Huvudmeny

AirShuttle

Startat av buss-basse, 23 april 2015, 22:46:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 07 maj 2015, 15:11:25 PM
FAC har en turtäthet på minst var 10:e minut större delar av vardagarna, man behöver alltså sällan titta i tidtabellen, att då köra var 20:e minut till samma pris som FAC tar lär knappast få alla som är inkörda på Flygbussarna att byta bolag, möjligen att någon av de som aldrig köper biljett i förväg eller har flygbussen på samma bokning som flygbiljetten kommer att nappa, under förutsättning att det råkar komma en buss just då.

Just så. Resenärer från flygplatser likt Arlanda är inte ett dugg trogna vissa företag, utan väljer främst det bussbolag som har tätast avgångar. Det största bekymret för Swebus att locka resenärer var just att en silvergrå FAC-buss oftast redan stod inne då resenärerna kom ut och skulle köpa bussbiljett. Det är ett svårt, om inte näst intill omöjligt, uppdrag att bygga upp en stor trogen kundkrets till ett helt nytt varumärke från noll. Hur mycket man än försöker marknadsföra sig.

Problemet vid just Arlanda är ju dessutom att ankommande från utlandet upplever vår avreglerade taxi- och bussbransch vid flygplatsen som mer eller mindre "kaosartad", vilket avskräcker många.

busexperte

Vad ja undrar mej att ingen bussbolaget där trafikerar med stora dubbeldäckare i sämre takt men för lägre priser.

30min-takter f.eks med 4 dubbeldäckare med stora bagageplatser och fällbara sittplatser pa nedre plan.

Dom som vill resa utan väntetid kör med "flygbussarna" och dom som har lite tid och vill spara pengarna väljer dom dubbeldäckare-linjen.
Speciellt i riktningen mot flygplatsen kan man avgangstiden fra bussen bra planerar i forväg. Men med stora dubbeldäckare far man ocksa bättre uppmärksamkeit fra folket = mer reklam.

Viktigt är en extremt prissänkning - om bussen kostar f.eks 100:- och taget kostar 150:- väljer en stor del av passagerare dessutom taget och betalar lite mer.
Om bussen kostar theoretiskt endast 40:- eller 50:- byte en del fra tagpassagere till extremt billigare bussen.

Ersa

Det är ju sedan länge konstaterat att 30-minuterstrafik från Arlanda inte ger några nya kunder. Man måste ha 10-minuterstrafik eller mindre för att kunna börja konkurrera med FAC. 

Lars_L

Problemet med en lågprissatsning är väl dels att FAC bara skulle sänka priset till samma nivå, det andra att turistsegmentet är för litet på Arlanda. De flesta som åker flygbussarna gör det för att det går fortast - alltså att man inte ska till Centralen. Men under sommarmånaderna är det inte omöjligt att det skulle fungera - såvida inte FAC konkurrerar med samma pris.

För alla Stockholmare som är priskänsliga finns ju möjlighet att åka buss från Märsta till Pendeln, går nästan snabbare mot att vänta i 30-minuter på en flygbuss och är ju "gratis" om man har månadskort. även om man bara har " reskassa" blir det ju lika billigt som en buss var 30:e minut skulle kosta.

Man har nog alltså i huvudsak rätt strategi från det nystartade företaget. Men underskattar dock nog etableringstiden och risken för ett priskrig. Verkar inte riktigt som man har det kapital bakom sig som krävs för att egentligen gå matchen mot FAC.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars_L

Nu har trafiken kommit igång. Tydligen använder man inte hållplatsen i själva Cityterminalen utan den utanför (där Djurgårdsbussarna gick ifrån). Man verkar heller inte fått alla bussar ännu, utan kör även med några udda individer...(troligen lånebussar från Volvo)

Ovanligt lite marknadsföring "på plats" och få passagerare än så länge. Det verkar inte göras någon reklam inne i Cityterminalen. Deras hela inriktning - får jag en känsla är - må vara att rikta sig till turister på besök i staden. Svårt att tro att det kommer räcka.

Om man inte gör mer ljud av sig, så kommer det nog ta några år att komma upp i Flygbussarnas nivå. Frågan om man kommer att klara det ekonomiskt kvarstår väl alltså.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Mikey

Citat från: Lars_L skrivet 12 maj 2015, 14:51:38 PM
Ovanligt lite marknadsföring "på plats" och få passagerare än så länge. Det verkar inte göras någon reklam inne i Cityterminalen. Deras hela inriktning - får jag en känsla är - må vara att rikta sig till turister på besök i staden. Svårt att tro att det kommer räcka.

Jag skulle nog hålla med om det även i andra änden av linjen. Nu kanske jag inte tänker så värst mycket på reklamskyltarna då jag passerar Arlanda varenda dag (Så jag vet inte om man har satt upp någon reklam alls?), men jag har inte hört eller sett något om denna nya linje alls. Både igår och idag så möttes jag av en helt vanlig silverlackerad flygbuss som stod och svalde resenärer både när jag kom till flygplatsen, och när jag klev ut ut terminalen för att åka hem igen.

Så nog behöver man göra mer ljud av sig för att visa att "Här är vi!". Kanske fysiska försäljare som står i terminalerna och säljer biljetter till ett billigare introduktionspris för att försöka locka över en del av flygbussarnas kunder? Hade jag behövt åka buss till Stockholm så hade jag i alla fall lagt märke till om det står folk och säljer billiga biljetter. Annars fortsätter jag bara att gå ut till första bästa buss, som i dagsläget är en flygbuss...

Fredrik Gelin

Det hela känns lite märkligt överlag, upphovsmannen som Bussmagasinet skriver (eller snarare kvinnan i det här fallet) är VD och styrelseledamot tillsammans med två andra relativt unga personer.
TRSM Group som äger Airshuttle ägs även det av Anette Schilde och är registrerat på vad jag förmodar är hennes bostad.
Ett bolag som ger sig in i en så här hårt pressad marknad där flera betydligt tyngre investerare fått kasta in handduken känns minst sagt märkligt.
Att de enligt andra skribenter här på forumet inte verkar göra mycket väsen av sig gör inte min undran mindre, det känns inte som att det primära målet med den här verksamheten är att tjäna pengar?
Jag tycker som Uffe beskrev i början av tråden att det vore mer logiskt att knyta till sig större företag som kan teckna avtal om att använda bolaget för sina resor som ett billigare alternativ till taxi.
På privatmarknaden lär de inte tjäna särskilt mycket pengar eftersom jag inte tror att de kan få marknaden att växa så mycket att båda företagen kan göra en så stor vinst som Flygbussarna idag gör.

Ersa

Jag är inte heller direkt imponerad av hastigheten man håller vid avsläppet inne på Cityterminalen. Håller man själv sina 14-15 km/t blir man ikappkörd av blå buss, och den orange roterande lampan "i taket" som varnar för överhastighet får arbeta hårt...

MrBrave

Besökte själv idag CT och såg då tre värdar från Flygbussarna som stod innanför dörrarna när man skall gå ut till hållplatsen för Air Shuttlebussen. Dessa talade om för de som skull ut genom dörrarna att flygbussar till Arlanda går från andra gater inne i terminalen. Det blir nog inte lätt att slåss mot FAC.


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Ersa

Citat från: MrBrave skrivet 12 maj 2015, 21:48:01 PM
Besökte själv idag CT och såg då tre värdar från Flygbussarna som stod innanför dörrarna när man skall gå ut till hållplatsen för Air Shuttlebussen. Dessa talade om för de som skull ut genom dörrarna att flygbussar till Arlanda går från andra gater inne i terminalen.

Det låter ju varken bra eller seriöst om FAC sänker sig till en så låg nivå!

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 12 maj 2015, 22:10:08 PM
Det låter ju varken bra eller seriöst om FAC sänker sig till en så låg nivå!

Håller med. Riktigt fult.

Lars_L

Citat från: MrBrave skrivet 12 maj 2015, 21:48:01 PM
Besökte själv idag CT och såg då tre värdar från Flygbussarna som stod innanför dörrarna när man skall gå ut till hållplatsen för Air Shuttlebussen. Dessa talade om för de som skull ut genom dörrarna att flygbussar till Arlanda går från andra gater inne i terminalen. Det blir nog inte lätt att slåss mot FAC.


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Jo, även om jag inte såg dem aktivt göra några hänvisningar verkar det stämma att man konstant har två-tre personer utanför CT

Men vi vet ju från förr att FAC inte kommer göra det lätt för en uppstickare. Behöver man köra trafiken  i princip gratis i ett halvår, för att konkursa bolaget, så lär man göra det.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Citat från: Lars_L skrivet 13 maj 2015, 00:35:39 AM
Jo, även om jag inte såg dem aktivt göra några hänvisningar verkar det stämma att man konstant har två-tre personer utanför CT

Men vi vet ju från förr att FAC inte kommer göra det lätt för en uppstickare. Behöver man köra trafiken  i princip gratis i ett halvår, för att konkursa bolaget, så lär man göra det.

FAC bör ju kunna konkurrera på egna meriter, utan att behöva placera ut folk intill konkurrentens gate som hänvisar resenärer därifrån. Vad är nästa steg? Att FAC börjar låta ovetande/ovana resenärer med förköpta AirShuttlebiljetter åka "gratis" med sina bussar, bara för att sälja in sitt varumärke?

Den svenska avreglerade buss- och taximarknaden mellan Stockholm och Arlanda, som helt saknar kontrollorgan och kundtydlighet, börjar bli alltmer pinsam ju längre tiden går! :(

virtual1

Man kör tydligen var 20:e minut nu i alla fall...

http://www.airshuttle.se/tidtabell/

Men utan att ha något som helst bättre priser än Flygbussarna, och inte bättre restider, eller alternativa sträckningar och framförallt att man inte gör ngn annonsering så ser man ju rätt snabbt att detta är dömt att misslyckas...

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 13 maj 2015, 10:46:11 AM
FAC bör ju kunna konkurrera på egna meriter, utan att behöva placera ut folk intill konkurrentens gate som hänvisar resenärer därifrån. Vad är nästa steg? Att FAC börjar låta ovetande/ovana resenärer med förköpta AirShuttlebiljetter åka "gratis" med sina bussar, bara för att sälja in sitt varumärke?

Den svenska avreglerade buss- och taximarknaden mellan Stockholm och Arlanda, som helt saknar kontrollorgan och kundtydlighet, börjar bli alltmer pinsam ju längre tiden går! :(

Beror ju på hur man agerar. Det nya bolaget har ju "säljare" utanför sin buss som väl mer eller mindre går på folk som ska till flygbussarna om att deras alternativ finns. Då är det förvisso rimligt att även FAC har "säljare" utanför terminalen. Men sedan måste man naturligtvis göra detta med viss anständighet och respekt för varandra.

När det gäller taxibilar har ju problemet nästan helt försvunnit, sedan man införde krav på prisuppgift och inspelningsutrustning om man har ett jämförelsepris på över 500. Även om en del kör med 499, är det nu många friåkare som närmast ligger under i pris.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist