"Söderortsbor vill rädda buss 153"

Startat av Transdev-tan, 23 september 2019, 18:20:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Citat från: Bussmicke skrivet 27 oktober 2019, 23:47:00 PM
Och när kommer det besked i saken?

Har för mig att det ska utvärderas i december. Huruvida man sedan beslutar får man nog vänta och se.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Karsten

Citat från: Transdev-tan skrivet 29 oktober 2019, 07:58:15 AM
Menar att det räddar 233:an, där 90 procent av resenärerna är skolungdomar och det kostar mindre för Keolis

Kostar det mindre att köra skolungdomar menar du? På vilket sätt då, kostnaderna att köra lär ju vara desamma.

Ulf Berlin

Citat från: Karsten skrivet 29 oktober 2019, 09:28:12 AM
Kostar det mindre att köra skolungdomar menar du? På vilket sätt då, kostnaderna att köra lär ju vara desamma.
Morgonturerna körs(normalt)med 4501 och 4502 innan dessa körs på Servicelinjerna senare,så det beror ju
på hur man schemalägger tjänsterna..../Ulf

Transdev-tan

Citat från: Karsten skrivet 29 oktober 2019, 09:28:12 AM
Kostar det mindre att köra skolungdomar menar du? På vilket sätt då, kostnaderna att köra lär ju vara desamma.
Nej.

Walter

Citat från: Transdev-tan skrivet 29 oktober 2019, 11:59:41 AM
Nej.

Skillanden mellan att köra vanlig buss kontra en mindre variant är nog försvinnande små. Om man sen lyfter blicken blir det dyrare vilket framkommit i tråden innan. Speciallösningar med anpassade bussar för vissa linjer eller till och med vissa avgångar blir dyrare man måste ha vagnreserv och kanske speciella scheman för förare.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Lars-Håkan_E

Citat från: Ulf Berlin skrivet 29 oktober 2019, 11:23:16 AM
Morgonturerna körs(normalt)med 4501 och 4502 innan dessa körs på Servicelinjerna senare,så det beror ju
på hur man schemalägger tjänsterna..../Ulf

Men påverkar det dimensioneringen?

921 o 923 går ju utanför dimensionerande tid på förmiddagen?

Eftersom man måste ha avlösning på 921 & 923 för att klara en trafikdag är det nog tveksamt om det på något sätt blir "Billigare"

Transdev-tan

Anledningen till att Keolis vill lägga ned linje 233 är för få resenärer

Fredrik Gelin

Det kan ju gå att utnyttja midibussarna på någon annan linje än 233 den tid de inte behövs på servicelinjerna?
Det är som sagt i förlängningen ingen vidare bra affär för kommunens invånare heller att köra runt med en nästan tom buss. Jag har för mig att antalet resande med 233 kan räknas på ena handens fingrar per avgång samtidigt som det klagas friskt på trängsel mellan Lidingö centrum och Ropsten.
Det är ju inte heller så att eleverna som idag använder 233 blir strandsatta på något vis då det finns andra linjer att resa med på samma sträcka även om man då kan få ett byte vid Lidingövallen om man inte vill gå de sista metrarna upp till skolan som ligger vid Kvarnen.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Berlin


Karsten

Citat från: Ulf Berlin skrivet 02 november 2019, 20:31:28 PM
7-9 M-F i stadstrafik./Ulf

Nja, det behöver det inte vara även om det ofta är det vanligaste.

Dimensionerande tid är den tid på dygnet och veckan då det åtgår som flest fordon för att utföra trafikuppdraget, alltså den trafikmängd som dimensionerar fordonsflottan.