/k169/yujin_92/Swebus6305Fruangen20081028.jpg)
En helt vanlig bussbild...

...men kollar man lite mer nogrann så ser man att bussen har en spricka i framrutan...
(http://i88.photobucket.com/albums/k169/yujin_92/Swebus6305Fruangen200810282.jpg)

(http://i88.photobucket.com/albums/k169/yujin_92/Swebus6305Fruangen200810283.jpg)
...som sträcker från övre gummilisten...

(http://i88.photobucket.com/albums/k169/yujin_92/Swebus6305Fruangen200810284.jpg)
...till nedre.

Ska nog också noteras att jag har ingen koll på huruvida det finns lagar kring sprickor på framrutan, men har hört från flera förare att generellt sett så är det "okej" så länge sprickan inte har båda änden vid gummilisten. Hur mycket av det här som stämmer vet jag dock inte.
Titel: SV: Swebus 6305
Skrivet av: Walter skrivet 28 oktober 2008, 17:37:17 PM
Nej och en sån här skada skulle väl aldrig förekomma på en Busslink vagn?
Titel: SV: Swebus 6305
Skrivet av: Krille skrivet 28 oktober 2008, 17:46:22 PM
Sålänge sprickan ej täcker förarens synfält rakt fram är rutan godkänd enligt SBP.
Om det nu är samma regler som gäller personbil/buss?

/K
Titel: SV: Swebus 6305
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 28 oktober 2008, 17:48:50 PM
Citat från: Krille skrivet 28 oktober 2008, 17:46:22 PM
Sålänge sprickan ej täcker förarens synfält rakt fram är rutan godkänd enligt SBP.
Om det nu är samma regler som gäller personbil/buss?

/K
Det utgår jag från, samma regler gäller så vitt jag vet alla fordonstyper.
//Fredrik
Titel: SV: Swebus 6305
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 28 oktober 2008, 18:04:05 PM
Citat från: Walter skrivet 28 oktober 2008, 17:37:17 PM
Nej och en sån här skada skulle väl aldrig förekomma på en Busslink vagn?

Förstår inte den hårda tonen här, har Yujin kritiserat Swebus och lovordat Busslink i inlägget?
Jag tolkar Yujins inlägg som en fråga hur regelverket ser ut.

//Niclas
Titel: SV: Swebus 6305
Skrivet av: Walter skrivet 28 oktober 2008, 18:13:50 PM
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 28 oktober 2008, 18:04:05 PM
Förstår inte den hårda tonen här, har Yujin kritiserat Swebus och lovordat Busslink i inlägget?
Jag tolkar Yujins inlägg som en fråga hur regelverket ser ut.

//Niclas

Och jag förstår inte syftet med att lägga ut bilder på en vagn som är skadad med detaljbilder, oavsett bolag, oavsett skada. Sedan, och det är min personliga åsikt har jag aldrig läst ett positivt inlägg om Swebus från Yujin.
Titel: SV: Swebus 6305
Skrivet av: Sundås skrivet 28 oktober 2008, 18:40:06 PM
Jag tror inte bussen går igenom besiktningen med den här typen av skada, om jag inte minns fel.
Titel: SV: Swebus 6305
Skrivet av: bjalle skrivet 28 oktober 2008, 18:44:44 PM
Citat från: Sundås skrivet 28 oktober 2008, 18:40:06 PM
Jag tror inte bussen går igenom besiktningen med den här typen av skada, om jag inte minns fel.

Med tanke på att den är en bra bit från förarens huvudsakliga siktfält så tror jag den hade gått igenom
Titel: SV: Swebus 6305
Skrivet av: Johan B skrivet 28 oktober 2008, 18:55:09 PM
Ska det inte även vägas in en bedömning huruvida sprickan/sprickorna påverkar rutans hållbarhet eller är det bara något jag har fått för mig?
Titel: SV: Swebus 6305
Skrivet av: Sundås skrivet 28 oktober 2008, 18:56:47 PM
Citat från: Johan B skrivet 28 oktober 2008, 18:55:09 PM
Ska det inte även vägas in en bedömning huruvida sprickan/sprickorna påverkar rutans hållbarhet eller är det bara något jag har fått för mig?

Jag har för mig det är något sådant.. Du får inte ha hur mycket sprickor som helst eller för stora.
Titel: SV: Swebus 6305
Skrivet av: Danne B. skrivet 28 oktober 2008, 19:19:11 PM
Högst troligt skulle den sprickan gå igenom en besiktning då den inte skymmer förarens synfält!

Inte snyggt, men inte trafikfarligt heller... Och med tanke på att rutan är laminerad så är det knappast någon fara för att rutan ska kollapsa!

//Danne
Titel: SV: Swebus 6305
Skrivet av: Sundås skrivet 28 oktober 2008, 19:48:33 PM
Citat från: Danne B. skrivet 28 oktober 2008, 19:19:11 PM
Högst troligt skulle den sprickan gå igenom en besiktning då den inte skymmer förarens synfält!

Inte snyggt, men inte trafikfarligt heller... Och med tanke på att rutan är laminerad så är det knappast någon fara för att rutan ska kollapsa!

//Danne

Här nere är det ett himla bytande av rutor innan en besiktning iallafall, även om det bara är en spricka i nederkant..
Titel: SV: Swebus 6305
Skrivet av: Danne B. skrivet 28 oktober 2008, 19:55:49 PM
Citat från: Sundås skrivet 28 oktober 2008, 19:48:33 PM
Här nere är det ett himla bytande av rutor innan en besiktning iallafall, även om det bara är en spricka i nederkant..

Ok... Ja det är ju upp till var och en när man vill byta ruta, men jag står nog fast vid att den på bilden troligen skulle gå igenom en besiktning!

//Danne
Titel: SV: Swebus 6305
Skrivet av: yngrot skrivet 28 oktober 2008, 23:32:37 PM
Dyrt att byta alla som spricker... däremot är det jobbigt när man kör och solen skiner i sprickan...
Titel: SV: Swebus 6305
Skrivet av: yngrot skrivet 29 oktober 2008, 00:44:49 AM
Immiga förarrutor och dörrutor brukar vi få relativt snabbt utbytta tur är väl det så man ser nått.. ;)
Titel: SV: Swebus 6305
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 29 oktober 2008, 01:49:21 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 oktober 2008, 23:53:45 PM
Problemet är ju att många karosser är så dåliga att rutorna spricker genom spänningar i kombination med dåliga vägar.
Ni som vet vad en ruta kostar inser kanske att man knappast kan byta ruta förrän det är motiverat av trafiksäkerhetsskäl.

Värre skulle jag säga att det är med alla dessa ogenomskinliga förarsidorutor som förekommer, eller dörrutor, här kan vi tala om trafiksäkerhet.....

   En ny vindruta kostar från 25,000 och uppåt beroende märke o modell.

   Sen det sist nämnda har man ju skrivit en och annan felrapport när det finns en massa kondens mellan rutorna. Sikten dras ner väldigt mycket och man har svurit några gånger pga detta.

   //Niclas

   //Niclas
Titel: SV: Swebus 6305
Skrivet av: Ersa skrivet 29 oktober 2008, 06:29:33 AM
Trasiga "nya" vindrutor är ju tyvärr ett problem som ökar när man har en hel vindruta, istället för delad. Det blir för stor belastning på rutan varvid den spricker i förtid. Dessutom samlas snö och is på de vågräta torkarbladen.

Ytterligare två argument för att MaxCin är en bättre modell än Omnin. ;)
Titel: SV: Swebus 6305
Skrivet av: yngrot skrivet 29 oktober 2008, 21:02:14 PM
Helt rätt där.. :D