Bergkvarabuss Gotland

Startat av Bussmicke, 30 juni 2023, 10:26:48 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Bussmicke

Hur såg listan ut i början av Juni?
Vilka bussar tar vägen var?

07xx Solaris skrot/export?
11xx MAN åter Skåne gissar jag,
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

yngrot

Buss-Micke efter vad jag såg de sista dagarna Bergkvara körde så verkar de flesta bussar vara rätt slut . De är ju rätt ålderstigna
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Gano

11xx i Skåne har redan till viss del fasats ut. Att dessa som varit på Gotland skulle tillbaka till Skåne är nog rätt osannolikt. Däremot C2:orna, 10xx BKB hade på Gotland kan nog få ett fortsatt liv någonstans.

Fredde

Det står en hel hög med gamla bussar på Bergkvaras depå i Kalmar.
Den största delen är gula MAN-gasboggi, någon hade reklam för Gotland.

Kristofer

Bergkvarabuss har några vagnar kvar på ön för https://gotlandshuttle.se. Minst 4 vagnar torde åtgå för de 4 dagliga dubbelturerna.
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Lars-Håkan_E

Åtminstone tre Scania Interlink LD lär behövas, med reservation för att jag inte gått igenom alla veckodagars trafik.

Dessutom finns det en eller ett par MB Tourismo och en eller ett par Caddy.

Kristofer

Norra linjen kräver 2 vagnar varje dag, men södra linjen klarar sig med 1 vagn M-F. Men på helgerna går det åt två vagnar även på södra linjen.
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Kristofer

Backa tre inlägg så hittar du en länk till information och tidtabell
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: Gano skrivet 02 juli 2023, 17:01:06 PM11xx i Skåne har redan till viss del fasats ut. Att dessa som varit på Gotland skulle tillbaka till Skåne är nog rätt osannolikt. Däremot C2:orna, 10xx BKB hade på Gotland kan nog få ett fortsatt liv någonstans.

Någon som vet om några bussar från Gotland kom tillbaka till Skåne eller var de hamnade?
Hade varit kul att få veta.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Gano

En Citaro från Sörmland rullar numera i Ängelholm stadstrafik med sin mörkgröna foliering den fick i Visby. Komiskt nog den enda buss som har kvar den gamla mörka färgen i Skåne, trots att den aldrig fick folieringen i Skåne.

Samtidigt har Citaro som rullade på Visby region flyttat till Örebro och ersatt MAN diesel som flyttat ner till Helsingborg.

Bussmicke

Intressant, kul att några överlevt. Så Citaro rullar på 314 mellan Örebro och Frövi?
Vet nu eller någon vilka som finns i Örebro län?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.