Folke Bernadottes vita bussar

Startat av Mölle-Mats, 07 december 2010, 22:59:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mölle-Mats

Var i Malmö idag och råkade då få syn på följande scenario:





Jag hamnade i diskussion med en trevlig dam som också hon fotade denna intressanta tilldragelse och hon hade mycket att berätta. Av de urspungliga 38 bussarna så finns 5 bevarade, denna i Malmö, en vardera i Norge resp Danmark, en på Simon Wiesenthal-centret i Jerusalem samt en hos Volvo.

Den här bussen skulle nu flyttas till tekniska muséet i Malmö där den (tillsammans med bl a en renoverad ordonnans-MC från vita buss-konvojerna) ska utgöra en del av en utställning som ska öppnas i februari.

Projektet med att flytta bussen verkar ha varit rätt omfattande - att få ut den genom porten till Hälsans hus krävde centimeterpassning och man har bl a nödgats demontera hjul och hjulupphängningarna för att över huvud taget få ut bussen genom porten.

bilomnibussen

Varrrförr i h*****e tar man in en sån historisk buss i ett så hopkrympt utrymme??
Mvh Jan G

groenis

Jaha är utställningen över.

Hur den kom kom in i huset redovisades av en annan forumit som var med och monterade upp vagnen.

Fråga är det inte Volvos exemplar som är i Malmö?

/Lennart

D_skalis

Citat från: groenis skrivet 07 december 2010, 23:23:29 PM
Fråga är det inte Volvos exemplar som är i Malmö?

/Lennart

Bussen ägs av Svenska Röda Korsets Centralstyrelse enligt bilregistret om regnr på kaross stämmer.
/David
Intresserad av utryckningsfordon och bärgare
och lastbilar i alla olika utseenden
Frilansfotograf
http://www.blaljusbilder.org
www.david-sfoto.se

Svempa

Nej det är inte volvos buss i malmö . Volvos buss är körbar . vilket denna inte är . Skulle vara intresant och veta konditionen på de bavarade bussarna. Sedan är det en annan fråga som är intressant. Har någon av de bevarade bussarna vekligen varit i Tyskland i april 1945. De bevarade bussarna är vad jag känner till alla militärbussar som stod i förråd och somm målades vita på 70 talet.  minst en ännu senare. DE är likadana som några av de vita bussarna men vad jag vet inte någon som rullat som det. MVH Svempa

Knut

Den i Norge er ikke kjørbar tror jeg. Men ellers i bra skick
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Fikman

Skulle inte bli förvånad om det är så att dom bussar som fins inte är dom som var med på denna skammens resa som har skönmålats så himmla mycket genom alla år, hög tid för sverige att tvätta byken.

Pickos

Citat från: Fikman skrivet 08 december 2010, 11:47:27 AM
Skulle inte bli förvånad om det är så att dom bussar som fins inte är dom som var med på denna skammens resa som har skönmålats så himmla mycket genom alla år, hög tid för sverige att tvätta byken.

Det där får du gärna utveckla!
1:a Korinthierbrevet 10:15

Fikman

Ja det var ju bara några få från konsentrationslägren som kom med dom bussarna, var ju mest "bättre mående" som kom med bussarna.

Greger Larsson

Storpolitiken kan vi ju spara till senare. Men jag har för mig att de här bussarna diskuterats förut, var det i Bussnytt, kanske(Mats?)?
Och att det då ev framkom att de(alla/någon?) var/är "replikor", dvs bussar ur mobförråd som blivit vitmålade i efterhand.

Hans Fredriksson

#10
"Ta judarna sist"

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=909&artikel=2819076

Folke Bernadotte skrev en bok om sina humanitära insatser. Bernadotte framställer sig själv som ensam förhandlare med Reichfürer SS Himler andra personers insatser  nämdes ej.
Folke Bernadottes är i Sverige en hjälte men den åsikten delas inte av vissa historiker.

http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/morka-flackar-pa-de-vita-bussarna-1.349602

Autotransit

#11
Citat från: Fikman skrivet 08 december 2010, 11:47:27 AM
Skulle inte bli förvånad om det är så att dom bussar som fins inte är dom som var med på denna skammens resa som har skönmålats så himmla mycket genom alla år, hög tid för sverige att tvätta byken.

Jag har träffat och pratat med många människor som blev räddade med de Vita Bussarna, jag har även pratat en hel del med en av förarna som körde en av bussarna i Tyskland under våren 1945...ingen av dem har någonsin överhuvudtaget nämnt Vita bussarna och ordet skam i samma mening. Inte heller vid något av de tillfällen jag kört runt i Sverige med volvos buss har ordet skam nämnts! Sedan vet jag inte vad Fikman räknar som några få...i mina ögon är 17000 människor en hel del.

Samtliga fem bevarade bussar är originalfordon som varit i Tyskland under kriget. Låt vara att de återgick till ordinarie tjänst på de trängregementen de kommit från och målades vita igen efter avslutat militärtjänst i början av -70 talet, men de är ändock originalbussar. Volvos buss är i mycket god kondition för sin ålder, och är besiktigad varje år.

Malmöbussen är på sitt sätt körbar. Motor, växellåda och tankar var tvungna att demonteras för att få ner totalhöjden, men alla delar finns kvar och kan återmonteras om det skulle bli aktuellt att ta den i trafik igen. Att den kom till Malmö beror på att Röda Korset skulle ha ett humanitetens hus, och en permanent utställning om de Vita Bussarna. Tanken när den togs in hos Röda Korset var aldrig att den skulle tas ut så snart igen.

En liten rättelse bara. Bussen i Jerusalem står på Yad Vashem-museét...och det var millimeterpassning i dörrhålet. det var såpass trångt att det till och med skavde i färgen ;D

/Stellan

BussMats

min moster blev räddad av någon av dessa bussar

Svempa

#13
Jag har tidigare i detta forum redogjort för mitt möte med en av dessa bussar och dess förare.ca 1983 Jag frågade honom då vilket som var det jobbigaste under dessa resor . Han svarade " det var när vi transporterade fångar mellan läger i Tyskland" jag frågade inte mer om det då men det var fascinerande att höra honom berätta om dessa bussar som jag hört om sedan jag var liten. jag glömmer aldrig när jag såg bussen komma på gatan utan att jag viste att någon fanns kvar jag nästan svimmade gnuggade mig i ögonen och sprang efter bussen . till slut stannade den och jag fick ett samtal jag aldrig glömmer. Tyvärr tror jag alla som var med är borta nu . Men de vita bussarna var nästan helgonförklarade innan och det behövs en balanserad syn på vad det handlade om. Det handlade om att rädda om rädda skandinaviska fångar ur tyskarnas lägersystem.  Det utvecklades till att gälla även judar. Men genom att det blivit så upphöjt har man ibland velat betiga de fläckar som fanns . bla annat när man för att tömma ett läger som man skulle samla ihop " våra fångar " i fick uppdrag att transportera bort andra fångar. de fick åka röda kors bussar för att bli dumpade på ett annat läger  .  Operationen var lyckad och många räddades men det finns saker som inte var så bra men det är viktigt att komma i håg att det skedde på tysk mark under tysk överinseende. Utifrån det så är det fantastisk vad de ändå gjorde.  

admin

Med anledning av ett par inlägg i den här tråden, varav något har kvastats:

Var vänliga låt den här tråden handla om bussarna och inte Sveriges hållning under andra världskriget. Detta är ett bussforum, inte ett forum för krigshistoria.