Kungshamn, Smögen och Hamburgsund [bilder]

Startat av Ebermark, 13 juli 2019, 22:26:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ebermark

Hej!
Tillbringade semestern i slutet på förra och början på denna vecka i norra Bohuslän. Blev några bussbilder, dock inte så många eftersom mina barn på 10 och 13 år var med och man kan lugnt konstatera att de inte delar sin pappas intresse för bussfotografering....

Nåväl, nedan några bilder från Kungshamn, Smögen i söndags 7 juli och Hamburgsund i måndags 8 juli. Är ju inte så ofta det förekommer bilder från dessa orter här på BS. Lägger upp bilderna i kronologisk ordning.

Först ut Vy Buss 70127, en normalgolvad Volvo 8900 från 2016 som ankommit Kungshamns busstation på linje 860 från Trollhättan och strax ska avgå mot Smögen. I bakgrunden syns Smögenbron som förbinder Smögen med fastlandet.


Lysekils Busstrafik 42171, en alldeles nylevererad Volvo 8900 lämnar Kungshamns busstation på linje 862. Ett nytt avtal mellan Bivab och Västtrafik började gälla i mitten på juni för denna trafik och detta innebar också nya bussar.


Lysekils Busstrafik 42169, en Iveco Rosero, även denna buss bara några veckor gammal. Bussen ankommer här Smögen och är alldeles strax framme vid Smögens busstation. Linje 869 som bussen trafikerar är en speciallinje under sommaren som går mellan de olika campingarna i området. Den skyltas i både tidtabell och på destinationsskylt på bussen "Campingbuss".


Samma buss knappt tio minuter senare uppe på Smögenbron i riktning mot Kungshamn. Notera även måsarna som intagit varsin lyktstolpe  :)


Vid Kungshamns busstation ankommer nästa buss från Trollhättan och denna gång är det Vy Buss 70124, även denna en Volvo 8900 från 2016.


Dagen efter besöktes Hamburgsund för intag av glass på kvällen. Besöket innebar även att en buss fastnade på minneskortet.
Vy Buss 70488, en 12-meters Volvo 8900 av årsmodell 2013 lämnar här Hamburgsund för vidare färd mot Håby.


En semester i området kan rekommenderas. Trevliga omgivningar och vacker natur. De bofasta vi pratade med rekommenderade dock att man undviker att åka dit från mitten av juli till mitten av augusti, då det är väldigt mycket folk som semestrar under den perioden.

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.