Jag vet att detta har debatterats tidigare, och jag har sökt efter denna fråga här i forumet men inte hittat
det någonstans. Så, min fråga är: Om en linjekörning är längre än 5 mil så är det en EU-körning. Men vad
händer om man delar linjen på mitten. Ena halvan har ett linjenummer, så halvvägs byter linjen nummer
och forsätter nu som en annan linje. Kan man på det sättet slingra sig ur att det är en EU-körning och köra
hela sträckan i OUT-läge?
Det enkla snabba svaret är nej.
SL prövade det bl.a. i Roslagen under 90-talet för att slippa färdskrivarkravet men det föll inte ut väl och SL fick återgå till hela linjer med färdskrivare.
// Niclas
Provades även i Örebro, funkade inte där heller 8)
Tack för klargörande svar! Uppskattat!!
Kan fungera utmärkt om det är så här du tänker, Kammarrätten i Sundsvall, mål 3560-13. Det är inte linjenumret som styr utan linjens tekniska nummer.
Ge ett exempel på vad som skiljer"vanligt"linjenummer mot tekniskt nummer?/Ulf
(För du menar väl inte förarens körspec?)
Citat från: mittlinje skrivet 18 november 2020, 07:45:40 AM
Kan fungera utmärkt om det är så här du tänker, Kammarrätten i Sundsvall, mål 3560-13. Det är inte linjenumret som styr utan linjens tekniska nummer.
Det går inte hitta detta
Det gällde om jag minns rätt Tjörns Omnibusstrafik 2011 och Tjörns express där man fixat till så linjenumret byttes efter vägen, alltså på samma sätt som SL och SL Buss/Busslink fälldes för när det gällde linje 625/640.
Jag skulle inte sätta många kronor på att ett nytt liknande fall skulle få samma utgång.
Det var även likadant ute på Värmdö,där det ett tag var bussbyte vid Djuröbron för linje 434./Ulf
Citat från: buskörare skrivet 17 november 2020, 17:05:45 PM
Provades även i Örebro, funkade inte där heller 8)
Då har de börjat igen med Svealandstrafiken, linje 513 till Fjugesta linjen byter namn till linje 526 och körs till Svartå med samma buss och förare.
Sträcka är cirka 53 km via Lanna och Fjugesta.
// Christer
Gick det bättre denna gång?
Citat från: Christer K skrivet 19 november 2020, 09:19:18 AM
Då har de börjat igen med Svealandstrafiken, linje 513 till Fjugesta linjen byter namn till linje 526 och körs till Svartå med samma buss och förare.
Sträcka är cirka 53 km via Lanna och Fjugesta.
// Christer
Med buss utan färdskrivare?
Citat från: Christer K skrivet 19 november 2020, 09:19:18 AM
Då har de börjat igen med Svealandstrafiken, linje 513 till Fjugesta linjen byter namn till linje 526 och körs till Svartå med samma buss och förare.
Sträcka är cirka 53 km via Lanna och Fjugesta.
// Christer
Så har det väl varit länge.
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 19 november 2020, 12:18:36 PM
Med buss utan färdskrivare?
Vet inte om det finns färdskrivare i MAN-boggibussarna.
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Färdskribaren skal vara på plats i alla vagner oavsett om dem er i bruk eller ej
Vill du utveckla "alla" vagnar?
Citat från: Knut skrivet 19 november 2020, 16:33:33 PM
Färdskribaren skal vara på plats i alla vagner oavsett om dem er i bruk eller ej
Då jag inte fick svar på vad som menades med "alla" så ger jag svar att det inte behövs. Bussar som trafikerar inom 50 km-gränsen är undantagna. 50 km-gränsen är inte utifrån depå utan linjens sträckning och när man kommer till en knutpunkt (linjeavslut) kan en ny 50 km-gräns fortsätta åt en annan riktning, d v s fordonet behöver inte gå samma sträcka tillbaks.
Skulle rent teoretiskt innebära att man skulle kunna köra samma fordon mellan Stockholm - Malmö utifrån det tänket men det finns säkert något annat som då stoppar upp ::)
Ja i teorin kan man byta linjenummer varje 50 km ((EG) nr 561/2006))
Tyvärr om man sätter detta i system så lär något ärende drivas för att nå prejudikat i högre instans.
Och enligt Transportstyrelsens PM för bedömning av b.la detta är det inte tanken att man ska kunna göra på detta sätt.
Jag kan heller inte tänka mig att arbetstagarorganisationen (Läs Kommunal) skulle förbli stillasittande om någon försöker kringgå kör o vilotider genom att köra efter Vägarbetstidslagens 6 timmars arbete
Håller med dig Lars-Håkan, finns ingen anledning att sätta detta i system och om så görs kommer Transportstyrelsen att agera (så inget tyvärr!). Men, som med allt annat, kan det finnas "undantag" om man kan påvisa en godtagbar anledning. Och de "undantagen" finns, ibland är de ok, ibland inte.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 19 november 2020, 12:18:36 PM
Med buss utan färdskrivare?
Citat från: Bussmicke skrivet 19 november 2020, 12:59:30 PM
Vet inte om det finns färdskrivare i MAN-boggibussarna.
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Samtliga MAN boggiebussar har färdskrivare monterad, förarkortet behövs endast användas på deras linje till Hällefors.
// Christer K