3 timmars arbetsblock vid delat pass?

Startat av bowlingjocke, 18 september 2014, 23:36:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bowlingjocke

Har en diskussion med en polare om ifall arbetsblocket man ska ha betalt ska vara minst 3 timmar, och vart man eventuellt hittar det i avtalet?
Under obetalda raster är det ju 2 timmar.
Minsta man ska ha betalt under ett pass är ju 3 timmar. Men räknas ett delat pass som 2 st, och således inte kan vara under 6 timmar betalt.

Farfar

Läs Bussbranchavtalet 1juni 2013 - 30 sep 2016, §5 Arbetstid, mom 2, "Arbetstid vid körning i linjetrafik inom Norden och vi beställningstrafik inom riket", 1A

bowlingjocke

Citat från: Farfar skrivet 18 september 2014, 23:42:52 PM
Läs Bussbranchavtalet 1juni 2013 - 30 sep 2016, §5 Arbetstid, mom 2, "Arbetstid vid körning i linjetrafik inom Norden och vi beställningstrafik inom riket", 1A
Har gjort.
Men frågan är om det inte ändå räknas som två arbetspass. 2 st pass som vardera inte får vara kortare än 3 timmar.

Lars-Håkan_E

Svar ja.

Under förutsättning att uppehållet är så långt att det blir en delad tjänst är minsta betalda tid 6 timmar

mittlinje

#4
Delad tjänst blir det först när den obetalda rasten är slut och att 17%-regeln i vissa fall träder i kraft. Rent teoretiskt kan alltså en tjänst vara 2 tim bet - 1,5 tim obetald rast - 2 tim betald. Är rasten t ex två timmar måste minst ett arbetspass vara 3 tim - hurvida arbetspass räcker med 2 timmar eller måste vara 3 timmar låter jag vara osagt - men min känsla är att det är 3 timmar i bägge ändar!

Lars-Håkan_E

Citat från: mittlinje skrivet 19 september 2014, 10:43:17 AM
Delad tjänst blir det först när den obetalda rasten är slut och att 17%-regeln i vissa fall träder i kraft. Rent teoretiskt kan alltså en tjänst vara 2 tim bet - 1,5 tim obetald rast - 2 tim betald. Är rasten t ex två timmar måste minst ett arbetspass vara 3 tim - hurvida arbetspass räcker med 2 timmar eller måste vara 3 timmar låter jag vara osagt - men min känsla är att det är 3 timmar i bägge ändar!

Varje inställelse är minst 3 timmar betalt även om du bara utför arbete i 1 timme, notera också att 17% enbart gäller i normal linjetrafik, inte i ren skoltrafik och ej heller i linjelagd skoltrafik som enbart utförs under skoldagar.

Två arbetspass som delas av "delad rast" innebär alltså 6 tim betalning, har man som ovan 2 tim arbete 2 tim delad rast och 2 tim arbete kan det vara lönsamt att göra en sammanhängade tjänst av det hela genom att betala 30 min av rasten.

mittlinje

En fråga gällande 17%.

Ifall du har 3 tim arb + 3 tim 17% uppehåll + 3 tim arb så har du en uppräkning på 30 min. Är man tillgänglig för arbetsgivaren under den schemalagda 17%-tiden ifall det visar sig en dag finnas arbetsuppgifter under denna tid, t ex annan körning? Det skulle t ex innebära 3,45 tim arb + 1,5 tim obetald rast och 3,45 tim arb. En utökning från 6,5 tim till 7,5 tim betald arbetstid.

Lars-Håkan_E

Citat från: mittlinje skrivet 19 september 2014, 19:13:49 PM
En fråga gällande 17%.

Ifall du har 3 tim arb + 3 tim 17% uppehåll + 3 tim arb så har du en uppräkning på 30 min. Är man tillgänglig för arbetsgivaren under den schemalagda 17%-tiden ifall det visar sig en dag finnas arbetsuppgifter under denna tid, t ex annan körning? Det skulle t ex innebära 3,45 tim arb + 1,5 tim obetald rast och 3,45 tim arb. En utökning från 6,5 tim till 7,5 tim betald arbetstid.

Nej, dessa uppräknande minuter är inte arbetstid i praktiken utan betald tid.

mittlinje

Det innebär alltså att man beordras ifall man skall arbeta i "mellantiden"?

Lars-Håkan_E

Citat från: mittlinje skrivet 19 september 2014, 19:42:39 PM
Det innebär alltså att man beordras ifall man skall arbeta i "mellantiden"?

Ja.

Ett autentiskt exempel

0635-0835 arbete
0835-0935 utfyllnad
0935-1355 delad rast
1355-1720 arbete

Total arbetstid och betald tid 6,25 (Skol resp Linjelagd skol)
Total arbetstid 6,25, total betald tid 7,09 (Linje)

Utfyllnadstiden (upp till 3 timmar) är helt vanlig arbetstid där man står till förfogande, den uppräknade tiden är helt fiktiv och ingår enbart i den betalda tiden.

Här är det ju lite skumt att man i avtalet valt att göra skillnad på olika typer av linjekörning

bowlingjocke

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 19 september 2014, 11:41:45 AM
Varje inställelse är minst 3 timmar betalt även om du bara utför arbete i 1 timme, notera också att 17% enbart gäller i normal linjetrafik, inte i ren skoltrafik och ej heller i linjelagd skoltrafik som enbart utförs under skoldagar.

Två arbetspass som delas av "delad rast" innebär alltså 6 tim betalning, har man som ovan 2 tim arbete 2 tim delad rast och 2 tim arbete kan det vara lönsamt att göra en sammanhängade tjänst av det hela genom att betala 30 min av rasten.
Då antar jag att den regeln endast tillämpas på att inställelsen ska vara minst 3 timmar, och ska räknas två gånger vid ett delat pass (rast på över 90 min totalt.. och att det inte står någonstans i avtalet att en delad rast ska ha arbetstid 3 före och 3 efter?

Sedan en annan fråga som också har med detta att göra.

Säg att en tjänst ser ut såhär:

06:30-09:30 Arb
09:30-13:30 17%
13:30-16:30 Arb
16:30-17:00 Obetald rast
17:00-19:00 Arb

När en tjänst har 17% så ska all rast räknas upp... eller hur?
Då borde det vara mest lämpligt då, antar jag, att ha rasten mellan 16:30-17:00 betald, än att då sätta garantitid mellan kl 19-20.
Den 17%-regeln borde ju gälla även där?

Lars-Håkan_E

Citat från: bowlingjocke skrivet 20 september 2014, 22:44:21 PM
Då antar jag att den regeln endast tillämpas på att inställelsen ska vara minst 3 timmar, och ska räknas två gånger vid ett delat pass (rast på över 90 min totalt.. och att det inte står någonstans i avtalet att en delad rast ska ha arbetstid 3 före och 3 efter?

Sedan en annan fråga som också har med detta att göra.

Säg att en tjänst ser ut såhär:

06:30-09:30 Arb
09:30-13:30 17%
13:30-16:30 Arb
16:30-17:00 Obetald rast
17:00-19:00 Arb

När en tjänst har 17% så ska all rast räknas upp... eller hur?
Då borde det vara mest lämpligt då, antar jag, att ha rasten mellan 16:30-17:00 betald, än att då sätta garantitid mellan kl 19-20.
Den 17%-regeln borde ju gälla även där?

Det här är vad vi i planeringshänseende kallar trepass tjänst, på vissa håll är det tillåtet och på vissa håll inte, det beror på lokala avtal.
Det blir ingen utfyllandstid i detta fall på em vad jag kan se då det inte är en ny inställelse.