Skyltning Närtrafiken Stockholm

Startat av Buzzlover, 11 september 2020, 20:29:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buzzlover

Hej! Efter att jag gått igenom en del bilder på Närtrafiken från förr så blev jag fundersam.
Enligt bilderna har vissa linjer (vad jag kan se 905/907/971) skyltats korrekt med b.la "Dalen" "Fruängsgården" osv.
Medans övriga linjer skyltat "Närtrafiken", det ska sägas att de ovanstående linjer kördes av Botkyrka Buss när dom skyltades medans de andra kördes av Bergkvara/Traveller.
Jag blev då fundersam, hur kommer det sig att bara några linjer blev inlagda i (Buss-PC:n antar jag?) medans andra inte blev det?
Eller är det så enkelt att Bergkvara/Traveller aldrig utrustat sina bussar med Buss-PC:n och isåfall varför? Borde inte det vara ett krav då Närtrafiken ändå ingår i SL:s linjeutbud?
Har alltid undrat hur Bergkvara/Traveller lyckats undvika att ha Accessmaskin samt fungerande skyltningar i alla år utan att något ändrats.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Fredrik Gelin

Hur det ligger till numera skall jag låta vara osagt, men den buss Traveller normalt använder för 731 har både PC och Accessmaskin.
Denna buss meranvänds dock även på servicelinjen i Rönninge har jag för mig.
När jag körde servicelinjer var Accessmaskinerna och troligen inte PCn heller installerade.
Jag körde med stämpel, kuponger och en liten knappsats för matrisskylten.
På den tiden var det lite mer exotiska inslag i form av Van Hool, Neoplan, Renault, Hino och Volkswagen.
Jag minns att det var lite knepigt att förstå hur allt funkade i början, men i Van Hoolen var det någon som föredömligt märkt upp de viktigaste knapparna med stansade plastremsor. Det var en upplevelse att köra den jämfört med Säfflebyggena (H22-25) jag annars rattade på den tiden.

Jag gissar utan att veta hur det egentligen ligger till att servicelinjerna ju inte ingick i den ordinarie SL-trafiken förrän relativt sent och att det därför inte krävdes PC och Accessmaskiner förrän de började upphandlas i samband med att den övriga busstrafiken i samma område upphandlades.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Nico

Service- och närtrafiklinjerna i 900-serien ligger ju inte inom den ordinarie busstrafiken hos Trafikförvaltningen (TF). Inom bygget är det sedan uppdelat så att det är sektion Buss som hanterar de ordinarie linjerna medan närtrafiken/servicelinjerna sorterar under sektion Färdtjänst. Till det tillkommer att ersättningstrafikslinjer hanteras av berörd spårtrafiksektion. Bägge de senare varianterna har andra krav än vad den ordinarie trafiken stället. Givetvis så finns det som vanligt även diverse avvikelser... varför göra något lätt när man kan göra det svårt...  ;)

Linje 921, 923, 953, 978, 979 samt 981 är numera inlagda i ordinarie trafikavtal och körs av den entreprenör som har respektive avtal. Samma sak gäller med den linjenummerlösa midivagnen som körs i Rinkeby. Har inte koll på hur man tänkt sig detta i framtiden, men det är nog inte otroligt att fler 900-linjer kommer att läggas in i ordinarie avtal. Dock har Färdtjänstsektionen ändå en del att säga till om i olika saker, då de helt enkelt har bäst kunskap kring de olika förutsättningar som finns.

Andra avvikelser är t.ex. 350, 611X, 689, 731, 820, 850 och 889 (har säkert glömt en eller flera) som alla ligger inom den ordinarie linjetrafiken. För att delvis ta dem i ordning så...

- 350 är en specialare som i sak nu är ett försök (som även provades med 303 under 1994) med alternativ resväg/avlastning p.g.a. kapacitetsbrist beroende på arbetena med Ekerövägen/Förbifart Stockholm. En stor buss skulle där ha svårt på färjan, ha brist på utrymme vid både Jungfrusund, Slagsta färjeläge samt Fittja C liksom att resandeunderlaget inte motiverar något större fordon.

- 611X är enbart en speciallinje som tillkommit inom projektet för brobygge över Jarlabankes väg. Detta då man antog att en mindre buss fungerade bättre, men sannolikt så hade det med lättare trimning på några ställen kunnat fungera även med en normalvagn. Om jag minns rätt så ska detta arbete väl dock bli klart i början av oktober i år.

- 689, 820, 850 och 889 körs ju med midivagn helt enkelt för att det dels ofta är ganska trångt utefter linjesträckningarna samt att resenärsunderlaget normalt inte motiverar större bussar. Beroende på vagnbrist o.dyl. så körs framförallt 820 och 850 mer eller mindre ofta ändå med normalvagn. I vissa lägen är det dessutom inte alltid sämre att köra normalvagn. Även om sedan midivagnar är något smalare än vanliga bussar så har en hel del midivagnar de facto en längre hjulbas än en normalvagn, däremot har den senare överhängen att ta hänsyn till.

- 731 slutligen handlar väl mest om att det är trångt och lågt i portalen (enfiligt, dålig sikt och 3,2 m fri höjd) där Sandbäcksvägen kommer ut mot Dånviksvägen och det gör midivagn lämpligare. Det är visserligen bitvis trångt även längs med linjesträckningen i övrigt, men i sak inte värre än på en del andra platser där det körs normalvagn. Sedan kan det ju ha bidragit om nu bussen under mellantiden merutnyttjas även på 972, som dock alltså är ett annat avtal och som ligger under en annan sektion.


Det finns mig veterligt dock inget som förbjuder en fordonsägare att köra samma fordon på olika avtal på detta vis, liksom att det i sig inte är fel att nyttja synergieffekter på ett bra sätt. Att det bitvis strular med skyltning etc. handlar nog mera om att man inom TF inte har riktig koll på vad som körs av vem osv. Då ingen riktigt har kläm på vems uppföljningsansvaret är så flyger sannolikt somligt under radarn, men det är en del av baksidan med viss offentlig förvaltning.

Sedan så är det egentligen bara 981, av de linjer som finns inom ordinarie avtal, som man uttryckligen försöker köra med midivagn... om än att Nobinas Optare-vagnar verkar hysa en stor förkärlek för att tillbringa tid på verkstaden. De övriga, dvs. 921, 923, 953, 978 och 979 körs vanligen med kortvagn i form av 10,5 meters M.A.N som ju i sig egentligen är samma typ av buss (är ju i sak bara en något rumphuggen normalvagn) som redan finns på de flesta håll. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Buzzlover

Tack för svar Nico samt Fredrik.
Dock känner jag inte att jag fick någon klarhet i frågan om varför Botkyrka Buss Närtrafikslinjer var inlagda i vad jag antar var Buss-PC:n medans B/T:s inte var det under samma tidsperiod.

Och Nico, du skrev lite i att TF inte kan hålla koll på allt, men om 689 ligger under sektion "Buss" och ändå körs utan korrekt accessmaskin samt Buss-PC osv. Hur kan det vara tillåtet? (Handhållen läsare är jag nästan säker på då bilder inifrån minibussen visar en saknad på SL:s utrustning)
Det ska tilläggas att jag är medveten om att 689 är lite speciell då det i grunden är Keolis som kör men använder B/T som underentreprenör vilket kanske gör att man gått runt kravet om Accessmaskin/Buss-PC?
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Nico

Sorry, hoppas detta blir lite tydligare... Då service- eller närtrafiklinjerna primärt alltså sorterar under sektion Färdtjänst så är det de som ansvarar för att kolla vagnarna och medge ev. dispenser osv. Här kan jag bara spekulera kring somligt, men som jag har förstått så har direkta krav på BussPC eller stationär viseringsutrustning normalt inte funnits i någon av de vagnar som rullat i denna trafik. Istället har det varit upp till resp. entreprenör (som t.ex. Botkyrka buss eller Traveller) att bara se till att detta med skyltning, visering mm. fungerar i de vagnar de använder. För visering har det inte sällan varit så att föraren har haft med sig ett s.k. blåbär för att visera... och det har jag själv märkt att bl.a. sådant brustit ganska ofta. I övrigt så har det varit upp till resp. entreprenör att ordna så skyltningen fungerar. Man kan väl anta att det helt enkelt varit som så att Botkyrka buss varit bra på detta medan andra inte varit det...

Samma sak då med vagnar där dessa underentreprenörer hyrs in för andra uppdrag inom den ordinarie linjetrafiken. Oavsett sedan om det handlar om en huvudentreprenör, eller av denne inhyrd underentreprenör, så finns självklart grundkrav på skyltning, visering etc. Inte sällan så finns det dock diverse olika dispenser utfärdade, ibland från flera olika håll, och det blir tyvärr svåröverskådligt och otydligt vad gäller både ansvar och uppföljning. Dylikt måste då kollas upp. I flera fall krävs dock att någon fysiskt åker ut, men det är nog mycket här det brister då TF i flera fall helt enkelt inte har resurser för sådant. I många fall är det nästan ett heldagsjobb att bara kolla en enda av dessa linjer då de går på ganska aviga platser och på lite udda tider. Man kan nog anta att det till stor del är p.g.a. sådant som man helst ser att en enda huvudentreprenör hanterar allt inom ett avtalsområde.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Buzzlover

Tack, då är allt klart för mig iallafall.
Tack Nico och Fredrik för bra svar.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Fredrik Gelin

Är det inte så att 689 tillsammans med Möjabussen sorterar under Waxholmsbolaget?
Åtminstone är det de som gör tidtabellerna för nämnda linjer medan de sedan praktiskt utförs inom ramen för Nacka/Värmdöavtalet.
Här är det alltså i så fall två huvudmän och för tillfället tre olika utförare inblandade då Keolis valt att låta Traveller köra 689 som underentreprenör.
Jag kom tyvärr aldrig ut på Tynningö under tiden för föregående entreprenör, men jag fick intrycket att denna inte använde Buss-PC och Accessmaskin?
Hur det är med SL-utrustning i trafiken på Möja vet jag inte, men gissar att det inte används där då linjen är säsongsbetonad och aldrig lämnar ön (dock gör nog bussen det ibland).

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Ted Selander

Möjabussen (linje  489) har varit uppe här många gånger. Den överfördes från W-bolaget till trafikavtal Nacka/Värmdö för att antal år sedan.
Den är ju i grunden en båt- (brygg-)ersättningslinje och tidtabellen görs av samma gäng som gör båttidtabellen. Den är avgiftsfri för resenären i så måtto att resan redan ingår i båtresans pris. Någon avgiftsupptagning eller blippande görs alltså inte på bussen. Keolis anlitar Möja Transporter och Taxi på Möja AB för uppdraget.

Nico

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 14 september 2020, 06:47:14 AMJag kom tyvärr aldrig ut på Tynningö under tiden för föregående entreprenör, men jag fick intrycket att denna inte använde Buss-PC och Accessmaskin?

Vi var tre stycken som i vintras provåkte bl.a. 689. Dels blev det direkt lite lustigt då vår medpassagerare från Gustavsberg (vi blev bara fyra åkande totalt därifrån) berättade att när han åkt in så fick han berätta för föraren att turen skulle gå hela vägen. Det hade föraren missat på sin spec... om han nu ens hade någon med sig. Överlag sköttes det hela lite på en höft kändes det som.

Vad gällde visering så var det först när vi själva, vid avfärd från Gustavsberg, drog upp våra Accesskort som blåbäret kom fram... för inte heller nu fanns Buss PC installerat, i alla fall inte i vagnen vi åkte. Ute på Tynningö klev det på två personer på olika håll längs med vägen. Ingen av dem blev viserad, men det kan ju ha varit så att man tyckte att det räckte med att det viserades på båten sedan. Den metoden är dock inte helt lyckad om man t.ex. vill ha någon form av resandestatistik etc.

Skyltningen var sedan inte heller enligt textboken om man säger så. Överlag gick det det även lite väl fort på de då bitvis isiga vägarna och föraren hade inte heller bälte på sig om jag minns rätt. Frågan här är väl hur mycket koll som egentligen finns just på linjer som denna? De har ju en viss tendens att leva sina egna liv och med flera led på detta vis så blir det nog inte mycket uppföljning. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke

Varje gång jag har varit i Trollbäcken och kollat 820, 2 ggr nu, så har det varit Boggibuss ena gången och i fredags var den normalbussen 6474.

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

homer

Citat från: Nico skrivet 14 september 2020, 11:43:31 AM
Vi var tre stycken som i vintras provåkte bl.a. 689. Dels blev det direkt lite lustigt då vår medpassagerare från Gustavsberg (vi blev bara fyra åkande totalt därifrån) berättade att när han åkt in så fick han berätta för föraren att turen skulle gå hela vägen. Det hade föraren missat på sin spec... om han nu ens hade någon med sig. Överlag sköttes det hela lite på en höft kändes det som.

Vad gällde visering så var det först när vi själva, vid avfärd från Gustavsberg, drog upp våra Accesskort som blåbäret kom fram... för inte heller nu fanns Buss PC installerat, i alla fall inte i vagnen vi åkte. Ute på Tynningö klev det på två personer på olika håll längs med vägen. Ingen av dem blev viserad, men det kan ju ha varit så att man tyckte att det räckte med att det viserades på båten sedan. Den metoden är dock inte helt lyckad om man t.ex. vill ha någon form av resandestatistik etc.

Skyltningen var sedan inte heller enligt textboken om man säger så. Överlag gick det det även lite väl fort på de då bitvis isiga vägarna och föraren hade inte heller bälte på sig om jag minns rätt. Frågan här är väl hur mycket koll som egentligen finns just på linjer som denna? De har ju en viss tendens att leva sina egna liv och med flera led på detta vis så blir det nog inte mycket uppföljning.


Accessmaskinen på 689:an har varit trasig i nästan ett år utan att någon verkar ha brytt sig, dessutom är Bergkvara det enda bolag som kör för SL som verkar tillåtas skylta med sin egen logotyp direkt på utsidan av bussen vilket de röda Sprinterbussarna som används gör....

Nico

Problemet är att Bergkvara/Traveller i sak inte kör för SL (ordinarie trafiken samt ersättningstrafik) utan för Färdtjänsten (normalt närtrafiken/servicelinjer) och då är förutsättningarna inte alltid lika som sagt utan det förekommer diverse undantag/dispenser etc.

Det är endast i de fall ett bolag hyrs in av en trafikutövare (de som har avtalet) inom SL-trafiken som de även är SL-trafik. Det faller då i första hand på den huvudentreprenör som lejer in dem att ha koll på fordonen. Detta kan tyckas vara mumbojumbo (tycker även jag), men är tyvärr en realitet inom mycket av offentlig förvaltning.

För de som undrar så har Trafikförvaltningen fyra varumärken. Det är då SL, Vaxholmsbolaget, Färdtjänst samt Spårvägsmuséet. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars-Håkan_E

Vad gäller ansvaret Entreprenör/underentreprenör så är det som Nico beskriver i de flesta affärsuppgörelser i de flesta branscher, entreprenören som innehar avtalet med beställaren har också det fulla ansvaret för att alla underentreprenörer man anlitar följer överenskomna uppgörelser.

Vad gäller avtalen med Färdtjänsten får man tänka på att dessa avtal i de flesta fall är upp till 15 år gamla men prolongerats 1 år i taget under många år.

Vad gäller Botkyrkabuss vars trafik övertogs av Bergkvarabuss(Traveller) så är jag ytterst kallsinnig till att det fanns BussPc installerad i några av deras fordon (som f.ö övertogs av den nya trafikutövaren) däremot hade man destinationerna för "sina" linjer inlagda i Mobitec/Lawo och skyltade dem tillsammans med linjenumren, det fortsatte även efter ägarbytet 2011 när bussarna användes inom sina gamla linjer.

På -90 och början av -00 talet när jag själv hade med några av dessa linjer att göra användes plast/pappskyltar vilket gjorde det hela betydligt enklare.

Sedan länge har det varit kutym hos de flesta utövare med avtal med Färdtjänsten att skylta linjenummer tillsammans med Servicelinjen eller senare Närtrafiken, en avvikelse har varit den s.k Vällingbyflexen som skyltat just detta.