(https://i.postimg.cc/mkFYGzwX/CFHu-CDec74-Web.jpg)
Ett vintrigt Huddinge C vid juletid 1974 - 46 år sedan! Tror det var kvinnan som ska stiga på CF:n som kallades "Halleluja" - en känd Huddingeprofil.
Mvh Gunnar
Tack för ditt trevliga kanske årets sista CF foto, ursprungligen SJ 0112
Mvh zjbus
Oj så trevligt, tack
//Bussmicke
www.bussmicke.se
C:a 1 november 1972 flyttade 6112 (och 6113) från Danderydsbuss till Huddingebuss. /H
Sidoskyltad Högdalen och allt :)
Söndagsresande till kyrkan,månne ;)/Ulf
Citat från: Hasse L skrivet 31 december 2020, 19:03:25 PM
C:a 1 november 1972 flyttade 6112 (och 6113) från Danderydsbuss till Huddingebuss. /H
Ja, eller möjligen någon månad senare. Hösten-72 hade Huga fem H23 som försvann i ett slag runt 1 dec. Har noterat 5422 där 29/11-72. När CF kom från Da som ersättning blev många förare sura: "Norrort får nya bussar och vi får deras skrot!" Minns du om det kom flera CF från Da utöver 6112 o 6113 och i så fall vilka? Hade 6112 dessa linjenummerrullar även i Da?
/Gunnar
Vad fick Enebyberg (Danderyd) för nya bussar 1972? Ledbussar H44, några 2 axliga kom ju inte så tidigt.
6495 - 6504 flyttade också till Huddinge under hösten, 6507-08 gick väl direkt till SOAB. 6511 "mellanlandade" visst i Huga (sept?) innan den fortsatte till Handen.
Ser att 6500 hittade hem igen: Egna körningar noterade i juli 1974 och januari 1975.
Enebyberg hade fått bussar från Råsta: 6211, 6212, 6214, 6224 - 6232-34(senast i okt) samt 6154-55(nov).
Under december lämnade 6086, 6087, 6098 och 6099 Råsta. Till Huddinge tror jag?
Minns inte att 6112 fick de nya sifferbanden med de små siffrorna i norr. 6112 tillhörde Norrtälje eller något mindre garage i Roslagen.
/Hasse
(https://i.postimg.cc/kgjZ0hBn/Huga-Vagnlista1973-Web.jpg)
Tack Hasse för dina uppgifter! Märker nu att jag inte hade superkoll på bussarna i Huga hösten-72 eftersom jag inte jobbade så mycket då. Körde ändå 6499 5/11-72 på 742:an.
Hittade listan ovan som jag hämtade i Huga aug 1974, dvs ett år efter jag slutat där. Den var inte helt aktuell då, har därför daterat den till ca 1973.
Mvh Gunnar
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 januari 2021, 17:41:10 PM
Vad fick Enebyberg (Danderyd) för nya bussar 1972? Ledbussar H44, några 2 axliga kom ju inte så tidigt.
H44:or som levererades till Enebybergsdepån 1971-72 var: 4580-84. 4705-14. 1973 levererades 4736-45.
Fick SL någon annan vagntyp än H44 levererad 1971 respektive 1972?
Hej!
Ja, H43 samt H45-H49 får bli det korta svaret på vilka övriga vagntyper förutom H44 som levererades till SL under åren 1971-72.
mvh K R
(https://i.postimg.cc/TwgGWLTK/H56-Hu-CAug74-Web.jpg)
Bortsett från att Huga fick några nya H46 1971, som väl inte ansågs lämpade där och därför försvann, fick inte Huga nya bussar förrän H56 kom kring årsskiftet 1973/74.
Här ovan en tyvärr ljusskadad bild från Huddinge C aug 1974.
Mvh Gunnar
Tack för trevlig bild Gunnar!
H65A 6216 - var den placerad i Huddinge vid denna tidpunkt?
Vilket år öppnade depån i Eriksberg?
Ytterligare en härlig bild med gammalt och nytt,där den äldre är på väg ut ur bilden :)/Ulf
(https://i.postimg.cc/TwgGWLTK/H56-Hu-CAug74-Web.jpg)
Fina bilder, men är det bara jag som tycker att "avstånden" på Gunnars sista bild verkar förvrängt???
Inte ligger väl kyrkan så nära Huddinge centrum...
Jag gissar på att Forellvägen går in till höger utanför Gunnars nedersta bild, och då verkar avståndet till kyrkan väldigt missvisande...
Det bör mkt riktigt vara Forellvägen ja och den vita byggnaden i bakgrunden på vänster sida är Församlingshemmet, den stora skillnaden är att idag är det mkt mera växtlighet som hindrar sikten bort mot kyrkan.
Sedan kan man kanske gissa att bilden är tagen med ett kort teleobjektiv också som förvränger perspektivet...
Citat från: Leyland skrivet 06 januari 2021, 16:24:24 PM
Tack för trevlig bild Gunnar!
H65A 6216 - var den placerad i Huddinge vid denna tidpunkt?
Vilket år öppnade depån i Eriksberg?
Eriksbergsdepån togs i drift 1977, om jag minns rätt.
Tack Peter,
det var alltså så sent. Hade fundering på 1975.
1975 eller i början på 1976 skulle jag påstå, visst står det om detta i SL:s jubileumsbok som kom ut 1976?
Visst finns det en bild från Eriksberg i full drift med mängder av CF i den boken som trycktes 1976!
Min bild ovan är mycket riktigt tagen med ett kort tele (85 mm) och därtill beskuren något.
/Gunnar
Citat från: Ulf Berlin skrivet 06 januari 2021, 19:59:05 PM
Ytterligare en härlig bild med gammalt och nytt,där den äldre är på väg ut ur bilden :)/Ulf
Är inte bilden tagen före stationsflytten då hpl-lägena väl flyttades en ansenlig bit söderut?
//Mr H
Första bilden: Hattparaden på de påstigande, är ju speciell, bara den.
Tack för bilden.
Tom
(https://i.postimg.cc/HxmyQx6v/CFHu-COkt74-Web.jpg)
SL H65D 7931 på linje 716 svänger in på Sjödalsvägen mot ändhpl Dalhemsvägen i okt 1974.
Mvh Gunnar
Tack för ditt trevliga CF foto, varför hade man täckt över gamla skyltskåpet?
Såg på SBH att denna buss skrotades redan 1975 endast 10 år gammal, var antagligen inblandad i en olycka?
Mvh zjbus
Det är inget gammalt skyltskåp ovanför bakrutan utan ett uttag för inbyggd placering av reg nr skylten.
Den nåddes via en lucka inifrån och med glas utåt.
Dessa togs många gånger ur bruk och skylten monterades utvändigt, den inbyggda varianten var svår att hålla ren, glaset immade igen och det blev krångligare att montera de då nödvändiga skattemärkena.
Trevlig bild på 7931, är det ett gäng "Tjorvar" som står uppställda på fastigheten längre fram?
Hej!
Jag vill ha det till att Tjorvarna torde stå i anslutning till Huddinges dåvarande post- och brevbäringskontor beläget i huset till vänster med infart från Sjödalsvägen.
H65D 7931 var f ö en före detta EOT/SOAB-vagn (Eskilstuna/Södertälje) av typen CF7561 och levererad 1960.
Av bilden framgår även att bussen har de mera spetsiga baknaven som utmärkte dessa CF75:or
till skillnad från de trubbiga, platta naven som kom fr o m den närmast efterföljande typen CF65.
mvh K R
Enligt SBH så är bussen från 1965 www.svenskbusshistoria.se/go?id=39351
Årsmodell = 1960 står det om man följer länken.
Citat från: K R skrivet 10 januari 2021, 20:57:00 PM
Hej!
Jag vill ha det till att Tjorvarna torde stå i anslutning till Huddinges dåvarande post- och brevbäringskontor beläget i huset till vänster med infart från Sjödalsvägen.
mvh K R
Det var så ja. Känner inte igen mig tyvärr...
Jag började jobba på Posten i Stockholmsområdet i början på 1979, hade hand om värdesäckar och förpassningar och även om jag var stationerad på norra sidan vikarierade jag ibland söder om stan.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 10 januari 2021, 19:48:09 PM
Det är inget gammalt skyltskåp ovanför bakrutan utan ett uttag för inbyggd placering av reg nr skylten.
Den nåddes via en lucka inifrån och med glas utåt.
Dessa togs många gånger ur bruk och skylten monterades utvändigt, den inbyggda varianten var svår att hålla ren, glaset immade igen och det blev krångligare att montera de då nödvändiga skattemärkena.
Det var så jag menade med skyltskåpet, uttryckte mig inte i detalj korrekt och konstruktionen införde Scania-Vabis när vi hade de gamla skyltarna som hade ett mindre och smidigare format. Skattemärke som skulle fästas på nummerskylten infördes först 1 jan. 1974 så första året (1973) med de nya skyltarna så hade man fortfarande kvar systemet med de runda skattemärkena i papp som fästes i en plasthållare inne i kupén så krångel med att klistra på skattemärket var helt nytt för året.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 10 januari 2021, 22:27:49 PM
Årsmodell = 1960 står det om man följer länken.
Årsmodell 1965 stod det fram till 2021-01-10 22:10:31 då någon uppdaterade sidan vilket också framgår: Uppdaterad: 2021-01-10 22:10:31
H65D 7931 har diskuterats tidigare i denna tråd:
https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=54176.msg390089#msg390089
/Gunnar
Ok men oavsett om bussen tillverkades 1960 och togs i trafik först 1965 eller tillverkades då så fick den endast 10 år eller 9 om den inte användes mer efter 1974 då den slopades av SL, källa SBH innan den skrotades 1975, någon som vet orsaken till den tidiga skrotningen?
Den som i går kväll uppdaterade sidan hos SBH hade ju också kunnat skriva in att bussen tillverkades 1960 men inte togs i bruk förrän 1965, vore intressant att veta hur D 319 tillbringade sina första fem år.
Som sagt i den andra tråden, så rullade bussen som demovagn i fem år, innan Knut (EOT) köpte den.
Och orsaken till att den skrotades:
Ja, med endast en klaverdörr framtill så var den ju en väldigt "udda fågel" i SL-land. Kan inte varit speciellt älskad av förarna...
Jaha, man kan ju fundera på i vilket syfte AB Storstockholms Lokaltrafik köpte denna udda buss med sina begränsade användningsområden och hur den användes i Eskilstuna och Södertälje, knappast beställningstrafik med sina låga stolar.
Det var ju EOT som köpte bussen och efter några år flyttade den till SOAB. Det var med andra ord inte SL som köpte denna vagn utan man fick med den när man köpte SOAB.
/Måns
Ok, då förstår jag, tack.