SL slutar trycka tidtabellshäften

Startat av Jimmy, 28 november 2019, 07:32:59 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Är ju nästan ingen som läser tidtabeller i någon större omfattning idag, man använder mobilen så tryckta tidtabeller, oavsett var i landet, lär vara saknade av få...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

rengmark

Citat från: Ulf Berlin skrivet 14 maj 2020, 16:08:47 PM
Jag förstår inte varför man inte skulle kunna dra ut egna tidtabeller från SLs hemsida?
https://sl.se/sv/reseinfo/
Skriv in linjenumret så får man ut resp tidtabell i pdf-format./Ulf
(Om man sedan vill häfta ihop flera,så varsågod ;))

Detta är ju ingen lösning för dom som saknar dator med skrivare och kanske också smart mobil. Att ställa kunden i centrum gäller verkligen inte för SL. Att få en tidtabell inom 10 dagar med posten är det alternativ man erbjuder och i ett kuvert som inte kan återvinnas.

Jag använde länken ovan och skrev ut linje 835. Det blev 6 A4-sidor. Vilket slöseri när 3 tidtabellssidor ryms på en A4. Och sedan får jag ta fram saxen och klippa så det blir fickvänligt format.

Att efterfrågan på papperstidtabeller minskat kraftigt beror naturligtvis på den digitala utvecklingen men också på svårigheten att få tag på pappersutgåvan. Från att tabellerna tidigare funnits på upptill 2000 bussar, Tbane- och pendeltågsstationer finns dom idag på ett enda SL-center.

Att ta fram digital tidtabellsinformation som sedan kan tryckas har aldrig varit lättare än idag. Och SL borde tagit chansen att utveckla ett pappersalternativ till reseplaneraren. Och sedan ska man trycka mindre upplagor så att man inte behöver lämna till returpapper. Då behöver det inte bli så dyrt.


rengmark

Nu har det gått två månader utan något nytt inlägg så diskussionen är nog avslutad i detta forum. Tänk bara på en sak ni som hänvisar till mobilappen. Man måste ha en mobil som är nyare än fyra år. Mobilen måste minst vara utrustad med Android 7 eller iOS 10, båda släpptes hösten 2016.

Joakim Wahlberg

#33
Går väl alldeles utmärkt att söka resa via SL's hemsida i telefon? Nu finns ju tyvärr inte mini.sl.se kvar, men vanliga sl.se har ju responsiv design så den funkar ju i vanliga webbläsare också. Har dock ingen telefon med äldre Andriod-OS så kan inte kolla hur det funkar. Finns ju dessutom andra alternativ än SL's egna app, jag använder nån annan själv (Nobina's app) som inte kräver mer än Android 4.0.3 och högre.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Maven

Jag föredrar också andra appar än SLs egen, i första hand "Stockholm Commute", som jag tycker har den tydligaste informationen för nästa avgång vid hållplats, eftersom den inte bara visar beräknat antal minuter till avgång, som ofta är ganska svajigt och opålitligt, utan även den ordinarie avgångstiden enligt tidtabellen. Den informationen finns ju inte i SLs egen app eller hemsida i funktionen "nästa avgång".


Dock ska man vara medveten om att SL inte anser sig ha något ansvar för informationen i andra appar än deras egen, om man t.ex. behöver använda resegarantin baserat på störningsinformation. Detta har framgått flera gånger när resenärer lägger upp skärmdumpar på SLs Fejsbook-sida. Märkligt eftersom apparna inte skapar någon egen information, utan bara hämtar den från SLs API.

BSB101

Citat från: Maven skrivet 10 augusti 2020, 10:13:11 AM
Märkligt eftersom apparna inte skapar någon egen information, utan bara hämtar den från SLs API.
Hur tredjepartsappar hanterar SLs information är inte som SL kan styra över så det är rätt naturligt att resegarantin inte gäller när man använder dessa.