EU-körning, eller inte?

Startat av pegee, 16 november 2020, 20:23:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mittlinje

Vill du utveckla "alla" vagnar?

mittlinje

Citat från: Knut skrivet 19 november 2020, 16:33:33 PM
Färdskribaren skal vara på plats i alla vagner oavsett om dem er i bruk eller ej

Då jag inte fick svar på vad som menades med "alla" så ger jag svar att det inte behövs. Bussar som trafikerar inom 50 km-gränsen är undantagna. 50 km-gränsen är inte utifrån depå utan linjens sträckning och när man kommer till en knutpunkt (linjeavslut) kan en ny 50 km-gräns fortsätta åt en annan riktning, d v s fordonet behöver inte gå samma sträcka tillbaks.
Skulle rent teoretiskt innebära att man skulle kunna köra samma fordon mellan Stockholm - Malmö utifrån det tänket men det finns säkert något annat som då stoppar upp  ::)

Lars-Håkan_E

Ja i teorin kan man byta linjenummer varje 50 km ((EG) nr 561/2006))

Tyvärr om man sätter detta i system så lär något ärende drivas för att nå prejudikat i högre instans.

Och enligt Transportstyrelsens PM för bedömning av b.la detta är det inte tanken att man ska kunna göra på detta sätt.

Jag kan heller inte tänka mig att arbetstagarorganisationen (Läs Kommunal) skulle förbli stillasittande om någon försöker kringgå kör o vilotider genom att köra efter Vägarbetstidslagens 6 timmars arbete

mittlinje

Håller med dig Lars-Håkan, finns ingen anledning att sätta detta i system och om så görs kommer Transportstyrelsen att agera (så inget tyvärr!). Men, som med allt annat, kan det finnas  "undantag" om man kan påvisa en godtagbar anledning. Och de "undantagen" finns, ibland är de ok, ibland inte.

Christer K

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 19 november 2020, 12:18:36 PM
Med buss utan färdskrivare?
Citat från: Bussmicke skrivet 19 november 2020, 12:59:30 PM
Vet inte om det finns färdskrivare i MAN-boggibussarna.
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Samtliga MAN boggiebussar har färdskrivare monterad, förarkortet behövs endast användas på deras linje till Hällefors.

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.